Jag vet inte hur eller om den här länken fungerar, men de är ute och rör på sig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag förstår och håller med dig men jag ville bara ge lite cred till veterinärerna. (De fick lite oförtjänt kritik i en annan tråd för att inte vara bra på olika raser eller nåt liknande.)Eftersom SKK inte är en myndighet så finns det inte mycket de kan styra över. Det är som sagt rasklubbarna som sätter avelsriktlinjer mm på sin ras. Däremot kan de ställa lite krav på sina dommare. Dock är dommarna ändå sina "egna" gällande åsikter och håller sig till RAS.
Eftersom SKK inte är en myndighet så finns det inte mycket de kan styra över. Det är som sagt rasklubbarna som sätter avelsriktlinjer mm på sin ras. Däremot kan de ställa lite krav på sina dommare. Dock är dommarna ändå sina "egna" gällande åsikter och håller sig till RAS.
Ja jag förstår och håller med dig men jag ville bara ge lite cred till veterinärerna. (De fick lite oförtjänt kritik i en annan tråd för att inte vara bra på olika raser eller nåt liknande.)
Och där har du svaret på om SKKs luftslott funkar, det fanns redan 2010-11 (minns inte) en dvd som alla domare fick med anvisningar om vad som INTE ska premieras, glad ihågen tog jag med mig några av mina långnosade trubbnosar bla en så sund mops.Vad och vem avgör om avel som orsakar lidande ska få fortgå eller inte? Är det helt upp till rasföreningarna att bestämma? När blir det en djurskyddsfråga? Jag besökte utställningen i Växjö för några veckor sedan och det gjorde verkligen fysiskt ont att se vissa raser. Stånkande trubbnosar, djupa rynkor och krumma ryggar.. Vad tusan händer egentligen?
Vad och vem avgör om avel som orsakar lidande ska få fortgå eller inte? Är det helt upp till rasföreningarna att bestämma? När blir det en djurskyddsfråga? Jag besökte utställningen i Växjö för några veckor sedan och det gjorde verkligen fysiskt ont att se vissa raser. Stånkande trubbnosar, djupa rynkor och krumma ryggar.. Vad tusan händer egentligen?
Och där har du svaret på om SKKs luftslott funkar, det fanns redan 2010-11 (minns inte) en dvd som alla domare fick med anvisningar om vad som INTE ska premieras, glad ihågen tog jag med mig några av mina långnosade trubbnosar bla en så sund mops.
Varenda kritik så står det för long nos!!!!
Jag har snarare intrycket att rasdomare dömer efter egna preferenser och skiter i rasbeskrivningen. Jag kan aldrig tro arr det står om t. ex labbe att den ska vara fet med valkar vid ett års ålder när den visas. Ändå blev en sån BIS ett år när vi var på My Dog.(Svarar alla)
Från SKK’s hemsida (min fetning):
”En exteriördomare ska ansvara för att bevara de olika hundrasernas typiska särarter med de mål och ramar som rasstandarden fastslår. Detta får dock aldrig ske på bekostnad av hundars hälsa.”
Här får jag ju intrycket att hälsa ska gå före utseende, något som definitivt inte speglar verkligheten. Domarna är väl auktoriserade av SKK så då bör väl de hållas ansvariga för bedömningarna på deras egna utställningar, oavsett vad rasföreningarna säger?
(Menar att SKK bör ansvara för sina domare om det framgick otydligt)Jag har snarare intrycket att rasdomare dömer efter egna preferenser och skiter i rasbeskrivningen. Jag kan aldrig tro arr det står om t. ex labbe att den ska vara fet med valkar vid ett års ålder när den visas. Ändå blev en sån BIS ett år när vi var på My Dog.
Fast vad ska SKK göra åt internationella domare?(Menar att SKK bör ansvara för sina domare om det framgick otydligt)
Men jisses.. Hur motiverades det tro?
(Menar att SKK bör ansvara för sina domare om det framgick otydligt)
(Menar att SKK bör ansvara för sina domare om det framgick otydligt)
Fast vad ska SKK göra åt internationella domare?
Fast jag tror nog att de följer riktlinjerna, men de olika rasstandarna sätts av ursprungsländerna och om en domare föredrar en typ av hund som inte följer standarden men inte innebär något lidande för hunden ,bortsett från att den är fet som i mitt exempel, så vad ska SKK göra?Förbjuda dem att döma i Sverige om de inte följer SKK:s riktlinjer. Då skulle åtminstone aveln i Sverige bli bättre.
Fast jag tror nog att de följer riktlinjerna, men de olika rasstandarna sätts av ursprungsländerna och om en domare föredrar en typ av hund som inte följer standarden men inte innebär något lidande för hunden ,bortsett från att den är fet som i mitt exempel, så vad ska SKK göra?
Nu vet jag ju inte säkert, men om det står att hälsan hos hundarna ska premieras högst så är det inte förenligt med att en fet hund utses till vinnare. SKK borde då ge domaren en varning som, om den inte får effekt, efterföljs av att domaren inte tillåts döma mer på svenska utställningar. Faktiskt inte svårare än så om bara viljan finns.
Förbjuda dem att döma i Sverige om de inte följer SKK:s riktlinjer. Då skulle åtminstone aveln i Sverige bli bättre.
Det hade kanske fungerat om SKK var en myndighet. Nu är de en intresseorganisation som inte kan köra över sina röstberättigade medlemmar hur som helst.
Rent juridiskt vet jag inte ens om SKK kan förbjuda sina ras- och lokalklubbar från att bjuda in vilka domare de vill.
Det går. SKK auktoriserar domare och bestämmer reglerna för tävlingar och prov som arrangeras inom organisationen. Dock krävs det ju en vilja, både från styrelse och medlemmar.