orkan på g! hur göra?

Sv: orkan på g! hur göra?

Dom är ju för sjutton hästar och inte några porslinsdockor!!!! Tycker så synd om hästar som inte får vara hästar!!!!!:bump:

Mina hästar går ute varje dag oavsett väder. Men skulle vi få orkanvarning här så skulle jag ta in dem. Tycker inte det är att behandla dem som "porslinshästar" som du skriver. Jag skulle inte alls må bra om någon skadade sig av något som kommer flygande i blåsten eller om ett träd skulle välta över ett staket och de kommer lösa i ovädret. Det är inte för inte som de varnar på radio/tv för att vara ute.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

För min del anser jag att risken att ett enstaka djur blir skadat av något som far iväg med vinden är mycket mindre än att alla råkar illa ut om taket blåser ner på stallet.
Det händer ju vid varje sådant blåstillfället att byggnader ger sig och jag vill inte att några av mina djur ska finnas där då.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

jag tror ändå att hästarna har det bättre och är säkrare ute än inne.... FAST.. det är igentligen beroende på vad man har för hage... min är över 2,5 hk å då har dom ju så stort område att röra sig på om det behöver...
 
Sv: orkan på g! hur göra?

min häst fick gå ut ett tag..men eftersom den hagen han går i är full av träd..finns öppen plats också men de blåser grenar och ett träd har fallit ner...så nu får min häst va inne..vill inte riskera att han får massa grenar på sej och blir rädd och kanske springer igenom staketet.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Hej! Mina småhästar får gå ute och det känns helt okej. I förra hagen dom gick i hade jag nog plockat in dom då det går en luftburen elledning precis brevid. Inte kul om den blåser ikull....
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Jag har varit ute nu i det som i nyhetssändningarna beskrivs som "ett av Per stängt och stilla stående Skåne".
Så här har min djur det i "orkanen".

070114Orkan008.jpg


Två lekande unghingstar.


070114Orkan004.jpg


Betande får.

070114Orkan001.jpg


Sura hästar för att höet blåser ur foderhäcken och dom får plocka på marken.

Tror inte att dom hade haft det bättre inne.:angel:
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Mina hästar är inne eftersom träden faller som käglor i hagarna, och en häst redan slitit sig när jag skulle plcoka in dem för några timmar sen...
 
Sv: orkan på g! hur göra?

*KL*

Vi i stallet är inte kinkiga om det blåser upp när dom står i vinter och sommarhagen, för där har dom plats att söka skydd eller ställa sig där dom tycker det är bäst. Men nu eftersom dom går i en mycket mindre hage och inte har något skydd har dom åkt in. Här blåser det så att man knappt kan stå, och hästarna verkade inte vara så glada heller av det man såg.
Och sedan vet man ju inte hur mycket det kommer blåsa, så känns säkrare att ha dom inne än att dom spränger staketet och försvinner.
Båda sakerna är ju riskfyllda, så vad ska man göra?
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Skönt när hästar får vara hästar! Mina fullblod får gå ute ett tag till. Det är inte så farligt här, inte än iaf. Men jag vet MÅNGA vänner som skulle skrika om de visste. O nu vet de kanske...;)
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Du Masse:idea:
Gör en liten "sjukhage" innanför grinden till nästa år, så slipper du sörjan. Vattenkaren är oxå bra till att lägga maten i-stannar kvar även i blåsten.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Våra hästar har stått inne sedan igårkväll.
Jag tog in dom vid 22 igår. Då började det på allvar hos oss.
Här är fan katastrof! :o Dom har varit inne sen igår, och nu VILL jag släppa ut dom! :(
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Tyvärr som det är i år hjälper inget här är det sörja även där det inte är någon som går alls. En normal vinter så är det väldigt torrt just där det är gegga på bilden. Här blir ca 5 - 10 cm gegga ovan på den hårdgjorda marken. Inte bara i hagarna utan även på t ex på vägen. Verkar som om vattnet inte kan rinna undan utan fastnar ovan på på något konstigtvis. Men det behövs bara en eller två dagar utan regn så är det borta.

Inte heller badkaren behöll maten idag. Det finns annars i de hagar det inte går så många hästar i. Som hos unghingstarna.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Våra hästar har varit inne idag förutom när vi gick en promenad mitt på dagen. Det har blåst som fan här hemma och stallet är definitivt säkrare plats än hagarna med alla träden runt omkring! Dessutom går det ju knappt har täcken på blir som ballonger i detta vädret...knappast så mkt värme av dem:crazy:
 
Sv: orkan på g! hur göra?

vi tog in våra vid kl 10 idag. här blåste det rejält och har ännu inte avtagit särskilt mkt så dom får gå ut imorgon igen. många träd har fallit och våra hagar är inte så stora...
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Givetvis går flocken ute. De ställer sig på högsta och mest öppna punkten när det är som värst. Mindre risk att de får något på sig då.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Hehe.. Rolle, tänk på att det inte är alla som har hästar som är så smarta och coola som våra :p Vanliga hästar kan nog bli jäkligt fnattiga i stormväder om de inte är härdade sen förut..

/En som har tre rörliga snöhögar ute i hagen just nu... :crazy:
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Jo, nog har de det i kroppen. Jag var ute och jobbade när hästarna plötsligt lämnade höbalen och lä och gick och ställde sig mitt på stycket och betade. De hann knappt inte ut på stycket innan det friskade i ordentligt :eek: Sen när det mojnade gick de tillbaka i lä och höbalen :cool:
Har hört berättats av Isländska bekanta att på Island är det sällan eller aldrig hästar far illa eller går åt i oväder medan kor och får som gärna söker skydd åker dit, begravda i snö.

Skönt med att ha hästar som har så mycket ursprungs instinkter ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Våra var ute mellan 9- 12. Sedan började det att flyga massa skrot och bråte i luften (grannen tak bla.) plus att dom stog vid grinden och ville in.
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Mina stod inne idag. Vid Gudrun kom delar av grannens plåttak flygande och idag har det blåst rejält här på västkusten. Det är väldigt öppet där vi bor. Att rida är inte att tänka på...
 
Sv: orkan på g! hur göra?

Vi var två kompisar som hade hand om 20 hästar idag och det BLÅSTE ordentligt plus att strömmen gick runt 12-tiden. Det blev ganska tungarbetat mot vanligtvis. Hästarna som hade hagar som låg skyddat till fick vara ute i dem mellan ca 10-14.30. Övriga fick komma ut en kortare tid i manegen fyra och fyra och de hade JÄTTEKUL och galopperade och lekte en hel del medan vi mockade ur deras boxar och la in hö till dem. De var helt nöjda med att komma in efter det. Sedan kom problem nr två det var vattnet som inte fungerade. I väg med traktor för att hämta vatten till 20 hästar som vi sedan fyllde i deras krubbor. Precis innan det mörknade hann vi väga upp höpåsar för både morgon och kväll. Kvällsfodringen fick ske med ficklampor :crazy: Nu har strömmen kommit tillbaka efter 9 timmar :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 556
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 098
Senast: Jadzia
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 502
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp