snurra!
Trådstartare
Det här med rasval alltså...
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.
Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.
Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.
Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.
Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!
Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)
Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.
Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.
Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.
Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.
Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!
Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)
Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!