OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast hur är regeln utformad? Som jag förstått det innebär den att C-domaren måste ringa ut direkt under pågående ritt alt att steward tar ut ekipage på framridningen. Att det däremot sker uteslutning i efterhand pga granskande av bilder är, mig veterligen inte reglerat. ÄN. Som sagt, på OS kommer de aldrig våga gå in och göra prejudicerande avstängningar men jag är rätt säker på att regelverket kommer utökas och skärpas.

Du kan använda den regeln när du vill under hela tävlingen. Du blir inte utesluten eller avstängd efter en gång. Nu har dom fått en muntlig varning. Nästa gång blir det ett gult kort och händer det en gång till inom ett år att man får gult kort för samma förseelse blir man avstängd. Får du gult kort för en annan förseelse så blir du inte avstängd. Det måste vara 2st för samma sak.

Man kan lika gärna få gult kort direkt istället för muntlig varning, det bestämmer GJ vilket det blir.
 
Du kan använda den regeln när du vill under hela tävlingen. Du blir inte utesluten eller avstängd efter en gång. Nu har dom fått en muntlig varning. Nästa gång blir det ett gult kort och händer det en gång till inom ett år att man får gult kort för samma förseelse blir man avstängd.

Man kan lika gärna få gult kort direkt istället för muntlig varning, det bestämmer GJ vilket det blir.
Har inte läst FEIs reglemente så vet bara hur det fungerar här hemma.
 
Har inte läst FEIs reglemente så vet bara hur det fungerar här hemma.

Tror inte det står så himla mkt i reglementet heller. Du kan få gult kort för precis vadsomhelst.

Exempel från verkligheten.

Gick för långt bort med hästen på promenad.
Parkerade olämpligt
Sa emot funktionär

Osv osv
 
Tror inte det står så himla mkt i reglementet heller. Du kan få gult kort för precis vadsomhelst.

Exempel från verkligheten.

Gick för långt bort med hästen på promenad.
Parkerade olämpligt
Sa emot funktionär

Osv osv
Jo men att gå gör långt bort faller på att hästen måste vara på området vid mästerskap.
Olämplig parkering är en säkerhetsrisk.
Säga emot officiell funktionär är ett no no.
Halt häst på besiktning ger gult kort för att hästen blir avstängd, men det verkar inte fungera så på mästerskap? Quel Homme gick inte igenom första besiktningen men däremot den inför individuella klassen.
 
Jo men att gå gör långt bort faller på att hästen måste vara på området vid mästerskap.
Olämplig parkering är en säkerhetsrisk.
Säga emot officiell funktionär är ett no no.
Halt häst på besiktning ger gult kort för att hästen blir avstängd, men det verkar inte fungera så på mästerskap? Quel Homme gick inte igenom första besiktningen men däremot den inför individuella klassen.

Det behöver inte ens handla om mästerskap utan bara internationella tävlingar.
 
Såg story från blondedressage där hon hade med intervju med chefsveterinären från GP (den artikrln är låst tror jag). Där står det att en stillbild inte var tillräckligt för avstängning. Muntliga varningen var alltså pga att bevisningen inte var tillräckligt omfattande. Tolkar det som att det kunde varit annorlunda om blå tunga setts på bild från upprepade stunder eller om det filmats.
Han säger också att det är omöjligt för domaren att se detta på banan när arenan är så ljus att de måste använda solglasögon.
 
Såg story från blondedressage där hon hade med intervju med chefsveterinären från GP (den artikrln är låst tror jag). Där står det att en stillbild inte var tillräckligt för avstängning. Muntliga varningen var alltså pga att bevisningen inte var tillräckligt omfattande. Tolkar det som att det kunde varit annorlunda om blå tunga setts på bild från upprepade stunder eller om det filmats.
Han säger också att det är omöjligt för domaren att se detta på banan när arenan är så ljus att de måste använda solglasögon.
Jag prenumererar, här är delarna om just det:

– Lagen kallades in av juryn. De gav en muntlig varning till de här ryttarna, säger Göran Åkerström, chefsveterinär på internationella ridsportförbundet.

Åkerström fortsätter:

– Vi har också informerat samtliga förbundskaptener igen med ett tydligt budskap att man inte ska rida med för hård hand under en längre period eftersom att de då riskerar att påverka blodcirkulationen i tungan negativt, säger han.
---
Varför blir det bara en muntlig varning och inte direkt avstängning?

– Vi pratar om en ögonblicksbild, det är en bråkdel av en sekund. Det är inte tillräckligt starkt material för att gå vidare med en avstängning, säger Åkerström.

---
Åkerström säger att man vill säkerställa att det inte spridits manipulerade bilder och att solljuset försvårar möjligheterna för juryn att se blåa tungor.

– Särskilt på en sådan ljus arena som den här är. Domarna måste ha solglasögon på sig och då är det väldigt svårt att få färgnyanserna det handlar om. Då måste vi i nuläget förlita oss på foton och bevisläget är inte starkare då än för “groundjuryns” val att utdela en varning.


Låst artikel
 
Jag prenumererar, här är delarna om just det:

– Lagen kallades in av juryn. De gav en muntlig varning till de här ryttarna, säger Göran Åkerström, chefsveterinär på internationella ridsportförbundet.

Åkerström fortsätter:

– Vi har också informerat samtliga förbundskaptener igen med ett tydligt budskap att man inte ska rida med för hård hand under en längre period eftersom att de då riskerar att påverka blodcirkulationen i tungan negativt, säger han.
---
Varför blir det bara en muntlig varning och inte direkt avstängning?

– Vi pratar om en ögonblicksbild, det är en bråkdel av en sekund. Det är inte tillräckligt starkt material för att gå vidare med en avstängning, säger Åkerström.

---
Åkerström säger att man vill säkerställa att det inte spridits manipulerade bilder och att solljuset försvårar möjligheterna för juryn att se blåa tungor.

– Särskilt på en sådan ljus arena som den här är. Domarna måste ha solglasögon på sig och då är det väldigt svårt att få färgnyanserna det handlar om. Då måste vi i nuläget förlita oss på foton och bevisläget är inte starkare då än för “groundjuryns” val att utdela en varning.


Låst artikel
Då kommer det ju aldrig att gå att lösa om inte en ögonblicksbild räcker eller tänker FEI montera GoPro kamera på alla hästars näsor och filma tungan?
 
Då kommer det ju aldrig att gå att lösa om inte en ögonblicksbild räcker eller tänker FEI montera GoPro kamera på alla hästars näsor och filma tungan?
Upp med sådana där kameror som följer ekipaget när de rider, och så lite AI-teknik på det som signalerar när en tunga anses bli "för blå", så får vi ha VAR precis som i fotboll som synar videos och kontaktar huvuddomaren för uteslutning vid behov. Om AI hjälper till kan VAR ha tid att titta efter andra tecken på misshandel när de ändå håller på :D
 
Jag tänker att det är viktigt att reda på varför det blir såhär med blåa tungor.

Är det övht någonting som går att undvika på kandar alls? För om inte hästen gapar så syns det inte och hästarna är ju tyvärr så vana vid betten att dom inte gapar såfort obehag uppstår. Hästar står ut med otroligt mycket utan att det alltid syns för dom är så otroligt vana vid obehag.

Det farligaste nu tycker jag är att förutsätta att det som inte syns inte finns. Hästar gapar ju faktiskt heller inte alltid ens utan nosgrimma om ryttaren blir hård i handen och ett hårdare tryck förekommer. Det finns mängder med hästar som går med stängd mun och med ett hårt tryck i tygeln.

Tycker det krävs en ordentlig genomgång av utrustningen övht, att en gång för alla faktiskt ta reda på hur mycket deras munnar tål. Nu när det var såpass många blåa tungor så undrar jag ju lite om huruvida kandar är okej övht. Det kan ju faktiskt vara så att den mest perfekta ridningen i dressyren med perfekt hand och kontakt med hästen också orsakar blåa tungor.
 
Åkerström fortsätter:

– Vi har också informerat samtliga förbundskaptener igen med ett tydligt budskap att man inte ska rida med för hård hand under en längre period eftersom att de då riskerar att påverka blodcirkulationen i tungan negativt, säger han.
Alltså, på den nivån ska det inte förekomma hårda händer övht, bara det borde räcka till avstägning och det definitivt om den hårda handen leder till blåa tungor. Och eftersom det inte riktigt går att veta när hästen börjar påverkas så krävs det ju extrem nolltolerans för hårda händer.
– Vi pratar om en ögonblicksbild, det är en bråkdel av en sekund. Det är inte tillräckligt starkt material för att gå vidare med en avstängning, säger Åkerström.
Det är dock inte "ögonblicksbilder" i mina ögon för den blåa tungan är inte direkt något som skett på en millisekund liksom, ryttaren har ju ridit dåligt under lång tid av passet innan det går att ta en sådan "ögonblicksbild".

En ögonblicksbild i mina ögon är när det tas en bild tex när hästen irriterat biter sig i bogen för att det är en irriterande insekt som den vill få bort. Så den i det korta ögonblicket utan ryttarens inverkan ser ut att gå i världens rollkur ungefär, det är en olycklig ögonblicksbild. Något som dyker upp och försvinner under en millisekund.
 
Jag tänker att det är viktigt att reda på varför det blir såhär med blåa tungor.

Är det övht någonting som går att undvika på kandar alls? För om inte hästen gapar så syns det inte och hästarna är ju tyvärr så vana vid betten att dom inte gapar såfort obehag uppstår. Hästar står ut med otroligt mycket utan att det alltid syns för dom är så otroligt vana vid obehag.

Det farligaste nu tycker jag är att förutsätta att det som inte syns inte finns. Hästar gapar ju faktiskt heller inte alltid ens utan nosgrimma om ryttaren blir hård i handen och ett hårdare tryck förekommer. Det finns mängder med hästar som går med stängd mun och med ett hårt tryck i tygeln.

Tycker det krävs en ordentlig genomgång av utrustningen övht, att en gång för alla faktiskt ta reda på hur mycket deras munnar tål. Nu när det var såpass många blåa tungor så undrar jag ju lite om huruvida kandar är okej övht. Det kan ju faktiskt vara så att den mest perfekta ridningen i dressyren med perfekt hand och kontakt med hästen också orsakar blåa tungor.
Självklart går det utmärkt att undvika på kandar!
Stången ska ridas på i eftergift utan just när man inverkar lite nätt och kvickt. Annars tappar den ju också sin funktion: att få halsen ur manken, i samling då främst.
Rider man på stången i eftergift så blir inga tungor blåa. De blir inte blå under den lilla stund man ska använda stångtygeln. Man måste hålla tufft en längre stund.
 
Alltså, på den nivån ska det inte förekomma hårda händer övht, bara det borde räcka till avstägning och det definitivt om den hårda handen leder till blåa tungor. Och eftersom det inte riktigt går att veta när hästen börjar påverkas så krävs det ju extrem nolltolerans för hårda händer.

Det är dock inte "ögonblicksbilder" i mina ögon för den blåa tungan är inte direkt något som skett på en millisekund liksom, ryttaren har ju ridit dåligt under lång tid av passet innan det går att ta en sådan "ögonblicksbild".

En ögonblicksbild i mina ögon är när det tas en bild tex när hästen irriterat biter sig i bogen för att det är en irriterande insekt som den vill få bort. Så den i det korta ögonblicket utan ryttarens inverkan ser ut att gå i världens rollkur ungefär, det är en olycklig ögonblicksbild. Något som dyker upp och försvinner under en millisekund.
Är det bara jag som får raptus av begreppet ”hård hand”? Varför inte bara skriva/säga ryttaren drar väldigt hårt i tyglarna?
Hur man säger saker spelar roll för hur vi ser på det.
Det är ju samma som ”hästen blir stark” eller ”hård i munnen” när de är i obalans och inte lösgjorda.
Hur man säger saker öppnar upp för hur pass negativt eller positivt det är att göra olika saker. Och vad som egentligen sker, orsak och verkan.
Hård hand låter inte riktigt lika illa som att säga att ryttaren drar alldeles för hårt i tyglarna för mig.
 
Det är dock inte "ögonblicksbilder" i mina ögon för den blåa tungan är inte direkt något som skett på en millisekund liksom, ryttaren har ju ridit dåligt under lång tid av passet innan det går att ta en sådan "ögonblicksbild".
Håller med om detta. En tunga blir inte blå av ett ögoblicks inverkan.
En ögonblicksbild i mina ögon är när det tas en bild tex när hästen irriterat biter sig i bogen för att det är en irriterande insekt som den vill få bort. Så den i det korta ögonblicket utan ryttarens inverkan ser ut att gå i världens rollkur ungefär, det är en olycklig ögonblicksbild. Något som dyker upp och försvinner under en millisekund.
Det är ett exempel på en ögonblicksbild men även inverkan kan handla om ögonblick inte bara utifrån kommande saker.
 
Men om man tar (nu vet jag inte korrekt benämning för detta) massor av bilder, som mobilen gör om man trycker ner knappen länge, blir det ju en minifilm av många bilder över längre stund.
 
Jag tänker att det är viktigt att reda på varför det blir såhär med blåa tungor.


Det farligaste nu tycker jag är att förutsätta att det som inte syns inte finns. Hästar gapar ju faktiskt heller inte alltid ens utan nosgrimma om ryttaren blir hård i handen och ett hårdare tryck förekommer. Det finns mängder med hästar som går med stängd mun och med ett hårt tryck i tygeln.

Tycker det krävs en ordentlig genomgång av utrustningen övht, att en gång för alla faktiskt ta reda på hur mycket deras munnar tål. Nu när det var såpass många blåa tungor så undrar jag ju lite om huruvida kandar är okej övht. Det kan ju faktiskt vara så att den mest perfekta ridningen i dressyren med perfekt hand och kontakt med hästen också orsakar blåa tungor.

Det fetade. Obs - det jag skriver nu är inte ett ifrågasättande av ovan utan bara reflektion.

Vad är (för) hårt tryck i tygeln? Alltså vilket tryck är för mycket? När hästen gapar, men om ena hästen gapar men andra hästen inte gapar för samma tryck? Går det att sätta ett maxtryck (som mäts hur?), eller ska det bedömas efter vad man ser? (ja?)
Kan det förekomma blå tungor som vi inte ser, för att alla inte gapar? Undra hur stor skillnad i tryck det är mellan de som "bara" gapar under ritterna till de som gapar med blå tunga... Har det förekommit blå tungor "förr" med? Inte vid rollkur (som PK-filmen med Scandic och blå tunga) utan under tävlingsritterna - som inte setts, eller setts men inte agerats på? Har vi bättre kameror idag så att nu ser man faktiskt sånt som inte syntes förut?
 
Alltså, på den nivån ska det inte förekomma hårda händer övht, bara det borde räcka till avstägning och det definitivt om den hårda handen leder till blåa tungor.

Du skriver att en hårda händer borde räcka till avstängning, men alla andra hårda händer så på lägre nivå? oavsett gren? om det ska vara pga djurskydd och skydda hästen från hårda händer så borde väl det gälla alla? inte bara toppeliten?
 
Du skriver att en hårda händer borde räcka till avstängning, men alla andra hårda händer så på lägre nivå? oavsett gren? om det ska vara pga djurskydd och skydda hästen från hårda händer så borde väl det gälla alla? inte bara toppeliten?
Är väl klart att i en perfekt värld att alla ska rida perfekt och aldrig inverka fel men nu är det inte så. Folk på elitnivå får och ska inte ursäkta bort hårda händer, då är dom på fel nivå. Då ska dom inte vara där.

Alla börjar ju någonstans, folk måste få lära sig och den vägen är sällan felfri. Men elitryttare ska ha en annan förväntan på sig än andra ryttare. Dom ska vara dom bästa i världen, det finns inga ursäkter där för hårda händer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 840
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 843
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp