OS-tråden

Tycker du att 400 kronor för att kunna se rubbet är mycket? Vi har verkligen olika uppfattning om vad sport får lov att kosta.

Alltså 400:- är mycket för mig men jag ser det som ett nöje, jag får helt enkelt strama in på annat den månaden. Ser man det som "400:- för att kolla på lite OS på TV" så låter det ju mycket, men för mig är det verkligen ett intresse, har längtat i ett halvår typ.

(Vet att du inte svarade mig, bara spann vidare.)

Alltså 400:- är mycket för mig men jag ser det som ett nöje, jag får helt enkelt strama in på annat den månaden. Ser man det som "400:- för att kolla på lite OS på TV" så låter det ju mycket, men för mig är det verkligen ett intresse, har längtat i ett halvår typ.

Tillägg: Och det känns ändå väldigt mycket rimligare än att påtvingas såna kostnader via skatten, t.ex.

• Gilla
Reactions: fio

För mig är det en fråga om prioriteringar, precis som med allt annat. Det jag tycker är generöst i det här fallet är dels att det är noll månader bindningstid, dels att de erbjuder rubbet sänt på Viaplay.

400:- för att kunna se OS?! Har ingen tv så måste streama allt, men jag antar att jag får hoppa över att se detta OS för jag har verkligen inte råd att lägga så stora summor på det och dessutom bara kunna se det 48h efter sändning.. Mycket bättre när SVT sänder där man faktiskt har en chans att se evenemangen i alla fall ett par veckor efter sändning!
Jag tycker det är bättre än att tv-avgiften höjs. Nu kan de som är intresserade kolla.
För oss intresserade är det inte så mkt

400:- för att kunna se OS?! Har ingen tv så måste streama allt, men jag antar att jag får hoppa över att se detta OS för jag har verkligen inte råd att lägga så stora summor på det och dessutom bara kunna se det 48h efter sändning.. Mycket bättre när SVT sänder där man faktiskt har en chans att se evenemangen i alla fall ett par veckor efter sändning!

400kr för att se allt man vill från hela OS verkar ganska billigt.
Om man vill se.
Som jämförelse: vad betalar du varje månad i mobiltelefonabonnemang?

Jag tycker att 400kr för att se OS är dyrt, men jag fattar att det inte är dyrt egentligen :p jag tillhör den typen av personer som gärna tittar när det råkar dyka upp på tv, men som absoult inte längtar efter något sportevenemang och inte heller saknar det om det inte sänds.
(Och för att jämföra med mobiler, mitt mobilabonnemang kostar ca 200kr/mån om jag inte tänker fel)

Tycker du att 400 kronor för att kunna se rubbet är mycket? Vi har verkligen olika uppfattning om vad sport får lov att kosta.

400kr för att se allt man vill från hela OS verkar ganska billigt.
Om man vill se.
Som jämförelse: vad betalar du varje månad i mobiltelefonabonnemang?

Ja jag tycker att det är mycket pengar. Dyrt? Det vet jag inte, men ja för mig är det mycket pengar. Denna månaden har jag exempelvis exakt 0:- i inkomst pga månadsförskjutning i lön och inget CSN och därför blir 400:- en ganska stor summa pengar. Och för er som undrar brukar jag betala ungefär 120:- i månaden för mitt mobilabonnemang, vad nu detta har med saken att göra.
Jag skiljer alltid på begreppen "dyrt" och "mycket pengar", dyrt är mycket pengar för någonting som kanske inte är värt det (ex ett märkesplagg där ett plagg utan "namnet" kan vara av bättre kvalité men samtidigt kosta mindre), medan något som kostar "mycket pengar" kan vara värt det (ex som i detta fallet, möjligheten att se hela OS för 400:-).
Sen tycker jag att det är lite dåligt att (om jag förstått tråden rätt) att man trotts denna summa inte kan kolla på sändningen när man vill efter live-sändningen utan endast har 48h på sig. Vissa dagar kan jag jobba mellan 08:30 och 22:00 för att sedan börja 08:30 dagen efter, då har jag inte möjlighet (eller orken) att se 5h dressyr innan den inspelningen försvinner. Jämför man exempelvis med Netflix (99:- i månaden), HBO Nordic (89:- i månaden) SVTplay (ca 185:- i månaden) så blir 400:-/månad ganska mycket. Är medveten om att att jämföra Netflix och ViaPlay kanske inte fungerar 100%, men jag tror att ni förstår andemeningen i vad jag skriver :)

Ja jag tycker att det är mycket pengar. Dyrt? Det vet jag inte, men ja för mig är det mycket pengar. Denna månaden har jag exempelvis exakt 0:- i inkomst pga månadsförskjutning i lön och inget CSN och därför blir 400:- en ganska stor summa pengar. Och för er som undrar brukar jag betala ungefär 120:- i månaden för mitt mobilabonnemang, vad nu detta har med saken att göra.
Jag skiljer alltid på begreppen "dyrt" och "mycket pengar", dyrt är mycket pengar för någonting som kanske inte är värt det (ex ett märkesplagg där ett plagg utan "namnet" kan vara av bättre kvalité men samtidigt kosta mindre), medan något som kostar "mycket pengar" kan vara värt det (ex som i detta fallet, möjligheten att se hela OS för 400:-).
Sen tycker jag att det är lite dåligt att (om jag förstått tråden rätt) att man trotts denna summa inte kan kolla på sändningen när man vill efter live-sändningen utan endast har 48h på sig. Vissa dagar kan jag jobba mellan 08:30 och 22:00 för att sedan börja 08:30 dagen efter, då har jag inte möjlighet (eller orken) att se 5h dressyr innan den inspelningen försvinner. Jämför man exempelvis med Netflix (99:- i månaden), HBO Nordic (89:- i månaden) SVTplay (ca 185:- i månaden) så blir 400:-/månad ganska mycket. Är medveten om att att jämföra Netflix och ViaPlay kanske inte fungerar 100%, men jag tror att ni förstår andemeningen i vad jag skriver :)

Vi prioriterar helt enkelt olika. De säsonger som jag inte kunnat gå på alla MFF:s hemmamatcher så har jag haft säsongskort och betalat ca 900 kronor per månad för det abonnemanget. När jag jobbar helg vintertid spelar jag in Vinterstudion och ser ifatt åtta timmar skidor efter jobbet och stallet. Under OS i London snittade jag fyra timmar sömn per natt under de 2,5 veckorna.
Och ja, för mig är det värt det.

Varför menar du att det är rimligare att betala via skatten för att se OS än för schlagerfestivalen?
Ärligt intresserad; tycker inte det är intressant med varken det ena eller det andra.

Jag tycker inte att det är rimligt men rimligare, av anledningen jag skrev: det är en stor internationell händelse. En musiktävling i Sverige är inte det. Jag tycker också det är viktigt att idrott är tillgängligt för barn och ungdomar, och även om det är elitnivå på TV kan jag tänka mig att många tycker det är intressant och inspirerande att få se "sin" sport. Eller att få se sporter de inte ens visste fanns.

Vi prioriterar helt enkelt olika. De säsonger som jag inte kunnat gå på alla MFF:s hemmamatcher så har jag haft säsongskort och betalat ca 900 kronor per månad för det abonnemanget. När jag jobbar helg vintertid spelar jag in Vinterstudion och ser ifatt åtta timmar skidor efter jobbet och stallet. Under OS i London snittade jag fyra timmar sömn per natt under de 2,5 veckorna.
Och ja, för mig är det värt det.

Ja vi prioriterar olika, men det är inte det jag är ute efter. Självfallet prioriterar vi alla olika i alla avseenden när det gäller vad man lägger pengar på. Du har möjligheten att prioritera att lägga 400:- (och tycker att det är värt det) samt att du tycker att det är värt att bara sova 4h per natt under vissa arrangemang (vilket jag absolut inte skulle kunna klara av) och det är absolut inte det jag ifrågasätter.
Jag kommer alltid att tycka att 400:- är mycket pengar för mig, för det är det, hur jag än prioriterar. Att jag ska betala denna summa och dels inte kunna spela in något då jag inte har tv och sedan i alla fall inte kunna se sändningarna för att de ligger kvar så kort tid gör att det blir "ännu mer" pengar (eller hur jag ska uttrycka det). Hade man betalat 400:- för sändningarna och sedan kunna se sändningarna låt oss säga i alla fall 7 dagar efter live-sändningen så då kanske det helt plötsligt varit värt det, för mig.
Sedan håller jag med @Niyama i att det är sådan stor internationell händelse, vilket ESC som diskuterats ovan inte är (inte på samma nivå även om det drar stora tittarsiffror i alla fall finalen) och därför önskar jag att det varit mer tillgängligt.

Mobilabonnemanget var mest en jämförelse: pengar som pengar.

Nja, inte i mina ögon. Visst, å ena sidan så är det pengar som pengar, men vad man spenderar pengarna på är det skillnad. Mobil behöver jag för.. Well alla anledningar till att man har mobilen till medan en OS-sändning är inget man "behöver" på samma sätt i vardagen. :)

Jag har inga tv kanaler alls utan kommer köpa på viaplay. Har längtat i 4 år och älskar OS så jag tycker 400 är helt okej, speciellt eftersom man kan titta i efterhand. :idea: Jag tittar på allt, ridsport, friidrott och sånt är ju givet, men några av mina smygfavoriter är gymnastik och simhopp. :D

Jag tycker inte att det är rimligt men rimligare, av anledningen jag skrev: det är en stor internationell händelse. En musiktävling i Sverige är inte det. Jag tycker också det är viktigt att idrott är tillgängligt för barn och ungdomar, och även om det är elitnivå på TV kan jag tänka mig att många tycker det är intressant och inspirerande att få se "sin" sport. Eller att få se sporter de inte ens visste fanns.
Nu räknas jag nog varken till barn eller ungdom, men det där är en av sakerna jag gillar med OS, att få möjlighet att se så många olika sporter! Annars känns det som om allt bara handlar om fotboll eller hockey, men helt plötsligt dyker det upp en miljard andra sporter också och där utövarna är så otroligt duktiga och fascinerande att jag själv vill hoppa från tv-soffan och iväg till någon typ av träning :p Jag bryr mig egentligen inte om resultat, har sällan koll på regler, vet inte vilka som anses bra osv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 910
Senast: AraSlei
·
Äldre Då det bara är ett par veckor kvar är det förstås dags för OS-tråden! :bump::banana: Jag ser mest fram emot konståkningen! Sen förstås...
56 57 58
Svar
1 151
· Visningar
35 478
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar