OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fetade. Obs - det jag skriver nu är inte ett ifrågasättande av ovan utan bara reflektion.

Vad är (för) hårt tryck i tygeln? Alltså vilket tryck är för mycket? När hästen gapar, men om ena hästen gapar men andra hästen inte gapar för samma tryck? Går det att sätta ett maxtryck (som mäts hur?), eller ska det bedömas efter vad man ser? (ja?)
Kan det förekomma blå tungor som vi inte ser, för att alla inte gapar? Undra hur stor skillnad i tryck det är mellan de som "bara" gapar under ritterna till de som gapar med blå tunga... Har det förekommit blå tungor "förr" med? Inte vid rollkur (som PK-filmen med Scandic och blå tunga) utan under tävlingsritterna - som inte setts, eller setts men inte agerats på? Har vi bättre kameror idag så att nu ser man faktiskt sånt som inte syntes förut?
Jo men precis, jag köper inte alls att "kandar i sej självt i rätt händer är ofarligt för hästar" längre. Vi vet uppenbart inte hur mycket tryck hästens mun klarar av. Det måste forskas mer på och kollas upp så vi inte hamnar i ett läge att "syns det inte så finns det inte".

Övht egentligen, hästen har inte en stor mun, vi behöver inte rida på kandar längre. Hästarna måste sluta behöva lida för att vi vill ha dom i en viss form.
 
Är det bara jag som får raptus av begreppet ”hård hand”? Varför inte bara skriva/säga ryttaren drar väldigt hårt i tyglarna?
Hur man säger saker spelar roll för hur vi ser på det.
Det är ju samma som ”hästen blir stark” eller ”hård i munnen” när de är i obalans och inte lösgjorda.
Hur man säger saker öppnar upp för hur pass negativt eller positivt det är att göra olika saker. Och vad som egentligen sker, orsak och verkan.
Hård hand låter inte riktigt lika illa som att säga att ryttaren drar alldeles för hårt i tyglarna för mig.
Hård hand för mig är inte lika med att man drar i tyglarna, det går att rida med hård hand även med konstant tryck. Man får inte få det att se ut att bara för att ryttaren har en stilla hand att handen per automatik inte är hård och stum för hästen.

Att dra är ju en handling som indikerar att handen är påväg nånstans åt något håll, och det behöver inte en hård hand vara.
 
Självklart går det utmärkt att undvika på kandar!
Stången ska ridas på i eftergift utan just när man inverkar lite nätt och kvickt. Annars tappar den ju också sin funktion: att få halsen ur manken, i samling då främst.
Rider man på stången i eftergift så blir inga tungor blåa. De blir inte blå under den lilla stund man ska använda stångtygeln. Man måste hålla tufft en längre stund.
Jag köper faktiskt inte det längre, inte när det radas upp en massor av bilder på så många olika ryttare. Dom måste reda ut vad det är exakt som gör att hästens tunga reagerar såhär. Hur lite(?) tryck som krävs för en sådan reaktion. För jag tror inte längre att det faktiskt behöver krävas särskilt mycket alls.

Som sagt, bara för att det inte syns så betyder det inte att det inte finns, det är ruskigt farligt att köra på i gamla vanor., då sker ingen förändring alls. Vi måste börja se med nya ögon på vad för utrustning som faktiskt behövs.
 
Jo men precis, jag köper inte alls att "kandar i sej självt i rätt händer är ofarligt för hästar" längre. Vi vet uppenbart inte hur mycket tryck hästens mun klarar av. Det måste forskas mer på och kollas upp så vi inte hamnar i ett läge att "syns det inte så finns det inte".

Övht egentligen, hästen har inte en stor mun, vi behöver inte rida på kandar längre. Hästarna måste sluta behöva lida för att vi vill ha dom i en viss form.
Då har vi ju samma problem med tränsbett (och alla andra bett för den delen) och bör rida bettlöst. Men hur vet vi då hur mycket tryck på nosen som är acceptabelt för hästen? Vilka beteenden visar hästar då (för de kommer ju knappast att gapa för att komma undan trycket)?
 
Är väl klart att i en perfekt värld att alla ska rida perfekt och aldrig inverka fel men nu är det inte så. Folk på elitnivå får och ska inte ursäkta bort hårda händer, då är dom på fel nivå. Då ska dom inte vara där.

Alla börjar ju någonstans, folk måste få lära sig och den vägen är sällan felfri. Men elitryttare ska ha en annan förväntan på sig än andra ryttare. Dom ska vara dom bästa i världen, det finns inga ursäkter där för hårda händer.

Men då är det ju inte djurskydd egentligen? eliten är ju % ett fåtal mot alla andra, men alla andra hästar då där vissa, som pga denna hårda hand får munskador?
 
Övht egentligen, hästen har inte en stor mun, vi behöver inte rida på kandar längre. Hästarna måste sluta behöva lida för att vi vill ha dom i en viss form.
Är inte ovanligt med kandarridande på andra lägre nivåer för att det menas hästarna går bättre med kandaret- hur hänger det ihop med att det bettet inte får plats enligt dig?
 
Men då är det ju inte djurskydd egentligen? eliten är ju % ett fåtal mot alla andra, men alla andra hästar då där vissa, som pga denna hårda hand får munskador?
Kontentan är att på elitnivå får inte sådant här accepteras, det är dom här människorna som man ska kunna se upp till.

Om du tycker att det ska accepteras att eliten sitter med för hårda händer bara för att även nybörjare gör det får stå för dig. Jag tycker att dom ska ha höga krav på sig på den nivån. Annars ska dom inte vara på den nivån.

Och som sagt, i en perfekt värld sitter alla upp för första gången med perfekta händer och perfekt kontakt men så är det inte, men ju högre nivåer desto högre krav måste det vara.
 
Är inte ovanligt med kandarridande på andra lägre nivåer för att det menas hästarna går bättre med kandaret- hur hänger det ihop med att det bettet inte får plats enligt dig?
Jag ser inte det som något konstigt alls, kandar innebär att det är lättare för ryttaren att få hästen dit den vill. Hästen har mindre möjlighet att visa vad den tycker. Klart att många ryttare upplever att hästen går bättre med sådana bett, enklare och mer avslöjande bett gör det svårare för många att få hästen dit dom vill.
 
Kontentan är att på elitnivå får inte sådant här accepteras, det är dom här människorna som man ska kunna se upp till.

Om du tycker att det ska accepteras att eliten sitter med för hårda händer bara för att även nybörjare gör det får stå för dig. Jag tycker att dom ska ha höga krav på sig på den nivån. Annars ska dom inte vara på den nivån.

Och som sagt, i en perfekt värld sitter alla upp för första gången med perfekta händer och perfekt kontakt men så är det inte, men ju högre nivåer desto högre krav måste det vara.
Eftersom det är ett grundfel med tvingande händer borde det också bedömas som ett sånt.

Vi (är LA-domare) får, enligt vår utbildare dra av 1 p för händerna om ryttaren inte rider ändamålsenligt och dessutom får vi dra av för spänning som det ger. Det borde gå att göra på internationell nivå också.
 
Kontentan är att på elitnivå får inte sådant här accepteras, det är dom här människorna som man ska kunna se upp till.

Om du tycker att det ska accepteras att eliten sitter med för hårda händer bara för att även nybörjare gör det får stå för dig. Jag tycker att dom ska ha höga krav på sig på den nivån. Annars ska dom inte vara på den nivån.

Och som sagt, i en perfekt värld sitter alla upp för första gången med perfekta händer och perfekt kontakt men så är det inte, men ju högre nivåer desto högre krav måste det vara.

Men det hjälper ju inte alla de andra hästarna, på nivå lägre, som rids med för hård hand, eller hur? och nära alla de hästarna kommer aldrig till elit där den alltid mjuka och följsamma handen blir ett krav, såtillvida att de ska därifrån om de inte lyckas.

Då kommer ju inte hästens väl in när du ser det som det är acceptabelt bara man inte är på elitnivå, eller hur?
 
Eftersom det är ett grundfel med tvingande händer borde det också bedömas som ett sånt.

Vi (är LA-domare) får, enligt vår utbildare dra av 1 p för händerna om ryttaren inte rider ändamålsenligt och dessutom får vi dra av för spänning som det ger. Det borde gå att göra på internationell nivå också.
Fast någonstans måste det finnas en gråzon, var går gränsen och var törs man som domare sätta gränsen , dessutom är jag övertygad om att på vissa ekipage syns/döljs den hårda handen bättre än ett på annat ekipage, .
 
Jo men precis, jag köper inte alls att "kandar i sej självt i rätt händer är ofarligt för hästar" längre. Vi vet uppenbart inte hur mycket tryck hästens mun klarar av. Det måste forskas mer på och kollas upp så vi inte hamnar i ett läge att "syns det inte så finns det inte".

Övht egentligen, hästen har inte en stor mun, vi behöver inte rida på kandar längre. Hästarna måste sluta behöva lida för att vi vill ha dom i en viss form.
Jag tänker att det finns mycket att forska på - och sen ändra regler och bedömningar efter det.
Tänker på min egen häst som går på ett väldigt lätt stöd/kontakt och kan gapa trots det -gapa och stänga munnen igen. Det tryck jag har på honom (vill egentligen inte riktigt skriva tryck för det är inte mycket till tryck, men något beskrivande ord behöver jag ha) kan jag nästan svära på är lååångt ifrån det höga trycket som ligger bakom blåa tungor, men det ska ju ändå noteras på tävling att kontakten inte är 100%-ig och då hållas tillbaka på den bedömningspunkten.
Så jag tänker att trycket som sådant (och mätbart tryck), eller "hård hand" täcker inte helt heller utan nedslag måste ju göras på det man ser, och blå tunga under tävlingsritt borde jämställas med -och inkluderas i blodsregeln.
 
Då har vi ju samma problem med tränsbett (och alla andra bett för den delen) och bör rida bettlöst. Men hur vet vi då hur mycket tryck på nosen som är acceptabelt för hästen? Vilka beteenden visar hästar då (för de kommer ju knappast att gapa för att komma undan trycket)?

Kandar är ju två bett i en liten mun. Onödigt.

Blank stång på högsta nivå, utan nosgrimma, tycker jag är det rimliga. Så var det ju "förr i tiden", och då menar jag på den tiden ridning på den högsta nivån var en konstform.

Och för modern välfärdsanpassning, givetvis förbud på allt annat än släta bett.
 
Då har vi ju samma problem med tränsbett (och alla andra bett för den delen) och bör rida bettlöst. Men hur vet vi då hur mycket tryck på nosen som är acceptabelt för hästen? Vilka beteenden visar hästar då (för de kommer ju knappast att gapa för att komma undan trycket)?
Förhoppningsvis är det något som fler blir intresserade av att fundera på. Det bästa är ju om man lär folk rida från början genom sits och säte och inte genom tyglarna. Man måste ju när det gäller utrustning använda det som har minst risk att orsaka obehag vid ryttarfel.

Sen är ju hästar otroligt olika, vissa är mer känsliga än andra, alla reagerar inte exakt likadant på tryck och trivs med olika sorters tryck. Sådan utrustning som riskerar att orsaka blåa tungor vid lite för hård hand borde dock inte chansas med övht tycker jag och borde tas bort som alternativ i träning och tävling.
 
Senast ändrad:
Jag köper faktiskt inte det längre, inte när det radas upp en massor av bilder på så många olika ryttare. Dom måste reda ut vad det är exakt som gör att hästens tunga reagerar såhär. Hur lite(?) tryck som krävs för en sådan reaktion. För jag tror inte längre att det faktiskt behöver krävas särskilt mycket alls.

Som sagt, bara för att det inte syns så betyder det inte att det inte finns, det är ruskigt farligt att köra på i gamla vanor., då sker ingen förändring alls. Vi måste börja se med nya ögon på vad för utrustning som faktiskt behövs.
Det vore väl bra om de tog reda på hur, varför etc.
Men de borde redan se det kan jag tycka. Med blotta ögat kan man se att det är ett alldeles för högt tryck under nästan hela programmet på väldigt, väldigt många i eliten.
Oerhört få rider på eftergift i stängen.
Tungan blir inte blå fort och av lite kraft. Det krävs mer för att blodtillförseln stryps och tungan blir blå.

Jag är helt för förändring. Men att slopa kandar tror inte jag ger så mkt positivt.
Ryttarna rider ju enligt vad de får högst poäng på.
Man måste ändra bedömningen.
Och gärna slopa nosgrimma.
 
Jag är helt för förändring. Men att slopa kandar tror inte jag ger så mkt positivt.
Ryttarna rider ju enligt vad de får högst poäng på.
Man måste ändra bedömningen.
Och gärna slopa nosgrimma.
Desto större anledning att slopa utrustning som dom vet nu kan orsaka stor skada. Visst, ändra bedömningen men det löser inte särskilt mycket. Först och främst måste det kollas upp hur lite tryck det krävs för att orsaka sånt här, sen kan man diskutera huruvida det är värt risken för hästarna eller inte.

Och som sagt, nosgrimma eller inte, det behöver inte säga så mycket. Hästar vänjer sig och tål successivt ofta mer och mer när det gäller hårdare ridning vilket gör att hästen inte per automatik gapar när obehag kommer. Och det är inte och får aldrig vara hästens ansvar att visa tillräckligt tydligt när obehag uppstår. Därför så tycker jag inte man kan nöja sig med att ta bort nosgrimman för då blir det bara ännu mer så att "hästen skulle ju säkert gapa om den kände större obehag" vilket långt ifrån alla hästar gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 840
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 843
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp