Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

visst är det så att dagens sporthästar inte klaras av alla.
Man är medveten om det.
Men hur ska aveln då gå framåt- bakåt?
därför ska man inte heller köpa en sån om man tror att det blir övermäktigt.

Det är trots allt FÅ hästar som är rena Fomel 1 hästar- varav de kostar därefter.

Ja inte nog med att man inte kan rida dom, man har inte ens råd med dom så det löser sej ju:angel:

Men man kan drömma:love:

Det är ganska lätt att förstöra eller inte kunna vidareutveckla ett ämne:crazy:

Är 100 på att mina hästar skulle kunde ha blivit stjärnor om de fått rätt ägare:angel:

hästarna som vi pratar om rör sig inte såhär i hagen.
De kan ofta se ganska oansenliga ut:confused:.

Det kommer med styrka o en bra utbildare som kan ta tillvara på resurserna.:bow:

Sen har vi förstås- undantagen.en på miljonen-hästarna

Samling är inte heller hur mkt den bär med ETT ben eller om den stoppar in ett mkt.
då är travarens trav samlad.
Det har med bakbenet alla ledgångar att göra- inkl. korset plus att manken är uppe.

Vilket ska vara "på plats" i öppnan om hästen är jämnt böjd och inte spänner emot någonstans.
Så kräset är det med böjningen - som f ö såklart räknas genom hela ryggraden/manke (hur mycket den nu kan böja sig)/hals/nacke och svansen också för den delen. .

Kl
kan någon förklara hur en häst kan bära i huvudsak, på det ben som befinner sig längst ifrån tyngdpunkten och även riktningen?

nej det kan ingen.

Eftersom det blir så polemiskt - vi börjar om.

Jag tror att all egentligen är överens om att Dressyrmuppens film på öppna är den helt klart bästa filmen i tråden hitils. Min bild är ju en bild - så den hoppar vi just nu.

Däremot är den filmen kanske inte urtypen för en öppna. Eftersom det är en ung häst och den vid tillfället är spänd ( inte så konstigt) Så den är inte så stadig i sina "bordsben".

Sedan tror jag att vi alla imponeras av det vi själva har svårt med

Har man lätt att tappa takten i öppnan så imponeras man av en som håller takten ( i meningen reglebundenheten) Hästen på filmen är ju så begåvad att den gör det trots att den är spänd.

Har man lätt att tappa, eller probelm med att släppa fram energin så tror jag man imponeras av det också, tappar man böjningen så blri man imponerad av det.

Jag tror att vi aldrig kommer i från att vi vi har fokus på det vi själva fokuserar på just nu i vår egen ridning. Vi har alla olika glasögon på oss.

Det jag själv reagerar på här i tråden - är när tecken på spänning ses som målet.

Det mest framträdande kriteriet på en öppna är väl ändå inte flashighet utan att det sätter sig - så att öppnan blir det den är tänkt för

Denna ryttare är ju egentligen väldigt extremt duktig på att hålla koll på bordsbenen, och få dem att arbeta rätt biomekaniskt.
Och det kommer nog på denna häst också. Det unghästvingliga försvinner, kanske redan nästa dag utan clinic.

Ngn som vet är det hans häst?

Skall bli spännande när den är äldre och starkare.

Senast ändrad av en moderator:

Nu skall jag göra annat... :angel:

Men hittade denna på you tube. Självlart inte heller denna en perfekt film

Denna är mer neutral, en vanlig människa på en vanlig häst. Inte så samlande utan mer öppna och sluta i låg form.

Vad säger ni? Det röda och blåa laget? :D

http://www.youtube.com/watch?v=pBXmtRbox4w

Jag tycker den är bättre än den första filmen i tråden

Tja. Det är lättare att rida en som släpar benen i spånet.:crazy: som ett gående bord- utan schwung.

Återigen handlar det inte om "flashighet" som här är = ngt negativt- att den är rörlig, spänstig o aktiv o kommer upp med framdelen.

Sen är samlingen inte allt.
att den böjer sig genom hela kroppen o tvärar där den ska.

Man vill ju se att den kan bibehålla sin balans o takt o inte tappa all aktion.

Det är ganska lätt att förstöra eller inte kunna vidareutveckla ett ämne:crazy:

Är 100 på att mina hästar skulle kunde ha blivit stjärnor om de fått rätt ägare:angel:

hästarna som vi pratar om rör sig inte såhär i hagen.
De kan ofta se ganska oansenliga ut:confused:.

Det kommer med styrka o en bra utbildare som kan ta tillvara på resurserna.:bow:

Sen har vi förstås- undantagen.en på miljonen-hästarna

Ja, ja, ja, fortsätt du att trycka ner oss med ditt elittänkande :devil:
Jag föredrar att se att det är HÄSTEN som inte kan :angel:

:rofl: :rofl:

Ja, ja, ja, fortsätt du att trycka ner oss med ditt elittänkande :devil:
Jag föredrar att se att det är HÄSTEN som inte kan :angel:

:rofl: :rofl:
Ja men hur ofta är det hästens fel:mad:

sätt upp en duktig o bli ödmjuk.

Hatar:devil: folk som säger att hästen inte kan!!!
eller att DEN har svårt för det ena eller det andra.

De blir som man gör dem.

nej det kan ingen.

Eftersom det blir så polemiskt - vi börjar om.

Jag tror att all egentligen är överens om att Dressyrmuppens film på öppna är den helt klart bästa filmen i tråden hitils. Min bild är ju en bild - så den hoppar vi just nu.

Däremot är den filmen kanske inte urtypen för en öppna. Eftersom det är en ung häst och den vid tillfället är spänd ( inte så konstigt) Så den är inte så stadig i sina "bordsben".

Sedan tror jag att vi alla imponeras av det vi själva har svårt med

Har man lätt att tappa takten i öppnan så imponeras man av en som håller takten ( i meningen reglebundenheten) Hästen på filmen är ju så begåvad att den gör det trots att den är spänd.

Har man lätt att tappa, eller probelm med att släppa fram energin så tror jag man imponeras av det också, tappar man böjningen så blri man imponerad av det.

Jag tror att vi aldrig kommer i från att vi vi har fokus på det vi själva fokuserar på just nu i vår egen ridning. Vi har alla olika glasögon på oss.

Det jag själv reagerar på här i tråden - är när tecken på spänning ses som målet.

Det mest framträdande kriteriet på en öppna är väl ändå inte flashighet utan att det sätter sig - så att öppnan blir det den är tänkt för

Denna ryttare är ju egentligen väldigt extremt duktig på att hålla koll på bordsbenen, och få dem att arbeta rätt biomekaniskt.
Och det kommer nog på denna häst också. Det unghästvingliga försvinner, kanske redan nästa dag utan clinic.

Ngn som vet är det hans häst?

Skall bli spännande när den är äldre och starkare.

Men nu säger du ngt annat, delvis:confused:

Ja, vi är alltså alla imponerade, eller:confused: Vi är överens då.

Beträffande det vi har svårt för, så jämfört med denna nivå har jag svårt med allt, så.....kanske andra bara har svårt med detaljerna för att nå dit, vad vet jag.:cool: (Det lät lite lustigt när du skrev sådär:o)

Och VEM tolkar du har spänning som målet:confused:

Sorry, vill bara förstå, för nu tycker jag det har blivit lite olika linjer, från din sida, och vill gärna fatta. :o

Som jag förstår det nu var även du imponerad av både häst och ryttare?

Det är en fin linje mellan spänst o spänning.
vill man ha en oengagerad häst- helt avspänd, så är det stora problem med spänsten istället.

Den här hästen blev riktigt rädd vid ett tillfälle på clinicen.
Tycker att ryttaren sköter det hela med bravur. hästen kommer med tiden att vara mer cool- får mer erfarenheter o kan dissa mer- kanske:angel:

Denna är mer neutral, en vanlig människa på en vanlig häst. Inte så samlande utan mer öppna och sluta i låg form.

Jag kan höra en (tränar-) röst i huvudet som säger " a little more action please" och "a little more sideways please" när jag ser den, men den är helt ok. :)

Jag undviker "lag":(

Sen vill jag inte uttala mej om en uppenbarligen svensk film som inte ryttaren själv lagt in.:cool:

Allmänt vill jag bla se energi och öppet framåt.

KL KL
Fubderade idag då jag red ut, om det är så att det automatiskt blir så att vid en skaplig öppna, så kommer nacken upp, överlinjen längs och hästen samlar sig.
Tyckte det verkade så, men jag vet inte om jag kan lita känslan?

KL KL
Fubderade idag då jag red ut, om det är så att det automatiskt blir så att vid en skaplig öppna, så kommer nacken upp, överlinjen längs och hästen samlar sig.
Tyckte det verkade så, men jag vet inte om jag kan lita känslan?

Rent logiskt sett (alltså från den logik jag lärt mig) så borde det bli så.
Eftersom det är "naturligt" för en häst att gå med relativt krökt nacke och välvd hals när överlinjen kommer med och magen lyfts för att höja ryggen - vilket det gör om hästen hänger ihop (= är i en bra böjning) och blir ombedd att bära mer med ett bakben utan att samtidigt tappa något av de andra pusselbitarna..

Frågan är väl hur ofta det fungerar som du beskriver.? Visst kan hästen spänna emot lite *för att* den inte går i en ärlig form och att den får till bärigheten bättre genom öppnan och då upplevas mer lång i överlinjen när den blir mer "ärlig" = samlad.
Och ja, jag *tror* att hästarna i regel lär sig att samla sig mer och mer om den är bekväm med rörelsen, förstår vad som förväntas av den så man kan leka med ett litet snäpp till, blir smidigare och starkare utav övningen. Att man får en del gratis av övningen. Men det kan vara något jag själv upplever för att jag har lättare att få till samlingen i öppna/sluta (ffa sluta eftersom jag fortfarande inte är särskilt duktig på öppna) på en häst som redan har styrkan och utbildning nog för att samla sig.

Angående filmen som Fredrik lade ut:

Där har du ju ett ypperligt exempel på en häst som gör det ryttaren ber den om. Fotförflyttningen och kroppen på hästen är relativt bra.
Men detta är ju inget man är nöjd med.

Varför?
Jo, för att hästen är på framdelen. Allt arbete vi gör är att få den att ta mer vikt på bakbenen. Det är svårt, det är därför inte så många av oss klarar av det.
Det gäller alltså att få vippbrädan att sluta vippa framåt och förskjuta vikten bakåt. Det gör man genom halvhalter - förhållningar och drivning i samspel. Öppnorna och slutorna är också ett sätt att få den att ta mer vikt på bakbenen men det är bara en liten början.

När det lyckas kommer hästen att börja röra sig bättre genom kroppen - det är alltså ingenting man tvingar hästen till som någon annan skrev här - utan det sker genom bra ridning.
Naturligtvis är det jobbigare för hästen varför man gör det i små doser till att börja med.
Mvh Malin

Det var pedagogiskt skrivet:banana:

För att uppnå det måste man ju ha den på yttertygeln o en häst som trampar på:angel:

Vet inte om Sluta är lättare egentligen. Man kan inte bara flytta in rumpan, utan måste få den att runda sig runt innerskänkeln- ja jag måste använda den;) o ytterbogen på plats.

Jag tror att sluta kan kännas lättare, eftersom det inte är svårt att putta in ett bakben:angel:

Men att ha hästen på hjälperna och få en samlande effekt, kräver mer och är svårare på sätt och vis, tycker jag, än öppnan. Lättare att tappa takt och tempo, tex.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett