OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

*kl*

Jag kan tycka att dressyrryttarna eller kanske läs Minna nu förstör för alla försök att sälja in hästsport som en sport som inte bara är för rika och snobbiga. Inte rida i OS-fracken som retat upp många "vanliga människor (dom fotas bara i den) och sen måste Minna bo på en jävla lyxbåt oxå istället för OS-byn , sånt retar oxå upp folk.. Vafan har den där Bosse Jenå ingen jävla stake? Synd att han är på OS nu när jag är i Flyinge i helgen :devil: Om nu Minna inte ville vara ifrån sitt barn kanske hon borde gett sin plats till Rose istället :grin:

Det är nu en jävla skitsport x 2 :mad:

Har du någonsin träffat Minna?
Att hon väljer tillbringa tiden med sin familj istället för att bo själv i ett enkelrum inne i Os byn är väl inget vi har med att göra. Att hon har resurser till att lösa ett bättre boende är väl bra?

Vad hade du valt? Hade du bott i byn för det var din förbaskade plikt trots du hade alternativet fanns att bo med din familj?

Tråkigt med landslagsfracken kan jag tycka..

Hon hade kunnat bo under en presenning för min del om hon tyckt det var mest lämpat som uppladdning.

Han vet att U & V kommer försvinna. Vilken hästägare har råd att tacka nej till de buden? :)

Antonia ;). Men det var inte det som fick mig att reagera, utan att han har (som jag förstod det) belånat egendomen för att kunna köpa loss sin OS-häst. Bara en komplett galning gör något sådant! Eller någon som hemskt, hemskt, hemskt, HEMSKT gärna vill rida OS...

Ibland måste man satsa! :D

Jag hoppas han tjänar ordentligt på affären och att allt går vägen!
Men möjligt är ju att han redan har sålt oavsett vad som händer nu...

Ibland måste man satsa! :D

Jag hoppas han tjänar ordentligt på affären och att allt går vägen!
Men möjligt är ju att han redan har sålt oavsett vad som händer nu...

Aye, det är så dumdristigt att det är riktigt uppfriskande, på något vis. Kanske inte vad privatekonomerna rekommenderar, men snacka om att leva för sin dröm!

Enl hans hemsida så ägs Valegro av honom själv samt av Rowena Luard. Uthopia ägs endast av Sasha Stewart.

Uthopia känns hel körd men kanske kanske Valegro kan bli kvar. Kan någon hitta en rik sponsor åt Charlotte omgående?:D:D:D

För övrigt riktigt tråkig rubrik i AB idag, att Sverige bara tar medaljer i överklassporter. Segling, skytte och ridsport.

Jag känner fan ingen som är så fattig som hästägare :D RGB har ju slitit heeeeela sitt liv för att komma dit han är. Sara har fött upp Wega själv och Jens Fredricson är ju inte heller direkt någon krösus. Inte Eckerman heller för den delen.... fy fan vad tråkigt det blir när de skriver sådär.

Visst Minna är uppbackad med en massa pengar NU, men det har inte alltid varit så och Santana har hon ju haft sen han var unghäst.

Undantaget är väl Tinne som har en hästägare som är sjukt rik och har haft det ganska väl förspänt de senaste åren.

Enl hans hemsida så ägs Valegro av honom själv samt av Rowena Luard. Uthopia ägs endast av Sasha Stewart.

Uthopia känns hel körd men kanske kanske Valegro kan bli kvar. Kan någon hitta en rik sponsor åt Charlotte omgående?:D:D:D

Jag fick för mig att han gick in med en andel? Men oavsett, så är ju OS-satsningar inte gratis, och banker gillar inte lån (eller hästar) utan betryggande säkerheter, så nog är han en gambler, alltid.

Undantaget är väl Tinne som har en hästägare som är sjukt rik och har haft det ganska väl förspänt de senaste åren.

Ja, men även hon tycks ha lagt ner mycket jobb på att ta fram sina egna hästar, rikedomarna till trots. Och de verkar nästan aldrig sälja en häst som väl har hamnat där.

Nä det verkar ju inte som det.

Tycker det är tråkigt att man benämner ridsporten som en överklass sport. Ja det är dyrt men vet de att de flesta käkar makaroner och köttbullar, aldrig åker till Thailand och lever på mindre än existensminimum varje månad för att kunna hålla på med sin sport?

Jag såg det också och blev upprörd först.

Jag får ganska ofta frågan om hur jag har råd att ha hästar och tar mig så gott som alltid tid att berätta hur mycket pengar jag lägger på hästarna, vad jag prioriterar bort som andra anser "nödvändigt" osv (semesterresor, middag på restaurang, utekvällar, nytt kök vart tredje år...) Dessutom vad som faktiskt är nödvändigt till hästarna och vad man egentligen inte verkligen behöver - åtta märkestäcken till varje häst, privattränare flera gånger i veckan, årets modell på transport osv.

Skyttet är inte heller nån direkt överklass-sport. Jag har en nära bekant som tävlingsskjuter och lägger bra mycket mindre pengar på sin utrustning och sitt tävlande än vad andra bekanta lägger på barnens fotboll eller sitt eget pokerspelade. Visst - de Engelska lorderna med sina jakt-dagar, sina koppel med hundar och fina hattar kanske inte direkt är medelsvenssons, men det är ju inte den sortens skytte det handlar om. Seglingen har jag ingen koll på...

Sen kom jag på att det var Aftonbladet det stod i.

Att man väljer att bo i lyxbåt kan kännas lite att skylta med resurserna men samtidigt så försökte de köpa Uthopia så att där finns mkt mkt pengar är det nog ingen som inte förstår.:) Vet inte hur många svenskar som klagat om hon ridit Uthopia i årets OS?:D

Jag hade definitivt gjort det. Carl Hester är en fantastisk ryttare som äntligen har chans till en pallplats i OS och ett OS på hemmaplan. Jag skulle verkligen inte vilja rycka undan den chansen för någon, även om det innebar att Minna fick en ny fin häst. Tror heller inte att det skulle gynna henne eller Sverige på något vis, utan det skulle nog bli samma reaktioner som när Edward Gal blev av med Totilas.

Appropå Edward Gal, hur fin var inte hans nya, Undercover, då?! :love:

Nä det verkar ju inte som det.

Tycker det är tråkigt att man benämner ridsporten som en överklass sport. Ja det är dyrt men vet de att de flesta käkar makaroner och köttbullar, aldrig åker till Thailand och lever på mindre än existensminimum varje månad för att kunna hålla på med sin sport?

Fast är inte det där lite av en hårddragning? Jag är ändå benägen att hålla med Aftonbladet. Jag kan på rak arm komma på väldigt många familjer som inte precis tvingas äta makaroner. Sporten kostar multum och alla som ägnar sig åt den måste hitta sina inkomstkällor. En del lever på mamma och pappa, andra gifter till sig pengar. De bästa hittar sponsorer, ytterligare andra tar lån. Men alla är beroende av försörjning.

Men av alla dessa sorter beundrar jag mycket de ryttare som tar fram helt "vanliga", ganska alldagliga hästar till absoluta toppen. Digby är ju en underdog som jag verkligen älskar att titta på. En inspiration för alla vi som kanske inte föddes med silversked, och det trots att matte är prinsessa!

Jag hade definitivt gjort det. Carl Hester är en fantastisk ryttare som äntligen har chans till en pallplats i OS och ett OS på hemmaplan. Jag skulle verkligen inte vilja rycka undan den chansen för någon, även om det innebar att Minna fick en ny fin häst. Tror heller inte att det skulle gynna henne eller Sverige på något vis, utan det skulle nog bli samma reaktioner som när Edward Gal blev av med Totilas.

Jag tror faktiskt inte det. Hester har ju hela tiden varit så öppen med att hästarna är till salu. Totilas rycktes bort helt bakom ryggen på Gal och hela hästvärlden tror jag kände sig lite lurad på den plötsliga affären. Så Rath hade en del bagage i form av illasinnade förväntningar att kämpa mot när han tog över hästen.

I eliten har många pengar på ett eller annat sätt annars kan man inte vara där men att säga att hela ridsporten är en överklassport tycker jag är en överdrift men det är ju Aftonbladet i ett nötskal.

I eliten har många pengar på ett eller annat sätt annars kan man inte vara där men att säga att hela ridsporten är en överklassport tycker jag är en överdrift men det är ju Aftonbladet i ett nötskal.

Men det är väl själva innebörden i att det krävs mycket pengar för att hålla på med den? Hur många invandrare hittar du i sporten? Adeln är ju klart överrepresenterad. Titta in i de stora, flotta dressyrstallarna - inte undra på att folk inte tycker att det är en "common sport" för vanliga dödliga! Det är ju precis det som ägarna också VILL framhäva - exklusiviteten, elitismen, känslan av att allting är vackert och fint, inte minst för att locka rika köpare. Man kan ju inte å ena sidan hävda att det är en sport för vanliga människor, och å andra sidan projicera den typen av bilder för att attrahera den absoluta överklassen!

Kl
Skit samma om folk har pengar om det ger oss några få medaljer.

Ofta är det stora talanger som blir sponsrade- läs Tinne, sara o minna.

Tycker att de är värda det:love: Vi vet hur mkt vardagsslit det måste till.

De sitter inte bland betjänter på slottet.

Tycker att de är värda det:love: Vi vet hur mkt vardagsslit det måste till.
De sitter inte bland betjänter på slottet.

Ja, de är värda det, det tycker jag. Men vardagsslitet har ingenting med klasstillhörigheten att göra och de flesta har antagligen inte betjänter på slottet (med undantag för Zu-Wittgenstein och prinsessan Haya) men många rätt lågavlönade stallslavar. ;) Jag tycker inte att det är något att hyckla om. Faktiskt.

Äh jag är lite otydlig :)

Det finns ju så många sidor av ridsport och det är tråkigt att det är pengadelen tidningarna lyfter fram. Inte att man måste mocka och fodra hästarna 365 dagar om året oavsett väder och vind.

Den största överklassporten måste ju dock vara sprint om man ser till vad Bolt och killarna tjänar :D där kan man verkligen snacka om att utövarna är överklass...... OBS! Skämtsamt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka