Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske inte någon nyhet, men personen som gjort en grej av av avla på labradorer med blekanlag(silverlabradorer) färgavlar border collie också. Finns en kull nu med en förälder som är röd(ee), den andra trefärgad och några av valparna är merle. :wtf:
Naturligtvis är föräldrarna "lugna", "stressfria" och "vallar inte".

Kanske inte någon nyhet, men personen som gjort en grej av av avla på labradorer med blekanlag(silverlabradorer) färgavlar border collie också. Finns en kull nu med en förälder som är röd(ee), den andra trefärgad och några av valparna är merle. :wtf:
Naturligtvis är föräldrarna "lugna", "stressfria" och "vallar inte".

Hur blev valparna Merle on föräldrarna är röd och trefärgad? Eller missuppfattar jag det nu?

Ibland syns ju merle-anlaget på nos och/eller ögon och där kan det synas även på en recessivt röd hund - dock blir det lite klurigt i en ras som border collie, där det finns ett fristående anlag som ger blå ögon. Och det finns inga garantier. Tiken nedan bär på merle.

RIVER.jpg

Någon la ut ett MH för en tervtik som ska gå i avel. Ett riktigt kasst MH, den är både mindre nyfiken o orädd, mindre social och mindre lekfull än genomsnittet.

Ett flertal svarar att det kan ju finnas vettiga anledningar till att avla på den ändå, som att det var en dålig dag, eller att vad som är ett dåligt MH beror på ras, eller att det inte är konstigt att den vill leka med MH leksaken etc.

Någon la ut ett MH för en tervtik som ska gå i avel. Ett riktigt kasst MH, den är både mindre nyfiken o orädd, mindre social och mindre lekfull än genomsnittet.

Ett flertal svarar att det kan ju finnas vettiga anledningar till att avla på den ändå, som att det var en dålig dag, eller att vad som är ett dåligt MH beror på ras, eller att det inte är konstigt att den vill leka med MH leksaken etc.
:banghead: :banghead: :banghead:

Valpar
mamman labbe
pappan border collie / belgisk vallhund (det verkar vara malle som menas med "belgium shephard" ? )

"ONLY FOREVER-HOMES WILL BE ACCEPTED"
Yes, fast det kan nog vara vilken av de fyra raserna som helst. Vanligen malle, terv (eller grönis), lakken verkar (iaf på amerikansk mark) vara icke godkänd(?). Vet inte hur det är i aus dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka