Oseriös avel 2023

Häromkring är det inte mycket taxar alls, trots storstad med massa småhundar. Ser hellre att folk skaffar en maltipoo eller liknande (som det är mängder av), det blir åtminstone inte lika tokigt som om samma människor skulle släppa en viljestark tax lös.

De taxar jag känner är jakthundar, hoppas att trenden med minitaxar går över fort.

Det finns ett flertal dvärgtaxar här, oftast i merle, men många ägare verkar vara från länder som Ukraina. Har hört det är lite av en moderas i flera länder.
 
I Stockholm är det superpoppis med kanin- och dvärgtaxar. Inte sällan i någon fräsig färg.
Finns mycket kläder, accessoarer och bärväskor riktade till dessa taxägare. Det är alltså inga jakttaxar vi pratar om.

Man märker att vissa inte är helt beredda på vad det innebär att ha tax. Vi hade en granne vars hund stod och skällde ofta ute på balkongen, liksom ALLT som rörde sig. Finns flera andra omkring som är skälliga, gärna efter andra hundar och verkar rastlösa. Känner nog bara en som är lugn som tillhör en mer påläst ägare och den aktiveras regelbundet.
 
Och ett tillägg här är också att han är en bättre (säkrare i spår) jakthund än min basset, trots att jag inte ens kan utröna när man jagade med hans förfäder i hans stamtavla 🙈 Det är också en sak att ta i beaktning för alla innerstadsbor; det är en JAKT-hund! Folk blir sura för att de inte kan ha sin tax lösa i trädgården på landet (utan staket) .. Ja, du kanske skulle valt en annan ras ..
Jag minns ett sk hundprogram på TV när vi bodde i USA, där man presenterade olika hundraser. Taxen var en av de raser man rekommenderade som ”innehund”, dvs som innekatt, som lever inomhus, går på låda osv. Finns speciellt foder (från Royal Canine bland annat!) för innehundar….. Hur som helst; ville man ha en tax så rekommenderade de att man hade ett längre utrymme i sin lägenhet, typ korridor fast kortare, där taxen kunde motionera……………
 
Jag minns ett sk hundprogram på TV när vi bodde i USA, där man presenterade olika hundraser. Taxen var en av de raser man rekommenderade som ”innehund”, dvs som innekatt, som lever inomhus, går på låda osv. Finns speciellt foder (från Royal Canine bland annat!) för innehundar….. Hur som helst; ville man ha en tax så rekommenderade de att man hade ett längre utrymme i sin lägenhet, typ korridor fast kortare, där taxen kunde motionera……………

Tror dom flesta innekatter får fler selepromenader, aktivering och catios att mysa i än dessa stackars "innehundar" man har läst om, fast hundar har enormt mer motionsbehov än vad katter har. :( Många hundar får knappt något mer än springa runt på bakgården, koppelpromenad är inte alls lika normaliserat där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp