OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Jag vill inte komma nånstans bara höll med tidigare som sa att det inte är så lätt att det inte krävs nånting.
Nånting krävs.

I övrigt har Hiddeous sagt det väldigt väl.

Det finns ju såklart rika människor i fälttävlan oxå även här i sverige, men dom är inte särskilt överrepresenterade om jag säger så.. finns inga pengar i sporten så det kanske inte lockar så mkt!

Jag tycker snarare att dressyrsporten särskilt borde vara aktsam på särbehandling, just för att detta otyg så ofta korrumperar sporten. Minna rider med en häst med blod i munnen - diskas inte. Minnas häst står rakt upp på bakbenen en bra stund - får 9 eller mer på lösgjordheten.

Redan där grundläggs det som du kallar avundsjuka - ofta på mycket god grund.
Att en häst som är blind på det ögat som den ska vända sig till o då blir rädd ser inte jag som ngt konstigt på ett ...OS. "EN god stund":confused: några sekunder o kan sen fortsätta.

Du kanske inte såg hästens potential o nu fick den en totalsumma på endast 65% så det var rejält nerdömt o rättvist.

Tror du att minna är känd o får gratispoäng?

Knappast. Den har väldigt fina kvalitéer o skulle i ett prickfritt program legat på bra över 70%

Var är den gården?? Lite känner jag att man ska inte prata innan man vet allt, speciellt inte på en forumsida, då SKA man ha rätt info innan man klankar ner på folk som sliter r* ven av sig..

Om du själv hade jobbat mer och satsat mer hade du kanske också varit där tinne, Patrik,roffe osv är nu..

Kolla på fio, hon ville och hon satsade och klarade det också!

Kl*

Jag sitter och läser om hur alla beklagar sig om hur dyrt det är att rida och jämför det med sporter sim fotboll tex??

In sak:
Hästar kostar pengar och inte lite pengar utan snuskigt mycket pengar, ska du sen ha ridskola måste du ha många hästar som ska äta, skos, vaccineras osv, osv.. Man kan ju inte jämföra en fotboll med en häst!!

Men om man verkligen vill och har lite jävla anamma i sig för det utan pengar, men det är jobb, jobb och jobb!

Många långa timmar i stallet slita och lära sig respekt, jobba och så småningom också att rida.

Skicka alla som gnäller till ett stall utomlands jobba för lite pengar långa dagar, bli skitig, ta skit. Det borde alla göra! Rik som fattig. Då lär man sig att hantera pengar, visa respekt och hur mycket man vinner på hårt arbete.

Jag hör till dem som inte tycker att det är hemskt att unga tjeje bli utnyttjade som man kallar det även benämnt som hårt arbete är bra för unga människor, inte resten av livet men 1 år kanske mer!

I det här fallet har nog förutsättningarna förändrats de senaste åren... Men mamman gick själv ut i en artikel i Ridsport där flera föräldrar med hästanknytning berättade om vad deras barn hade för målsättning med sin ridning och hur föräldrarna hjälpte till. Hon sa rent ut att hon satsade allt på äldsta dotterns ridning.

Att en häst som är blind på det ögat som den ska vända sig till o då blir rädd ser inte jag som ngt konstigt på ett ...OS. "EN god stund":confused: några sekunder o kan sen fortsätta.

Du kanske inte såg hästens potential o nu fick den en totalsumma på endast 65% så det var rejält nerdömt o rättvist.

Knappast. Den har väldigt fina kvalitéer o skulle i ett prickfritt program legat på bra över 70%

Axel - jag har inte pratat om Santana alls. Fel häst. :cool: Ja, hon får gratispoäng i Sverige. Utan tvekan.

Jag läste ett reportage med dem där det stod.

Du läser saker väldigt fientligt, jag har aldrig sagt att de inte jobbar röven av sig eller gjort nån slags
bedömning av dem. Jag reagerade bara på de som sa att inga förutsättningar krävs för det gör det.

Jag har aldrig haft något intresse av att satsa på ridsport.
Det är en hobby för mig. Men det innebär inte att jag inte vet vad
arbeta arslet av mig är. Det har jag gjort i stall under 1,5 år och sen
gör jag det varje dag i arbetslivet för att ha råd med det liv jag vill leva.

Så tänk dig för innan du dömer de som inte valt samma väg som dig.

Var är den gården?? Lite känner jag att man ska inte prata innan man vet allt, speciellt inte på en forumsida, då SKA man ha rätt info innan man klankar ner på folk som sliter r* ven av sig..

Om du själv hade jobbat mer och satsat mer hade du kanske också varit där tinne, Patrik,roffe osv är nu..

Kolla på fio, hon ville och hon satsade och klarade det också!

Men hur svårt ska det vara att acceptera att människor från bättre bemedlade familjer har en mycket klar fördel i sporten? Man blir inte arbetarklass för att man arbetar hårt!

Jag tror hon menade Isac, när han på Flyinge stod på bakbenen, men ändå vann.

Isac har å andra sidan även fått väldigt fina poäng med en annan ryttare, då Minna var gravid. Eller han har väl alltid varit bäst i sin årskull?

Jag tror hon menade Isac, när han på Flyinge stod på bakbenen, men ändå vann.

Isac har å andra sidan även fått väldigt fina poäng med en annan ryttare, då Minna var gravid. Eller han har väl alltid varit bäst i sin årskull?

Men då stod han inte på bakbenen, och fick vad jag minns inga extrema poäng heller. Det finns inte en chans i världen att domarna i Verden hade delat ut 9-or till en häst som visat så synnerligen tydliga tecken på spänning. De hade tagit fram sågen om de så var en tysk stjärnryttare det handlade om. Men i svenska nationella tävlingar är det nästan uppgjort från början, beroende på vem som rider.

Jag är egentligen mer förvånad över att det verkar finnas människor i sporten som inte har noterat det, än att det förekommer.

Håller med om det sista, som när folk upptäcker något revolutionerande om LDR, vilka som praktiserar det eller liknande eller stenhårt tror på snacket om hjälmanvändande.
Om ni hajjar hur jag menar haha, är lite trött och det lät bättre i huvudet först.
Kort sagt - håller med!

Men hur svårt ska det vara att acceptera att människor från bättre bemedlade familjer har en mycket klar fördel i sporten? Man blir inte arbetarklass för att man arbetar hårt!

Men det är väl ingen som förnekar att det är så? Det Lancet (och jag) vill ha fram är att det visst går utan pengar också. Det innebär naturligtvis mer jobb, slit och uppoffringar och det är förstås svårare. men det är fortfarande möjligt. (Så länge man inte vill vara i topp som junior eller YR-där handlar det bara om vem som har mest pengar.)

Tja, nu är hon väl inte i topp internationellt eller? I Sveriges lilla sandlåda är hon magnifik, men här finns bara ett fåtal YR/J-ryttare med dessa ekonomiska förutsättningar (typ Aspnäs som brukar ligga snäppet före MM på tävlingarna). Marina har väl dessutom viss tur att hon kan haka på Hannells på tävlingar. Jan Brink har väl också varit mycket bidragande till hennes satsning?

Men jag tror att Marina kommer att komma till sin fulla rätt som senior när hon börjar få fina unghästar att ta upp i klasserna, eller om hon flyttar utomlands och rider ännu mer.

Men det är väl ingen som förnekar att det är så? Det Lancet (och jag) vill ha fram är att det visst går utan pengar också. Det innebär naturligtvis mer jobb, slit och uppoffringar och det är förstås svårare. men det är fortfarande möjligt. (Så länge man inte vill vara i topp som junior eller YR-där handlar det bara om vem som har mest pengar.)

Jag tycker väl att det har varit ett ganska ihärdigt förnekande av sporten som 'upper class' och snobbig. Medan min erfarenhet säger att det är en hårddragen men rätt välförtjänt beskrivning.

Det jag tycker man glömmer bort när hela sporten beskrivs som överklass är dels att det finns mycket mer än bara toppidrotten och dels, som sagt, att pengar inte är en förutsättning även om dom naturligtvis kan hjälpa en en bra bit på vägen.

Men imorgon är det dags för specialen! Vad tror ni, hoppas påinför den? Såg att PK har fått influensa och mår inte särskilt bra. Får hoppas att han får till en toppenritt iaf! Tror ni svenskarna kvalar finalen? Rimligen borde både Tinne och Patrik fixa det tycker jag:).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka