Oseriös avel 2023

När jag letade hund så upplevde jag att det var lite småsvårt att komma intill. Men rätt som det var så fick jag kontakt med en uppfödare och jag skulle fått valp från henne men tyvärr blev det inte tillräckligt många. Hon skickade vidare mej till sin väninna som eventuellt skulle ha en över. Blev tyvärr inget där heller men vi har fortfarande kontakt. Sen hittade jag min uppfödare på och fick min valp. Hon är numera en nära vän som inte bara delar hundintresset utan även hästintresset. Hon är förste hästskötare när jag är på tävling.

Jag vet att det ibland är helt rätt mot hunden att "pensionera" den från avelsarbetet och ett hushåll med flera hundar, men den här annonsen är fan sorglig. OKej, nu tjänar han inte pengar mer - off he goes!

Description​

Looking to rehome our miniture poodle. He is 8 years old, and he has bred us some beautiful cockapoos. Looking for a good home for him. Previously to us lived indoors but has lived outdoors for the last three years. He has an amazing personality and gets very well with other dogs.

:(

1742411578239.webp

Jag vet att det ibland är helt rätt mot hunden att "pensionera" den från avelsarbetet och ett hushåll med flera hundar, men den här annonsen är fan sorglig. OKej, nu tjänar han inte pengar mer - off he goes!

Description​

Looking to rehome our miniture poodle. He is 8 years old, and he has bred us some beautiful cockapoos. Looking for a good home for him. Previously to us lived indoors but has lived outdoors for the last three years. He has an amazing personality and gets very well with other dogs.
Tror det är ganska vanligt att omplacera sina avelsdjur när de gjort sitt och yngre förmågor tar deras plats hos många större uppfödare? Känns ändå väldigt trist att han fått bo utomhus i tre år. :(

Tror det är ganska vanligt att omplacera sina avelsdjur när de gjort sitt och yngre förmågor tar deras plats hos många större uppfödare? Känns ändå väldigt trist att han fått bo utomhus i tre år. :(
Jamen precis. Jag förstår också att man omplacerar avelsdjur som gjort sitt så att säga - ofta blir det till och med bättre för dem, men jag får verkligen inte den känslan av annonsen. Särskilt inte med tillhörande bild. Kan man inte ens anstränga sig det allra minsta för att få hunden att se trevlig ut? Finns det inte en enda mysig bild i albumet där han sitter i soffan eller blir omhändertagen? Det säger en del om hur och varför man haft den här hunden tycker jag.
Alla bilderna ser likadana ut och är tagna samma dag, särskilt för annonsen får man anta.
Luktar ansvarslös avel för pengar.

Screenshot_20250319_114120_Instagram.webp

Den här dök upp i mitt instagramflöde. En valp som blir förlamad i halva kroppen och inte kan andas ordentligt inte ens ett år gammal.. varför avlivar man bara inte? seriöst. Vad är det för liv? Tycker inte hunden ser helt "rätt" ut i övrigt heller?

Kollade kommentarerna lite och kunde inte hitta någon som var kritisk alls utan det är bara gullegull och vilka änglar ni är som räddat honom osv.. Jag fattar inte..

Visa bifogad fil 164209

Den här dök upp i mitt instagramflöde. En valp som blir förlamad i halva kroppen och inte kan andas ordentligt inte ens ett år gammal.. varför avlivar man bara inte? seriöst. Vad är det för liv? Tycker inte hunden ser helt "rätt" ut i övrigt heller?

Kollade kommentarerna lite och kunde inte hitta någon som var kritisk alls utan det är bara gullegull och vilka änglar ni är som räddat honom osv.. Jag fattar inte..
Folk har generellt svårt att skilja på att vara vid liv och att leva...

Läste en dom idag där två hundägare dömts för djurplågeri då de avlat på merle-anlag :)
Både hanen och tiken var alltså merle, och båda ägarna dömdes.

Definitivt oseriös avel (en valp föddes blind tror jag) men kanske lite positivt också?
Åh har du den domen eller vet du vad den heter?

Visa bifogad fil 164209

Va en hästtränare som gick ut och sa att hon INTE tyckte det va ok att låta hästar ha protes eller gå på 3 ben och folk va helt vansinniga på henne. I USA ska allt räddas och det kvittar hur djuret mår, finns bland annat en golden som va sjukt överviktig när det "räddades" tror den är ganska gammal med, iaf så såg man på hunden redan då att den va inte bara överviktig, den hade ONT med, nu är hunden något smalare men fortfarande väldigt tydligt att den har ont. Alla hejjar på och öser komplimanger över att den är "räddad"

Va en hästtränare som gick ut och sa att hon INTE tyckte det va ok att låta hästar ha protes eller gå på 3 ben och folk va helt vansinniga på henne. I USA ska allt räddas och det kvittar hur djuret mår, finns bland annat en golden som va sjukt överviktig när det "räddades" tror den är ganska gammal med, iaf så såg man på hunden redan då att den va inte bara överviktig, den hade ONT med, nu är hunden något smalare men fortfarande väldigt tydligt att den har ont. Alla hejjar på och öser komplimanger över att den är "räddad"
Tyvärr sprider det sig hit med, det är bara läsa i facebookgrupper för att se vilken oförmåga folk har att tänka lite realistiskt. Allt är rosa moln och romantik för många.
Senast var det en ovtjarka/vorsteh med stora problembeteenden som skulle omplaceras och några skrev avliva istället och fick så mycket hat.
Men hur många hem finns egentligen åt sn sån hund som redan bitit familjens barn.

Tyvärr sprider det sig hit med, det är bara läsa i facebookgrupper för att se vilken oförmåga folk har att tänka lite realistiskt. Allt är rosa moln och romantik för många.
Senast var det en ovtjarka/vorsteh med stora problembeteenden som skulle omplaceras och några skrev avliva istället och fick så mycket hat.
Men hur många hem finns egentligen åt sn sån hund som redan bitit familjens barn.
Samma med alla dessa bullyhundar. De har allergi, de kan inte umgås med katter, de kan inte umgås med andra hundar, de gillar inte män/kvinnor, de är rädd för X och Y, ibland ÅÄÖ också, de kan inte vara ensamma hemma, och så har de bithistorik. Minst.

Samma med alla dessa bullyhundar. De har allergi, de kan inte umgås med katter, de kan inte umgås med andra hundar, de gillar inte män/kvinnor, de är rädd för X och Y, ibland ÅÄÖ också, de kan inte vara ensamma hemma, och så har de bithistorik. Minst.
Ja alltid.
Det är knappt någon idé att nämna dom längre för det är så vanligt🙈
Sen blir dom sittande på hundstallet i åratal också. Där kan jag också tycka varför inte ta bort dom och göra plats åt hundar som faktiskt har en vettigare chans att hitta hem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 705
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 589
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 730
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka