Oseriös avel 2023

Samma med alla dessa bullyhundar. De har allergi, de kan inte umgås med katter, de kan inte umgås med andra hundar, de gillar inte män/kvinnor, de är rädd för X och Y, ibland ÅÄÖ också, de kan inte vara ensamma hemma, och så har de bithistorik. Minst.
Det är samma sak här, jag fattar inte varför folk fortsätter avla på dem.
I England är ju dessutom XLbullys förbjudna men ändå ska det avlas diverse bullys och korsningar som ser liknande ut, sedan grinar folk i media "BUHHUU, min snälla hund måste ha munkorg på!" Jamen låt bli att skaffa den då, stolpskott!

I England är ju dessutom XLbullys förbjudna men ändå ska det avlas diverse bullys och korsningar som ser liknande ut, sedan grinar folk i media "BUHHUU, min snälla hund måste ha munkorg på!" Jamen låt bli att skaffa den då, stolpskott!
Ja jag fattar verkligen inte grejen med dessa hundar men desto sjukare ras desto populärare verkar vara folk måtto numera :(

Tycker var och varannan går ut händerna på sina ofta förstagångsägare med.

Dom är starka som oxar och extremt behov av att bita och kampa, det verkar vara en mindre mardröm att ha dom i tonåren.

Det finns enklare raser 🙈

Men de är så snääääälla och det är ju ägaren det är fel på, det vet du väl ;) Nej jag gillar inte dem, om de vore så lätta borde folk klara av dem ändå, det är få golden eller liknande man ser som omplaceras.

Men de är så snääääälla och det är ju ägaren det är fel på, det vet du väl ;) Nej jag gillar inte dem, om de vore så lätta borde folk klara av dem ändå, det är få golden eller liknande man ser som omplaceras.
Jag blir mest trött på att folk fortsätter avla på dem och liknande raser (det är rätt godtyckligt vilka hundar som kan beslagtas av polisen eftersom det inte är en godkänd ras utan hundarna beskrivs med riktlinjer) i ett land där de är förbjudna. Snacka om att de stackars hundarna startar i uppförsbacke.
Man kan inte ens ge upp dem till en rescue eftersom de inte får omplaceras.
Det finns verkligen ingen ursäkt för den aveln i UK, även om de fortfarande är lagliga i till exempel Skottland.
Som du säger är det inte ens särskilt trevliga eller hälsosamma hundar i stort.

Ja klart dom är snälla alla hundar är snälla men vissa raser kräver betydligt mer av sin ägare vilket bullyköpare överlag verkar ha noll koll på.
Golden är ju aningen svårare att misslyckas med då dom har en mer förlåtande natur 🙈
Särkilt dagens golden finns det någon startmotor i dom? Aldrig sett segare hundar på träning.

Jag önskar att det vore krav med munkorg på dem här. Tidigare tänkte jag att det inte var en bra idé, men efter att en rad gånger nu varit med om att sådana hundar försökt attackera mig så har jag ändrat åsikt... Och, jag är inte direkt ovan med "knepiga hundar" och är normalt sett duktig även med osäkra hundar osv. Det är tex alltid(!) jag som får ta de mest osäkra hundarna för kloklippning på jobbet, för de brukar vara lugna och ok med mig. Hur de hundarna som försökt bita mig är i närheten av icke hundvana... Jag vill nog inte veta det.

Jag blir mest trött på att folk fortsätter avla på dem och liknande raser (det är rätt godtyckligt vilka hundar som kan beslagtas av polisen eftersom det inte är en godkänd ras utan hundarna beskrivs med riktlinjer) i ett land där de är förbjudna. Snacka om att de stackars hundarna startar i uppförsbacke.
Man kan inte ens ge upp dem till en rescue eftersom de inte får omplaceras.
Det finns verkligen ingen ursäkt för den aveln i UK, även om de fortfarande är lagliga i till exempel Skottland.
Som du säger är det inte ens särskilt trevliga eller hälsosamma hundar i stort.
Såg i en annons en bully pocket och allvarligt talat, så otroligt missbildad de ser ut? Varför vill man avla på sådana hundar? Hur kan de vara annat än sjuka på olika sätt?

Nej jag förstår inte heller grejen med dem.

Jag önskar att det vore krav med munkorg på dem här. Tidigare tänkte jag att det inte var en bra idé, men efter att en rad gånger nu varit med om att sådana hundar försökt attackera mig så har jag ändrat åsikt... Och, jag är inte direkt ovan med "knepiga hundar" och är normalt sett duktig även med osäkra hundar osv. Det är tex alltid(!) jag som får ta de mest osäkra hundarna för kloklippning på jobbet, för de brukar vara lugna och ok med mig. Hur de hundarna som försökt bita mig är i närheten av icke hundvana... Jag vill nog inte veta det.
I området mamma bor är det sådana som ofta är lösa av någon anledning. Och så joggar de efter mammas lilla hund när de får syn på den, ska attackera. Mamma 75 år och hennes hund som är 10 år och i storlek med en jack russel... Hon har fått springa in i porten med hunden i famnen, slängt upp hunden i famnen och snurrat runt med den andre hunden nedanför, kutat in i hundrastgård när hon ser en sådan hund är standard.

Såg i en annons en bully pocket och allvarligt talat, så otroligt missbildad de ser ut? Varför vill man avla på sådana hundar? Hur kan de vara annat än sjuka på olika sätt?

Nej jag förstår inte heller grejen med dem.
Vanskapta hundar är ju grejen just nu. Desto svårare dom har att röra sig och andas desto populärare 🤮
Hoppas det här vänder snart, det strider mot alla djurskyddsregler att avla på detta :(

Ja klart dom är snälla alla hundar är snälla men vissa raser kräver betydligt mer av sin ägare vilket bullyköpare överlag verkar ha noll koll på.
Golden är ju aningen svårare att misslyckas med då dom har en mer förlåtande natur 🙈
Särkilt dagens golden finns det någon startmotor i dom? Aldrig sett segare hundar på träning.
Jag tror inte de är så snälla, de är ju inte seriöst uppfödda så den mentala biten går nog att diskutera, inte minst. Med de kropparna och allergi så tror jag både värk och klåda kan driva en till vansinne. Därtill olämpligt hanterade.... :(

Vanskapta hundar är ju grejen just nu. Desto svårare dom har att röra sig och andas desto populärare 🤮
Hoppas det här vänder snart, det strider mot alla djurskyddsregler att avla på detta :(
Ja jag kan inte förstå det. Renrasavel och SKK registrerade valpar som är missbildade. Jesus, och folk har mage på att klaga på folk som väljer blandras. De flesta blandraser ser åtminstone ut som hundar och kan andas.

Jag tror inte de är så snälla, de är ju inte seriöst uppfödda så den mentala biten går nog att diskutera, inte minst. Med de kropparna och allergi så tror jag både värk och klåda kan driva en till vansinne. Därtill olämpligt hanterade.... :(
Ja det beror ju på hur man använder ordet men i min värld är ingen hund född elak men har dom kass mentalitet och smärta får ju inte hunden en ärligt chans så klart det brister i mångt och mycket.
Men snälla tror jag alla hundar är när dom inte triggas av något.

Tråkigt att det finns, men tack och lov är verkligen inte alla så. Själv försöker jag kanalisera energin på min golden på 1 år åt någorlunda rätt håll. Energi saknas inte vill jag lova.

Tråkigt att det finns, men tack och lov är verkligen inte alla så. Själv försöker jag kanalisera energin på min golden på 1 år åt någorlunda rätt håll. Energi saknas inte vill jag lova.
Nä jag ser ju min uppfödare och hens bekanta i olika FB-grupper - deras hundar saknar absolut inte heller energi, trots att hundarna inte är jaktavlade primärt. Min är ju bara fem månader så det är klart hon har energi och träningsvilja, och det hoppas jag ju ska fortsätta (sen har jag köpt en golden retriever, och jag vill ha golden retrievriga egenskaper. Inte huskyegenskaper, dobbermannegenskaper, terrieregenskaper 🤷‍♀️)

Jag har sett ett fåtal sega goldens, i så fall verkar de snarare ha lite väl mycket energi, åtminstone i förhållande till förmågan att fokusera och koncentrera sig :p Sedan får man inte glömma att golden är en väldigt uppdelad ras också, med både utställningsvariant, jaktvariant och DP-variant. Kanske finns fler som jag som oinsatt inte känner till? Men, det skiljer iaf väldigt mycket mellan varianterna och säkert en del inom varianterna också. En övergödd utställningsavlad hund och en jakthund i toppkondition är som två helt olika raser.

De segaste hundar jag sett på (lydnads)träning har varit vinthundar där ägarna inte riktigt lyckats med att motivera dem. Då står hunden bara som ett levande frågetecken och undrar vad i hela världen det där ska vara bra för.

Sen är ju detta två olika saker, beroende på vad man är för hundägare. Är "misslyckas" att hunden riskerar att skada andra allvarligt, döda smådjur, orsaka kaos? Ja, då kanske det är svårare att misslyckas med golden än en bully (sen är det väl väldokumenterat att det finns många nervösa goldens som absolut kan göra utfall).

Men är "misslyckas" att hunden inte orkar göra nåt, inte fattar vad ägaren menar, blir tjock som en boll, tappar livsgnistan? Då är det väl superenkelt att missltckas med en golden, ifall man köper den för att den är världens finaste hund till utseendet bara (helt objektiv och nyanserad åsikt obs).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 736
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 594
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 734
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • chimera/chimär
  • Uppdateringstråd 31