OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Tack för länken, den skall jag kolla på! :) Vadå för PRE? Var?

Mot slutet, dom visar en PRE hingst som han har köpt för att han är intresserad av att testa PRE som dressyrhäst. Superintressant, han går igenom skillnaderna mellan PRE och andra raser och vilka deras styrkor o svagheter är.

*KL*

För att gå tillbaka till Carl Hester, jag satt igår kväll och njöt av den här clinicen. Den är i sex delar (ursäkta långa urlen):

http://www.yourhorse.co.uk/Improve-...ester-Dressage-Demo---Training-Horses-part-1/

Han pratar mycket om vikten av att få hästarna avslappnade och mjuka. Han är ju känd för att ha mjuka, välgymnastiserade hästar. Dujardin rider en av clinichästarna.

Finns andra videos med honom på samma sajt.

Åh vad roligt, det var en som jag inte hade sett förrut! Tack!

kl

Såg lite från dressyren idag då jag inte kunde se tidigare och Adelinde fick bl.a. en 10 a för en av piafferna. Jag blev lite förvånad för jag har trott att hästen ska "sätta sig" i en piaff och till följd av den högre graden samling bli ännu mer i uppförsbacke och lätt i framdelen men jag tyckte med mina amatör-ögon att det såg ut som att Parzival mest studsade med rumpan och lade all vikt på framdelen istället.

Vad säger ni som kan? Såg jag fel eller har jag lärt mig fel om hur en piaff ska utföras? Tycker ni som domarna att piaffen var fantastisk?

kl

Såg lite från dressyren idag då jag inte kunde se tidigare och Adelinde fick bl.a. en 10 a för en av piafferna. Jag blev lite förvånad för jag har trott att hästen ska "sätta sig" i en piaff och till följd av den högre graden samling bli ännu mer i uppförsbacke och lätt i framdelen men jag tyckte med mina amatör-ögon att det såg ut som att Parzival mest studsade med rumpan och lade all vikt på framdelen istället.

Vad säger ni som kan? Såg jag fel eller har jag lärt mig fel om hur en piaff ska utföras? Tycker ni som domarna att piaffen var fantastisk?

Det där diskuterades ju med Rembrandt också, men jag tror att de älskade den bibehållna rytmen samt det faktum att hästen verkligen travade på stället (utan att röra sig framåt). Jag tycker att domarna i modern tid har släppt ganska mycket på idén om att sitta i piaffen med resning, och mer premierar takt och lång hals.

tumblr_m88kpmNEbl1rcf3imo1_500.jpg

Ett hum om hur piaffen kanske upplevs för domaren, i uppförsbacke.

Om du sen jämför den med Scandic ( nu dock passage men där ska den väl också sträva uppåt..):
117552.jpg

ja på din bild så ser ju Parzival ut att vara i uppförsbacke. Kanske var kameravinkeln som gjorde att det såg "konstigt" ut eller vad man ska säga.

@Hiddeous - om nu domarna släpper på en ide o hur en samling ska utföras är det rätt intressant att fundera på varför... men jag håller verkligen med om rytmen och att den var på stället.

ja på din bild så ser ju Parzival ut att vara i uppförsbacke. Kanske var kameravinkeln som gjorde att det såg "konstigt" ut eller vad man ska säga.

@Hiddeous - om nu domarna släpper på en ide o hur en samling ska utföras är det rätt intressant att fundera på varför... men jag håller verkligen med om rytmen och att den var på stället.

De vill se en lång nacke och att piaffen ska vara genom ryggen. Det är viktigare att hästen tappar rygg och blir kort i nacken. Då har hela idén med gymnastiseringen gått förlorad.

30.000.
Minst.
Beroende på hur du åker och bor, förstås. Min väninna som är GP-ryttare beräknade att kostnaderna uppgick till cirka 350.000 om året, för en häst på den nivån. Och det var när bensinpriset var lägre...

Inom fälttävlan ska jag poängtera att det inte är dyrare egentligen att tävla internationellt än nationellt hemma i sverige, det enda som skiljer är att du måste köra dit (till Europa) Jag har gjort den svängen på landslagsnivå men som sagt , därför flyttar oxå många ryttare till tex Tyskland för det är närmare till tävlingsplatserna. För att starta i Baldernäs nu i svår klass kostar det 1500spänn + uppstallning om du behöver det 1500 spänn = 3000kr , sen ska du ju ta dig dit beroende på vart du bor samt bo själv om du inte har bodel i lastbilen/transporten..

Senast ändrad:

Man har inte en tävling i den mest satta piaffen, utan iom att hästen när som helst ska kunna gå ur detta till pssage o t o m ökning så är rytmen vktigast samt energin. Pacival lyfter sina bakben mkt samtidigt som han samlar sig måttligt- vilket räcker. Han böjer sina ledgångar o titta på kotans genomtramp

sitter den för mkt blir det väldigt svårt att gå ut den annat än till skritt.

Tja på tal om ögonblicksbilder... Jag har aldrig sett Parzival göra en så bra piaff på film som det ser ut som han gör på denna bilden. Tycker mest att han stampar upp och ner med hög kruppa.. men kollar man genomtrampet där så ser det ju verkligen inte ut så..

Jag är sjukt imponerad över ryttare (ja idrottare öht) som håller sig i toppen trots småbarn. För det är jobbigt med så små barn, även om dessa ryttare förmodligen har en del backup så krävs det ju mycket för att rida ett OS. Det är ju inte bara blöjbyten med en 1-2åring, jag är då helt slut varje kväll. Och så vill man ju såklart hinna träffa barnen också, de utvecklas galet snabbt och det vill man nog inte missa även om man är elitidrottare.

*delvis kl ska jag nog också lägga till*

Det finns en anledning till att de flesta väntar tills efter karriären med att skaffa barn. Ingen annan svensk deltagare bor med sina barn, varför måste Minna?

OS är nåt ytterst få får uppleva, att då inte kunde vara ifrån sitt barn nån vecka är för mig en felprioritering.

Jaha, och där kom den oundvikliga och totalt irrelevanta frågan. Well, jag har i alla fall barn, och nej, jag tycker inte att en vecka är särskilt lång tid. En vecka är en vecka. Men det är klart, är man kvinna ska man ju förstås vara så bunden till sitt barn att mår fysiskt och psykiskt dåligt om man är borta några dagar. Medan männen givetvis ALDRIG får den typen av förväntningar slängda i ansiktet. Jag antar att det finns åtminstone någon i det svenska fotbollslaget som har små barn, men man läser ju väldigt sällan om män som vägrar bo med sina lagkamrater i fotbollslägret för att de inte klarar av att vara borta från sina barn. Weird, eh?

Själv är min lille son just nu i England i 8 dagar - och jag klarar mig alldeles förträffligt bra på egen hand! Måste vara en dålig mamma, helt enkelt... :angel:

Halleluja! :bow:

men nog är det lite märkligt att det endast är Minna av alla sveriges elitidrottare (räknar även ishockey och fotbollslandslagen) som MÅSTE bo med sin familj?

Som sagt, tom Zlatan bor ihop med lagkompis.

Kolla på YR och JuniorSm som går nu och peka ut vilka av barnen vars föräldrar är ensamstående mammor/ jobbar inom sjukvården/har en lön på genomsnittliga 22 000kr i månaden.

Inte kan du väl på allvar mena att skritten blir/är dålig om den bedöms sjumässig?, eller att en sådan skritt har större förutsättningar att bli dålig än en som i botten fått nia?

Jag sa inte att den var dålig. Jag sa att den är sämre än de svenska som ofta bedöms med 8-9.

Förutsättningarna har jag inte sagt nåt alls om.

Det finns en anledning till att de flesta väntar tills efter karriären med att skaffa barn. Ingen annan svensk deltagare bor med sina barn, varför måste Minna?

OS är nåt ytterst få får uppleva, att då inte kunde vara ifrån sitt barn nån vecka är för mig en felprioritering.

Eller tvärtom.
Det är en felprioritering att barn inte skulle vara en del av OS.

Jag kan förstå idrottsmän som tycker att barn stör, men ser det som en rättighet för föräldrar att själv få välja om man tar med sig sina barn eller inte.
Kan arrangörerna inte ordna med boende för barn, så tycker jag det är mer tufft att välja bort OS-byn.

Nä, en stor eloge för alla föräldrar som vågar göra tvärtom.

Heja Minna.:love:

Det finns en anledning till att de flesta väntar tills efter karriären med att skaffa barn.

Men det är väl inte för att de inte kan bo med dom under stora tävlingar som man väntar? Snarare kroppen och att man kommer efter i tävlingssäsongen.

Peder gjorde ett passande uttalande om Lisens ritt igår: "Det är tur att hon har fött barn med jämna mellanrum så att hon har lärt sig att hantera smärta"

Eller tvärtom.
Det är en felprioritering att barn inte skulle vara en del av OS.

Den där varianten har ju också prövats, bland annat i fotbollen, med varierad framgång. Engelska fotbollslandslaget hade ju sina "wags" och barn on site och det blev en jäkla cirkus om allt annat än fotboll. Nu tror ju inte jag att ryttarefruar/män kanske är lika heta som Coleen och Posh spice, men principen är väl ungefär densamma - är man ett lag är laget familjen under en kort period. Det är inte så konstigt, inte konstigare än att min son stannar hemma när vi har jobbkonferenser. Tror det hade verkat väldigt udda om jag propsat på att få ha min son i hotellrummet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka