Oseriös avel 2023

På tal om trubbnosar som ofta är på tapeten, jag mötte en mops idag när jag promenerade med mina hundar och det var så tydligt att dom inte såg mopsen som en hund.
Någon mer som har samma erfarenhet?
Ja. Förra grannen hade massor av olika småhundsraser som sprang och skällde längs staketet mellan våra hus. Våra hundar ignorerade alla utom mopsarna - de fattade över huvud taget inte vad det var för något! Snorkelljud utan kroppsspråk föll definitivt inte in under "annan hund" för dem.

På tal om trubbnosar som ofta är på tapeten, jag mötte en mops idag när jag promenerade med mina hundar och det var så tydligt att dom inte såg mopsen som en hund.
Någon mer som har samma erfarenhet?
Min labbe som aldrig reagerar på andra hundar på såna platser tappade det helt på en engelsk bulldog som passerade oss på en tävlingsplats för några veckor sen 😬 han brukar inte ens bry sig om andra hundar som beter sig illa när han är i sin tränings/tävlingsbubbla. Denna betedde sig inte ens speciellt illa utan skulle mest bara passera men snorkade ju som tusan 🙄

Ja. Förra grannen hade massor av olika småhundsraser som sprang och skällde längs staketet mellan våra hus. Våra hundar ignorerade alla utom mopsarna - de fattade över huvud taget inte vad det var för något! Snorkelljud utan kroppsspråk föll definitivt inte in under "annan hund" för dem.
Upplevde detsamma med mina hundar igår, dom var helt nollställda inför mopsen.
Det var så tydligt att dom inte förstod att det var en annan hund.

Min labbe som aldrig reagerar på andra hundar på såna platser tappade det helt på en engelsk bulldog som passerade oss på en tävlingsplats för några veckor sen 😬 han brukar inte ens bry sig om andra hundar som beter sig illa när han är i sin tränings/tävlingsbubbla. Denna betedde sig inte ens speciellt illa utan skulle mest bara passera men snorkade ju som tusan 🙄
Det är så sorgligt :( att det kan gå så långt arg andra individer inte känner igen sin egen art.

Så är det dock för hästar också - jag vet inte hur många gånger som stora ridhästar blev rädda för min tidigare minishettis. Många stora hästar tyckte hon var jättekonstig och läskig när de såg henne första gången.
Ja jag har också sett det.
Blir väl så när det avviker för mycket från den normala.

I min erfarenhet handlar det mindre om "det normala" och mer om hur mycket den andra hunden skiljer sig från ens egen hund. Mina boxrar blir allra gladast över att se andra boxrar, men även mops, boston terrier, fralla, bulldog, continental bulldog och staffe är populära. Lancelot är speciellt förtjust i mindre raser av de typerna. Däremot verkar båda tycka att små hundar med mycket päls är ganska äckliga och nåt man snabbt skyndar sig förbi.

Den hade enbart sele och koppel.

Det är obehagligt att en ras kan vara så sönderavlad att den i andra hundars ögon varken ser ut rör sig eller låter som en hund…

Mina har typ ignorerat extrema trubbnosar, som de inte finns när de kommer fram o ska hälsa.
De verkar inte förstå deras språk.

Sen såg jag nått klipp där någon förklarade att de ofta går rakt mot andra hundar och vill komma jättenära då deras luktsinne är så dåligt+syn. De finner andra hundar hotfullt.

Mina har typ ignorerat extrema trubbnosar, som de inte finns när de kommer fram o ska hälsa.

Sen såg jag nått klipp där någon förklarade att de ofta går rakt mot andra hundar och vill komma jättenära då deras luktsinne är så dåligt+syn. De finner andra hundar hotfullt.
De rör sig konstigt, de låter ofta konstigt och de verkar inte alltid förstå hundspråk. Det är supersorgligt eftersom många trubbnosar är så glada och sociala och bara vill vara med.

Ja det sista låter ju som en trolig förklaring 😢
Så sorgligt 😞

De rör sig konstigt, de låter ofta konstigt och de verkar inte alltid förstå hundspråk. Det är supersorgligt eftersom många trubbnosar är så glada och sociala och bara vill vara med.
Mitt supersociala fluff är rädd för extrema trubbnosar 😅 Och då pratar vi om hunden som försöker leka med kor och getter , jag undrar om det är andningen som stökar i hennes fall plus att de bara går rakt på.

Mitt supersociala fluff är rädd för extrema trubbnosar 😅 Och då pratar vi om hunden som försöker leka med kor och getter , jag undrar om det är andningen som stökar i hennes fall plus att de bara går rakt på.
När jag hade mops var det väldigt många hundar som reagerade negativt på honom, säkert på flera olika faktorer i hans läten och kroppsspråk. Det i sig gjorde att han blev osäker vid hundmöten, trots att han i grunden var en social typ. Negativ spiral, helt enkelt. (Jag bruka alltid lägga till brasklappen att jag inte tycker att man ska ha mops och inte kommer ha det själv igen, så jag gör det även här. Sent ska syndarn vakna.)

Har nu flera gånger fått upp en chihuahua på Instagram som det skryts om att han kommer att hamna i guiness rekordbok som världens minsta hund. I princip hela hunden är missbildad, väldigt mager, nästan kal och ser ut att ha antingen missbildat huvud eller vattenskalle :cry:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 699
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 589
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 730
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka