OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Jag tycker nog att basket är riktigt överklass... Kobe Bryant kallade en domare för ett fult ord och fick snällt betala $100 000 för det till NBA, det tyckte han var en piss i havet. :eek: :D

Ja, de är värda det, det tycker jag. Men vardagsslitet har ingenting med klasstillhörigheten att göra och de flesta har antagligen inte betjänter på slottet (med undantag för Zu-Wittgenstein och prinsessan Haya) men många rätt lågavlönade stallslavar. ;) Jag tycker inte att det är något att hyckla om. Faktiskt.

Tycker du har en stor poäng där..

Det skrivs om vardagsslitet, va katten vilken ryttare på den nivår mockar skit själva? Känner inte till en enda. De har personal och oftast lågavlönad/svart arbetskraft.

Har funderat lite på det med överklassport och ska vi jämföra det med ex friidrott så krävs det mer pengar om man ska låta sina barn rida lektioner etc än vad det gör för att få träna friidrott. De flesta toppatleter har ju lagt grunden i barnaåren.

Nu är det sommar- OS men annars tycker jag också att hockey är en överklassport för hur många fattiga ensamstående har råd att låta sina barn spela hockey med de materialkrav som är?

Senast ändrad:

moderatbandy...eh... jag menar GOLF ;)

Ska man nå den absoluta toppen krävs det en hel del oavsett sport tror jag. Både i ekonomi men även andra resurser så som tid, engagerade föräldrar osv. Och sponsorer givetvis.

Men vänta nu... Malin har ju själv sagt i media att hon inte hade varit aktuell med Räven som reserv för Tore om hon haft honom kvar... och nu sitter kommentatorn och säger att hon ABSOLUT varit med om han inte hade blivit såld?

Hon spekulerar väl hejvilt! Halshugg inte kommentatorerna bara för att... Tror att hon vill säga att Räven hade utan problem kunnat gå OS han också så att säga...

Håller med dig. Tror Malins uttalande mest var för att slippa få höra att "hon gjorde fel" som sålde honom. (Vilket jag inte tycker, visst var det synd, men förståligt.)

Nu var väl inte Räven föranmäld så han hade väl inte fått gå OS ändå, och Malin hade väl inte lagt upp hans tävlingskalender för att matcha ett OS. Men hade Räven varit föranmäld så tror jag visst att han hade varit med, även om tävlingsplanen inte var anpassad för OS så tror jag nog Malin och Räven hade löst OS i alla fall utan att göra bort sig.

Jfrelin;15289262 Undantaget är väl Tinne som har en hästägare som är sjukt rik och har haft det ganska väl förspänt de senaste åren.[/QUOTE skrev:
Vadå undantag? Tinne har väll slitit lika mycket för sin karriär som roffe har gjort? Huruvida tinne är rik eller inte är ju irrelevant då hon är anställd inom ett framgångsrikt företag.

Precis, de kanske har mkt pengar NU och sponsorer som köper topphästar, men det har ju inte alltid varit så! Har tagit dem lång tid att komma dit. De flesta som är i toppen nu är inte födda där utan har fått kämpa sig dit.

Men den där 19 åringen vars föräldrar köpt Painted Black åt henne, och han står kvar hos Anky som rider honom, och hon flyger över och tränar någon gång i veckan... Där kan man tala om att köpa sig framgångar (även om tjejen säkert är duktig). :p

Precis, de kanske har mkt pengar NU och sponsorer som köper topphästar, men det har ju inte alltid varit så! Har tagit dem lång tid att komma dit. De flesta som är i toppen nu är inte födda där utan har fått kämpa sig dit.

Men den där 19 åringen vars föräldrar köpt Painted Black åt henne, och han står kvar hos Anky som rider honom, och hon flyger över och tränar någon gång i veckan... Där kan man tala om att köpa sig framgångar (även om tjejen säkert är duktig). :p

Finns ju rätt många sådana exempel i Sverige också. I princip alla youngrider-ryttare har fått dyra hästar av sina föräldrar. Ska man vara med i toppen där krävs fett kapital. Att köpa en godkänd hingst från tyskland är tex knappast ett alternativ för merparten föräldrar i Sverige.

Men sedan har ju kämpandet som sagt var inte riktigt med klass att göra, eller hur? Det är säkert slitsamt att vara regent också, men det är ju en helt annan sak.

moderatbandy...eh... jag menar GOLF ;)

Ska man nå den absoluta toppen krävs det en hel del oavsett sport tror jag. Både i ekonomi men även andra resurser så som tid, engagerade föräldrar osv. Och sponsorer givetvis.

Min sambo har x antal medaljer i friidrott (SM) och det har inte krävts ngr pengar, han åkte runt med andra klubbmedl etc.

Kl

Jag tror nog vi kommer se minna med ytterligare en GP-häst efter os...

Och inte för att dissa tinne men på senare år har väl hennes hästar hon fått redan varit utbildade/startade GP? Skimmeln (?), Mickey, Favourite, Anton & Divertimento? Eller iaf inte selfmade så att säga?

Att adelinde rasade var sjukt spännande ändå, det är ett jävligt otippat OS på många vis, hoppas stenhårt på guld till Valegro! :love:
Fast det jag vill allra helst är ändå att Gal ska bli bäst igen för hans ridning är så sjukt bra, man får gåshud!

Ang rollkuren eller vad det nu varit/är så känns det, oavsett om det nu förekommit eller ej, faktiskt lite som ett sätt att försöka få Sjefs elever att tappa fokus, det är ju så passande att lägga ut det & skriva om dom bästa ryttarna/ekipagen i världen just nu. Vi får väl ändå hoppas att det är som dom skrivit att allt övervakats & gått rätt till...

Inte alls otippat att hon skulle komma tvåa. Hon var tvåa efter Gal&Totilas 2009 på EM men vann sedan GP Specialen där och sedan på EM 2011 också. VM 2010 åkte hon ju ut innan hon hann börja. EM 2011 så vann hon ju inte heller inledande GP. Så GP är inte deras starkaste program.

Senast ändrad:

Fast jag skrev att det är ett otippat OS - det har inte bara med Adelinde att göra. Det hamnade bara ihop, orkar inte skriva så jävla korrekt och dant med telefonen.
OS är hittills i mina ögon spännande, jag tippade iofs Storbritannien som etta tidigt men i övrigt är det inte som jag förväntat mig - hittills.

*kl*

Det gäller bara o komma ihåg grunden, hur det var från början. Att behålla sin ödmjukhet.. Det är lite si o så av den saken med folk i toppen..oavsett vilken ankdamm man tillhör.

Håller med dig. Tror Malins uttalande mest var för att slippa få höra att "hon gjorde fel" som sålde honom. (Vilket jag inte tycker, visst var det synd, men förståligt.)

Nu var väl inte Räven föranmäld så han hade väl inte fått gå OS ändå, och Malin hade väl inte lagt upp hans tävlingskalender för att matcha ett OS. Men hade Räven varit föranmäld så tror jag visst att han hade varit med, även om tävlingsplanen inte var anpassad för OS så tror jag nog Malin och Räven hade löst OS i alla fall utan att göra bort sig.

Jag menade inte att halshugga någon. :confused: Jag reagerade just för att jag tyckte att det lät lite som om hon just "gjorde fel" som sålde. Att han inte varit aktuell ändå känns mer som ett klargörande att det inte är Malins "fel" att vi behövde ta in en reserv... nåja strunt samma. Bara en reflektion, vilket ju tråden är till för väl?

Men det är väl själva innebörden i att det krävs mycket pengar för att hålla på med den? Hur många invandrare hittar du i sporten? Adeln är ju klart överrepresenterad. Titta in i de stora, flotta dressyrstallarna - inte undra på att folk inte tycker att det är en "common sport" för vanliga dödliga! Det är ju precis det som ägarna också VILL framhäva - exklusiviteten, elitismen, känslan av att allting är vackert och fint, inte minst för att locka rika köpare. Man kan ju inte å ena sidan hävda att det är en sport för vanliga människor, och å andra sidan projicera den typen av bilder för att attrahera den absoluta överklassen!
Det är väl snarare så att sponsorerna/ hästägarna är fullskitna med pengar o tur är väl det!
Någon äger bara en himla fin häst o lämnar ut den till ngn som kan utveckla den o därmed generera pengar vid ev. försäljning.

Gal, , Bengtsson,Hester, Werth, Tinne o alla andra får ju bra hästar för sitt slit. De har inte fått allt gratis. jag menar... vem skulle inte vilja ha en arbetsgivare som Antonia:o

Det låter mer som den fabulösa galoppsporten med alla dess hattar som de uttalade sig om. Bara för att man rider med hatt i dressyr innebär det inte att man är adlig:rofl:

Det finns ju inga vinstsummor i ridsporten att tala om. Bara värde på hästen- eventuellt.

vad jag vet så kostar hästarna massor utan att dra in en enda krona till sitt levebröd- som regel.

Gal, , Bengtsson,Hester, Werth, Tinne o alla andra får ju bra hästar för sitt slit. De har inte fått allt gratis. jag menar... vem skulle inte vilja ha en arbetsgivare som Antonia:o

Ja, det håller jag helt med om. Men det är också en utopi. Som Carl Hester sa i en intervju: "det sämsta rådet du kan få som talangfull ryttare är att någon kommer att köpa dig en häst. It aint gonna happen. Du måste ta fram dina egna hästar."

Och det är fortfarande så att barn från rika familjer har en väldigt klar fördel i sporten. Du kan inte ens börja på ridskola utan att ha någon som betalar den relativt höga avgiften. Än mindre köpa dig en ponny. Att sedan få en bättre utbildad häst med kapacitet för grandprix fordrar miljonbelopp, om man inte råkar ha turen att få låna en gammal avdankad sådan.

Så hur man kan påstå att sporten inte gynnar överklassen och andra familjer med old money är obegripligt för mig. Hur tänker ni?

Det ringde förresten en jättetrevlig kvinna till mig häromdagen och vi diskuterade just detta. Hon var intresserad av att köpa min häst, men hade inte till närmesevis pengarna som krävdes. Och jag sa till henne att köpesumman var en piss i havet i jämförelse med träningar, kostnader att åka på meetings och nödvändiga veterinärkostnader. Hon undrade då uppgivet hur hennes jätteduktiga dotter, som utbildat ponnier framgångsrikt, skulle ha en chans i sporten? och jag sa till henne att chanserna tyvärr är små! För vem lämnar ut en blivande grandprix-häst gratis till en ponnyryttare?

Det ringde förresten en jättetrevlig kvinna till mig häromdagen och vi diskuterade just detta. Hon var intresserad av att köpa min häst, men hade inte till närmesevis pengarna som krävdes. Och jag sa till henne att köpesumman var en piss i havet i jämförelse med träningar, kostnader att åka på meetings och nödvändiga veterinärkostnader. Hon undrade då uppgivet hur hennes jätteduktiga dotter, som utbildat ponnier framgångsrikt, skulle ha en chans i sporten? och jag sa till henne att chanserna tyvärr är små! För vem lämnar ut en blivande grandprix-häst gratis till en ponnyryttare?

Det är så tråkigt, det är precis så det är men det är ändå tråkigt!
Och jag tycker absolut inte man ska slumpa bort hästar men vill man upp i toppen som junior/YR krävs det ju en sjukt mycket bättre häst (eller att man blir tjenis med...) än om man långsiktigt och utan stress satsar på GP.
Och hur dessa stipendier som finns inom iaf dressyren och ridsporten hela tiden kan snurra runt bland folk som redan har pengar - det är ju rent ut sagt gräsligt!

Haha satt och pratade med en kollega på jobbet häromdagen för han såg att jag hade skrivit att Gal red så satans bra på facebook och han frågade hur OS gick, vi började prata hästar. Så frågade han typ men vinner man något när man tävlar om man inte rider OS (för han förstod ju att dom tjänar pengar på sporten). Och när jag berättade att man får vara SJUKT glad om det är premier, glad för anmälningsavgiften åter och sen är det bara glatt betala uppstallning, bensin, träningar, utrustning och skita i att man går back konstant... :p Han tyckte det blev en om möjligt ÄNNU konstigare sport...

Visst är det så! Håller också med Hiddeous helt!

Bara det att stalla upp ett par hästar exempelvis i Stockholm med riktiga träningsmöjligheter, och sen träningar och tävlingar och för att inte tala om utrustningen som behövs. Ja det säger sej själv att man inte gör som låginkomsttagare utan pengar i bakgrunden.

Man måste ju ta sej nånstans innan sponsorerna ev är intresserade, och hålla sej kvar där, och det kostar pengar!

Vissa har inte ens råd att gå på ridskola, men de flesta ungar har råd att vara med i fotbollslaget. Så är det ju.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka