Ja jag har samma erfarenhet av golden i träning som du har av vinthundar.Jag har sett ett fåtal sega goldens, i så fall verkar de snarare ha lite väl mycket energi, åtminstone i förhållande till förmågan att fokusera och koncentrera sigSedan får man inte glömma att golden är en väldigt uppdelad ras också, med både utställningsvariant, jaktvariant och DP-variant. Kanske finns fler som jag som oinsatt inte känner till? Men, det skiljer iaf väldigt mycket mellan varianterna och säkert en del inom varianterna också. En övergödd utställningsavlad hund och en jakthund i toppkondition är som två helt olika raser.
De segaste hundar jag sett på (lydnads)träning har varit vinthundar där ägarna inte riktigt lyckats med att motivera dem. Då står hunden bara som ett levande frågetecken och undrar vad i hela världen det där ska vara bra för.
Nu tränar jag rallylydnad och agility och dom golden vi tränar med är bara så långsamma.
Ägarna får ”ta dom i nosen för att få med dom” och då brukar ju åtminstone agility vara rätt självbelönande men nej farten finns inte

Men jag förstår att det måste finnas kvicka golden med så folk fortfarande använder dom i arbete men jag har inte haft lyckan att se annat än sköldpaddor till goldens