ordet ledarskap

bigganl

Trådstartare
I en annat tråd som gled in på både häst och hundhantering blev det en hel del prat om ledarskap. Jag inså ju mer jag läste att vi människor lägger enormt olika värderingar i det ordet. Ju mer jag funderade på det ju mer började jag förstå varför det blir så ibland hätska diskussioner när det pratas om tex NH eller hästhantering i allmänhet.
Vad lägger du för värdering i ordet ledarskap? Vad är ledarskap för dig? Hur ska en bra ledare vara tycker du?

Ska förstås svara själv också.
Det viktigaste/grunden i ledarskap för mig är att skapa en relation. När relationen finns kan jag visa vilka ramar jag vill ha, vad som är ok och vad som inte är det och försöker vara konsekvent. Det är mitt ansvar som ledare att vara tydlig och ramarna och relationen skapar trygghet. Jag visar vägen när det behövs.

Så tänker jag. Hur tänker ni?

Jag läste ett häfte som tog upp ledarskap och ledarskapsträning med hund och jag blev lätt chockad. Där beskrevas ledarskapsträning som någonting väldigt illa och tog upp exempel som inte har något med ledarskap att göra. (För mig). Tex att hunden inte skulle få äta förrän alla i familjen ätit för då skulle människan visa sig underlägsen. :eek:Det är ju samma sak som hästägare som fått för sig att hästen alltid ska gå bakom dem för att hästen inte ska ta över "ledarskapet":crazy:
De som resonerar så här verkar sätta likhetstecken mellan ledare och diktator. För mig är det vitt skilda saker.
Det är så dumt så jag har inte ent tänkt i de banorna. Men samtigigt inser jag att om en sån uppfattning inte är ovanlig så är det inte konstigt att det blir tjafs och hårda ord i trådar om hantering.
Nu är jag nyfiken på hur du ser på detta med ledarskap.:)
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Pratade om hantering av hingstar i en annan tråd och det kan även vara relevant här. Delar av mitt eget inlägg:

... man måste ge hingsten en hel del utrymme. Att säga till om allt gör dem bara sura och risken är att de inte respekterar dig när du väl säger till om något viktigt. Så när/om de går över din gräns, vad den nu är, måste du säga till väldigt tydligt för vem som faktiskt bestämmer i ert förhållande.

När det gäller min egen får han gärna "prata" med sin omgivning men när han går över till att bara fokusera på tex ett sto och glömma bort mig, då har han gått över min gräns. Det brukar dock räcka med att höja rösten eftersom han vet att det faktiskt betyder något.

...Han får väldigt mycket utrymme, mer än tex min valack, men jag skulle aldrig säga till min valack med samma intensitet.

...Sammanfattat skulle jag säga, i min mening att man ska ha ett jämlikt förhållande men när det verkligen gäller ska människan alltid vara den bestämmande.

Jag avskyr verkligen uttrycket att visa "vem som bestämmer", det har inget med ledarskap för mig att göra. Att människan faktiskt bestämmer är något annat...Ömsesidig respekt är grunden till alla bra förhållanden så även människa/häst. Människan tar på sig att inte utsätta hästen för obehag eller farliga situationer gör att hästen "följer" människan och rättar sig när man har olika åsikter.

Lite svammel såhär på morgonkvisten, på väg ut till stallet och hästarna :love:
 
Sv: ordet ledarskap

Jag tänker detsamma, ledarskap innebär för mig tydlighet och ramar. Men också trygghet och enkelhet, egen vilja och åsikter. Jag skulle aldrig hålla på med aktiva övningar med mina hästar där de ska flyttas hit och dit, backas mm. Inte med hunden heller. Om hunden går ut först genom dörren är för mig totalt egalt, det är inte det som betyder ledarskap. Jag tar för givet att hästarna går att leda i vilken position som helst, framför, bakom eller vid sidan allt efter behov (t.ex. smal stig, dörr osv). Jag tar också för givet att alla djur som kommer till oss ska passa ihop och bli kompisar. Och det funkar, kanske eftersom vi är lika mot alla och inte förväntar oss några problem. Positivt tänkande! :)

När det gäller t.ex. flyttande av häst så sker det alltid i ett logiskt sammanhang, t.ex. flytta på sig så matte/husse kommer runt till andra sidan för att kunna borsta. Lyfta fötter för att få hovarna kratsade. Stå uppbunden i stallgången är skoj, man får ju mattes/husses fulla uppmärksamhet då och dessutom kan man skryta lite inför kompisarna i sina boxar :)

Sedan anser jag att ramar måste finnas, eller kanske snarare en "uppförandekod". Man drar inte i kopplet, man hälsar bara på de männsikor som signalerar att de vill hälsa, man står still när matte sitter upp, man drar inte i grimskaft, man går snyggt och prydligt på vägen bland bilar osv osv.

Men att vilja sätta ramar får aldrig bli så att man börjar domdera och ha sig. Djuret måste få ha egen vilja och få möjlighet att uttrycka sig på sitt sätt. Och här tycker jag det skiter sig för många, antingen nybörjare som djurägare eller helt enkelt lite rädda personer. När det blir "kontroll" istället för ledarskap. När man ska styra sitt djur in i minsta detalj, när man t.ex. tror att man kan "träna" sin häst till att alltid bete sig på ett visst sätt och tåla alla situationer, när hunden inte får göra ditten och datten för då anses den "dominera". I min värld blir det diktatur istället.
 
Sv: ordet ledarskap

Tycker inte alls du svamlar utan skrev klokt. Ledarskap verkan innebära samma sak för dig som för mig. Eftersom innebördem ledarskap-härskare uppenbarligt varit så vanligt att de skrivit rn bok om det så hoppas jag några av den uppfattningen kommer att skriva i tråden. Med tanke på vilket liv det blir i nh-trådarna ibland måste det finnas ganska många. Ska bli intressant att läsa allas svar men just de som ser ledare som härskare ska bli extra intressant för jag förstår helt enkelt inte hur de tänker.(inte utan förklaring i alla fall)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag håller helt med dig. Djuren måste få vara djur och det är upp till mig att visa dem vad jag vill. (Vilket blir enklare om man har en br kommunikation). Jag tränar i och för sig aktivt kommunikation med båd hästarna och hundarna. Det gör jag för att utvrckla kommunikationen ännu mera. Men är man nöjd med den kommunikarion man har så behöver man ju inte träna. Hästarna görs det med mera sällan. Mest just nu tränas unghunden. Men någon diktator vill jag absolut inte vara. Varken mot mina djur, mina vänner eller min familj. Nej usch. Det är ledarskap i dess värsta form. Nordkorea. Om det är sånt måmga tänker på när det pratas om ledarskap så är det inte konstigt atg det blir missförstånd så det sjunger om det. Jag hoppas som sagt att några som associerar ordet ledarskap med härskare eller diktator, skriver och berättar om varför. Vad vi lägger för betydelse och värdering i ord betyder väldigt mycket.
 
Sv: ordet ledarskap

En ledare är någon jag vill följa, en som är trygg, som man kan luta sig emot om det känns osäkert. En som är smart och som hjälper mig att känna mig smart och att utvecklas. En som har bra och roliga idéer och som kan få mig att anstränga mig lite extra. Men också en som stoppar mig om jag håller på att göra något fel, och hjälper mig att istället göra rätt. En bra ledare sätter mig aldrig i situationer jag inte klarar, men då och då i situationer som är utmanande för mig, för min utvecklings skull.
En ledare blir man först när någon väljer att följa en.

Så ser jag på ordet ledarskap/ledare, och det är så jag strävar efter att vara med mina djur.
 
Sv: ordet ledarskap

Klokt och sunt.
Jag hoppas fortfarande att någon som lägger en helt annan värdering i ordet ledarskap ska svara i tråden. Nu får vi bara "ena sidan av myntet".:)
 
Sv: ordet ledarskap

Kan det vara så att en del sysslar med uppfostran/ledarskap på ett hårt sätt inför andra? För att dom är osäkra och vill visa att de ser "problemen" och tar i för att ursäkta sin häst, hund eller barn? Tycker att jag sett det och vet att jag själv gjort så med barnen tidigare när jag var ung o dum.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag tror inte att jag tänker så mycket i termen "ledarskap". Har testat lite olika övningar ibland, men tappat intresset ganska snart ....Det blir för mekaniskt och taget ur sitt sammanhang ...

Det som är viktigt för mig är att mina hästar är lugna och fina att hantera och att jag kan göra det jag vill med dem! Leda, sko, sköta, lasta, rida vart jag vill osv ... För att det ska fungera måste jag vara lugn, trygg och bestämd med hästen och utsätta den för nya saker på ett sätt som inte skrämmer den utan bygger dess förtroende för mig och hästens eget självförtroende ....

För mig är målet att ha en häst som är så trygg, lydig och harmoniskt att vem som helst med lite grundläggande häst och ridvana kan hantera och rida den och att hästen är lugn, glad och avslappnad. Då har jag lyckats tycker jag ...Därmed inte sagt att det alltid är så lätt att komma dit ....
 
Sv: ordet ledarskap

Det finns en mycket intressant forskningsrapport från Högskolan i Kristianstad som handlar om vad som kännetecknar erkänt duktiga lärare.
Forskaren myntar begreppet "ödmjuk orubblighet" och menar att dessa lärare
ser barnen som individer och bekräftar vart och en av dem på ett positivt sätt, men är samtidigt mycket tydlig med vem han / hon är och vad han / hon står för och låter sig inte rubbas i detta. Jag tror att många barn menar just detta när man säger att en bra lärare är "sträng med snäll och rättvis" ... För mig är parallellen till både hästhantering och barnuppfostarn given - snäll ( i betydelsen "kärleksfull") OCH sträng OCH konsekvent!
 
Sv: ordet ledarskap

Jag vet inte, men det verkar som om själva ordet ledarskap får många att se rött. De måste ju lägga en annan betydelse i själva ordet än vad jag gör. I tex trådar om nh och liknande brukar många protestera mot det hemska och i stället förespråka gammaldags hästhantering. För mig är det samma sak men det är uppenbarligen stor skillnad för andra och det skulle vara intressant att höra deras tankar och resonemang.
Om själva ordet ledarskap tolkas så olika, finns det något annat ord man kan använda istället? Dels för att undvika missförstånd och dels för att undvika göra människor upprörda och stridslystna.
 
Sv: ordet ledarskap

Håller med helt och hållet. Att djuren blir trygga är väldigt centralt. (tycker jag). Trygghet är grundläggande och en förutsättning för utveckling/lärande.
 
Sv: ordet ledarskap

Kan bara hålla med dig också. Det är samma sak vare sig det gäller barn, hundar eller hästar. Jag är fritidsledare på fritidsgård och det är samma förhållningssätt mot våra besökare ocjså. Tydlig, lyhörd och engagerad måste man vara. Ramarna som finns måste man hålla på. Det skapar trygghet. Innanför ramarna får man vara spontan. Ödmjuk orubblighet var ett bra uttryck.:)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag har länge hävdat att ordet ledare.i hästsammanhang ofta misstolkas i mina ögon. Jag vill hellre säga ledsagare, vägvisare, guide eller liknande. Den som vet och väljer den tryggaste vägen. Den visar bara vägen, den tvingar ingen att följa den.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

istället för ledarskap tänker jag partnerskap, det borde räcka som svar på hela tråden om hur jag tänker och tycker i frågan ;)
 
Sv: ordet ledarskap

Ledarskap är för mig en ganska meningslöst begrepp, det finns de som håller långa föreläsningar om vikten av att respektera hästen bla bla som sedan går ut och använder "ryck i grimman/bettet"-metoden för att få hästen att göra som de vill.

Det är den praktiska handlingen som räknas.
 
Sv: ordet ledarskap

Agreed.

Sedan blir det ju lite svårt på ett forum såhär när man bara har det skriva ordet att använda sig av. Då blir handligen ganska avlägsen ibland.
 
Sv: ordet ledarskap

Forskaren myntar begreppet "ödmjuk orubblighet" och menar att dessa lärare
ser barnen som individer och bekräftar vart och en av dem på ett positivt sätt, men är samtidigt mycket tydlig med vem han / hon är och vad han / hon står för och låter sig inte rubbas i detta. Jag tror att många barn menar just detta när man säger att en bra lärare är "sträng med snäll och rättvis" ... För mig är parallellen till både hästhantering och barnuppfostarn given - snäll ( i betydelsen "kärleksfull") OCH sträng OCH konsekvent!

Så är det!
 
Sv: ordet ledarskap

istället för ledarskap tänker jag partnerskap, det borde räcka som svar på hela tråden om hur jag tänker och tycker i frågan ;)

Där har du det. Klockrent. Pratar vi partnerskap istället borde missförstånd undvikas. Det ska jag använda. Tack!
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
16 376
Senast: Glimra
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 230
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 027
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp