Fast är det inte en risk när någonting blir populärt att många gör just så. Många är väl inte semi-kunniga, blir man ens semi-kunnig av en weekendkurs?Det där ser inte jag som frihetsdressyr eller trick. Jag ser någon som försöker göra något liknande utan någon som helst kunskap.
Det finns ju inte en enda semi-kunnig person inom frihetsdressyr/trick etc som skulle tycka att det vore lämpligt att på en häst i den felaktiga energin hålla på med övningar, eller vad fasen man ska kalla det hon gör, som ökar på den energin och sen placera sig själv så otroligt korkat i förhållande till hästen.
Nu för tiden tränar och undervisar jag väl mest dressyr. Men jag kommer ju i grunden från frihetsdressyr/trick/hanteringsproblem etc och kan fortf leka med lite sånt ibland med min egen häst.
Jag upplever att många hästar vippar örat lite bak då de processar och tänker. Det gör min både i frihetsdressyren och när han är i hagen/lös annars och måste fundera kring ngt.
Sen tror jag vilka övningar man ber om och hur påverkar också. Vissa övningar tenderar att ofta få med sig en viss energi, ökad eller minskad. Och det är ju inte alltid helt lätt att dosera den, rikta den etc.
Menar att det kanske inte är så dumt att fundera över sådana saker när man själv ska testa på med sin häst efter en veckoslutskurs.