Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utan att ha särskilt stor erfarenhet av rasen tänker jag att en kelpie borde passa utmärkt.
Ett dåligt gripande måste ju ändå till viss del vara en träningssak?
Ett bra gripande är till största del genetiskt. Du kan träna upp ett dåligt gripande och bett till viss del men inte få det bra.
Vi är supernoga med betten när vi avlar. Det ska vara fullbett och inte upprepade omtag eller tuggande.
@snurra!
Är utställning viktigt så kan du stryka jaktlabben direkt
Om du inte är intresserad av jaktapportering tycker jag också att det är en anledning att stryka jaktlabben.
Nä apportering har jag inte tänkt mig. Kan kanske kasta någon dummy då och då men en jaktlabbe vill antagligen apportera mer...
Angående skydd hade jag först tänkt träna mondioring men jag är osäker på om det passar mig så jag har strukit det. Dock vill jag ha en hund som är lätt att belöna med kamp.
För skydd kan jag förstå det, men jag uppfattade inte det som att TS ville träna skydd och tänkte därför gripande som i lydnadsapportering typ.
Kan mycket väl varit jag som misstolkade dock
Nä apportering har jag inte tänkt mig. Kan kanske kasta någon dummy då och då men en jaktlabbe vill antagligen apportera mer...
Angående skydd hade jag först tänkt träna mondioring men jag är osäker på om det passar mig så jag har strukit det. Dock vill jag ha en hund som är lätt att belöna med kamp.
Oavsett vad du ska ha ditt gripande till så är det genetiskt betingat. Det är därför momentet finns med på MH
I allt bruksarbete så vill du ha ett bra bett. Det är rätt mycket jobb att försöka jobba upp betten på en "slappkäft" eller "tuggis".
Så är det. Vissa raser tilltalar en inte Men vill du träffa många hoffar så arrangeras SM i Södertälje 14-16/9. 40 st anmälda i brukset och 28 st i lydnaden. Och gissningsvis runt 80 hundar på utställningen.Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.
Utan att ha särskilt stor erfarenhet av rasen tänker jag att en kelpie borde passa utmärkt.
Ett dåligt gripande måste ju ändå till viss del vara en träningssak?
Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.
Jag har erfarenhet av kelpie och skulle säga att den passar in på alla dina punkter. Och en fördel är väl att det är en av få (möjligt den enda) brukshunden som kan bli både brukschampion och utställningschampion.
Nu har jag själv ingen vidare erfarenhet från bruksarbetet, men det är väl som du själv nämner gripandet som är den svaga punkten (och i vissa linjer även kamplusten). Dock upplever jag inte att gripandet är ett problem för framgång i brukset och lydnaden, utan det går att träna till den nivå som behövs utan alltför stor ansträning. Sen kommer deras gripande och kamp aldrig att kunna jämföras med en schäfers.
De Kelpies jag har känt har inte haft några problem med kamplusten. De har älskat att kampa och gått igång rejält på det. Men ja, greppandet är inte deras starka sida. Men det går att träna på om man gillar deras andra sidor.
Jag tror att alla bruksraser hade varit nöjd med aktiveringen - och tror du att du klarar en dobermann så klarar du schäfer och Malle. Det är samma kaliber av hund.Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.
En bra belgare hade jag gärna haft! Men jag vill absolut inte ha en rädd eller stirrig hund och det känns som att risken finns där, särskilt om jag föredrar en som även går bra på utställning. @Malibu_Stacy skulle du möjligen kunna skriva (via PM om en inte får göra det i tråden) vilken kennel dessa belgare kommer från om du vet det? Så ska jag kolla upp det.
Tillägg: Med belgare menar jag terv, lakke och grönis, även om jag vet att även mallen ingår där.
Men att några av er föreslagit bruksschäfer och malle måste innebära att ni tycker att aktiveringen jag erbjuder är tillräcklig för en hund av den kalibern? För det vore absolut något jag kan ha med mig när jag funderar över hundraser. Jag har nämligen varit osäker på om den typen av brukshund kräver ännu mer än vad jag kan ge eller om den skulle bli nöjd med ett liv hos mig... Om schäfern och mallen är lite för uppdelade (?) skulle jag alltså kunna kika på HH? Kan jag dra den slutsatsen?
Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.
En bra belgare hade jag gärna haft! Men jag vill absolut inte ha en rädd eller stirrig hund och det känns som att risken finns där, särskilt om jag föredrar en som även går bra på utställning. @Malibu_Stacy skulle du möjligen kunna skriva (via PM om en inte får göra det i tråden) vilken kennel dessa belgare kommer från om du vet det? Så ska jag kolla upp det.
Tillägg: Med belgare menar jag terv, lakke och grönis, även om jag vet att även mallen ingår där.
Men att några av er föreslagit bruksschäfer och malle måste innebära att ni tycker att aktiveringen jag erbjuder är tillräcklig för en hund av den kalibern? För det vore absolut något jag kan ha med mig när jag funderar över hundraser. Jag har nämligen varit osäker på om den typen av brukshund kräver ännu mer än vad jag kan ge eller om den skulle bli nöjd med ett liv hos mig... Om schäfern och mallen är lite för uppdelade (?) skulle jag alltså kunna kika på HH? Kan jag dra den slutsatsen?