Fransk bulldog utan stamtavla till det lilla nätta priset av 22.000 kr...
valde fel ras...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fransk bulldog utan stamtavla till det lilla nätta priset av 22.000 kr...
Den var visserligen inte till salu men jag såg just en korsning mellan schäfer, golden, border och Wachtel. Inget jag skulle önska min värsta fiende Den var aktiv konstaterade ägaren.
Jo min var liten och svart! Det räcker väl?Nej oreggade kan inte bli det. För att få den titeln krävs först MH och sen MT med extetiörbeskrivning och man kan givetvis inte extetiörbeskriva en blandras
Det ledsamma i att läsa en uppfödare av australian shepherd skriva att hon inte är något intresserad av bruks/vall och att rasklubbens försök att värna om rasen som en arbetande bruks/vallhund enl henne är "pekpinnar"....
Jag blir lika ledsen varje gång jag ser uppfödare avla emot rasens syfte och rasklubbens riktlinjer.
Tragiskt. Förstår inte varför dessa människor inte bara kan hålla sig till sällskapshundar.
Inte jag heller! Om det är så himla jobbigt och tråkigt att ha brukshundar med "alla krav", varför har man det då?!
Jag undrar alltid varför alla dessa som vill föda upp sällskaps/utställningsaussies och inte är nått intresserade av arbete, varför väljer de inte att föda upp MAS? Inga "jobbiga" krav på arbetsmeriter, röntgen, MH.... och så låt brukshundar få vara brukshundar och inte urvattnas!
Jag blev kallad "hitler som försökte bestämma vem som fick köpa och inte" av en annan dobermannägare för ett tag sedan när jag uttryckte att ska man ha dobermann bör man ha ett träningsintresse (jag sa att det kvittade i vilken gren och inte behöver man tävla). Man kunde minsann ha dobermann oavsett.Sånt där stör ihjäl mig när det kommer till bruksraser. Det är så enkelt att förstöra så mycket genom de val man gör som uppfödare. Speciellt allt med lite roliga färger.
/Mvh får spunk även på de som endast söker "blue merle corgi med blå ögon!!!"
jag anser att en dobbis ska vara vaken och ha koll på omgivningen för det ingår liksom i grundegenskaperna. Men det tycker folk är för jobbigt..
Precis så.Istället för att se till att man själv passar med rasen och dess egenskaper, så ändrar man om rasen att passa "alla" för att man vill ha utseendet.... tragiskt
I detta fall gjorde man BPH i stället för MH. Varför på en brukshund
Jag blev kallad "hitler som försökte bestämma vem som fick köpa och inte" av en annan dobermannägare för ett tag sedan när jag uttryckte att ska man ha dobermann bör man ha ett träningsintresse (jag sa att det kvittade i vilken gren och inte behöver man tävla). Man kunde minsann ha dobermann oavsett.
Så tragiskt
Ser även folk som avlar på hundar med minimal leklust och noll go i sig. Det är ju en bruks och skyddshund i grunden - jag anser att en dobbis ska vara vaken och ha koll på omgivningen för det ingår liksom i grundegenskaperna. Men det tycker folk är för jobbigt..
...för att man inte vill skämma ut sig bland annat bruksfolk?
För en del är ju bara ett genomfört MH en merit i sig. Vad siffrorna säger är tydligen oväsentligt - hunden har ju gjort ett MH.
Finns en (ö)känd exteriöruppfödare i min ras som länge skrev "Mentaltestad med kryss i alla rutor" bland utställningsmeriterna på föräldrardjuren
Wow. Hunden höll ihop såpass att de inte bröt
Jag. Orkar. Inte....
Det är hemskt. Och när man hör om hundar som får bryta MH pga att chippet inte går att kolla så undrar jag verkligen hur uppfödarna tänjer.Det ledsamma i att läsa en uppfödare av australian shepherd skriva att hon inte är något intresserad av bruks/vall och att rasklubbens försök att värna om rasen som en arbetande bruks/vallhund enl henne är "pekpinnar"....
Jag blir lika ledsen varje gång jag ser uppfödare avla emot rasens syfte och rasklubbens riktlinjer.