OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

precis. det handlar om att fokusera på rätt sak. Man kan inte ha andra saker i fokus om
man ska klara av att prestera på den nivån.

Peder är skön! :D

ja helt klart att det är anledning för dem vars kropp är redskapet men tex RGB säger att
han inte haft tid för barn tidigare.

Ska väl tillägga att den här formen av särbehandling inte stör mig lika mycket som när samma ryttare får glädjepoäng av domarna i nationella sammanhang. Det är verkligen ett problem i dressyrsporten och något som ridsportförbudet på allvar bör ta tag i.

Den där varianten har ju också prövats, bland annat i fotbollen, med varierad framgång. Engelska fotbollslandslaget hade ju sina "wags" och barn on site och det blev en jäkla cirkus om allt annat än fotboll. Nu tror ju inte jag att ryttarefruar/män kanske är lika heta som Coleen och Posh spice, men principen är väl ungefär densamma - är man ett lag är laget familjen under en kort period. Det är inte så konstigt, inte konstigare än att min son stannar hemma när vi har jobbkonferenser. Tror det hade verkat väldigt udda om jag propsat på att få ha min son i hotellrummet!

Han som vann guld i Starbåt i går, hade med sig sin son som sprang omkring med guldmedaljen. Nu vet jag inte om de bor tillsammans eller om sonen bor med någon nån annastans.
Men han verkar ju ha lyckats fokusera.

Det är som du skriver, individuellt, en del stör sig rejält på barn, sina egna och andras. Andra fokuserar bättre.

Det är som du skriver, individuellt, en del stör sig rejält på barn, sina egna och andras. Andra fokuserar bättre.

Exakt, och därför måste man ha generella regler. Som gäller för alla, helst.
Särbehandling är döden för vilket lag och vilken arbetsgrupp som helst.

Exakt, och därför måste man ha generella regler. Som gäller för alla, helst.
Särbehandling är döden för vilket lag och vilken arbetsgrupp som helst.

Varför då?
Det är inte så att barnen är med på framridningen.

Man kan fråga om det är OK o behandla vuxna som vuxna.

håller med mimus tillfullo.

Ngn atlet blev diskad för att han smög ivä'g för att träffa fru o barn- rätt?

Bara om man skrivit under på att lyda totaldisciplinen.

Låter mer som dagisnivå. Han får, men inte jag:devil: Ren avundsjuka.

Ngn atlet blev diskad för att han smög ivä'g för att träffa fru o barn- rätt?

Bara om man skrivit under på att lyda totaldisciplinen.

Jag har sett vuxna människor gnälla över betydligt mindre saker än så när orättvisor uppdagas. Exempelvis på arbetsplatsen: någon bryter mot regeln att komma i tid till ett möte och får ingen reprimand för det, medan en annan medarbetare får en varning. Då tar det inte lång tid innan du har irreparabla sprickor i laget. Något liknande hände ju om jag minns rätt i fotbollslaget, när Zlatan och några andra spelare hade trotsat ett utegångsförbud på kvällen. Anser man inte att sådana principer hör hemma i sporten, ja, då kan man ju avstå sin plats i landslaget.

Jag tycker snarare att dressyrsporten särskilt borde vara aktsam på särbehandling, just för att detta otyg så ofta korrumperar sporten. Minna rider med en häst med blod i munnen - diskas inte. Minnas häst står rakt upp på bakbenen en bra stund - får 9 eller mer på lösgjordheten.

Redan där grundläggs det som du kallar avundsjuka - ofta på mycket god grund.

Jag sa inte att den var dålig. Jag sa att den är sämre än de svenska som ofta bedöms med 8-9.

Förutsättningarna har jag inte sagt nåt alls om.

Du svarade ändå mig då jag svarade Lancet som menade holländarna valt/ avlat bort skritten och att den därför var /kunde bli dålig med att Jazzavkommer ofta hade 7: mässig skritt. Jag uppfattade ditt svar som en förklaring till varför holländsa hästar ibland visar dålig skritt eller vad menade du annars?

ginnies, nu minns jag inte ens riktigt diskussionen men ja, jag håller med Lancet om att holländarna avlat bort skritten. Och det tycker jag syns på många holländska hingstar som sällan får med än 7 på skritt fast de har 8or eller 9or på övriga gångarter.

Lancet, ok men hon har rätt goda förutsättningar med föräldrar som äger gård och mamma som är tränare? Alla är inte snorrika men förutsättningar behöver finnas? Jämfört med fotbollsspelare som kan lira på plan i Rosengård.

ginnies, nu minns jag inte ens riktigt diskussionen men ja, jag håller med Lancet om att holländarna avlat bort skritten. Och det tycker jag syns på många holländska hingstar som sällan får med än 7 på skritt fast de har 8or eller 9or på övriga gångarter.

Lancet, ok men hon har rätt goda förutsättningar med föräldrar som äger gård och mamma som är tränare? Alla är inte snorrika men förutsättningar behöver finnas? Jämfört med fotbollsspelare som kan lira på plan i Rosengård.

Ja, jag tänkte precis det, hur i hela friden går den ekvationen ihop? I så fall ligger ju förmögenheten i själva gården och i annat lösöre. Men bara att kunna äga en häst innebär per definition att man inte är barskrapad, om man inte råkar få röntgenbilderna på ATG-kliniken gratis och FEI-passet i gåva från ridsportförbundet och gratis bensin från shell. Det finns inte en chans. Jag tycker att hästmänniskor ibland visar en bristande respekt för pengar. "Bara 3000 i ställhyra" är väl ett sådant uttalande. En fattig familj har inga tusenlappar alls att lägga på ren lyxkonsumtion på ett barn. De flesta familjer har inte det, vågar jag påstå.

Många har inte råd att lägga 500 på medlemsavgiften i en fotbollsklubb utan ungarna får spela på gården hemma.

Mina föräldrar hade råd att betala mitt träningsläger på 1500 kr (90tal) men några av mina klasskompisar fick tjäna ihop summan genom att sälja bingolotter i centrum varje helg.

Jag har jobbat sedan jag var 14 år, det var nog mer vanligt förr att ungdomarna jobbade ihop sina egna pengar.. idag studerar folk tills dom är 30 år... tro fan man inte har råd med något eget då..

Men när du tävlade internationellt, tyckte inte du det var svårt att jobba ihop de summorna?

De 50-60 000 euro RGB pratar om är mer än de flesta svenskar tjänar.

Men när du tävlade internationellt, tyckte inte du det var svårt att jobba ihop de summorna?

De 50-60 000 euro RGB pratar om är mer än de flesta svenskar tjänar.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med diskussionen? Att sporten är dyr är det väl ingen som förnekar? Att det måste finnas stort kapital för att satsa är heller ingen hemlighet.

Men det går heller inte att förneka att det GÅR att lyckas utan stort kapital. Man måste bara offra allt annat. Det går inte att sitta kvar i lägenheten hemma i Sverige utan då får man ta sitt pick och pack och flytta utomlands. Rida så mycket man bara kan och slita ihjäl sig. Det är precis så RGB och HvE har gjort. Så visst sjutton gär det att komma någon vart utan pengar-men problemet ligger väl snarare i att väldigt få vill offra så mycket för att komma långt.

Att sen kalla alla som håller på med hästar för att tillhöra överklassen och inte ha någon respekt för pengar är en förolämpning mot alla oss amatörer som har en häst utan att varken ha ett flashigt jobb eller vara adlig (som om det i sig ger en pengar på kontot dessutom). Jag vet få andra människor utom hästfolket som är mycket prismedvetna, de har vett att hushålla med sina få pengar och de förstår även vikten av prioriteringar och uppoffringar för att hålla på med det som de älskar.

Ja men jag säger ju att det knappt inte kostade mer att tävla internationellt än hemma i sverige i dom klasserna i fälttävlan.

Varje tävling int. svår klass kostade ca 2000kr och då ingick box och veterinär, vad som är dyrt var att ta sig till tävlingarna .. men man samåkte ju ofta med andra så varje tävling inklusive diesel osv kanske gick på 5000-6000 kronor.. å andra sidan gör du inte så många tävlingar. Men jo såklart det ÄR dyrt , det var ju därför jag till slut fick lägga av! Eller jag blev arbetslös.. :cool: Tog ett tag att hämta upp sig där och sen hade jag ingen lust längre..

Men hoppcirkusen är ju betydligt dyrare än fälttävlan..dessutom måste du ha många fler hästar i hoppning då man tävlar mkt mer än vad man gör i fälttävlan.

Det är bara att kolla på transporterna på en fälttävlan hahaha gamla sletna bilar och transporter från 80-talet.. en och annan "fin" lastbil som någon hoppryttare har kasserat och sen gamla lastbilar som såg sina bättre stunder redan på 80 talet typ :D

Att sen kalla alla som håller på med hästar för att tillhöra överklassen och inte ha någon respekt för pengar är en förolämpning mot alla oss amatörer som har en häst utan att varken ha ett flashigt jobb eller vara adlig (som om det i sig ger en pengar på kontot dessutom). Jag vet få andra människor utom hästfolket som är mycket prismedvetna, de har vett att hushålla med sina få pengar och de förstår även vikten av prioriteringar och uppoffringar för att hålla på med det som de älskar.

Men det har väl ingen gjort? Däremot är överklassen klart överrepresenterad i dressyrsporten (och kanske hela hästsporten). Antalet adliga familjer sett på hela populationen är ju på det hela taget ganska få. Och ALLA har inte bristande respekt för pengar. Men många - vanligtvis de som inte behöver snåla så där vansinnigt mycket för att ha råd med sin hobbyhäst - tycks glömma ganska fort att de har rätt mycket pengar i förhållande till genomsnittet. Jag tror att problemet är att ingen vill identifiera sig som medel- eller överklass eller som snobbig, för det har en negativ klang. Men utåt sett är det så sporten ter sig. Hemsidor med budskapen i stil med "redefining exclusive" är ju riktade till oerhört rika människor (kunder) och går ut på att att få dem att känna sig utvalda och speciella. Det handlar ju inte om att bredda sporten i Rinkeby, precis. Jag förstår precis varför också - det finns liksom inga kunder att hitta där. Men det är tråkigt.

Eller tvärtom.
Det är en felprioritering att barn inte skulle vara en del av OS.

Jag kan förstå idrottsmän som tycker att barn stör, men ser det som en rättighet för föräldrar att själv få välja om man tar med sig sina barn eller inte.
Kan arrangörerna inte ordna med boende för barn, så tycker jag det är mer tufft att välja bort OS-byn.

Nä, en stor eloge för alla föräldrar som vågar göra tvärtom.

Heja Minna.:love:

Håller helt med!:bow:

Man kanske rider 5 internationella tävlingar om året om man är fattig ca 30.000 kronor och det är långt ifrån de summorna roffe pratar om. Du kan ta dig till OS på det.. Linda gjorde 3 internationella tävlingar innan OS men då var ju ryttare och häst kvalad till 3*. Det är ju dyrt att kvala upp sig på vägen till kvalen man ska göra till OS om jag säger så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka