@Novali01, jag tror att jag fattar vart du vill komma. Att vara trevlig mot folk skadar inte, oavsett deras kunskapsnivå och alla har varit nybörjare någon gång i livet.
MEN. Hundar köps ofta för att de är fina. Många köper dem utan att ha en tanke på vad som finns i hunden, vad den har för mentalitet osv. Om någon vill ha en hund av min ras, saluki, så kan de lätt googla på just saluki. Gör man det så får man fram följande på de 5 första träffarna:
1: SKKs hemsida med rasinfo där beskrivs den som en jakthund som är ointresserad av främlingar.
2: Wikipedia, där det står att det är en jakthund som är ointresserad av främlingar och ofta svår att träna lydnad med.
3: Rasklubbens hemsida med text om hur det är att skaffa saluki, där den beskrivs på samma sätt.
4: Vinthundsklubbens hemsida, där rasen beskrivs som aktiv, reserverad mot främlingar och med mycket stark jaktlust.
5: En engelsk sida där det står: "They’re fast as the wind, skinny as a supermodel, and quietly devoted to their people. A Saluki is easy to groom, challenging to train, and not to be trusted off leash."
När någon trots all lättillgänglig information som finns väljer att skaffa saluki eller annan vinthund, lyckas köpa en, och sedan förfasas över hur "svåra" de är att tex ha lösa och träna i lydnad, då är det väldigt lätt att ha nära till att dunka huvudet i väggen. Det innebär inte att vi inte hjälper till när nybörjare vill veta mer (tvärt om, vi är många vinthundsägare som säger "kom hem till oss så får du träffa rasen live innan du köper, så att du vet vad du får!" när någon dyker upp och visar intresse för våra hundar).