Oseriös avel 2023

Jag har sett ett fåtal sega goldens, i så fall verkar de snarare ha lite väl mycket energi, åtminstone i förhållande till förmågan att fokusera och koncentrera sig :p Sedan får man inte glömma att golden är en väldigt uppdelad ras också, med både utställningsvariant, jaktvariant och DP-variant. Kanske finns fler som jag som oinsatt inte känner till? Men, det skiljer iaf väldigt mycket mellan varianterna och säkert en del inom varianterna också. En övergödd utställningsavlad hund och en jakthund i toppkondition är som två helt olika raser.

De segaste hundar jag sett på (lydnads)träning har varit vinthundar där ägarna inte riktigt lyckats med att motivera dem. Då står hunden bara som ett levande frågetecken och undrar vad i hela världen det där ska vara bra för.
Ja jag har samma erfarenhet av golden i träning som du har av vinthundar.
Nu tränar jag rallylydnad och agility och dom golden vi tränar med är bara så långsamma.
Ägarna får ”ta dom i nosen för att få med dom” och då brukar ju åtminstone agility vara rätt självbelönande men nej farten finns inte 🙈

Men jag förstår att det måste finnas kvicka golden med så folk fortfarande använder dom i arbete men jag har inte haft lyckan att se annat än sköldpaddor till goldens :)

Sen är ju detta två olika saker, beroende på vad man är för hundägare. Är "misslyckas" att hunden riskerar att skada andra allvarligt, döda smådjur, orsaka kaos? Ja, då kanske det är svårare att misslyckas med golden än en bully (sen är det väl väldokumenterat att det finns många nervösa goldens som absolut kan göra utfall).

Men är "misslyckas" att hunden inte orkar göra nåt, inte fattar vad ägaren menar, blir tjock som en boll, tappar livsgnistan? Då är det väl superenkelt att missltckas med en golden, ifall man köper den för att den är världens finaste hund till utseendet bara (helt objektiv och nyanserad åsikt obs).
Du har rätt, jag fokuserade väl mycket på att golden sällan blir utåtagerande och attackerar sin omgivning som aktivitet men ja det finns många ouppfostrade golden som sover bort sina liv i hemmet.

Tråkigt att det finns, men tack och lov är verkligen inte alla så. Själv försöker jag kanalisera energin på min golden på 1 år åt någorlunda rätt håll. Energi saknas inte vill jag lova.
Skönt det sen är nog allt relativt med då jag har en ras som är snabb både i kropp och tanke .)

Nä jag ser ju min uppfödare och hens bekanta i olika FB-grupper - deras hundar saknar absolut inte heller energi, trots att hundarna inte är jaktavlade primärt. Min är ju bara fem månader så det är klart hon har energi och träningsvilja, och det hoppas jag ju ska fortsätta (sen har jag köpt en golden retriever, och jag vill ha golden retrievriga egenskaper. Inte huskyegenskaper, dobbermannegenskaper, terrieregenskaper 🤷‍♀️)
Ja för mig är dom så menlösa jag tycker inte det händer någonting med en golden dom bara är och en del av dom verkar vara rädda för märkliga saker som vanliga underlag och ljud, mina hundar går på stegar och galler utan problem 🙈 fördom som sjutton men tråkig ras i mina ögon liksom en doberman också är helt otänkbar åt andra hållet, är dom någons stilla? En släkting födde upp doberman och jag fastnade aldrig för den rasen heller trots att jag var där mycket i ungdomen och dom var väluppfostrade men den energinivå dom hade gjorde mig bara maxstressad.

Tur det finns så mycket olika raser :)

Jaktgolden är ju en helt annan typ av hund tack och lov.
Kanske inte helt. Men ja ja, jag förstår din poäng, och poängen i att jämföra golden och bully. Jag ska inte låta som nån sorts nyfrälst goldenpredikant, vi har olika erfarenheter helt enkelt och jag ifrågasätter inte att det finns många goldenägare som inte har som ambition att göra något alls.

Själv har jag alltså en ej jaktavlad golden vars uppfödare på båda sidor är aktiva med sina hundar, inte bara på utställning utan i hundsport också. Nej, jag tror inte att min hund kommer kunna hävda sig i t.ex. apportering mot en jaktavlad och vältränad retriever av någon sort, men jag blir förskräckt om hon helt tappar gnistan, då har jag gjort något ordentligt fel på vägen.

Kanske inte helt. Men ja ja, jag förstår din poäng, och poängen i att jämföra golden och bully. Jag ska inte låta som nån sorts nyfrälst goldenpredikant, vi har olika erfarenheter helt enkelt och jag ifrågasätter inte att det finns många goldenägare som inte har som ambition att göra något alls.

Själv har jag alltså en ej jaktavlad golden vars uppfödare på båda sidor är aktiva med sina hundar, inte bara på utställning utan i hundsport också. Nej, jag tror inte att min hund kommer kunna hävda sig i t.ex. apportering mot en jaktavlad och vältränad retriever av någon sort, men jag blir förskräckt om hon helt tappar gnistan, då har jag gjort något ordentligt fel på vägen.
Ja jag tvivlar inte en sekund på att det finns roliga goldens med och i viss mån handlar det säkert om hur ägaren motiverar hunden och hur den blir van vid livet redan som valp men som sagt dom jag har sett dom har varit sega trots att ägarna försöker både med leksaker och godis och röst så händer liksom ingenting. Hundarna följer med men det går sakta och jag ser dom aldrig taggade så som andra raser 🙈

Men jag ska inte döma mer för det finns tusentals goldens därute och jag har träffat ett tjugotal 🙈 blir lätt att man drar slutsatser utifrån sin egen erfarenhet bara.

Ja jag tvivlar inte en sekund på att det finns roliga goldens med och i viss mån handlar det säkert om hur ägaren motiverar hunden och hur den blir van vid livet redan som valp men som sagt dom jag har sett dom har varit sega trots att ägarna försöker både med leksaker och godis och röst så händer liksom ingenting. Hundarna följer med men det går sakta och jag ser dom aldrig taggade så som andra raser 🙈

Men jag ska inte döma mer för det finns tusentals goldens därute och jag har träffat ett tjugotal 🙈 blir lätt att man drar slutsatser utifrån sin egen erfarenhet bara.
Ja och jag ska egentligen inte döma bullyägare. Jag vet inte ens om jag träffat en bully. Men jag tycker de ser fruktansvärda ut, kombinerar dåliga egenskaper och dåligt utseende från andra raser med brister till en enda ganska hemsk hund (och jag har haft mops så jag ska inte döma nån överhuvudtaget, kan däremot säga att jag aldrig kommer skaffa trubbnosras igen).

Ja och jag ska egentligen inte döma bullyägare. Jag vet inte ens om jag träffat en bully. Men jag tycker de ser fruktansvärda ut, kombinerar dåliga egenskaper och dåligt utseende från andra raser med brister till en enda ganska hemsk hund (och jag har haft mops så jag ska inte döma nån överhuvudtaget, kan däremot säga att jag aldrig kommer skaffa trubbnosras igen).
Bullys tror jag tyvärr det är ren fakta och inte fördomar rasen avlas ju helt utan kontroll av uppfödare helt utan kunskap, överlag.
Sen påstås det att det finns seriösa uppfödare men jag kan inte se att någon människa som avlar på sjuka djur är seriös och då räknar jag såklart även in trubbnosarna.
Det finns inget seriöst i att avla på hundar med kroppar eller psyken som kommer ge dom handikapp i jämförelse med friska raser.

Jag har sett ett fåtal sega goldens, i så fall verkar de snarare ha lite väl mycket energi, åtminstone i förhållande till förmågan att fokusera och koncentrera sig :p Sedan får man inte glömma att golden är en väldigt uppdelad ras också, med både utställningsvariant, jaktvariant och DP-variant. Kanske finns fler som jag som oinsatt inte känner till? Men, det skiljer iaf väldigt mycket mellan varianterna och säkert en del inom varianterna också. En övergödd utställningsavlad hund och en jakthund i toppkondition är som två helt olika raser.

De segaste hundar jag sett på (lydnads)träning har varit vinthundar där ägarna inte riktigt lyckats med att motivera dem. Då står hunden bara som ett levande frågetecken och undrar vad i hela världen det där ska vara bra för.
Vad är DP?

Jamen precis. Jag förstår också att man omplacerar avelsdjur som gjort sitt så att säga - ofta blir det till och med bättre för dem, men jag får verkligen inte den känslan av annonsen. Särskilt inte med tillhörande bild. Kan man inte ens anstränga sig det allra minsta för att få hunden att se trevlig ut? Finns det inte en enda mysig bild i albumet där han sitter i soffan eller blir omhändertagen? Det säger en del om hur och varför man haft den här hunden tycker jag.
Alla bilderna ser likadana ut och är tagna samma dag, särskilt för annonsen får man anta.
Luktar ansvarslös avel för pengar.

Valpfabrik helt enkelt. Om folk bara insåg vad som ligger bakom mycket av sådan oseriös avel.

På tal om trubbnosar som ofta är på tapeten, jag mötte en mops idag när jag promenerade med mina hundar och det var så tydligt att dom inte såg mopsen som en hund.
Någon mer som har samma erfarenhet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 699
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 589
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 730
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka