OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Själv tycker jag, som just "blivit av" med min tränare p.g.a. flytt (jag bor i sthlm och flyttar inte alltså :p) att jag inte har nååågra träningsmöjligheter :angel:
Det är SVÅRT att hitta en tränare som man ska trivas med och ha samma tänk som efter 10+ år med samma...

Fan vad det har med OS att göra kände jag nu ;) Men vi kan ju låtsas att utsvävningarna kom eftersom vi alla siktar mot Rio? ;)

Och hur dessa stipendier som finns inom iaf dressyren och ridsporten hela tiden kan snurra runt bland folk som redan har pengar - det är ju rent ut sagt gräsligt!

Eller hur!!
Det där har jag hoppat av stolen för många gånger.

Dessutom är det ju så, om man ska vara krass och titta på de allra högsta nivåerna i dressyren, att man inte ens blir påtänkt som landslagsryttare om det inte finns ordentliga pengar i kulisserna. Det oavsett vilket talangfullt ekipage det rör sig om. Att detta var ett fast kriterium hade jag ingen aning om förrän vår häst råkade hamna i "segement E". Jag hade alltid trott att det var resultaten enbart som avgjorde. Jag menar, vilken annan sport fungerar på det viset?

Själv tycker jag, som just "blivit av" med min tränare p.g.a. flytt (jag bor i sthlm och flyttar inte alltså :p) att jag inte har nååågra träningsmöjligheter :angel:
Det är SVÅRT att hitta en tränare som man ska trivas med och ha samma tänk som efter 10+ år med samma...

Fan vad det har med OS att göra kände jag nu ;) Men vi kan ju låtsas att utsvävningarna kom eftersom vi alla siktar mot Rio? ;)

Well, något måste vi ju göra för att hålla tråden vid liv till nästan tävlingsdag! :p

Och inte för att dissa tinne men på senare år har väl hennes hästar hon fått redan varit utbildade/startade GP? Skimmeln (?), Mickey, Favourite, Anton & Divertimento? Eller iaf inte selfmade så att säga?

Visst hon har ju inte ridit dem sen de var unghästar, men det är det ju långt ifrån alla i världstoppen som gör.

Senast ändrad:

Men alltså, 90% av alla hästägare är helt vanliga medelsvenssons utan vare sig rika föräldrar eller adligt blod! De där ni pratar om med miljonhästar är en väldigt liten procent av alla som rider eller äger hästar. De flesta är människor som sparar in på allt annat och vänder på sina slantar för att ha råd med hästen.

10.000 i stallhyra existerar väl dessutom enbart i Sthlm city, i övriga deler av landet kan man få inkl foder för 2000-3000... Och kallhyror helt ned runt 500.

Att det krävs pengar för att nå toppen tycker jag är en helt annan sak än att säga att ridning är en rikemanssport. Som sagt så är det inte många på toppnivå som äger sina hästar själv.

Någon nämnde Hester, han köper sina hästar som 2 åringar och utbildar själv.

Att få invandrare rider lär ha mer med kultur än ekonomi att göra tror jag.

Näe men jag uppfattade det (efter att ha skumläst via telefonen) att någon (minns inte heller vem) sa att hon tagit fram dom själv?
För just som du säger - det gör typ inga, iaf inte längre.
Bara det att dom som tagit hästarna till svår klass/utbildat dom till GP aldrig får något cred när hästen blir internationellt framgångsrik.

Hiddeous: det är så tråkigt, SvRF satsar ju sina pengar på helt fel saker i så många fall... Det hade ju gått att satsa på ett "mindre lyckligt lottat ekipage" om dom kunde tänka sig att SLUTA skicka ner reportrar till Kittel och RGB (inget emot dom alls) för guidade turer och shit... Fibbla med våra licenser och lägga pengarna på det. Ge ut en värdelös tidning som jag har svårt att tro att NÅGON läser men som kostar att tillverka... Näe usch, jag tror att man skulle kunna göra om MYCKET om man satte någon som inte behöver vara så ridsportintresserad på en högre post men med erfarenhet av att ta fram fungerande föreningar/företag/whatever så det gick att se över åtminstone. Kanske funkar, kanske inte, men har svårt att tro att någon ens provat.

Åh svammel svammel, nu får jag ta och pallra mig ut till hästen och försöka träna på rätt program istället - inför Rio såklart! ;)

Men alltså, 90% av alla hästägare är helt vanliga medelsvenssons utan vare sig rika föräldrar eller adligt blod!

Men vad du betraktar som en medelsvensson är i de flesta fall medelklassen, med stadiga, pålitliga inkomster och en god utbildning. Och de som tar sig vidare i sporten har vanligtvis ännu högre social status.

Jämför du detta med andra sporter är skillnaden ganska stor. Du behöver inte betala 3000 kronor i grundavgift i stallhyra varje månad för att kunna träna fotboll, springa eller simma.

*kl*
Fast ärligt talat tror jag nog vi ryttare är väldigt duktiga på att berätta om hur syyyynd det är om oss... :cry:
Vi tränar hårdast (fast blir konstigt nog inte mest vältränade ändå av våra otroliga träningsform med hög tränibgsintensitet?!?), i värst väder (också lite märkligt, sist jag kollade red de flesta tävlingsstart i ridhus?) och med värst skador (var det någon som kollade dokumentären på TV om hur idrottare tränade/tävlade med skador?).
Dessutom får vi sämst betalt av alla...
...och visst kostar sporten massvis, men det är iiiiinnnnttteeee en snobbsport...

Någon sm läst artikeln om Lisa Norden i Aftonbladet?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15214281.ab

Hon red fälttävlan, la av delvis pga bedömningsgrund men framförallt för att det blev för dyr....
...en sport där ungdomarna måste lägga av för att de inte har råd att träna och tävla är väl ändå rätt snobbig?

Jag tycker det är synd att försvara den här delen av ridsporten, istället borde vi jobba med att förbättra det.
Hockeyn och golfen har gjort sig allt mer tillgängliga, nog måste ridsporten jobba för att bli det också och inte bara försvara sig med att vi visst inte är snobbiga?

-centaur,
Fast när det kommer till Elitidrott så skiljer sig ridsport från många grenar. Du behöver inte ha miljonärer i ryggen för att bli landslagsman i ex friidrott.

Men en vanlig svenne har nog svårt att köpa häst o ligga ute int och tävla och bli aktuell för landslag.

-Hiddeous har du möjlighet att vidareutveckla det där? tycker det är mkt mkt intressant! Om inte här får du gärna pma.:)

-centaur,
Fast när det kommer till Elitidrott så skiljer sig ridsport från många grenar. Du behöver inte ha miljonärer i ryggen för att bli landslagsman i ex friidrott.

Men en vanlig svenne har nog svårt att köpa häst o ligga ute int och tävla och bli aktuell för landslag.

-Hiddeous har du möjlighet att vidareutveckla det där? tycker det är mkt mkt intressant! Om inte här får du gärna pma.:)

Absolut, vad ska jag vidareutveckla?

Eller hur!!
Det där har jag hoppat av stolen för många gånger.

Dessutom är det ju så, om man ska vara krass och titta på de allra högsta nivåerna i dressyren, att man inte ens blir påtänkt som landslagsryttare om det inte finns ordentliga pengar i kulisserna. Det oavsett vilket talangfullt ekipage det rör sig om. Att detta var ett fast kriterium hade jag ingen aning om förrän vår häst råkade hamna i "segement E". Jag hade alltid trott att det var resultaten enbart som avgjorde. Jag menar, vilken annan sport fungerar på det viset?

Jag syftade på att det är pengar som är avgörande, på vilket sätt blev de avvisade? Hade de inte råd med ngr tävlingar alls eller är det så illa att de har råd men inte massor av nollar bakom sig? För isf kan alla som inte har en miljonär i bakfickan kasta in handduken direkt. Bara som utfyllnad i klasserna här hemma då...

Jag syftade på att det är pengar som är avgörande, på vilket sätt blev de avvisade? Hade de inte råd med ngr tävlingar alls eller är det så illa att de har råd men inte massor av nollar bakom sig? För isf kan alla som inte har en miljonär i bakfickan kasta in handduken direkt. Bara som utfyllnad i klasserna här hemma då...

Ok. Jag syftar inte på något specifikt ekipage, utan det faktum att man måste kunna påvisa - för att kunna upptas i A-eller-B-laget - att man har tillräckliga resurser för att kunna åka och tävla och träna så mycket som det behövs för att kunna bli konkurrenskraftig. Det innebär med andra ord att om ekipaget tvingas åka till Rotterdam för att kvala, måste det finnas tillräckligt många hundra tusen i bagaget för att bekosta resorna. Eller om man måste ligga i träning hos Gal en månad så behöver det finnas slantar för det.

Så att säga att alla kan bli svensk landslagsryttare är ungefär lika sant som att alla (amerikaner) kan bli president...

Jag kanske ska tillägga att de kraven inte finns för grupp E, alltså hästar som kan komma att bli aktuella i UVM. En sådan resa är dessutom förhållandevis väldigt billig... :angel:

Ja det är massor av pengar det handlar om.. Ngn som har summa på vad det kan kosta att åka till ex ett meeting i Europa?

Ja det är massor av pengar det handlar om.. Ngn som har summa på vad det kan kosta att åka till ex ett meeting i Europa?

30.000.
Minst.
Beroende på hur du åker och bor, förstås. Min väninna som är GP-ryttare beräknade att kostnaderna uppgick till cirka 350.000 om året, för en häst på den nivån. Och det var när bensinpriset var lägre...

I en intervjun med RGB i DI sa han att de kostade 40-50 000 eur per år att hålla en topphäst på elitnivå. Inget en vanlig Svensson klarar utan sponsor

Inte kan du väl på allvar mena att skritten blir/är dålig om den bedöms sjumässig?, eller att en sådan skritt har större förutsättningar att bli dålig än en som i botten fått nia?

Vet inte om det är samma masterclass om jag såg, men där är det iaf en ung Valegro hon rider. Kul att se!

KL

Vilken återhämtning Lisen gjorde idag.:bow:
Jag håller tummarna för att Minna kan göra något liknande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka