Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, de är värda det, det tycker jag. Men vardagsslitet har ingenting med klasstillhörigheten att göra och de flesta har antagligen inte betjänter på slottet (med undantag för Zu-Wittgenstein och prinsessan Haya) men många rätt lågavlönade stallslavar. Jag tycker inte att det är något att hyckla om. Faktiskt.
Jfrelin;15289262 Undantaget är väl Tinne som har en hästägare som är sjukt rik och har haft det ganska väl förspänt de senaste åren.[/QUOTE skrev:Vadå undantag? Tinne har väll slitit lika mycket för sin karriär som roffe har gjort? Huruvida tinne är rik eller inte är ju irrelevant då hon är anställd inom ett framgångsrikt företag.
Precis, de kanske har mkt pengar NU och sponsorer som köper topphästar, men det har ju inte alltid varit så! Har tagit dem lång tid att komma dit. De flesta som är i toppen nu är inte födda där utan har fått kämpa sig dit.
Men den där 19 åringen vars föräldrar köpt Painted Black åt henne, och han står kvar hos Anky som rider honom, och hon flyger över och tränar någon gång i veckan... Där kan man tala om att köpa sig framgångar (även om tjejen säkert är duktig).
moderatbandy...eh... jag menar GOLF
Ska man nå den absoluta toppen krävs det en hel del oavsett sport tror jag. Både i ekonomi men även andra resurser så som tid, engagerade föräldrar osv. Och sponsorer givetvis.
moderatbandy...eh... jag menar GOLF
Precis, de kanske har mkt pengar NU och sponsorer som köper topphästar, men det har ju inte alltid varit så! Har tagit dem lång tid att komma dit. De flesta som är i toppen nu är inte födda där utan har fått kämpa sig dit.
Håller med dig. Tror Malins uttalande mest var för att slippa få höra att "hon gjorde fel" som sålde honom. (Vilket jag inte tycker, visst var det synd, men förståligt.)
Nu var väl inte Räven föranmäld så han hade väl inte fått gå OS ändå, och Malin hade väl inte lagt upp hans tävlingskalender för att matcha ett OS. Men hade Räven varit föranmäld så tror jag visst att han hade varit med, även om tävlingsplanen inte var anpassad för OS så tror jag nog Malin och Räven hade löst OS i alla fall utan att göra bort sig.
Det är väl snarare så att sponsorerna/ hästägarna är fullskitna med pengar o tur är väl det!Men det är väl själva innebörden i att det krävs mycket pengar för att hålla på med den? Hur många invandrare hittar du i sporten? Adeln är ju klart överrepresenterad. Titta in i de stora, flotta dressyrstallarna - inte undra på att folk inte tycker att det är en "common sport" för vanliga dödliga! Det är ju precis det som ägarna också VILL framhäva - exklusiviteten, elitismen, känslan av att allting är vackert och fint, inte minst för att locka rika köpare. Man kan ju inte å ena sidan hävda att det är en sport för vanliga människor, och å andra sidan projicera den typen av bilder för att attrahera den absoluta överklassen!
Gal, , Bengtsson,Hester, Werth, Tinne o alla andra får ju bra hästar för sitt slit. De har inte fått allt gratis. jag menar... vem skulle inte vilja ha en arbetsgivare som Antonia
Det ringde förresten en jättetrevlig kvinna till mig häromdagen och vi diskuterade just detta. Hon var intresserad av att köpa min häst, men hade inte till närmesevis pengarna som krävdes. Och jag sa till henne att köpesumman var en piss i havet i jämförelse med träningar, kostnader att åka på meetings och nödvändiga veterinärkostnader. Hon undrade då uppgivet hur hennes jätteduktiga dotter, som utbildat ponnier framgångsrikt, skulle ha en chans i sporten? och jag sa till henne att chanserna tyvärr är små! För vem lämnar ut en blivande grandprix-häst gratis till en ponnyryttare?