Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Höjdhoppsfinalen börjar halv två om jag läst rätt.Utklassning i mountainbike! Och tydligen är hon där för att "se och lära" bara 22 år gammal.
Vilken tid ska höjdhoppsfinalen börja?
I morgon 20.30 hoppar männen. Då kan det ju se sämre ut tyvärr
Var de inte 120? Det kan i princip vilken ryttare och häst som helst kravla sig över. Hästarna såg ganska fina ut tycker jag och gjorde ett fantastiskt jobb med de hopplösa ryttarna. Visst de har fem grenar men jag kan tycka att de borde rida bättre än de sämsta på en lokal ponnytävling.
Det syftar jag absolut inte på. De åren jag tittat förr har männen stått för mer "fulridning". Kvinnorna har varit lite mer försiktiga. Så det är därför..Varför då? Det väl inte något generellt i världen att ridning är en "tjejsport" som i Sverige, om det är det du syftar på...?
Menar du verkligen att du tror att typ vilken ryttare som helst tar sig runt en 1,20-bana??! Möjligen är du en toppryttare själv, men du visar i alla fall brist på både verklighetsuppfattning och ödmjukhet här...
Det syftar jag absolut inte på. De åren jag tittat förr har männen stått för mer "fulridning". Kvinnorna har varit lite mer försiktiga. Så det är därför..
Ja, jag har sett det många gånger (t.ex. i den diskuterade sändningen). Och ja, jag tycker 1,20 är pyttelågt vilket jag knappast är ensam om att tycka. Sen är det förstås inte lämpligt för alla eftersom det blir just som jag skrev: kravla sig över.
Ok. Själv är jag ganska säker att för många ryttare i allmänhet så ÄR 1,20 högt och en sådan bana en stor utmaning att ta sig runt. Särskilt på en häst man aldrig tidigare ridit, och endast fått värma upp på i 20 minuter. Kan tänka mig att många av 5-kamparna dessutom inte har ridning som bakgrund.
Hoppa du dina 1,50-hinder och däröver så håller jag och många med mig till de pyttelåga höjderna. Och ödmjukhet klär väl inte en toppryttare förstår jag
Fast deltagarna i OS bör väl ändå träna på hoppning också, precis som alla de andra grenarna? Ridning/hoppning har väl ingen särställning som omöjliggör träningOk. Själv är jag ganska säker att för många ryttare i allmänhet så ÄR 1,20 högt och en sådan bana en stor utmaning att ta sig runt. Särskilt på en häst man aldrig tidigare ridit, och endast fått värma upp på i 20 minuter. Kan tänka mig att många av 5-kamparna dessutom inte har ridning som bakgrund.
Hoppa du dina 1,50-hinder och däröver så håller jag och många med mig till de pyttelåga höjderna. Och ödmjukhet klär väl inte en toppryttare förstår jag
Jag tycker väl snarare att det är ödmjukt att säga att "det här kan i princip alla klara".
Fast deltagarna i OS bör väl ändå träna på hoppning också, precis som alla de andra grenarna? Ridning/hoppning har väl ingen särställning som omöjliggör träning
Jag uppfattade bara invändningarna mot @Niyama s inlägg som typ "äsch, det är ju inte så himla lätt att hoppa". På den nivån borde det vara lätt, en kan ju inte komma till OS och vara oförberedd på en gren. Då får de ju helt enkelt hitta hästar att träna på, ridskolor/hyrhästar finns i många delar av världen.Självklart behöver de träna! Och jag är rätt övertygad om att de gör det också, till skillnad från de(n) som menar att vem som helst klarar av det där. Dock så kanske inte alla har möjlighet att hoppa så mycket, och på så många olika hästar, som de skulle behöva för att de ska lyckas bra med den här uppgiften, bredvid träningen av simning, skytte, löpning och fäktning. Alla kanske inte har tillgång till hästar på det sättet helt enkelt.
Jag försvarar dock inte allt dragande i munnen och annat störande av hästarna i sprången. (Särskilt ont gör det i mig att många inte ens verkar klappa hästarna efter ritten, hade jag ridit runt en bana hängandes i munnen på hästen hade jag överöst hästen med klappar och morötter för att den stått ut med mig )
Min slutsats är dock - snarare än att konstatera att ryttarna är ovanligt usla - att den här grenen kanske skulle plockas bort ur tävlingen eftersom det faktiskt är levande djur som drabbas när vissa inte är tillräckligt bra. Är några i startfältet svaga i någon av de andra grenarna så gör det ju ingen annan illa.
Ödmjukt hade varit om DU med en guldmedalj i handen hade sagt "det här kan vem som helst klara med rätt häst och mycket träning", ödmjukt är inte att säga TILL NÅGON ANNAN som har problem med uppgiften att "varför rider du så uselt, det där hade vem som helst klarat". Antingen är du född med en enastående talang och har aldrig behövt träna, och då saknar du insikt om hur mycket andra behöver träna, eller så har du helt enkelt glömt hur mycket du tränat på lägre hinder och på många olika hästar, innan du lätt som en plätt tar runt vilken okänd häst som helst runt en 1,20-bana.
120 är det högsta jag hoppat, det gjordes på en stor häst som enligt ridskolan var duktig hopphäst (han tävlades också kan tilläggas). Det var det värsta jag gjort och visst tog vi oss över, men trots att jag hade ridit mycket då så var det verkligen inget "hur lätt som helst att göra". Nu fattar jag väl att folk inte tävlar i grenar där de är rädda för vissa moment (hoppas jag ) men jag tycker ändå det är lite.. överdrivet att säga att "vem som helst med lätthet skulle klara det där".Ja, jag kanske har glömt hur mycket lägre hinder jag hoppat (började tävla 1,20 (msv. a) på c-ponny när jag var 12). Poängen var att för en hyfsad häst är 1,20 ingenting, och den kravlar sig över utan så mycket hjälp för ryttaren. Att rida tillräckligt bra för att ta sig igenom 1,20 på ett vettigt sätt bör man kan uppnå genom ridskolelektioner (och då har jag ändå inga höga tankar om ridskolor). Det är liksom inte kärnfysik. Ska man då delta i modern femkamp på ett OS borde man kunna träna så pass att man ger hästen ok förutsättningar. Jag känner mig tveksam till att majoriteten av deltagarna är så totalt obegåvade när det gäller ridning att de trots seriös träning inte blir bättre än sådär (Sveriges ponnyryttare på lokal nivå måste ju då ha en extrem talang typ allihopa).
Frågan är hur mkt tid som läggs ned på ridningen? Vad har har hört inte så värst mycket.Ja, jag kanske har glömt hur mycket lägre hinder jag hoppat (började tävla 1,20 (msv. a) på c-ponny när jag var 12). Poängen var att för en hyfsad häst är 1,20 ingenting, och den kravlar sig över utan så mycket hjälp för ryttaren. Att rida tillräckligt bra för att ta sig igenom 1,20 på ett vettigt sätt bör man kan uppnå genom ridskolelektioner (och då har jag ändå inga höga tankar om ridskolor). Det är liksom inte kärnfysik. Ska man då delta i modern femkamp på ett OS borde man kunna träna så pass att man ger hästen ok förutsättningar. Jag känner mig tveksam till att majoriteten av deltagarna är så totalt obegåvade när det gäller ridning att de trots seriös träning inte blir bättre än sådär (Sveriges ponnyryttare på lokal nivå måste ju då ha en extrem talang typ allihopa).