Var det den här du tänkte på?
Inte nöjd häst alls och visar tidigt alla tecken på detta ...
Här förklarar Hempfling den videon, tycker han har vettiga åsikter om det där med att leka med hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var det den här du tänkte på?
Jag är inte alls säker på att hans förklaring är riktig, det videon visar kan mycket väl vara en häst som busar (leker) med personen på samma sätt som hästar gör med varandra. Skillnaden är att hästar läser varandra mycket bättre och ser sparken tidigare, är snabbare och har snabbare reaktionsförmåga och tål kraftigare smällar än vad en människa gör.
Här förklarar Hempfling den videon, tycker han har vettiga åsikter om det där med att leka med hästar.
Det är ju det där med missförstånd och missförstånd orsakar olyckor, tex att tro att en häst har kul och leker med en trots att den visar tecken som kanske inte "vanliga" ser på att vara frustrerad eller vara påväg att sparka osv. Situationen i filmen har ju inte riktigt bara med sparken att göra, mer att vad som orsakar den och vad som leder fram till den.Jag är inte alls säker på att hans förklaring är riktig, det videon visar kan mycket väl vara en häst som busar (leker) med personen på samma sätt som hästar gör med varandra. Skillnaden är att hästar läser varandra mycket bättre och ser sparken tidigare, är snabbare och har snabbare reaktionsförmåga och tål kraftigare smällar än vad en människa gör.
Undrar hur det gick med tjejen som blev sparkad, någon som vet?
Jag ville väldigt gärna se hennes andra videos, som Monkey nämndeJag är inte alls säker på att hans förklaring är riktig, det videon visar kan mycket väl vara en häst som busar (leker) med personen på samma sätt som hästar gör med varandra. Skillnaden är att hästar läser varandra mycket bättre och ser sparken tidigare, är snabbare och har snabbare reaktionsförmåga och tål kraftigare smällar än vad en människa gör.
Undrar hur det gick med tjejen som blev sparkad, någon som vet?
Men om du ser på mina bilder tex, så är de bilderna där jag har utrustning på öronen också bakåt-men det är på ett helt annat sätt-som om hon fokuserat lyssnar på mig. På bilderna utan utrustning ser hon direkt arg ut. Tycker det är stor skillnad på att lägga öronen och rynka upp näsan som de gör vid ilska/irritation än när hästen koncentrerat lyssnar bakåt på vad ryttaren vill. Ser jag häst med öronen argt bakåt på en dressyrtävling får jag ett väldigt negativt intryck av hela ekipaget.
Dessa tycker jag ser sura ut. Misstolkar jag? Jag vet som sagt inte riktigt hur öronen ska tolkas och tycker iofs att hästarna ser lite allmänt sura ut utan att kunna precisera mer än öronen och att de ser irriterade ut. (När de rör sig runt honom framför allt).
Här är en film som jag tycket är läskigTydligt att hästen är mer förbannad än sur - i mina ögon. Tycker inte den ser lekfull ut, möjligen vid något bocksprång i så fall.
Oavsett vad ni tycker om frihetsdressyr, hur tolkar ni hästspråket i filmerna?
Ja, då tror vi olika. Och så är det ju ibland.@tuaphua Har väldigt svårt att se att min häst måste tränas på ett specifikt sätt för att kunnat trava och galoppera runt helt kravlöst utan utrustning utan att se arg ut. Det är så basic som det kan bli och ponny fick massor av beröm av mig under tiden.
Okej, så man kan säga att hästen är för "på/vaken/uppe" och istället behöver tagga ner och vara mycket mer lugn innan hon tränar i andra filmen? Om man jämför med film nummer 1 så tycker jag att hästarna i början som går ut ur gruppen och springer runt honom ser ilskna ut, fast att han inte blir flyttad på av dem, uppfattar du det också? Under tiden de väntar/inte gör något, ser de ändå lugna och avslappnade ut. Tolkar du hästarnas beteende annorlunda, alltså när de följer honom?Film nummer två är ju en sån där tråkig film där det känns som att man är väldigt naiv i sin träning. Sånt där kan lika gärna ge livshotande skador som gå väl.
Hästen är ju i helt fel energi ofta och när hon då lägger på tryck så svarar den ju upp.
Här måste man ju backa bandet, få till rätt energi och sen applicera tryck på en betydligt mer dämpad häst.
För när vi lägger på tryck finns alltid risk för en retur. Och ju mer energi i hästen och ju mer kraft vi lägger i vår hjälp/signal/whatever desto större blir returen. Har man utrustning på kan man bemöta returer på ett mkt mindre farligt sätt och liksom hämta hem små missar. Det kan du inte med en lös häst utan utrustning.
Så man får jobba utan energi i ngt rätt mkt rätt lång tid för att ta sig vidare till ngt tryggt och "pratbart".
Tjejen här gör ju också missarna att lägga på tryck och sen själv backa och "lämna mark" till hästen när den går emot henne i de lägena. Det förstärker ju än mer hur den hästen småhotar och flyttar på henne.
Om vi tar min häst som liknelse här så är han ranghög. Men han är det i stort sett bara genom att inte ge upp sin mark till någon. Han står där han står och blir inte flyttad på. Han slåss inte. Men han ger inte mark.
Om han attackerat någon och sen kutat därifrån hade han uppfört sig mer som tjejen i filmen. Inkonsekvent, otydlig och då obehagligt/irriterande/läskigt etc.
Är man i sånt läge att man inte kan stå kvar för att hästen då skadar en så får man ju igen backa bandet och grundjobba tills man lyckas behålla en trevlig och lugn energi.
Vill man hålla på med så pass stora flyktdjur lösa bör man vara extremt noga med att de är i rätt energi. De behöver inte tagga upp.
Jag tycker också de ser avslappnade ut i slutet! Titta vid 0,25, där ena hästen lämnar flocken och springer runt tränaren. Där tycker jag att den ser jättearg ut. Rörelsen är ju heller inte särskilt svår eller kräver supermycket koncentration. Tycker du den ser fokuserad eller arg ut?Om ni tar bort huvudet? Titta på kroppen. I videon med flera hästar här på slutet.
Avslappnade - det är ju inte några jobbiga rörelser. Jag ser djup koncentration i huvudena.
Tycker myten med bakåtstrukna öron är arg häst borde försvinna någon gång.
För mig är bakåtstrukna öron fokus - sen får man läsa situationen. Det kan vara klia min röv, jag hatar dig, kommer du med min mat nu, åh där är du jag vill klia mitt huvud på dig, nu ska vi se vad du vill att jag ska göra och så vidare.
Att en häst som rids utan utrustning måste fokusera mer på ryttaren är väl självklart. Du sitter annorlunda, gör annorlunda. Det går inte att få direkta signaler från tyglar.
Jo det var precis den! Det var som sagt en uråldrig sur hästgubbe som publicerat med någon kommentar om att de var bra clueless som inte såg hur sur hästen var (och jag tror till och med han hade dresserat cirkushästar själv vid något tillfälle (vilket han inte gillade så mycket och sa att han gjorde en del misstag)). Horsemanpro hette hans blogg som inte verkar finnas kvar.Var det den här du tänkte på?
Ja absolut, hästar som springer allt vad de har sträcker fram huvudet och slickar öronen bakåt. Det känns helt naturligt att de inte vill ha blåsten i dem och att de kämpar stenhårt för att komma först. Och tänker att det också kan vara mekanik, att öronen lätt fälls bak när huvudet är så framsträckt.Hade du haft film/bilder från upploppet så hade du sett att hästarna kan ha öronen slickade bakåt (speciellt om de är flera som ligger tight ihop). Det gäller både fullblod och shettisar. (Minns en shettis som de andra ponnyerna inte vågade passera bara för att han tydligt signalerade att han skulle minsann ligga först)
Håller med. Jag har aldrig heller reflekterat att min travhäst var sur när den tog i, det känns väldigt naturligt. Att samma häst lägger öronen bakåt när jag provar frihetsdressyr tolkar jag alltså helt annorlunda. Att den lägger öronen bakåt på stallgången när jag borstar på magen tolkar jag också som att den är sur. Sänkt huvud och öronen bakåtvinklade vid massage/kel tolkar jag inte som sur utan som avslappnad.Ja absolut, hästar som springer allt vad de har sträcker fram huvudet och slickar öronen bakåt. Det känns helt naturligt att de inte vill ha blåsten i dem och att de kämpar stenhårt för att komma först. Och tänker att det också kan vara mekanik, att öronen lätt fälls bak när huvudet är så framsträckt.
Det var därför jag reflekterade över att det inte borde behöva betyda någonting om en frihetsdressyrhäst fäller öronen bakåt just i en stegring, eftersom det kan vara en grej som ingår i stegring, precis som det ingår i -springa allt vad man har.
Tobbe Larssons häst i en film vinklar öronen hit och dit och fram och åt sidorna och slickar bakåt i stegring och ryggning. Tänkte att i ett sådant fall behöver det ju inte alls betyda att den är obekväm.
Det är ju säkert från häst till häst och hur vana de är vid situationen, har ju sett supernöjda helt avslappnade hästar ridas barbacka i grimma med tex handhäst till hagen. Det är kanske om de känner att de har helt koll på situationen eller inte.Jag rider väldigt mycket barbacka på denna (för att det tar tid att sadla haha), så det är inget nytt för henne. Rider dessutom alltid bettlöst när jag rider ut.
Senare filmen.Dessa tycker jag ser sura ut. Misstolkar jag? Jag vet som sagt inte riktigt hur öronen ska tolkas och tycker iofs att hästarna ser lite allmänt sura ut utan att kunna precisera mer än öronen och att de ser irriterade ut. (När de rör sig runt honom framför allt).
Här är en film som jag tycket är läskigTydligt att hästen är mer förbannad än sur - i mina ögon. Tycker inte den ser lekfull ut, möjligen vid något bocksprång i så fall.
Oavsett vad ni tycker om frihetsdressyr, hur tolkar ni hästspråket i filmerna?