OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket prat och lite verkstad…
Fast vad skade göra? Om de ska kunna stänga av måste det finnas en regel att luta sig mot. Än finns det inget sån regel och då KAN de inte göra mer än att ge en varning och säga åt ryttarna. Men med tanke på att det uppenbarligen finns en vilja hos FEI att faktiskt komma åt problemet så är det väl inte omöjligt att det blir en regeländring.

Fast vad skade göra? Om de ska kunna stänga av måste det finnas en regel att luta sig mot. Än finns det inget sån regel och då KAN de inte göra mer än att ge en varning och säga åt ryttarna. Men med tanke på att det uppenbarligen finns en vilja hos FEI att faktiskt komma åt problemet så är det väl inte omöjligt att det blir en regeländring.

Men de hade ju faktiskt kunnat ge en varning. Men det verkar de inte ha gjort... annat än en muntlig... De hade kunnat ge ett gult kort.

Jag hoppas de tar tag i det men med tanke på hur de dragit problemen med distansen i UAE i långbänk så....
Här har de ju inte ens gett en varning så än säger de bara att de gjort något, de har inte gjort något.

Det finns väl ändå någon regel om att det är förbjudet att misshandla hästen vilket det här går in under.
Jag kan inte skrivningarna på mina fem fingrar. Tror att kruxet med de blå tungorna är att det är för svårt att se för domarna och när de inte blir utblåsta av domarordförande så litar det på besiktningen efteråt. Men då har tungorna fått tillbaka sin färg. Så problemet är troligen att det inte finns en regel i dagsläget som gör att de kan ge varning/avstängning i efterhand.

Betänk att jag inte tycker detta är bra, vill bara förklara varför det är som det är. Om FEI skulle stängt av i en OS-final så måste de v e r k l i g e n ha regelverket med sig.

Jag kan inte skrivningarna på mina fem fingrar. Tror att kruxet med de blå tungorna är att det är för svårt att se för domarna och när de inte blir utblåsta av domarordförande så litar det på besiktningen efteråt. Men då har tungorna fått tillbaka sin färg. Så problemet är troligen att det inte finns en regel i dagsläget som gör att de kan ge varning/avstängning i efterhand.

Betänk att jag inte tycker detta är bra, vill bara förklara varför det är som det är. Om FEI skulle stängt av i en OS-final så måste de v e r k l i g e n ha regelverket med sig.
Då förstår jag hur du tänker.
Stänga av hade varit lite väl iom att det varit okej (dolt) fram tills nu men en äkta varning borde man kunnat dela ut tycker jag. Framtiden får utvisa om det är seriöst eller bara spel för att tysta kritiken

Jag förstår ändå att FEI kör muntlig varning nu när det var första gången detta testades. En riktig varning hade dokumenterats och alla (inklusive domarna) hade vetat vilka ekipage som hade varit varnade, plus att man kan föreställa sig hur mycket media de ryttarna hade fått att ta hand om mitt under mästerskapet.

Att de ens tog foton och gjorde muntliga varningar under OS tyder på, tycker jag, att de tar det på allvar. Och jag tror nog det kommer att komma regler och sätt att hantera det på som kommer testas under ”normala tävlingar” utan det strålkastarljus som ett OS innebär.

Jag har sjukt stort förtroende för Göran (FEIs chefsvet), så jag tänker att så länge han finns där finns det hopp om förändring. Nu kanske det är för att han är svensk som han får mer uppmärksamhet här, men jag kan inte riktigt minnas att någon på liknande position faktiskt synts och haft tydliga åsikter mitt under pågående tävling?

Det finns , abuse of horse
Fast hur är regeln utformad? Som jag förstått det innebär den att C-domaren måste ringa ut direkt under pågående ritt alt att steward tar ut ekipage på framridningen. Att det däremot sker uteslutning i efterhand pga granskande av bilder är, mig veterligen inte reglerat. ÄN. Som sagt, på OS kommer de aldrig våga gå in och göra prejudicerande avstängningar men jag är rätt säker på att regelverket kommer utökas och skärpas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 126
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
79 106
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Tråden för spår