OS-tråden

120 är det högsta jag hoppat, det gjordes på en stor häst som enligt ridskolan var duktig hopphäst (han tävlades också kan tilläggas). Det var det värsta jag gjort och visst tog vi oss över, men trots att jag hade ridit mycket då så var det verkligen inget "hur lätt som helst att göra". Nu fattar jag väl att folk inte tävlar i grenar där de är rädda för vissa moment (hoppas jag :p ) men jag tycker ändå det är lite.. överdrivet att säga att "vem som helst med lätthet skulle klara det där".

Men har du tränat hoppning i flera år då?

Tillägg: Och ja, är man rädd för att hoppa är det ju en annan sak.

överdrivet att säga att "vem som helst med lätthet skulle klara det där".

Lägger till det jag skrev innan:
Visst de har fem grenar men jag kan tycka att de borde rida bättre än de sämsta på en lokal ponnytävling.
Om man tävlar OS i en gren där ridsport ingår, så tycker jag att man bör kunna det mest grundläggande. Det såg ju förjävligt ut. Sen (eftersom det är buke...) menar jag förstås inte att att vilken människa som helst kan hoppa upp på en häst och tävla 1,20 (trodde inte att det skulle tolkas så på ett hästforum!) utan det krävs ju förstås en viss ridvana. Men vem som helst, som inte har extrem hopprädsla, kan utan alltför stor insats (det krävs inte 5 timmars träning per dag liksom) lära sig rida så pass bra att den klarar sig igenom en 1,20 på ett okej sätt. För 1,20 ÄR lågt för de flesta hästar och det krävs ingen superryttare för att fixa det (även om det givetvis finns ryttare som är hopprädda och tycker det är enormt).

Kul att se att Castor Semenyia är tillbaka :) (stavning?)
Jag har undrat hur det gått för henne
Caster :)
Och med henne tillbaka kommer diskussionen också komma tillbaka, tyvärr. Hon har naturligt väldigt hög testosteronnivå i kroppen och har under några år tvingats tävla med nåt läkemedel som bromsar produktionen (om jag minns/fattat rätt) men det har släppts nu som hon ska få tävla som hon är.
Det är verkligen en svår avvägning det där eftersom testosteron skulle kunna öka prestationsförmågan ganska mycket. Och var drar man gränsen?

Och med henne tillbaka kommer diskussionen också komma tillbaka, tyvärr. Hon har naturligt väldigt hög testosteronnivå i kroppen och har under några år tvingats tävla med nåt läkemedel som bromsar produktionen (om jag minns/fattat rätt) men det har släppts nu som hon ska få tävla som hon är.
Det är verkligen en svår avvägning det där eftersom testosteron skulle kunna öka prestationsförmågan ganska mycket. Och var drar man gränsen?
Jag förstår att folk är tveksamma...Och helt enkelt är det inte
Jag tänker nog aTT idrott aldrig kommer vara rättvist. Det är aldrig samma kroppsliga fördelar. Hon har fötts med en fördel. Andra idrottare är födda med andra fördelar.
Sen har hon inte så höga nivåer som män har.
Jag tror också att om man skulle testa hormonnivåer på fler kvinnliga idrottare så skulle det skilja en hel del eftersom det ju är en glidande skala dvs alla kvinnor haft ju inte samma nivåer. Så frågan är ju vart man ska dra gränsen. Vilken nivå ska kvinnor i såna fall ligga på för att få tävla som kvinnor?
Inte lätt att svara på.

Senast ändrad:
Jag läste om svensken som vann guld i mountainbike och att hon hade någon otrolig syresupptagningsförmåga. Det är ju en fördel det också men hon får ju tävla ändå. Det finns nog många såna där fördelar som de bästa idrottarna råkat få och som höjer deras förmåga något otroligt. Men folk verkar vara extra känsliga när det gäller testosteron :grin:

Så fort jag fick höra på tv inatt om vilket land som blir värdland för nästa OS så blev jag så otroligt peppad :o den inledningsceremonin ska jag se! :D

För övrigt så är jag nyfiken hur de tänker organisera surfningen ska tydligen ska ingå som ny idrottsgren. Det måste väl vara stora vågor och jag har bara som mest sett såna mekaniska små vågor. Måste googla :D

Jag läste om svensken som vann guld i mountainbike och att hon hade någon otrolig syresupptagningsförmåga. Det är ju en fördel det också men hon får ju tävla ändå. Det finns nog många såna där fördelar som de bästa idrottarna råkat få och som höjer deras förmåga något otroligt. Men folk verkar vara extra känsliga när det gäller testosteron :grin:
Det är intressant för ofta har de som är bra i längdskidor just det. Så jag tror det inte bara handlar om att ha fördelar genom testosteron. Men som du säger blir det alltid en stor grej.

Det är intressant för ofta har de som är bra i längdskidor just det. Så jag tror det inte bara handlar om att ha fördelar genom testosteron. Men som du säger blir det alltid en stor grej.
Jag förstod inte riktigt den andra meningen, menar du att det kan ha nackdelar också eller..?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 762
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 910
Senast: AraSlei
·
Äldre Då det bara är ett par veckor kvar är det förstås dags för OS-tråden! :bump::banana: Jag ser mest fram emot konståkningen! Sen förstås...
56 57 58
Svar
1 151
· Visningar
35 478
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar