Oseriös avel 2023

Var har jag skrivit att Tax skulle vara utrotningshotad?

Min uppfattning är att det finns något slags brist i LST:s regelverk, alternativt en brist runt tillämpningen i regelverket, där eventuella avelsvärden i en djurras inte tas tillvara i vissa fall, t.ex. om de omhändertagna djuren tillhör en "utrotningshotad djurras", eller en ras där det av något skäl pågår ett avelsprogram för säkerställa något som behöver rättas till i rasen.

I sådana fall kan enstaka individer vara enormt viktiga för aveln.

Ju numerärt mindre en ras är, desto viktigare kan varje individ vara för att bevara den genetiska mångfalden i rasen.

Glöm just taxarna. Tänk alla möjliga husdjursraser, av alla möjliga arter, både fjäderfä, kaniner, getter, hästar, nötkreatur m.m.

Här är listan på de svenska hundraser som är utsedda av Jordbruksverket som "utrotningshotad djurras".
För sådana raser går det inte att hämta genetiskt material från andra länder, utan det är här i Sverige vi måste bevara dem.

Dansk/svensk gårdshund
Drever
Gotlandsstövare
Hamiltonstövare
Hälleforshund
Jämthund
Norrbottenspets
Schillerstövare
Smålandsstövare
Svensk lapphund
Svensk vit älghund
Västgötaspets

Mest illa ligger Gotlandsstövaren till med drygt hundra hundar i rasen.

När sådana här spektakulära vanvårdsfall dyker upp, där det dessutom handlar om avel (må så vara att den här uppfödaren verkar ha förvandlats till en vanvårdande valpfabrik), kan det vara lämpligt att lyfta blicken, och se om"systemet" och reglerna håller om det handlar om vanvård av t.ex. Gotlandsstövare istället...
Alltså det är väl ändå bättre att LST får resurser nog för att kolla upp alla anmälningar INNAN det går så här långt än att de ska ha resurser för att utvärdera avelsvärdet på eventuella vanvårdade djur där 1/3 är i så dåligt skick att de behöver avlivas? Dessutom var det ju ca 30 st som avlivades efter några dagar då man insåg att de var i sämre skick än de från början trodde?
 
Var har jag skrivit att Tax skulle vara utrotningshotad?

Min uppfattning är att det finns något slags brist i LST:s regelverk, alternativt en brist runt tillämpningen i regelverket, där eventuella avelsvärden i en djurras inte tas tillvara i vissa fall, t.ex. om de omhändertagna djuren tillhör en "utrotningshotad djurras", eller en ras där det av något skäl pågår ett avelsprogram för säkerställa något som behöver rättas till i rasen.

I sådana fall kan enstaka individer vara enormt viktiga för aveln.

Ju numerärt mindre en ras är, desto viktigare kan varje individ vara för att bevara den genetiska mångfalden i rasen.

Glöm just taxarna. Tänk alla möjliga husdjursraser, av alla möjliga arter, både fjäderfä, kaniner, getter, hästar, nötkreatur m.m.

Här är listan på de svenska hundraser som är utsedda av Jordbruksverket som "utrotningshotad djurras".
För sådana raser går det inte att hämta genetiskt material från andra länder, utan det är här i Sverige vi måste bevara dem.

Dansk/svensk gårdshund
Drever
Gotlandsstövare
Hamiltonstövare
Hälleforshund
Jämthund
Norrbottenspets
Schillerstövare
Smålandsstövare
Svensk lapphund
Svensk vit älghund
Västgötaspets

Mest illa ligger Gotlandsstövaren till med drygt hundra hundar i rasen.

När sådana här spektakulära vanvårdsfall dyker upp, där det dessutom handlar om avel (må så vara att den här uppfödaren verkar ha förvandlats till en vanvårdande valpfabrik), kan det vara lämpligt att lyfta blicken, och se om"systemet" och reglerna håller om det handlar om vanvård av t.ex. Gotlandsstövare istället...
Vad har detta i tråden att göra?
Taxarna hörde till trådens ämne och deras sk avelsvärde. Det var det som diskuterades. Och det var där du hoppade in.
 
Var har jag skrivit att Tax skulle vara utrotningshotad?

Min uppfattning är att det finns något slags brist i LST:s regelverk, alternativt en brist runt tillämpningen i regelverket, där eventuella avelsvärden i en djurras inte tas tillvara i vissa fall, t.ex. om de omhändertagna djuren tillhör en "utrotningshotad djurras", eller en ras där det av något skäl pågår ett avelsprogram för säkerställa något som behöver rättas till i rasen.

I sådana fall kan enstaka individer vara enormt viktiga för aveln.

Ju numerärt mindre en ras är, desto viktigare kan varje individ vara för att bevara den genetiska mångfalden i rasen.

Glöm just taxarna. Tänk alla möjliga husdjursraser, av alla möjliga arter, både fjäderfä, kaniner, getter, hästar, nötkreatur m.m.

Här är listan på de svenska hundraser som är utsedda av Jordbruksverket som "utrotningshotad djurras".
För sådana raser går det inte att hämta genetiskt material från andra länder, utan det är här i Sverige vi måste bevara dem.

Dansk/svensk gårdshund
Drever
Gotlandsstövare
Hamiltonstövare
Hälleforshund
Jämthund
Norrbottenspets
Schillerstövare
Smålandsstövare
Svensk lapphund
Svensk vit älghund
Västgötaspets

Mest illa ligger Gotlandsstövaren till med drygt hundra hundar i rasen.

När sådana här spektakulära vanvårdsfall dyker upp, där det dessutom handlar om avel (må så vara att den här uppfödaren verkar ha förvandlats till en vanvårdande valpfabrik), kan det vara lämpligt att lyfta blicken, och se om"systemet" och reglerna håller om det handlar om vanvård av t.ex. Gotlandsstövare istället...
Men då är det en annan diskussion. Du har börjat jämföra äpplen och päron, om det inte är så att du anser att taxarna är en liten grupp hundar med liten genetisk bas som ingår i ett viktigt avelsprogram? Annars har du börjat diskutera något annat som inte hör till fallet med taxarna, därav förvirringen.

Jag tycker inte att ditt argument blir applicerbart heller. Lyfta blicken och spekulera om andra fall som inte ser likadana ut? Va? Varför? Varför ska vi börja diskutera utrotningshotade djur? Taxarna är inte utrotningshotade.
 
Alltså det är väl ändå bättre att LST får resurser nog för att kolla upp alla anmälningar INNAN det går så här långt än att de ska ha resurser för att utvärdera avelsvärdet på eventuella vanvårdade djur där 1/3 är i så dåligt skick att de behöver avlivas? Dessutom var det ju ca 30 st som avlivades efter några dagar då man insåg att de var i sämre skick än de från början trodde?
Ja, det kan man tycka.

Fler rutinkontroller, och fler kontroller baserade på anmälningar vore väl inte helt fel.
 
Vad har detta i tråden att göra?
Taxarna hörde till trådens ämne och deras sk avelsvärde. Det var det som diskuterades. Och det var där du hoppade in.
Jag visste inte att den här tråden enbart får handla om just fallet med Taxarna?

Jag trodde i min enfald att det var en tråd som handlar om oseriös avel, och hur oseriös avel kan/ska/borde hanteras.

T.ex. genom omhändertagande av djur som lever under "dåliga" förhållanden, och vad som ska hända med dessa efter omhändertagandet.

Och då hör ju även frågor om hur man skiljer agnarna från vetet vad avser när/om omhändertagna djur ska avlivas och hur sådana avvägningarna kan/bör hanteras hemma här.
 
Jag visste inte att den här tråden enbart får handla om just fallet med Taxarna?

Jag trodde i min enfald att det var en tråd som handlar om oseriös avel, och hur oseriös avel kan/ska/borde hanteras.

T.ex. genom omhändertagande av djur som lever under "dåliga" förhållanden, och vad som ska hända med dessa efter omhändertagandet.

Och då hör ju även frågor om hur man skiljer agnarna från vetet vad avser när/om omhändertagna djur ska avlivas och hur sådana avvägningarna kan/bör hanteras hemma här.
Den handlar inte bara om taxarna utan om all dålig avel. Men hästar och bevarandeprogram av raser har inte med oseriös hundavel att göra.
Djurskyddsfrågor passar bättre i en egen tråd.

Angående ditt sista stycke så kommer taxarna från riktigt dålig avel där man avlat på sjuka djur vilket gör att de hör till tråden. Man tycker helt enkelt att det är oseriöst att rädda dem ur den aspekten att de är viktiga för aveln.
 
Du verkar överhuvudtaget inte ha någon som helst insyn i bevarande avel och utrotningshotade djurraser.

Lyft blicken från taxarna, och ut i resten av djurvärlden, inklusive hundvärlden, där det finns en hel rad av svenska, mer eller mindre akut utrotningshotade raser som är listade av Jordbruksverket.

Bland hundarna, så är väl de olika stövarraserna de mest akut hotade.

LST skulle behöva bättre verktyg och regler för att kunna hantera eventuella djur av sådana raser.

Och det finns inget som säger att vi i alla lägen måste ta skattemedel för hela processen, utan det kan lika gärna vara så att rasföreningar för de utrotningshotade djurraserna, som alltså har ett avelsansvar som de får sig tilldelat av Jordbruksverket, kan ta en del av ansvaret för djuren efter omhändertagandet.

Omhändertagandet är givetvis helt och hållet LST:s ansvar. Däremot så kan omplaceringsförfarandet inklusive kostnader, och valet att avliva eller ej, med vissa regeländringar delegeras till avelsansvarig rasförening för utrotningshotad djurras.
Jag behöver inte lyfta blicken, eftersom det är taxarna jag diskuterar. Och taxen som ras behöver inget bevarandeprogram, och särskilt inte taxar från denna uppfödare eftersom det finns tusentals hundar med dom linjerna som lever idag.
 
Alltså det är väl ändå bättre att LST får resurser nog för att kolla upp alla anmälningar INNAN det går så här långt än att de ska ha resurser för att utvärdera avelsvärdet på eventuella vanvårdade djur där 1/3 är i så dåligt skick att de behöver avlivas? Dessutom var det ju ca 30 st som avlivades efter några dagar då man insåg att de var i sämre skick än de från början trodde?
Precis vad jag också argumenterar för. Många orossnmälningar hade kommit in genom åren, så man önskade ju att detta kunnat upptäckas långt tidigare.
 
Precis vad jag också argumenterar för. Många orossnmälningar hade kommit in genom åren, så man önskade ju att detta kunnat upptäckas långt tidigare.
Jag börjar fundera på om det inte kan vara så att det dröjde innan de kollade hur det var hos uppfödaren just för att det var en känd uppfödare... Att även de på LST tänkte något i stil med: "Det här är ju en känd person, det är säkert lugnt!", typ. För jag kan inte förstå vad som annars gör att det dröjer så länge innan det blir kontroll, när flera anmälningar kommit in...

Och där borde ju i så fall LST tänka tvärt om: Det ska nog mer till innan folk anmäler en känd uppfödare än random hundägare i byn. (Om någon anmäler en "kändis" i onödan så har ju kändisen troligen ett stort kontaktnät, kan lägga ut på sociala medier att någon är dum och så blir det ett väldigt ståhej mot den som anmält).
 
Jag börjar fundera på om det inte kan vara så att det dröjde innan de kollade hur det var hos uppfödaren just för att det var en känd uppfödare... Att även de på LST tänkte något i stil med: "Det här är ju en känd person, det är säkert lugnt!", typ. För jag kan inte förstå vad som annars gör att det dröjer så länge innan det blir kontroll, när flera anmälningar kommit in...

Och där borde ju i så fall LST tänka tvärt om: Det ska nog mer till innan folk anmäler en känd uppfödare än random hundägare i byn. (Om någon anmäler en "kändis" i onödan så har ju kändisen troligen ett stort kontaktnät, kan lägga ut på sociala medier att någon är dum och så blir det ett väldigt ståhej mot den som anmält).
De har varit hos uppfödaren men hundarna fanns på makens adress i närheten. Uppfödarens hem har används som ”mottagning” för kenneln där bara vissa hundar fanns.

Men båda ställerna är anmälda, bla av grannar.
 
Så trött på alla taxåsikter på Facebook (tax är
min ena ras och jag är ”insatt”). Många är väldigt kunniga och kloka men betydligt FLER har noll koll ( som det alltid varit; dvs vill ni ha en uppfödare som färgavlar, varsågod här är hon). Känner bara att man vill skriva allt man vet om allt nu när jag hört historier från fler om att de köpt valp under kaos med lovvord om att det ska bli bättre etc. Det är en skitvärld vi lever i.
 
Varför är det så galet mycket färgavel på just tax? Händer iofs på alla hundar med merle men tror inte jag har hört om någon ras där det skulle vara så utbrett även bland reggade uppfödare
 
För att det blivit en trendras i stan just nuförtiden där alla vill vara ”unika” .. Såg senast idag påväg hem en ny-upphämtad merlefärgad taxvalp i allén på Karlavägen. Oftast när man frågar om uppfödare svarar folk att det är det privat-uppfödare, annars är det typ från Ungern (vilket en del av de privata säkert också kommer ifrån). Det är framförallt korthårig dvärg/kanin-tax som det gäller. Jag har en korthårig dvärgtax från en seriös uppfödare (dock med tonvikt på utställningsavel) men skulle ALDRIG rekommendera rasen för någon som sällskapshund i stan. Då har min hund ändå en väldigt bra av och på-knapp och inga problem att chilla hemma .. De flesta förväntar sig typ en cavalier/fralla i en coolare förpackning känns det som, och dvärgtax är inte en ras som har de bästa genetiska mentala egenskaperna från början (i min mening), och iom färgavel (dvs man avlar på allt) så har de flesta dålig mentalitet. Även om jag själv har rasen så skulle jag inte säga att jag träffat en enda med önskvärd mentalitet (men då har jag också höga krav). När det gäller den normalstora är det en helt annan fråga; där finns det hur många ”bra” hundar som helst i alla hårlag. Det blir aldrig mer dvärgtax för min del, även om jag älskar min egen över livet självt.
 
Senast ändrad:
För att det blivit en trendras i stan just nuförtiden där alla vill vara ”unika” .. Såg senast idag påväg hem en ny-upphämtad merlefärgad taxvalp i allén på Karlavägen. Oftast när man frågar om uppfödare svarar folk att det är det privat-uppfödare, annars är det typ från Ungern (vilket en del av de privata säkert också kommer ifrån). Det är framförallt korthårig dvärg/kanin-tax som det gäller. Jag har en korthårig dvärgtax från en seriös uppfödare (dock med tonvikt på utställningsavel) men skulle ALDRIG rekommendera rasen för någon som sällskapshund i stan. Då har min hund ändå en väldigt bra av och på-knapp och inga problem att chilla hemma .. De flesta förväntar sig typ en cavalier/fralla i en coolare förpackning känns det som, och dvärgtax är inte en ras som har de bästa genetiska mentala egenskaperna från början (i min mening), och iom färgavel (dvs man avlar på allt) så har de flesta dålig mentalitet. Även om jag själv har rasen så skulle jag inte säga att jag träffat en enda med önskvärd mentalitet (men då har jag också höga krav). När det gäller den normalstora är det en helt annan fråga; där finns det hur många ”bra” hundar som helst i alla hårlag. Det blir aldrig mer dvärgtax för min del, även om jag älskar min egen över livet självt.
Och ett tillägg här är också att han är en bättre (säkrare i spår) jakthund än min basset, trots att jag inte ens kan utröna när man jagade med hans förfäder i hans stamtavla 🙈 Det är också en sak att ta i beaktning för alla innerstadsbor; det är en JAKT-hund! Folk blir sura för att de inte kan ha sin tax lösa i trädgården på landet (utan staket) .. Ja, du kanske skulle valt en annan ras ..
 
Min chef sa tillomed att han ska köpa en merle och menade då en merle tax 🙈
Jag upplyste då att de är en färg fler raser kan ha
Ja alltså det har blivit helt sjukt 🙈 Helt fel ras att bli trend-ras också med dåliga mentala förutsättningar från början där fokus i aveln varit att de ska vara små (krympt variant av normalstor tax) .. Kommer ju inte heller bli något ”återställande/återuppbyggnad” som med collie sen heller (tror jag) ..
 
Senast ändrad:
Jag börjar fundera på om det inte kan vara så att det dröjde innan de kollade hur det var hos uppfödaren just för att det var en känd uppfödare... Att även de på LST tänkte något i stil med: "Det här är ju en känd person, det är säkert lugnt!", typ. För jag kan inte förstå vad som annars gör att det dröjer så länge innan det blir kontroll, när flera anmälningar kommit in...

Och där borde ju i så fall LST tänka tvärt om: Det ska nog mer till innan folk anmäler en känd uppfödare än random hundägare i byn. (Om någon anmäler en "kändis" i onödan så har ju kändisen troligen ett stort kontaktnät, kan lägga ut på sociala medier att någon är dum och så blir det ett väldigt ståhej mot den som anmält).
De myndigheter som ska kontrollera att regler efterlevs har inga resurser. Och när det gäller kontroller av företag litar man ofta på att de självsanerar. Eller att de inte gör alltför fel, eftersom "marknaden inte skulle tillåta det".

Det finns ca 200-220 djurskyddsinspektörer i Sverige http://www.dirf.se/jobba-som-inspektor

Det finns ca 150 anläggningar som sysslar med slakt
Det finns drygt 15 000 företag/platser som har nöt
Det finns drygt 8 000 företag som har får
Det finns drygt 1 000 företag som har gris
Det finns drygt 3 000 företag som har höns (https://jordbruksverket.se/om-jordb...05-jordbruksstatistisk---sammanstallning-2022)
Det finns ca 70 000 platser med hästar uppstallade
Det finns 14 000 hunduppfödare inom SKK (och hur många utanför?)

Redan här är det över 100 000 platser att hålla koll på, eller 450-500 per inspektör. Sedan finns det katter, kaniner, andra fåglar etc och fler privatpersoners djur

(Detta är snabb-googlat bara för att visa den stora bilden - men det ser likartat ut på de flesta andra områden där myndigheter ska ha tillsyn)
 
Och ett tillägg här är också att han är en bättre (säkrare i spår) jakthund än min basset, trots att jag inte ens kan utröna när man jagade med hans förfäder i hans stamtavla 🙈 Det är också en sak att ta i beaktning för alla innerstadsbor; det är en JAKT-hund! Folk blir sura för att de inte kan ha sin tax lösa i trädgården på landet (utan staket) .. Ja, du kanske skulle valt en annan ras ..

Häromkring är det inte mycket taxar alls, trots storstad med massa småhundar. Ser hellre att folk skaffar en maltipoo eller liknande (som det är mängder av), det blir åtminstone inte lika tokigt som om samma människor skulle släppa en viljestark tax lös.

De taxar jag känner är jakthundar, hoppas att trenden med minitaxar går över fort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp