Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Jag tror att sluta kan kännas lättare, eftersom det inte är svårt att putta in ett bakben:angel:

Men att ha hästen på hjälperna och få en samlande effekt, kräver mer och är svårare på sätt och vis, tycker jag, än öppnan. Lättare att tappa takt och tempo, tex.

Där tror jag du är inne på rätt spår... om jag får säga så *fniss*. Den känslan får gärna jag. I öppnan tappar jag gärna ytterbogen om jag inte är med och petar in den med "tygel" eller "spötouch". Men slutan är inga problem med förflyttningen, då damen gärna flyttar rumpan åt det håll jag ber henne. Däremot tappar vi en hel del takt och tempo emellanåt. Men är man medveten om sina "aber", så är det toppenövningar för "oss" :bump:.

låter som om tant sara ska komma ut å tjata lite på ridbanan..:D

hehe njee... men gärna rida nån gång å kolla om hon kan och sen säga hur man gör xD

hon kanske inte kan det riktigt..:S
fast ja har förmig att jag har ridit öppna/sluta förr...:p

Givetvis har du rätt:)

Och jag skrev ju också att det var i en låg form och inte samlande. Jag skulle egentligen inte ens kalla det skolor, eftersom det inte är samlat, och skolorna skall ju vara samlande - men det är en väldigt bra inspiration för den som vill ta itu med skolorna

resten knapplån

Jag känner inte totola och har ingen aning om vilken nivå hon är på men om man skall börja rida öppna så måste man ju börja från början och lära sig koordinera.

jag tror att en elithäst och en elitryttare är en bra inspiriation om man själv är på svår nivå, men för de flesta andra blir5 det så abstrakt att att man inte kan staka ut en väg att komma dit.

och skall man gå framåt så måste man ha en karta - och den måste börja där man står

dessutom verkade de flesta vara mer imponerade av gången och det är ju givetvis jag också - men utifrån trådämnet så...

En öppna liksom allt annat måset man ju bygga upp steg för steg.

Och börja med balans och koordination

Jag kan höra en (tränar-) röst i huvudet som säger " a little more action please" och "a little more sideways please" när jag ser den, men den är helt ok. :)

Visst ä'r det härligt med den där rösten i huvudet :)

Då undervisar de bra om man tar rösten med sig hem :)

Har ni provat att gå i öppna själva, och känt på var det stärker/tar emot??

Givetvis - även med framåttippat överliv:D

Funderade idag då jag red ut, om det är så att det automatiskt blir så att vid en skaplig öppna, så kommer nacken upp, överlinjen längs och hästen samlar sig.
Tyckte det verkade så, men jag vet inte om jag kan lita känslan?

För du till ALLt rätt bakifrån så skall det ju blir så samlar man hästen rätt så lyfter den framdelen och överlinjen längs.

Allt handlar ju om hur du går in i öppnan - går du in utan att ha hästen rak och på yttertygeln så blri det flytta in framdelen.

Går du rätt in så blir det en samlande övning.

och var öppnan bra så känner du det i ökat tryck när du går ur övningen

Malin :) appropå spänst och spännig.

Och knapplån

Spänning är ett tillstånd medan spänst är en kvalitet som både finns hos hästen - och som en skicklig ryttare kan plocka fram mera av.

Spänning kan ryttare också locka fram :o :D

Jag ser det också som att spänstig det är hästen i _hela_ kroppen.
När det är fråga om spänning och studs på senorna så är ryggen inte längre med och frambenen rör sig därmed mycket mer än bakbenen :o

Egentligen ganska enkelt att se vad det är fråga om

Med spänning så blir det också detta rollande...
När jag googlade på shoulder in - så var det en exempelfim där hela hästen svajjade som ett fartyg på en linje - det var enligt den som lagt in filmen en bra öppna - men det håller jag inte med. öppnans skall ju vara på tre spår bla.... Med rollande blir det ju bara två efetrsom benparen går på samma linje

För att vara en "bra" öppna så måset den ju uppvisa alla kvaliteter. Även losgelassenheit ;) :p

Senast ändrad av en moderator:

jag tror att en elithäst och en elitryttare är en bra inspiriation om man själv är på svår nivå, men för de flesta andra blir5 det så abstrakt att att man inte kan staka ut en väg att komma dit.

Nej, håller inte med alls. En elithäst och elitryttare är en bra inspiration även om man är långt ifrån svårklassryttare, faktiskt. :idea:
Det ger känslan, vilket den andra filmen inte gör, eller den ger helt fel känsla och blir därför ingen inspiration alls, även om hästen sätter fötterna prydligt.:cool:
Känslan är mycket viktig i ridning. Inte bara den mekaniska fotförflyttningen. Och balansen, och det är då inte inspirerande med en häst på bogarna:cool: Återigen känslan av hela rörelsen blir fel.

Men om en film visar en spänd häst - så är ju inte den känslan ngt att eftersträva.

och skall totola verkligen sträva efter känslan hos en elithäst på sin inte helt fräscha (enligt egen utsago) travare.

Jag ser en viss risk att det kan bli krystat...

och det är ju ett vanligt problem med överambitiösa ryttare som liksom tappar känslan för var de är _här och nu_

och i stället lever i en framtid när allt är på plats

Ehum, vill bara inflika att hästen inte är ofräsch, men har haft sneda höfter och håller fortfarande på att muskla om för att bli jämn.
Och ja, det där med spänning känns som en viktig grej eftersom jag gått från en häst som kört upp huvudet och kortar upp halsen totalt, alt. krullat ihop hela överlinjen som sjutton även om huvudet inte varit högt (och nej, det har den gjort oavsett bett om någon hade tänkt komma in på den linjen! ;) ), till att få den biten betydligt bättre men ändå försöka få bort dom sista spänningarna och behålla harmoni och avslappning. Känns liksom betydligt viktigare än flashigt steg och snygg gång, och det är rakriktningen snarare än samlingen vi är ute efter även om det vore trevligt att bygga lite muskler på köpet. Framåtbjudningen är rätt bra i grunden så den oroar jag mig inte heller för - lätt att få tillbaka som det känns nu även om man skulle ha en svacka när något blir lite jobbigt/svårt.

Ska försöka tänka på det där som du skrev till Christobal, först fokusera på att ha hästen rak och på yttertygeln. Skit samma om det inte ens skulle bli någon öppna, det är ju ändå den biten bl a som är viktigast för att få en jämnare muskulatur.

Men om en film visar en spänd häst - så är ju inte den känslan ngt att eftersträva.

och skall totola verkligen sträva efter känslan hos en elithäst på sin inte helt fräscha (enligt egen utsago) travare.

och det är ju ett vanligt problem med överambitiösa ryttare som liksom tappar känslan för var de är _här och nu_

Jag tänker på känslan av den rörelsen (öppnan). Visst har de flesta av oss så långt dit att vi knappast har hopp om att komma fram, men det är inget alternativ att likställa med känslan av en häst på bogarna som endast snällt sätter fötterna rätt :cool:

Det ger verkligen fel signaler tycker jag. En häst som nästan inte lyfter fötterna ovanför underlaget bitvis och som arbetar i framvikt är inget att ha som mål. :cool:

Den första ser man ju benen så lite på att det inte heller är bra om man vill lära att rida öppnan, men den ger mer känslan av att ha hästen framför hjälperna, på ytter, och flytet man villl ha även om det inte blir så sen, :o Men det är målet.

Totola:

Ska försöka tänka på det där som du skrev till Christobal, först fokusera på att ha hästen rak och på yttertygeln. Skit samma om det inte ens skulle bli någon öppna, det är ju ändå den biten bl a som är viktigast för att få en jämnare muskulatur.

Gör det, det räcker långt det, och är svårt nog:idea: Sen är öppnan bara en fortsättning av det.

Ja men visst är det så.

ja man bygger ju faktiskt muskler i att flytta in framdel och flytta in bakdel. Inte samlarmuskler men stabiliserande muskler - det krävs en mycket stark yttersida för skolorna - så du vinner ngt oavsett

Det ger verkligen fel signaler tycker jag. En häst som nästan inte lyfter fötterna ovanför underlaget bitvis och som arbetar i framvikt är inget att ha som mål. :cool:

Jag har ingenstans skrivit att det är ett mål.

Tvärtom eftersom det läses slarvigt så ofta, så var jag väldigt tydlig med det.

Den är inte spänd- så att det tar över.
om man känner igen- med känslan- en bra öppna så fattar man.:cool:

det är heller inget problem för de som inte kan så mkt.
De har inte den grundgångarten, balansen eller tempot- man rider på som man brukar- bara.

Ingen idé att försöka rida helt annorlunda mitt i när man ska påbörja en rörelse.
Däremot kan man kanske förstå vad som är arbetstrav:idea:

Malin :) appropå spänst och spännig.

Och knapplån

Spänning är ett tillstånd medan spänst är en kvalitet som både finns hos hästen - och som en skicklig ryttare kan plocka fram mera av.

Spänning kan ryttare också locka fram :o :D

Jag ser det också som att spänstig det är hästen i _hela_ kroppen.
När det är fråga om spänning och studs på senorna så är ryggen inte längre med och frambenen rör sig därmed mycket mer än bakbenen :o
Egentligen ganska enkelt att se vad det är fråga om

Med spänning så blir det också detta rollande...
När jag googlade på shoulder in - så var det en exempelfim där hela hästen svajjade som ett fartyg på en linje - det var enligt den som lagt in filmen en bra öppna - men det håller jag inte med. öppnans skall ju vara på tre spår bla.... Med rollande blir det ju bara två efetrsom benparen går på samma linje
För att vara en "bra" öppna så måset den ju uppvisa alla kvaliteter. Även losgelassenheit ;) :p
Är väldigt nyfiken på vad du menar med rollande bogar.:confused:
När en häst korsar sina framben krävs det smöriga bogar för att åstadkomma stora steg åt sidan- med luft.

Sen... hur kan du få det till att den studsar fram på senorna- utan rygg.:confused:

En häst från NL i friesersele eller en balanstravande häst- ja.

Belasik har en bra beskrivning av rullandet/vaggandet i sidled, om du har någon bok av honom hemma. Enligt honom (och säkert andra) är vaggandet inget att eftersträva och inget som tyder på lösgjorda bogar. (Bogarna ska ju istället vara lösa och crawla mer - inte sitta fast i kroppen som svänger - bogarna ska löpa över revbenskorgen som en smörklick i en het panna och "kontra" bålens/kroppens/höfternas rörelse. Med kontra menar jag inte "gå emot" rent fysiskt utan göra en rörelse som gör att intrycket blir att hästen är rak fastän den rör sig mkt)

Själv vet jag inte så mkt om just detta fenomen, har inte en häst som rör sig som den på filmen (tack gode gud, jag hade förstört den inom loppet av 3 sekunder) och har inte lärt mig något om det.

Tack för svar, men...
Denna häst rollar inte i bogarna. fattar vad det innebär- faktiskt:angel:

Denna häst tvärar med framdelen- då måste den korsa sina framben o man kan kanske då tro att de rollar.

Precis, spänd eller spänstig. Det är ofta här som domarna skiljer sig också. Precis som här på Buke så ser en del spänningen och andra inte.
JAG har sett en jättefin häst som är spänd, till och med på gränsen till balanstrav....sorry.
Det jag ser är en fin häst som går med ett för dagen för starkt stöd, spänner sig i överlinjen men är bussig och kliver på ändå men då spänd. Jag ser ingen självbärighet alls. Däremot takt och rörlighet.
För starkt stöd behöver inte betyda styrka utan just att det är för mycket för att hästen ska komma till självbärighet och acceptera samling. Om det är en ung häst är det inte så konstigt för styrkan kanske inte finns där. Däremot är det inte så klokt att låta den gå med spänning och försvara sig med att trampa utanför ramen som den gör. Balanstraven ligger inte så långt från passagen, oavsett vilket så strävar öppnan efter att samla hästen. En häst som trampar utanför balanspunkten med spända ledgångar är inte på väg till samling.
Sedan är det en helt annan fråga vad denna häst kan komma att prestera i famtiden, eller vad den gjorde igår, eller idag, eller i förra veckan. På filmen ser jag det jag beskrev ovan.
Gast

Om nu hästen är så spänd, skulle den inte vara så elastiskt o mjuk som den är.

Den trampar heller inte utanför sin ram mer än när den tappar linjen lite.
Denna häst visar på slutet när den läggs ner. en spänd häst gör inte det iom att en sdn inte är genomarbetad.

Som sagt, jag håller mig utanför diskussionen, eftersom jag inte kan något om vare sig a eller b. ;)

Jag beskrev bara vaggandet rakt upp och ner, så som jag minns Belasik beskrev det. Om det var samma sak(?) - jag är inte alls säker på det.

Då ser vi ganska lika men du har förmågan att förklara vad!
Skönt att känna att man inte är helt ensam med sina felslipade glasögon, utan att det finns olika "märken" och några till har valt att se genom samma som jag.
Även om andra har snygga brillor så känns de fel på näsan... eller nåt..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett