Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
@RedChili Men exakt, det var det jag menade. Här i tråden framstår ni inte som så trevliga, ja jag generaliserar nu men ni fattar, eller hur? Med att utbilda menar jag inte att man ska sitta timtals i telefon med helt okunniga, det gör givetvis inte jag heller men jag gissar också att ni mest får mail,sms eller messenger pm precis som jag får och dom kan man svara trevligt på anser jag.

Tyvärr är det vanligt, inte lika vanligt som inom hunderiet såklart, numera att folk köper ponny utan att kunna ett skit också och väldigt många säljer till vem som helst som vill köpa. Det gör inte jag och inte ni heller, helt klart. Men man kan välja hur man vill presentera sig själv på nätet, detta är ett öppet forum, vi är inte så anonyma här nån av oss. Nåt man bör tänka på kanske.

@RedChili Men exakt, det var det jag menade. Här i tråden framstår ni inte som så trevliga, ja jag generaliserar nu men ni fattar, eller hur? Med att utbilda menar jag inte att man ska sitta timtals i telefon med helt okunniga, det gör givetvis inte jag heller men jag gissar också att ni mest får mail,sms eller messenger pm precis som jag får och dom kan man svara trevligt på anser jag.

Tyvärr är det vanligt, inte lika vanligt som inom hunderiet såklart, numera att folk köper ponny utan att kunna ett skit också och väldigt många säljer till vem som helst som vill köpa. Det gör inte jag och inte ni heller, helt klart. Men man kan välja hur man vill presentera sig själv på nätet, detta är ett öppet forum, vi är inte så anonyma här nån av oss. Nåt man bör tänka på kanske.
Har du kollat i NÅGON annan tråd än i den här tråden? På hunddelen av forumet alltså.

Har du tex kollat i NÅGON av rasväljartrådarna, i tråden om allmänna uppdateringar eller i någon av trådarna som handar om specifika tävlingsgrenar (finns för lydnad, bruks, agility, rallylydnad samt barmarksdrag åtminstone)?

Nu är få på forumet uppfödare och av de som är det är en stor del uppfödare till jakthundar, brukshundar, vallhundar...och några till sällskapshundar.
När du genaraliserar som du gör så får alla sig en släng av sleven.
Bättre att du är rak mot dom det gäller. Annars uppfattas ju inte du heller speciellt trevlig för oss.
Jag är inte här på forumet för att ragga kunder och jag har mycket svårt att tro att jag personligen tappar en potential kund pga att jag har krav. Snarare tvärt om. I min ras är medvetna köpare beredda på att uppfödarna har krav på sina köpare, och de har krav på oss. De ser det inte som otrevligt eller taskigt att man framför frågor eller är rak mot dem.
Sen har ju du ingen aning om hur våra mail och samtal ser ut med köpare. Det är ju knappast så att man sitter och är dryg och nedlåtande mot någon :confused:

Jag förstår att ni säljer arbetande hundar, men gör verkligen alla som skriver i denna tråden det? För de flesta har samma attityd här.

.
Jag gör inte det nu,men gjorde tidigare som avatarnamnet antyder.
Men jag säger som dom andra,vill inte utbilda köparna (även om jag gör det pga rasens akilleshäl) vill inte ha några omplaceringar eller återköp av förstörd hund.
Dock är jag inte lika hård som jag var med brukshundarna.

PS Jag har tidigare sålt hopphästar och då är jag mycket hårdare ån på hund,för så mycket mer kan gå fel och fort.

Nu är få på forumet uppfödare och av de som är det är en stor del uppfödare till jakthundar, brukshundar, vallhundar...och några till sällskapshundar.
Bättre att du är rak mot dom det gäller. Annars uppfattas ju inte du heller speciellt trevlig för oss.
Jag är inte här på forumet för att ragga kunder och jag har mycket svårt att tro att jag personligen tappar en potential kund pga att jag har krav. Snarare tvärt om. I min ras är medvetna köpare beredda på att uppfödarna har krav på sina köpare, och de har krav på oss. De ser det inte som otrevligt eller taskigt att man framför frågor eller är rak mot dem.
Sen har ju du ingen aning om hur våra mail och samtal ser ut med köpare. Det är ju knappast så att man sitter och är dryg och nedlåtande mot någon :confused:
Exakt!

:bow::up:

Jag ser det inte som uppfödarens sak att utbilda mig om en ras.
Det finns så otroligt mycket information om de olika raserna online numera. Med lite källkritik så hittar man lätt bra och informativa sidor online.

Om jag är intresserad av en ras ser jag till att ta reda så mycket jag kan om den. Sen letar jag uppfödare som avlar på ett sånt sätt jag gillar.
När jag kontaktar uppfödaren vet jag liksom redan vad jag vill, tycker den sen jag är helt fel ute får den säga det men helst bör jag ha tagit reda på så mycket att jag inte bör vara fel ute.

Det här mailet (har dock tagit bort namn osv) skickade jag till en uppfödare i våras.

"Hej

Vi, dvs jag och min sambo, funderar lite på att skaffa valp nästa år och jag såg att ni ska ha valpar då. Har tittat en del på er kennel och fastnat för att ni verkar ha sunt tänk vad gäller avel, hälsa och mentalitet hos rasen x.

Rasen x är ingen ny ras för oss, vi fick ta bort vår nästan 12-åriga x T (stamtavlenamn) i augusti -16.

Det vi (framförallt jag) söker med nästa hund är en tränings- och tävlingskompis, utöver en familjemedlem. Agility, spår, lydnad, det mesta är av intresse för mig, även om jag och min T bara tävlade officiellt i några grenar. Då T hade vissa rädslor, framförallt för ljud, så är en mentalt stabil hund viktig för mig. Jag vet att det är en del träning i det hela också men en bra grund vad gäller val av avelsdjur tror jag är viktigt och det verkar ni också tycka.

Vi bor i ett hus på landet söder om stad y, inhägnad trädgård och såklart med dagliga hundpromenader utöver hundträning. Vi har en labradorhane på 5 år, han fungerar dock inte riktigt till träning som jag hade önskat så han är mest "bara" en familjemedlem och inte en tävlingskompis. En katt finns också i familjen.

Utställning är vi inte jätteintresserade av, dock kan vi tänka oss att ställa några gånger och går det bra kanske vi får upp intresset.

Hälsoutvärdering (dvs HD/ED och ögonlysning) ser vi som självklart att göra när hunden uppnåt ålder för det.

Dagar när jag jobbar (jobbar deltid 2-3 heldagar i veckan) har jag antingen med mig labradoren eller har honom hos daghusse så det kommer bli liknande med nästa hund. Min sambo jobbar för tillfället i Norge som gymnasielärare i data.

Har ni några funderingar är ni mer än välkomna att ställa frågor. Jag tänkte mest att det är lika bra att vara ute i god tid för att ställa sig i kö. Vi är intresserade av en hane som nästa hund.

Mvh hemlig"

Svaret jag fick var att vi lät väldigt intressanta som valpköpare, jag hade fått med allt de brukar fråga om i vanliga fall. Inget är dock hugget i sten förrän vi träffats, då de vill träffa presumtiva valpköpare innan man får ringa valp.

om jag vore förstagångsköpare så skulle jag nog bli lite avskräckt av många av er här.
Så nästa gång någon ringer, mailar, smsar eller hur de nu hör av sig så kanske ni ska fundera lite

Nåja, vissa av oss gamla uvar besvarar gärna frågor, oavsett i vilken form de kommer och oavsett hur många gånger vi besvarat exakt samma fråga genom åren.

Att nybörjare inte är insatta och kan speciellt mycket i detalj om en ras de kanske bara hört talas om eller träffat ett fåtal av är liksom naturligt och jag ser det lite som min uppgift att ge en så rättvis och beskrivande bild som möjligt av den ras de är intresserad av.

Fast det är STOR skillnad på en person som kontaktar en uppfödare för att lära sig om en ras de kanske eventuellt ska skaffa och en som säger "jag vill köpa en av dina valpar, kan du berätta om rasen?"

Fast nej, det är många som hör av sig och vill veta mer om hur rasen är "på riktigt" så att säga och i vart fall jag har inget problem med att de som är generellt intresserade av hundar hör av sig och frågar.

Ex.vis @Treo är inte köpare på en av mina valpar, men de är väldigt välkomna hit för att få träffa en fauve och ställa de frågor de vill om rasen ändå eftersom de är nyfikna på rasen, har fått en bra uppfattning om vad det är för typ av hundar efter att ha kikat på nätet, men det är ju inte samma sak som att sitta ner och snacka med någon som har haft rasen länge, som kan rasen, vet hur de ska vara osv.

Så jag berättar gärna folk om mina raser och hur de funkar, vad de har för bakgrund osv om de vill.

Fast nej, det är många som hör av sig och vill veta mer om hur rasen är "på riktigt" så att säga och i vart fall jag har inget problem med att de som är generellt intresserade av hundar hör av sig och frågar.

Ex.vis @Treo är inte köpare på en av mina valpar, men de är väldigt välkomna hit för att få träffa en fauve och ställa de frågor de vill om rasen ändå eftersom de är nyfikna på rasen, har fått en bra uppfattning om vad det är för typ av hundar efter att ha kikat på nätet, men det är ju inte samma sak som att sitta ner och snacka med någon som har haft rasen länge, som kan rasen, vet hur de ska vara osv.

Så jag berättar gärna folk om mina raser och hur de funkar, vad de har för bakgrund osv om de vill.
Det är väl ditt val.

Jag skulle jättegärna låta folk komma hem och prata med mig om rasen, träffa mina hundar ect om jag var uppfödare och de ville lära sig om rasen.

Men jag skulle inte sälja till någon som är redo att köpa valp men inte kan ett jota om rasen. Speciellt med tanke på att jag har en så "fin och fluffig" ras. Det lockar till sig folk som inte bör ha rasen.

Men jag skulle inte sälja till någon som är redo att köpa valp men inte kan ett jota om rasen. .

Det gör ju ingen seriös uppfödare, men jag lovar att om man läst lite om någon ras på nätet, tycker den verkar intressant och sedan ringer mig eller kommer hit och snackar hund så är man inte speciellt okunnig eller enkomt nätkunnig sedan..

Brukar vara en del att smälta och fundera över och sedan komma fram till ett beslut.

Dessutom förekommer det på buke konstant, folk har läst om någon/några raser och vill ha andras personliga erfarenheter och kunskaper om de olika raserna = rasvalstråd startas. Precis samma sak bara i ett annat format.

Appropå nybörjare och köpa hund.
Betty är ju min första hund, jag la väl iallafall 3-4 månader på att läsa på om raser och vända o vrida på vad jag skulle ha hunden till och vilka egenskaper jag var ute efter. Min första hund. Klassad som total nybörjare, aldrig haft hund i hela mitt liv innan. För mig var det så självklart att göra ett ordentligt grundarbete innan hundköp, ska ju ändå orka leva 10-15 år med rasen sen. Sen kan jag ju nu när jag är i planerna till hund nummer 2 specificera ytterligare vad jag vill ha, vis av erfarenhet.

När jag hade bestämt ras mailade jag uppfödare och berättade vad jag var ute efter och vad jag kunde erbjuda och att jag hade fastnat för rasen. Efter lite mer kontakt ordnade jag så att jag fick hälsa på och träffa lite individer. 1 år från första kontakt med uppfödaren tog det innan jag skrev på kontrakt och hämtade valpen.

Skulle inte kunna ha samvete till att höra av mig till en uppfödare och be den berätta om rasen, det är ju nått jag kan kolla upp själv :o Sen kanske jag har specifika frågor som jag utformat efter att jag skaffat mig förkunskaper om rasen men det tycker jag bara visar på intresse och seriositet.

Det gör ju ingen seriös uppfödare, men jag lovar att om man läst lite om någon ras på nätet, tycker den verkar intressant och sedan ringer mig eller kommer hit och snackar hund så är man inte speciellt okunnig eller enkomt nätkunnig sedan..

Brukar vara en del att smälta och fundera över och sedan komma fram till ett beslut.

Dessutom förekommer det på buke konstant, folk har läst om någon/några raser och vill ha andras personliga erfarenheter och kunskaper om de olika raserna = rasvalstråd startas. Precis samma sak bara i ett annat format.
Men det är ju inte det jag menar. Jag tror ingen har något emot att folk frågar för att lära sig mer och kontaktar uppfödare för att ställa frågor om en ras.

Det jag inte skulle tycka är okej om folk vill köpa en av mina valpar, kontaktar mig med syftet att få köpa valp - och så vet de ingenting alls om rasen. Jag vill ha engagerade valpköpare som är beredda på att förvalta en arbetsmaskin. De valpköparna hittar jag inte hos folk som inte ens googlat vad det är för ras de redan är beredda att ta med hem..

Jag har sålt till förstagångsköpare, aktiva bruksfolk, tävlingsfolk och tjänst...hela registret. Jag har deklarerat min avel, ras och linjer in och ut för otaliga människor, vissa utan att ha för avsikt att köpa. Jag har lagt många timmar på mail, samtal och även haft folk hemma bara för att "prata Schäfer".
Jag har också sagt nej, rekommenderat andra kennlar som jag trott passat köparen bättre, avrått från rasen och tom rekommenderat andra raser.
Jag bemöter alla men jag måste också prioritera min tid. Därför kan jag lika väl säga nej till att lägga tid på folk som bara vill klappa hundar och prata. Det är inget zoo med tillhörande cafė jag driver.

Nä, modprov för utställning säger ingenting, vilket är rätt uppenbart när man ser tikens MH.
Sambon har själv gått från utställningsgänget och deras modprov osv till brukslinjer och IPO och säger att dessa två modprov och typer av bitarbete mm ligger inte ens på samma planet.

Är det där en kennel eller "hemmaavlare" som är så gräsliga att de avlar på den tiken? Du får gärna pma kenneln.

Det är en kennel, PMar namn!

Hamnade i er tråd by mistake men det som slår mig är att om jag vore förstagångsköpare så skulle jag nog bli lite avskräckt av många av er här. Ni är så inne i ert seriösa hundavlande och att många valpköpare är nollor att ni inte riktigt tänker på hur man kan uppfatta sånt som nybörjare.

Grejen är att hur vi skriver här oss emellan så att säga är ju en annan sak än hur man sedan bemöter köpare i telefon/vid möte. Jag kan ju ha detta som ventil för att klaga av mig när jag återigen ser annonser som lovar guld o gröna skogar eller kombinationer som får alla som kan ens lite hund att skaka på huvudet.. Men sedan kan jag likväl bemöta de som ringer artigt.

Jag har f ö aldrig sett att någon här inne skrivit att många köpare är nollor. Faktiskt. Däremot att ens ras kanske kan dra till sig en del olämpliga intressenter. Och då, av ren omtanke om de hundar man köper upp, sorterar man bort en del.

Jag har valt att inte sälja häst till kvinnan som sa att det inte gjorde något om det inte skulle funka med dotterns orutin, för man kan ju alltid reklamera köpet. Jag säljer inte heller valpar till människor där det ser ut att kunna gå lika illa pga deras inställning. Ingen vinner på det. Frågor får de gärna ha- en av mina valpköpare ställer frågor varje månad i princip trots att hen haft hunden länge nu- det gör mig inget. Jag hjälper mer än gärna till. Men då ska de ha rätt inställning, de ska vilja göra rätt, och de ska inse vad det är de köper (innan hade jag väldigt krävande hundar, nu sällskap där jag mer får sålla de som inte fattar att det inte är gosedjur). Att sortera ut köpare gör jag inte för att vara taskig eller för att jag ser ner på någon som inte är superkunnig, de jag sorterar ut blir bortprioriterade för valpens, min och deras egen skull.

Vi lever dessutom nu i en värld där vårt helgalna rättssystem dubbelbestraffar uppfödare på så sätt att vi dels förväntas leverera en perfekt vara, dels förväntas stå för större kostnader än det pris vi sålt för eftersom hovrätten valt att ta hänsyn till att köparen minsann kan ha rätt till högre ersättning för det är ju trots allt ett djur.. både ett kylskåp och inte. När man vet att varje valp potentiellt kan bli en jättekostnad om fel person tar fel beslut och sedan drar en inför rätta, då måste man vara ännu mer försiktig än tidigare (om man inte är ekonomiske oberoende då).

Jag vill inte veta hur många frågor jag ställt till min uppfödare... hen är en klippa och svarar alltid, är engagerad och kunnig och helt jäkla suverän.jag baxnar lite vid tanken på hur många frågor hen antagligen besvarar från olika valpköpare, intresserade eller bara såna som vill komma och klapp lite.

Och på tal om hur man bemöter de som är nyfikna på ens ras.. Nu i morse så var det (igen) en som är väldigt nyfiken på vinthundar, men som vill ha en hund att tävla lydnad och annat med. Hon skrev vänligt i en fb-grupp och förklarade att hon förstår att det kan bli att ta sig vatten över huvudet, men vill ändå veta lite mer om hur det är att träna med vinthund.

Trots att jag misstänker att det inte blir vinthund för henne så kommer jag nu ägna en hel del tid åt att svara på frågor kring sådant, just för att jag är en av få som håller på med sådant och tycker det är bra om så många som möjligt har bra kunskap inför sitt kommande rasval, oavsett vad de hamnar med för ras.

Hon verkar (än så länge ;) ) inte se mig som ett dugg otrevlig, trots att jag i den här tråden likt andra irriterar ihjäl mig på oseriös avel. Det här är ju trots allt en sådan tråd, en "gnälltråd" som det visserligen går att snappa upp en hel del kunskap från.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
815
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka