R
Raderad medlem 94602
Jag kontaktade Hundstallet första gången innan jag skaffade min första egna hund, det var 10 år sedan. Sen anmälde jag intresse på några hundar innan den lilla svarta, även det var innan Bagges hemlösa hundar och det var samma sak då. Däremot tror jag absolut att det blivit lättare att göra reklam för sina hundar och sin verksamhet i och med internet om man väljer att utnyttja det.
Jag vet var det finns hundar. Jag sökte aktivt i flera månader innan jag hittade min lilla svarta. Sen säger jag inget om att det får ta tid, men med tanke på alla oproblematiska hundar som avlivas för att det inte finns hem kan jag väl tycka att det borde vara enklare att hitta.
Däremot har jag aldrig sökt efter en bruksras, så hur det ser ut på den fronten ska jag inte uttala mig om. Men jag tror inte att det hem en brukshund behöver är samma hem som skulle kunna tänka sig en utländsk omplacering.
Krav är bra. Jag har avstått från att köpa hund enligt först till kvarn principen av samma anledning. Sen förstår jag helt och hållet att man om man söker ett nytt hem åt sin hund vill hitta det allra bästa. Men alla hem som bara är bra då? Vi ska alltså inte få skaffa hund? För det är ju lite så man läser debatten. Jag hade visserligen en del erbjudanden på mina annonser, men enbart hundar som inte ens passade på det grundläggande av mina krav.
Vem har pratat om enbart bruksraser? Jag har bekanta dom föder upp raser ur de flesta rasgrupper och så fort det ställs krav på köparna så backar 90% av dem. Tyvärr är väldivt många impulsiva när de letar hund och omplaceringar är ett tacksamt byte. De noggranna kan istället köa i evigeheter på den perfekta hunden och är då beredda att betala bra. Men då har de oftast höga krav tillbaka på hälsa osv.