Jag förstår att ni säljer arbetande hundar, men gör verkligen alla som skriver i denna tråden det? För de flesta har samma attityd här.
Ang färdig ponny versus valp så är det nog inte så stor skillnad som du tror. Det går lika fort att förstöra en ponny som att sabba en valp så naturligtvis är matchningen ponny/ägare lika viktig som valp/köpare. Som jag skrev tidigare så säljer inte jag heller till den som inte klarar av det men jag ville bara påpeka hur det låter i den här tråden för någon som inte kan lika mycket som ni. Jag har också träffat en hel del uppfödare av rashundar genom åren, jag hade släthårig foxterrier i ett tidigare liv och var mycket på utställningar med dem, och en viss nedlåtande attityd mot valpköpare fanns även då. Jag tycker faktiskt att vi som säljer har ett ansvar att utbilda, men det är min åsikt. Jag har även haft ett antal schäfrar så har också förståelse för er med arbetande hundar men igen, tänk lite på hur ni låter.
Nu är det ju skillnad på att diskutera i en tråd bland till största delen insatta personer där tråden är till för att förfasas över och diskutera oseriös avel. Och oftast just uppfödarna, inte köparna även om det ena leder till det andra. I en tråd som heter "vad ska jag tänka på när jag köper hund?" Uttrycker man sig på ett annat sätt, iallafall till någon som är öppen för att lära sig.
Sen skulle jag också dra åt mig öronen (inte heller uppfödare, men avelsintresserad) om jag får intressenter som frågar om väldigt grundläggande saker eller som när jag var tvungen att omplacera min brukshund- sådana som inte alls visar ett intresse för att träna dvs kunna ge hunden det den behöver.
Sen tycker jag det borde upplysas mer om fördelarna med renrasig och seriös avel, men då är det väl mer på antingen frågor samt i blocketannonser (tex vad stamtavla innebär, det är inte bara ett papper för att imponera). Där tycker jag ofta det är (oavsett art och ras) antingen blandraser eller bara en kommentar om stamtavla. De som skriver om tester och meriter gör det ofta på ett sätt som gör det oförståeligt om man inte redan är insatt. Men det är mest som ett alternativt forum för utbildning för att påverka dem som inte får för sig att söka info, även om det inte är de man helst säljer till