Läser man hur vissa både på det här forumet och övriga nätet pratar om valpköp så verkar det dock vara så att 90% av alla valpar som föds är skräp och ställer man sig inte i "kö" på något med fina linjer då gör man fel. Som sagt jag förstår att det är så om man vill ha en hund med ett specifikt syfte som jakt, tävling eller liknande, men inte bara som sällskap.
Jag läser inte det som att 90% av alla valpar är skräp. Bara att man som valpköpare kan öka sina chanser att få en valp som är frisk fysiskt och mentalt om man väljer kull med lite omsorg. Som jag ser det är det minst lika viktigt när man köper en sällskapshund. Dessutom minskar det risken att man stödjer oseriösa uppfödare.
Precis som @__sofia__ är inne på så kan ju alla faktiskt inte planera så här långt in i framtiden. Att ha en valp tar tid och de flesta har ett heltidsjobb som ställer till det med ledighet. Jag skulle absolut inte kunna planera min ledighet exakt efter när en kull föds utan jag måste i viss mån agera tvärt om. Jag förväntar mig inte att kunna gå och köpa en valp i eftermiddag och finns det inga valpar till salu när jag har möjlighet att köpa så får jag ju vänta såklart men jag kommer aldrig ha möjligheten att ställa mig i någon kö för ett köp långt in i framtiden där jag inte kan kontrollera exakt när det kommer ske. Men jag antar att det betyder att jag inte förtjänar att få ha hund och att det automatiskt betyder att jag skulle vara en dålig hundägare?
Nej, varför skulle det göra dig till en dålig hundägare att du inte kan köpa valp när som helst? Däremot blir det förstås svårare om man har de krav jag och andra tycker att man ska ha. Man får vara beredd på att vänta, ställa sig i kö hos flera uppfödare, kanske kika utomlands eller rentav titta på alternativa raser.
Jag har heller inte pratat om de som inte gör någon research om raser, som sagt det är inte så svårt att läsa sig till. Jag pratar liksom inte om någon som köper "mer" hund än de klarar av för det är en annan sak, du kan ju kontakta uppfödare och stå i kö och allt vad det lider för en specifik BC eller vad det är och sedan visar det sig ändå att du överskattade lite hur aktiv du skulle vara som hundägare och sitter där med ett litet understimulerat monster från fina linjer.
Jag pratar om sällskapshundar. De som bara vill ha en kompis och letar efter raser som lämpar sig som just det. Att det där känns helt orimligt att man ska behöva sätta sig in i avelsdata och annat för att se till att man inte får ett "defekt" djur, som sagt hur är det ställt med aveln i stort om det är så?
Jag tycker generellt det ställs för höga krav på valpköpare och för låga på uppfödare. Som detta det stod om ovan med DSG, hur kan det få hända? Det kanske borde finnas krav om inspektion och grejer om man driver uppfödning? Man kanske måste ha någon sorts licens? Samtidigt som det diskuterats om i andra trådar är det helt okej att på löpande band producera fram sjuka hundar som inom trubbnosaveln men ja, det är absolut köparna som är mest oansvariga..
Det är rätt illa ställt med aveln och det diskuteras i många trådar. Min uppfattning är att folk med få undantag lägger huvudansvaret på uppfödarna och vill ha högre krav. Men det är också viktigt att informera valpköpare och få dem att inse att de har ett ansvar. Om ingen köpte smuggelvalpar eller valpar från kass avel skulle mycket av detta försvinna.
Och inte att förglömma - det är valpköparen som blir sittande med en hund som är sjuk och/eller har mentala problem. Det är inte bara hundarna som lider, det kan orsaka valpköparen en hel del utgifter och sorg också.