Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man hittar en amstaffkull som för en gångs skull har föräldrar med fria armbågar och höfter samt genomförda BPH:n och börjar tänka åh, en vettig uppfödare! Och så har mamman en 5:a på skottosäkerhet på sitt BPH
ur glad blir du då åt att lägga timmar och åter timmar i telefonen för att förklara för nån som ringer och ställer frågan "Kan du inte berätta lite om hur det är att ha häst" och "Alltså jag såg på sagan om ringen när gandalf red utan träns, kan man göra det med din häst?".
Amstaffaveln är så himla illa. Letar du valp?
Och på tal om hur man bemöter de som är nyfikna på ens ras.. Nu i morse så var det (igen) en som är väldigt nyfiken på vinthundar, men som vill ha en hund att tävla lydnad och annat med. Hon skrev vänligt i en fb-grupp och förklarade att hon förstår att det kan bli att ta sig vatten över huvudet, men vill ändå veta lite mer om hur det är att träna med vinthund.
Jag vet inte hur det är med just den här personen (hon skulle skriva till mig senare så att vi kan sitta och chatta lite) men i många fall är svaret enkelt: de tycker att hundarna är vackra.Jag förstår bara inte varför. Varför ens titta vidare på en ras som är erkänt svår att träna med om man till och med vill tävla i lydnad? Skulle någon köpa nordsvensk om man siktar på att klättra i klasserna i hoppning? Eller en shettis till polo?
Alltså, jag har själv kört lydnad med ras som ska vara "motståndskraftig mot dressyr". Men där kom hunden först och det intresset senare.. för att hunden behövde jobba med skallen. Och föraren öva tålamod och uppfinningsrikedom
Ja verkligen!
Nej här blir det ingen amstaff, inte min typ av hund. Följer bara aveln lite just eftersom det finns så mycket skit där. Man får väl hoppas att uppfödarna tvänder trenden men har tyvärr svårt att se att det skulle ske inom överskådlig framtid
Jag förstår bara inte varför. Varför ens titta vidare på en ras som är erkänt svår att träna med om man till och med vill tävla i lydnad? Skulle någon köpa nordsvensk om man siktar på att klättra i klasserna i hoppning? Eller en shettis till polo?
Alltså, jag har själv kört lydnad med ras som ska vara "motståndskraftig mot dressyr". Men där kom hunden först och det intresset senare.. för att hunden behövde jobba med skallen. Och föraren öva tålamod och uppfinningsrikedom
Jag vet inte hur det är med just den här personen (hon skulle skriva till mig senare så att vi kan sitta och chatta lite) men i många fall är svaret enkelt: de tycker att hundarna är vackra.
Det finns också vinthundsuppfödare som säger att deras hundar passar till diverse lydnadsgrejer. Gemensamt för de flesta av dem är att de själva aldrig satt en fot på en lydnadsplan eller som mest har gått valpkurs Whippetklubben har visserligen trippeldiplom som de delar ut till de whippets som får en viss merit på kapp/lc/whippetrace + utställning + någon "arbetsgren", men de allra flesta väljer då viltspår (det som krävs i viltspår för trippeldiplomet är om jag minns rätt inte alls speciellt svårt). Det finns också några whippets som tävlar lydnad och agility med riktigt bra resultat, men de är verkligen få och det finns ju en anledning till det... Dessutom är ju whippet bland de mest "hundiga" vinthundarna och flera av de som kontaktat mig för att ha vinthund som lydnadshund, de är absolut inte intresserade av whippet utan vill hellre ha saluki, afghan eller ibland borzoi...
När man hittar en amstaffkull som för en gångs skull har föräldrar med fria armbågar och höfter samt genomförda BPH:n och börjar tänka åh, en vettig uppfödare! Och så har mamman en 5:a på skottosäkerhet på sitt BPH
Helt ening! Många gånger har jag önskat att det vore någon vanlig, "tråkig" ras som passat mig bäst, de gånger som det blir helt fel typ av människor som vill ha saluki, eller de gånger då jag ser uppfödare göra helt hemska parningar...Ja jo ett vackert utseende är nog det sämsta en ras kan ha, om du förstår hur jag tänker. Men att så många vägrar se förbi det? Jag menar, jag tycker frieserhästar är fantastiskt vackra men hur ofta ser man ryttare försöka få dem till vad det nu må vara för att allt blir vad man gör det till? (ursäkta ännu en hästjämförelse). Just de som vill tävla tänker jag borde tänka till lite. De som vill ha till sällskap och kanske träna lite lydnad, där förstår jag mer om man inte riktigt hajar. Har man tävlat lydnad borde man ju kunna räkna ut hur jobbigt det är med en hund som inte passar för det..
(Jag tycker själv att både afghan och saluki är fantastiskt vackra och hade gärna haft själv om jag levt ett annorlunda liv men jag hade fått spader på dem om de varit rastypiska i sitt beteende. Så jag brukar sitta och tindra lite över vackra exemplar som din du lagt ut bilder på, kanske det var Wahida hon hette?)
Fast på BPH vill man ju ha så högt värde på skottet som möjligt, till skillnad från MH där det ska vara så lågt som möjligt? En 5:a på MH vill man ju verkligen inte ha, men på BPH är ju 4:a totalt skottfast ?
Men fy fan!Jag känner ju tyvärr till hur fel det kan bli när man väljer ras efter utseende och skiter i egenskaperna.
X som tidigare haft både blandras och dalmatiner innan köper en omplacerad saluki, tar hem den till sambo och ungar och alla tycker om hunden. Redan första veckan så släpper han hunden lös i skog och mark och den försvinner som ett skott. Jag kommer inte ihåg hur länge den var borta, men den efterlystes i både radio och tidningar och jag har för mig att den var försvunnen i ett par veckor, med liten kontakt innan den kommer till rätta.
På min fråga varför han släppte hunden och efter så kort tid dessutom blir han förbannad och fräser bl a att "man måste ju kunna ha en hund lös".
Så går det en tid, det blir kallt och mycket snö. Sambon har hund och ungar med sig till svärmor och när hon lastar ur dem ur bilen drar hunden igen och det var det sista någon såg av den. Ingen vet om den frös ihjäl eller blev tagen av något rovdjur.
Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det, men X har aldrig fel och gör aldrig någonting fel. Idag har vi ingen kontakt längre av många anledningar genom åren.
Fyfan... Tyvärr är sådant inte helt sällsynt Vad som där förvånar mig mest är att folk säljer hundar till personer som tydligt inte passar ihop med hunden. Bara själva grundtanken "man måste kunna ha hunden lös!" gör ju att det inte är helt lämpligt med vinthund av något slag eftersom de personerna sällan förstår hur mycket jobb som krävs för att det ska vara möjligt.Jag känner ju tyvärr till hur fel det kan bli när man väljer ras efter utseende och skiter i egenskaperna.
X som tidigare haft både blandras och dalmatiner innan köper en omplacerad saluki, tar hem den till sambo och ungar och alla tycker om hunden. Redan första veckan så släpper han hunden lös i skog och mark och den försvinner som ett skott. Jag kommer inte ihåg hur länge den var borta, men den efterlystes i både radio och tidningar och jag har för mig att den var försvunnen i ett par veckor, med liten kontakt innan den kommer till rätta.
På min fråga varför han släppte hunden och efter så kort tid dessutom blir han förbannad och fräser bl a att "man måste ju kunna ha en hund lös".
Så går det en tid, det blir kallt och mycket snö. Sambon har hund och ungar med sig till svärmor och när hon lastar ur dem ur bilen drar hunden igen och det var det sista någon såg av den. Ingen vet om den frös ihjäl eller blev tagen av något rovdjur.
Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det, men X har aldrig fel och gör aldrig någonting fel. Idag har vi ingen kontakt längre av många anledningar genom åren.
OT men jag känner en vinthundsperson med sommarhus på en liten ö. Fatta hur genialiskt det är. (Bortse från eventuella djur i naturen här)Fyfan... Tyvärr är sådant inte helt sällsynt Vad som där förvånar mig mest är att folk säljer hundar till personer som tydligt inte passar ihop med hunden. Bara själva grundtanken "man måste kunna ha hunden lös!" gör ju att det inte är helt lämpligt med vinthund av något slag eftersom de personerna sällan förstår hur mycket jobb som krävs för att det ska vara möjligt.
Jag tror en granne i området där jag växte upp är lite skuld i det hela, de hade en pensionerad avelstik, greyhound, som de brukade ha lös. Problemet med den tiken var mest att hon brukade rymma på skidturerna och komma hem till oss istället för att gå hem till sig.Fyfan... Tyvärr är sådant inte helt sällsynt Vad som där förvånar mig mest är att folk säljer hundar till personer som tydligt inte passar ihop med hunden. Bara själva grundtanken "man måste kunna ha hunden lös!" gör ju att det inte är helt lämpligt med vinthund av något slag eftersom de personerna sällan förstår hur mycket jobb som krävs för att det ska vara möjligt.
Det är verkligen inte lätt att hitta vettiga ASTuppfödare... Senast häromdagen såg jag en kull med D-höfter på hanen
Men den uppfödaren har ju uppenbarligen inga hämningar. Avlar på skitskitskit