orkan på g! hur göra?

U

Uddatyp

imorrn ska de tydligen bli orkan :eek:

hur gör ni med hästarna?
ska dom vara inne eller går dom ut som vanligt?
rider ni eller låter ni dom stå?

har ridhus så får på nåt sätt rasta av min pålle endå..även om de är några hundra meter att gå dit..får hoppas jag inte får någon gren eller ett träd på mig..

annars ni som inte har..låter ni hästarna va inne sålänge de är orkan?

vågar man överhuvetaget låta hästarna gå ut när de blåser så?

och dessutom har ja långt till stallet..usch o fy..får hoppas ja kommer dit.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Vill att min häst får gå ut, oavsett väder åtminstonne en stund varje dag, helt hela dagarna, men ibland är det inte möjligt och han vill ibland hellre komma in än vara ute.

De får gå ut som vanligt imorgon, sdan får de kanske gå in tidigare än vanligt.

Jag ska rida ändå, rider i alla väder, men undviken kanske skogen om det blåser så, blir kanske ridhuset? Får helt enkelt se hur vädret blir.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Har bett morgonfodraren att låta min häst stå inne imorgon om det blåser/regnar väldigt mycket.
Annars får hon gå ut!

Typ hälften av stallets hästar ska stå inne imorgon vad jag vet men så länge det inte blåser mer än vanligt tycker jag hon kan gå ut, annars känns det något läskigt att släppa ut henne!
 
Sv: orkan på g! hur göra?

går hästen ute även om de blåser upp mot 30m/s?

funderar nämnligen på om ja vågar släppa ut hästen..med tanke på att dom varnar för att gå ut.

aja..man får väl se hur de blir.

hur gjorde ni under gudrun?
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Givetvis går flocken ute. De ställer sig på högsta och mest öppna punkten när det är som värst. Mindre risk att de får något på sig då.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: orkan på g! hur göra?

hur gör ni med hästarna?
ska dom vara inne eller går dom ut som vanligt?
rider ni eller låter ni dom stå?

Åker upp tidigt och släpper ut en stund. Här ska det inte storma förrens mitt på dagen och då åker nog hästarna in.
Jag har infört totalt ridförbud när det blåser hårt. För ett antal år sedan var en ponny i stallet inblandad i en otäck olycka där en prommenerande man blev nedsprungen och dog. Även den coolaste häst kan bli livrädd när stormen blåser iväg saker.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Jag avvaktar. Enligt SMHI ska vi få de värsta vindarna här sen morgon/tidig förmiddag. De får stå inne och mumsa hö tills faran är över. Rider gör jag då absolut inte i det här vädret..:crazy:
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Tror att den som har utsläppet idag har släppt ut hästarna nu på morgonen, det blåser inte så jättemycket just nu... är dock lite orolig för att det blir värre framåt dagen, så skall hålla koll på vädret ordentligt idag.
Lite rädd för att det blir strömavbrott ute vid stallet bara, det blir så mörkt och hästarna blir oroliga när de skall gå in i stallet då :crazy:
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Min häst får gå ute. Dom får gå in när det börjar blåsa på ordentligt.
Jag ska motionera honom ett tag, vi har inte ridhus men han måste få röra på sig eftersom att dom antagligen går in tidigare idag.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Min får stå inne. Det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra... får sedan se ifall man kan rida.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Med tanke på vad sett av stall som blåst sönder så brukar jag se till att alla djuren är ute när det är orkanvarning. Risken för skador är mindre ute än om taket lägger sig i stallet med hästarna inne.
Nu har jag ju fina stora naturbetes hagar så alla djuren brukar välja ut lämpliga platser att vänta ut blåsten på.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Här blåser de inte jätte mycke ännu men ska eendå åka och ta in min om en stund..mäst för att ja verkligen inteh inner senare plus att han e ny rakad å de måste var avälldigt kallt i detta väder... sen om de blåser värre senare känns d eskönt att ha han inne!
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Hej
Jag byggde en ligghall i somras och det var värt varenda krona. Mina hästar går ute oavsett väder och väljer själva när dom vill gå in. Jag oroar mig aldrig längre över regn, snö eller blåst för jag vet att hästarna har skydd i sin ligghall där det finns gott om halm att mumsa på. Förra vintern så var den ena hästen tjock i benen varje morgon, den andra hästen hostade och vävde. Dessa bekymmer är nu spårlöst försvunna och hästarna mår utmärkt.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Våra hästar är ute. Men det blåser ordentligt. Kanske får de komma in tidigare. Men de var arga för att de fick gå ut senare än vanligt så att låta de stå inne hela dagen får det vara full snöstorm.

Körsbärsträdet bredvid huset ramlade just. Som tur var inte på huset utan väldigt fint mellan hagen och huset. Pust vilket tur. Annars hade mitt rum blivit demolerat.

Nä nu ska jag ut i stallet och göra klart om det börjar blåsa ännu mer.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Vi släpper alltid ut på morgonen,sen är de upp till ägarna o ta in pållarna om dom vill :D men min häst går ute om de blåser, däremot brukar hon få komma in tidigare om de både blåser o regnar ...men iallafall 2-3 timmar om dan är hon ute.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Här är det kanonväder nu! I natt vräkte snön ner och nu är det klarblå himmel och solsken. Toppen!
 
Sv: orkan på g! hur göra?

håller helt klart med dig!!!! en jätte bra insändare!!!! min hästar får självklart också va ute... Dom är ju för sjutton hästar och inte några porslinsdockor!!!! Tycker så synd om hästar som inte får vara hästar!!!!!:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 556
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 098
Senast: Jadzia
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 502
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp