Oseriös avel 2023

Trillade precis över en liten 8 snart 9 veckors valp på annons… Den har vart i nuvarande hem sen den 6e, inte ens en vecka o ska redan flytta pga allergi… Mina fördomar säger att någon såg en söt bild på en valp, köpte o nu inser vilket jobb de e o därmed skyller på allergi men om de nu faktiskt stämmer att de e pga allergi så förstår jag inte varför man inte tar reda på om de finns ev allergier innan man tar hem ett djur :confused:
Nu vill jag inte försvara nån som skyller på "allergi" för att göra sig av med en valp av andra anledningar, absolut inte. Men. Det är svårt att bevisa frånvaro av allergi, och t ex min vårdcentral vägrade testa mitt barn när hens idiot till far skulle flytta ihop med en kvinna med pälsdjur. Mitt barn har nämligen tidigare testat positivt för allergi mot just den sortens pälsdjur. Jag gick i taket såklart, hens far inte ens såg det som ett problem, därför vände jag mig till VC. Läkaren där reagerade med ett "vi testar inte för sånt, de får flytta ihop och se om barnet reagerar". Så nån som mitt barn hade mycket väl kunnat vara orsaken till en liknande omplacering 😔

En blandrasvalpen så frågan e om ägarna ens tänkt tanken på att kontakta uppfödaren o om uppfödaren e seriös nog att ta tillbaka den.
Jag tycker de känns som kort tid att hinna konstatera allergi utifrån min erfarenhet som kattallergiker där de oftast tagit ett litet tag innan jag insett att jag inte tål just den där katten tex (förnekar dock de o tar allergimedicin).
Nog kan man konstatera allergi på väldigt kort tid! Min sambo tex klarar som tur är av att bo med mig och tre hundar, men slickar de på honom så går han och tvättar sig direkt efteråt, annars får han kliande utslag. När vi tidigare hälsade på en vän så fick vi ge oss av efter någon timme, han kände nämligen av att det blev betydligt svårare att andas pga deras katt (som han inte på något vis umgicks med). Allergiker reagerar dessutom ofta mer på valpar jämfört med äldre hundar.

Nog kan man konstatera allergi på väldigt kort tid! Min sambo tex klarar som tur är av att bo med mig och tre hundar, men slickar de på honom så går han och tvättar sig direkt efteråt, annars får han kliande utslag. När vi tidigare hälsade på en vän så fick vi ge oss av efter någon timme, han kände nämligen av att det blev betydligt svårare att andas pga deras katt (som han inte på något vis umgicks med). Allergiker reagerar dessutom ofta mer på valpar jämfört med äldre hundar.
Jag för min del kan ju hantera situationen bra, det är trots allt bara att inte gå med på den infernaliska slickandet på en (hon har blivit bättre, vi klappar istället för att hon ska slicka) och så borsta lite mer regelbundet såsom med spionen när det är fällning på gång, så klarar jag mig bra. Jag tar ju dessutom allergitabletter i perioder under året i alla fall så av en orsak till spelar inte mig någon roll.... Trots att blodprov på VC visat att jag inte är allergisk mot hundar. Säg det till min hud!

Hade det varit ett av mina barn som reagerat så här hade jag helt ärligt fått börja fundera-vad är ok att utsätta barnen för? Vad innebär detta egentligen? Är det så här för alltid eller kan det bli allvarligt plötsligt, akut allvarligt?

Nu vill jag inte försvara nån som skyller på "allergi" för att göra sig av med en valp av andra anledningar, absolut inte. Men. Det är svårt att bevisa frånvaro av allergi, och t ex min vårdcentral vägrade testa mitt barn när hens idiot till far skulle flytta ihop med en kvinna med pälsdjur. Mitt barn har nämligen tidigare testat positivt för allergi mot just den sortens pälsdjur. Jag gick i taket såklart, hens far inte ens såg det som ett problem, därför vände jag mig till VC. Läkaren där reagerade med ett "vi testar inte för sånt, de får flytta ihop och se om barnet reagerar". Så nån som mitt barn hade mycket väl kunnat vara orsaken till en liknande omplacering 😔
Men oj, jag trodde faktiskt de va något man kunde be VC testa men då har jag lärt mej något nytt :) Men då förstår jag att de kan va svårt att veta om just allergi finns

Där ser man, jag har aldrig märkt av min kattallergi så tidigt o dom jag haft i min närhet med allergier har heller inte märkt något så fort men då har jag lärt mej de :)

Jag tänker att en kraftig allergi kan man nog märka rätt fort, om det är hunden man reagerar mot. När min ena hund slickar på mig eller när hon fällde som mest tidigare och jag borstade henne så fick jag utslag där hon slickat/jag kommit åt med armarna eller händerna mot hennes päls. Huden var röd, många tydliga utslag och klåda. De försvann efter en stund igen när jag inte hade rört henne. Jag reagerar inte så alls på andra hunden och det har varit liknande med andra hundar jag haft. Vissa har jag reagerat mot och andra inte. Vad skillnaden är vet jag inte, men personen kanske reagerar värre än så också, kanske inte ens reagerat på andra hundar tidigare? Jag har haft hundar av samma ras där jag reagerat på en men inte en annan.

Allergi används som en lättvindig ursäkt, men jag tänker att man kanske inte ska glömma att den kan vara en ärlig anledning också.
Ja jag har förstått nu att de verkar ändå va något man kan upptäcka tidigt o att de verkar va svårt att ta reda på om de finns allergier innan ett ev köp då VC inte verkar testa mot allergier bara så

Ja jag har förstått nu att de verkar ändå va något man kan upptäcka tidigt o att de verkar va svårt att ta reda på om de finns allergier innan ett ev köp då VC inte verkar testa mot allergier bara så
Och jag har testat via blodprov och är enligt det inte allergisk mot hund, katt eller häst. Reagerar ändå mot vissa hundars saliv och till viss del päls i fällning med röd hud, utslag och klåda. Kontaktallergi typ. Tror med andra ord inte så mycket på VCs blodprovstest.

Och jag har testat via blodprov och är enligt det inte allergisk mot hund, katt eller häst. Reagerar ändå mot vissa hundars saliv och till viss del päls i fällning med röd hud, utslag och klåda. Kontaktallergi typ. Tror med andra ord inte så mycket på VCs blodprovstest.
Men va intressant ändå, jag har ju gjort nåt test för många år sen men jag kan inte minnas vart eller hur vi gick tillväga då jag va rätt ung när vi konstaterade min kattallergi.

Vet att i Storbritannien har det gjorts viss avel på den blandningen för att få fram aktivare ledarhundar för aktiva blinda. så helt tokigt är det nog inte. :)
Näe jag tror inte de e en tokig blandning, men väldigt tråkigt att en så ung valp ska behöva flytta så fort igen. Väldigt väldigt söt e hon iallafall :love:

• Gilla
Reactions: Sel
Näe jag tror inte de e en tokig blandning, men väldigt tråkigt att en så ung valp ska behöva flytta så fort igen. Väldigt väldigt söt e hon iallafall :love:
Det är ju alltid tråkigt, men hellre nu än om några veckor tänker jag, då har de ju fäst sig ännu mer vid varandra. Kanske också en anledning till att de är snabba, såg allergin och tänkte bäst att agera nu för hundens skull.

Det är ju alltid tråkigt, men hellre nu än om några veckor tänker jag, då har de ju fäst sig ännu mer vid varandra. Kanske också en anledning till att de är snabba, såg allergin och tänkte bäst att agera nu för hundens skull.
Ja men de e så man får se de

Är det bara jag som är cynisk och tänker att de köpt valpen för att sälja den vidare till ett högre pris?

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 615
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 973
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 533
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka