Oseriös avel 2023

En artikel i dagens Corren om veterinären som taxkennelägarinnan anlitade. Tidigare anställda berättar att valparna var apatiska och trots att de var nybadade luktade illa. Vuxna hundars tänder var ruttna. Veterinären har avlivat djur på felaktigt sätt, brutit mot regelverket kring antibiotikaanvändning, brustit i journalföring och felmedicinerat djur.
Notera även att veterinären håller till i Motala som ligger rätt många mil ifrån söder om Linköping.

Var ute och seglade lite på Gumtree (UKversionen av Blocket) idag och kan konstatera att marknaden nog är någorlunda mättad här. Fantasipriserna finns inte längre, inte ens på en merledoodlar och liknande. Den enda annonsen på över £2000 var några pocket bullys och de var rätt ensamma.

Alltså det här är ju en helt galen korsning, men titta så söt den blev ändå! 😅
Mamman är en Engbull och pappan am cocker.
1731774714730.webp

Parningsannons:

"Tiken X har har gjort fint ifrån sig under sin debutsäsong[...]har placerat sig i topp 10 på de flesta tävlingar"

Hunden i fråga har gjort 14 starter varav 3 VP, brutit eller diskat sig 6 ggr, poäng slut/tid ute 2 ggr och av resterande resultat är det 2 niondeplaceringar som tydligen kallas "placerat sig topp tio på de flesta tävlingar".

Självbedrägeri eller lögnaktig marknadsföring?

Hur många chanser är egentligen rimligt att ge en, i övrigt iaf, bra hund i avel?

Är för mig inte så lämpligt att man ex tar fler kullar på hundar som i princip bara lämnat hd fel (C-E) i 2+ tidigare kullar 🤯
Ok att man kanske prövar en till kull men nr 3 🤔 eller ännu värre när det hälsomässigt är dåligt i än fler kullar, har det lämnats epilepsi i flera av tidigare kullarna kanske hunden inte ska användas mer 😬

Man undrar ju om det är pengar som lockar eller om de tror/hoppas på en till slut bra (frisk) kombination/valp 🤔

Hur många chanser är egentligen rimligt att ge en, i övrigt iaf, bra hund i avel?

Är för mig inte så lämpligt att man ex tar fler kullar på hundar som i princip bara lämnat hd fel (C-E) i 2+ tidigare kullar 🤯
Ok att man kanske prövar en till kull men nr 3 🤔 eller ännu värre när det hälsomässigt är dåligt i än fler kullar, har det lämnats epilepsi i flera av tidigare kullarna kanske hunden inte ska användas mer 😬

Man undrar ju om det är pengar som lockar eller om de tror/hoppas på en till slut bra (frisk) kombination/valp 🤔
oj, BC?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 813
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCV
  • 70 års present

Hund, Katt, Andra Djur