orolig och rädd

Vi har iallafall satt upp lappar vid hagarna med hans namn och vad vi kommer att göra om han har varit där.
Jag tror att han är en riktig fegis. I år har han dessutom bytt bil, precis som om han tror att vi inte vet om det.Min syster har video kameran laddad och är berädd att springa ut till vägen och filma honom bara han åker förbi för att han ska fatta att vi håller ögonen på honom.

Jag hoppas att ni inte skrivit några andra hotelser än att det blir polisanmälan? :confused: Ska man hota är det bättre att ta det mellan fyra ögon och muntligt, så mycket svårare att bevisa. :devil: :angel:

Visst är man rädd att han ska skada hästarna, men för den sakens skull kan man inte hålla på att trakasera honom på olkia sätt som jag uppfattar att ni gör/ skulle göra. Det är olagligt att förfölja honom, filma honom, sätta upp lappar med hans namn på och sätta upp lappar med hotelser på. För att inte tala om att bränna ner hans hus och dylikt som någon föreslog.
Istället får man se till att ha koll på sina hästar; ta in dem på natten och ha dem ute på dagen, och ha kontakt med polisen.
Dessutom; vad är det som säger att han kommer att skada hästarna i år? Folk kan faktiskt ändra sig. Tänk på vad ni utsätter honom för just nu!

Ursäkta, men är du Dum I Hela Huvudet eller? (Lessen att behöva använda sådana ord, men det var precis vad jag tänkte efter att ha läst ditt inlägg.)

Det är INTE olagligt att hålla koll på vad någon gör, det är INTE olagligt att filma någon (även om dom inte vet om att dom är filmade).

Att sätta upp lappar kan räknas som trakasserier, men om lapparna håller sig inom hästägarnas ägor och på så sätt används mer för att uppmärksamma gubben på att dom vet vem han är, när han kommer förbi, så ska det inte falla under trakasserier. (Förresten så tror jag knappast att han skulle anmäla dom, människor som sysslar med såna saker som han gör vill oftast ha så lite uppmärksamhet som möjligt - framför allt från rättsväsendet.) Enligt inlägget så stod det inga hot på lapparna, endast INFORMATION om att dom vet vem han är os.v. Inget att fällas för där heller alltså!

För övrigt så skulle jag skita fullständigt i om "han kan ha ändrat sig". Gäller det våldtäktsmän oxå eller? En kille som ger sig på 10 tjejer året innan "kanske har ändrat sig" till nästa sommar?!? Skulle inte tro det!
Jag skulle ha stenkoll på den där gubben i år också, och göra allt för att sätta fast honom eftersom han tydligen inte tagit sitt straff för dom tidigare händelserna. Om han vill försöka bli accepterad igen så kan han gå till polisstationen och anmäla sig själv för det han tidigare gjort. DET skulle visa att han ändrats. Han har ett val.

Och vaddå "ha koll på sina hästar"?!? Det är SOMMARBETE!!! Hästarna SKA kunna gå ute dygnet runt, dom ska kunna ta det lugnt i sin hage 24/7 och ägarna ska inte behöva oroa sig för att nått perverst kryp ska ge sig på deras hästar.

Det här är en oerhört viktig tråd, och du måste faktiskt tänka på att inte skriva om lagarna när du inte kan dom.
Ibland måste man ta saken i egna händer, och det här är absolut ett sånt tillfälle.

Och till er som var utsatta, hör som sagt av er om det finns något man kan göra!

Massa kramar
/Mi

Jag är inte alls dum i huvudet eller liknande, men jag försöker se det på mer än ett sätt!
Så om du står utanför hans hem och filmar honom- det är helt ok alltså? Enligt lagen, menar jag? Det tror inte jag. Men att sätta upp lappar med hans namn klart och tydligt och med hotelser är inte lagligt trots att det är ens egna ägor ( Allemansrätten). Jag vet inte om det har varit några hot på lapparna,, men efter inläggen i tråden så tolkar jag inte det som om de använder några vänliga ord utan det blir nog mer ord som tex " att de kommer att skära av pitten på honom" osv.
Jag undrar vem det är som inte kan lagarna. Det är inte ok att förfökja honom eller att sätta upp lappar med hans namn på! Dessutom är han inte dömd utan i Sverige räknas man som oskyldig tills motsattsen har bevisats och om man då sätter upp lappar med hans namn och dylikt så är det direkt förtal!
Om JAG hade haft min häst där hade jag inte tagit risken att han kommer åt den och därför hade jag då valt att ha den uppstallad på natten.
Man får inte ta lagen i egna händer. Jag tycker också att det är hemskt när det finns sånna människor, men för det bryter jag inte mot lagen.
Eftersom den här mannen inte har blivit dömd så finns det kanske inga bevis på att det var just HAN som skadat hästarna? Om det fanns KLARA bevis så hade han ju åkt dit och fått sitt straff, eller hur?
Visst är tråden viktig, men att skriva saker som att man ska bränner ner hans hus och slå ihjäl honom löser ju inget problem! Gör det?
Och jag tycker att det är löjligt att jämföra med en våldtäcksman, eftersom jag inte kan rå för hur lagen i Sverige ser ut! För det är precis så det är-går det inte att bevisa att han våldtog 10 tjejer så är han "fri" och ska behandlas precis så, oavsett hur mycket du hatar en sådan person. Dessutom, hade han fått ett straff och avtjänat det och sedan släppts ut så hade han ju ansetts som frisk och om han inte ändrat sig så kommer han att våldta igen.

Vi har inte hotat eller trackaserat. Däremot tycker jag att han kan få veta att vi vet vad han håller på med. Att filma honom kändes som om det var ett bra sätt att få honom uppmärksammad på detta. När han sedan åkt förbi vårat hus i skogen tio ggr. under två dygn så blir man smått nipprig, dessutom leder vägen till en återvändsgränd så han har inget där att göra. På mina lappar står det inga sådanna hemska hotelser som någon skrev lite tidigare.
Tycker att denna tidigare debbatör även har misstolkat allt annat som tidigare har skrivits,men men.Att sedan ha dom uppstallade på natten är ganska ohållbart där jag bor eftersom att jag har ganska långt till mina beten och det skulle bli ett väldans hattande för hästarna.

Det är bra att du inte hotar honom! Och det är synd att du inte kan ha hästarna inne på natten!

Jag blir bara så upprörd när folk har fått för sig att de kan tro att " lagen är inte till för mig, men den är till för alla andra".
Det jag tycker att ni kan göra är att helt enkelt prata med honom, säg att ni inte uppskattar att han rör era hästar. Då vet han att ni vet, och han vet också att ni inte drar er för att prata med honom.. det kan verka avskräckande.
Jag vet inte vad jag annars hade gjort.

Ifall han bara är 16 år så tycker jag faktiskt att ni ska prata med hans föräldrar. Dra ihop ett helt gäng som vet vem det är, har sett honom göra dessa saker med hästarna o dyl o åk hem till honom. Naturligtvis ifall ni även själva är yngre så tycker jag att ni ska ha era föräldrar med er.

Håller med om att det verkar bäst att kontakta föräldrarna, men inte samla ihop ett gäng för att gå dit. Det leder bara till att de kommer att inta en försvarsställning. Någon vuxen, sansad person bör tala med föräldrarna utan att anklaga för mycket. Vilka bevis finns för att det är just denna kille? Om inte föräldrarna vill lyssna (vilket jag har full förståelse skulle vara svårt i deras situation) bör någon kanske ta kontakt med skolans kurator (för han går väl i skolan). De har tystnadsplikt och bör veta hur man bör gå vidare för att denna kille får berättigad hjälp. Annars kan ni ju be om råd och hjälp hos den sociala myndigheten, eller tala med någon vid BUP (barn- och ungdomspsyk). För denna kille mår uppenbarligen inte bra, alternativt har någon psykisk störning eller både och. Som sagt ta tag i saken, men inte som ett medborgargarde utan gå den sociala vägen. Därmed inte heller sagt att jag inte förstår er vrede. Jag vet inte vad jag hade gjort om jag kommit på en sådan person. I stundens hetta hade jag nog kastrerat honom, i alla fall är det min spontana känsla. Men huvudet måste hållas kallt när hjärtat blir överhettat. Annars gör man sig själv olycklig.

Finns det någon som har kurage nog att PRATA med snubben ? Jag kan förstå om det känns VÄLDIGT obehagligt och svårt. Men det kanske skulle funka. ELler åtminstone flytta problemet från just era hästar :crazy:

Enya---> E du på hans sida eller???? :confused: :mad:

Hur f*n kan man göra så perversa saker!!!!!!!!!??????

Att filma någon utan dess kännedom är olagligt, varför tror du annars att affärer odyl. behöver tillstånd att ha övervakningskameror. Att sätta upp lappar är om inte annat så väldigt kränkande.
Du behöver inte heller ta till så hårda ord att du kallar folk för dumma i huvudet för att du inte förstår att det finns regler även i sverige.

Förklara för mig som inte fattar riktigt. "mannen" eller jag vill hellre ha det till en pojkspoling om han bara är 16. Men en sak förstår jag inte det är hur i helskotta han har kunnat byta bil i Sverige är det inte tillåtet för 16 åringar att köra bil så han borde väl åkt fast för olovlig körning iallafall? eller har ni Poliser som accepterar sånt?

Det handlar om två olika personer.
1. Trådskaparen har problem med en "gubbe" med bil.
2. Någon annan hade haft samma problem, då var det en kille på 16 år.

Jaha, är det en diskussion angående vems sida man står på?!
Så för att jag inte kommer med "goda" råd av typen: "kastrera honom, döda honom, sätt eld på hans hus" osv. så står jag automatiskt på hans sida??

Nää du, jag står inte på hans sida, men är väl medveten om hur lagen ser ut i Sverige och VET att det inte löser något om man döda honom ( för då är det mord) eller tänder eld på hans hus ( då är det mordbrand ).

Att diskutera vems sida man står på tycker jag är onödigt.

Hans liv är, oavsett vad du eller någon annan tycker, lika mycket värt (enligt lagen) som ditt eller någon annas!
De enda som kan fälla honom för det här, är polisen. Om någon kastrerar honom blir han inte fälld för det här utan personen som kastrerade honom åker ditt för grov misshandel. Och det värsta är att han ju kan fortsätta med sitt djurplågeri eftersom dagens läkare verkligen är skickliga....!

Som jag ser det så finns det mer än ett sätt att se på saken.

Du undrade hur man kunde göra sådana saker; jag är nog inte rätt person att uttala mig om den saken, jag är gift med människa som dessutom är av det manliga könet, men jag klassar hans perversa beteende som en psykisk skada i skallen. Om en person har så perversa böjelser så tycker JAG att något är fel i den personens hjärna, den personen kan ju inte må så bra alla gånger.... :crazy:

Men oavsett vad har alla i Sverige rättigheter och skyldigheter. Även den här typen.

Äntligen någon som kan bekräfta för mitt självförtroende att jag inte är helt ute och cyklar ialla fall... :bow:

;)

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 299
Senast: vtok
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka