Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Jag hade t o m redan kollat på det ett par gånger innan det länkades till i tråden, när jag sökte på "öppna" (eller om det var "shoulder in"?). Tycker absolut det ser mäktigt ut men ur visualiseringsaspekt är det ändå inte bra. 1. jag strävar inte efter att få hästen gå så (delvis eftersom vi inte är i det stadiet än) 2. det syns inte så bra för alla ben när man endast ser ett kortare klipp framifrån.

Klart man vill se lite olika typer/stadier av öppna. För att få en bra helhet och lite känsla för rörelsen och hur det kan se ut.
Samling och böjning ser jag f ö som ihopkopplat - inte det ena utan det andra i skolorna. Om man inte har svag böjning och därmed svag samling.

Hur många av oss tror du kan rida en öppna så:confused: Man kan uppskatta det ändå. :idea:
Vad menar du med "visualiseringsaspekt"?

För mej funkar det utmärkt att se såna ekipage och ta med känslan i den egna ridningen och därmed rida bättre själv,( i alla fall just det passet :rofl: ) Psykologiskt bra!

Lite OT kanske :angel: men...

:idea: Jag skulle vilja se en animerad film där en häst utför öppna (många andra rörelser oxå för den delen) på ett superkorrekt sätt. :) Så att man får se, utan skavanker eller egenheter. En öppna som utförs med liv och lust som alla kunde var överens över hur det EGENTLIGEN ska se ut. Men då skulle väl det vara så svårt att få det att verkligen se levande ut... Men ändå!
;)

PS
Är det inte så oxå att man vågar kanske diskuttera lite mer vilt och hårt kring ett ekipage som faktiskt visar upp en suverän öppna? Det kan ju vara lite känsligt att göra på ekipage som kanske inte kommit lika långt som Kottas+häst. Sen tycker väl jag att det finns även mer att diskuttera när det ser så här bra ut! Speciellt när tråden handlar om en ideal-bild för öppna. Här är nog, anser vi alla, en ypperlig ideal-bild - som är en suverän utgångspunkt till diskussion.

Att diskuttera är inte att såga. Det är att försöka skapa sig själv en uppfattning om vad vi egentligen ser, alla på en gång.

Eller, är det kanske bara jag som tycker så? :)

Senast ändrad:

Inte ens domarna är överens om vad som är en korrekt öppna.

Hur ska ett gäng internetryttare kunna diskutera på en rimlig nivå vad en korrekt öppna?

Där någon ser att ena hoven sätts ner korrekt ser en annan en sänkt rygg.
Där någon ser energi ser en annan "spring".
Där någon ser fin böjning, ser en annan en avknäckt hals.

Det jag finner anmärkningsvärt är att när någon lägger in en film på en häst som rör sig sådär en 1000 ggr bättre än de man vanligen ser som exempelfilmer, då är det ingen som ens känner igen klassen på hästen. :cool:

Edit: Jag borde satt ordet "ingen" inom fnuttar!

Hur ska ett gäng internetryttare kunna diskutera på en rimlig nivå vad en korrekt öppna?

:rofl: Helt precis...
Men ingen har dött av lite diskussion - nåt lär man sig ju alltid av att studera de bästa!
Och jag tror nog att vi alla ser att det är en långt bättre öppna än många av oss någonsin skulle klara med våra hästar - fast alla kanske inte lägger ner tid på säga detta eller att ge beröm för den. Man vill kanske komma åt funderingarna man har först, istället. Skulle Kottas dyka upp här, då kanske det skulle vara en annan sak :D.

Aja, fler filmer vill vi ha!!! :bump: (Tycker jag ;))

även till jacko m.fl.

Eftersom ni tjatar ska jag kolla lite till! ;)

När man ser ur den där vinkeln (rakt framifrån med vinkeln lite "underifrån" eller hur man ska förklara) så får jag nästan lite framtungkänsla. Inte som egentligen har med ekipaget att göra, men att det liksom känns vikt framtill. Blir knas i huvudet så det vill jag inte befästa! :p
Men som sagt, ändå intressant att studera.

Hur många av oss tror du kan rida en öppna så:confused: Man kan uppskatta det ändå. :idea:
Vad menar du med "visualiseringsaspekt"?

För mej funkar det utmärkt att se såna ekipage och ta med känslan i den egna ridningen och därmed rida bättre själv,( i alla fall just det passet :rofl: ) Psykologiskt bra!

Se förra inlägget, tror inte jag kan förklara det bättre än så :o

haha kanske får man psykologiska mindervärdeskomplex? :rofl:

Där någon ser att ena hoven sätts ner korrekt ser en annan en sänkt rygg.
Där någon ser energi ser en annan "spring".
Där någon ser fin böjning, ser en annan en avknäckt hals.

Det jag finner anmärkningsvärt är att när någon lägger in en film på en häst som rör sig sådär en 1000 ggr bättre än de man vanligen ser som exempelfilmer, då är det ingen som ens känner igen klassen på hästen. :cool:

Edit: Jag borde satt ordet "ingen" inom fnuttar!

Om jag lägger in en film på en häst som ska gå demonstrera spansk skritt och bara lyfter på frambenen pyttelite mer än vanligt - men som övriga tiden går och utför perfekt piaff och passage och dylikt - tycker du det skulle vara anmärkningsvärt om man får kommentaren "vad var det DÄR för spansk skritt?!" istället för "WOW, vilken välskolad häst! vilka rörelser!"
Ingen bra parallell till öppna-exemplet, men så det låter på dina senaste två inlägg - skit i öppnan och smådetaljer, titta på HÄSTEN! För den är skitsnygg och maffig och har ett grymt steg - men jag tror man skulle se det bättre ur en annan vinkel och ev. när man fokuserar på annat än bara rörelsen.? :p

KL
Jag blir faktiskt lite glad åt att läsa att många av er inte rider som i filmen. Har ju själv eoner kvar till ens närheten av det man ser där.
Men det är inspirerande, och ikväll blir det att öva öppna med min eminenta tränare. Nog känns det som att motivationen höjs av sådana här trådar...

Nej, det är nog ingen av oss som rider som i filmen. :) Då hade vi väl inte suttit här - då hade vi varit och ridit någon av våra 7 topphästar just nu. :idea:

Och en korrekt öppna, det hade man liksom bara utfört, utan att tänka sig för. Möjligen funderar man när man får domarprotokollet och bara får en 7:a. Som Andreas Helgstrand sa då han red Tellwell på sin clinic (Tellwell är en svensk häst) - "jag satsar på att få 9: or, man ska inte nöja sig med 7: or, så nu tänker jag se om han har en 9-mässig sluta i sig". Vi andra är liksom inte i det häradet.

Men inspireras kan man! Även av en liten shettis på töm!

Vart ju lite gymnastik i alla fall. Hoppas hästen är bättre i benet.

Ja det var ungefär så vi tog det också, som gymnastik. Benet krånglar fortfarande emellanåt (är kollad av vet), men vi fortsätter med gymnastiken och det går bättre och bättre. Har inga nyare bilder dock.

Tycker det ser jättefint ut. Fin böjning :)

Tack. Han har mycket att lära sig, min lille travargrabb, men han (och matte) gör så gott han (de) kan. :D

Veva med benen är inte vad jag ser på den filmen jag la in öht.

En häst som är självbärig OCH SAMLAD får en kadens i stegt...ett flyt eller en typ av häng i steget som enkelt blir passage om man tar en halvhalt.

Har ett filmklipp på mig som jag kan lägga in...inte på öppna men som kanske bidrar till just denna del av diskussionen. Tyvärr dålig kvalitet men lie av självbärighet ändå så håll till godo.

http://s84.photobucket.com/albums/k34/boots_011/?action=view&current=Video000-1buke-4-1.flv

Det är väldigt fint med hästar som går med "häng" i steget, men jag tycker inte det har så mycket med samling/bärighet att göra. Mest med tanke på att de *kan* gå så hyfsat enkelt (inte att alla kan det, men de som har lätt för den biten) även utan samling..
För gå med ett visst "häng" i steget kan t o m jag få min pålle att göra trots att vi förmodligen är ljusår från att göra det med bra bärighet och en del samling :angel:

Kanske det som menas med "passagehäst" eller "piaffhäst", när man kan märka väldigt tydligt vilket håll hästen verkar ha lätt för, även om man inte närmar sig de momenten ännu i ridningen.
Jag har en "ökad trav-häst" (alltså som har hyfsat potential att få snygga ökningar) och en "passagehäst" som förmodligen skulle ha lättast att lära sig den biten (*host* ta det där med "lättast" med en nypa salt) och förra kusen hade nog varit en "piaffhäst". Vilket nog kan märkas när man jobbar i traven i form av t ex den där kadensen i steget...?

Senast ändrad:

Btw, jag har tittat på videoklippet (öppna) några gånger till nu.
Om jag bara fokuserar i boghöjd och uppåt går det bättre att "känna" rörelsen! :p
Då blir inte benen distraherande.

bara undrar... menar ni att hästar ser ut så när de bär sig? Att de vevar med benen för att de bär sig? Eller har jag fattat helt fel nu? Vill bara veta, för detta är något nytt för mig. Har lixom aldrig tänkt på det i samling förr...

Jag har inte tid med detta egentligen :angel:

Men det är rätt stor skillnad i vad man ser som ideal.

Vad man lägger i begreppet självbärig.

Kadens är ju en markerad regelbunden takt.

Vi imponeras alla av olika saker.
Muppens film visar ju vad som är modernt, och givetvis en begåvad häst, och en duktig ryttare men det är vingligt...

Att sätta ut benet åt sidan är ju faktiskt ett "försvar" och ger avdrag...
och farmbenen skall iten gå på samma spår, det gör den för att den inte är är helt avspänd i ryggen - då fär man det där rollandet i bogen.
ohh obehagligt att rida i, men oj vad beröm jag fick :o
Men inte av tränaren :devil:

(Observera nu - jag rider deffiinitivt inte så bra som muppens ryttare :o - jag har deffinitvt inte en sådan häst :rofl:, Bukemantra :D ...men jag har känt hur det känns när hästen börjar rolla med framdelen)

Hästen på filmen är ju en klasshäst men den är inte vare sig i balans eller losgelassen eftersom den går på samma linje fram, men en del tycker detta är snyggare än det som är korekt enligt TR riktlinjer osv.

Det handlar ju inte alls om att den inte "duger" utan att det blir väldigt knasigt om det inkorrekta blir "norm" - bara för att det SER tjusigt ut.

Det är en sida av saken

Sedan är Kottas världsberömd för sin sits och balans, men han är inte värdsberömd för att lyfta fram impulsion - vilket Muppens ryttare ju är bra på.

Kottas säger själv - försök inte bli som den och den - försök bli bättre.

Då kan man ju lära sig en del av Kottas, men annat av Mupens ryttare :)

Senast ändrad av en moderator:

En självbärig häst är ju en som _bär sig själv_

När hästen blir "passagy" i traven så arbetar den ju inte rätt utan den tar spjärn och skjuter mot handen. Men många tycker det är snyggt.

Balanstrav har ju också häng.......

Men inte är det rätt

Jag hade t o m redan kollat på det ett par gånger innan det länkades till i tråden, när jag sökte på "öppna" (eller om det var "shoulder in"?). Tycker absolut det ser mäktigt ut men ur visualiseringsaspekt är det ändå inte bra. 1. jag strävar inte efter att få hästen gå så (delvis eftersom vi inte är i det stadiet än) 2. det syns inte så bra för alla ben när man endast ser ett kortare klipp framifrån.

Klart man vill se lite olika typer/stadier av öppna. För att få en bra helhet och lite känsla för rörelsen och hur det kan se ut.
Samling och böjning ser jag f ö som ihopkopplat - inte det ena utan det andra i skolorna. Om man inte har svag böjning och därmed svag samling.
Böjningen är INTE lika med samling!!!!!
Jag köper att man använder skolan för att lösgöra o stärka- gör själv så, M E N.........i förlängningen är det för att man oxå vill samla den o då krävs det aktivitet o halvhalter.
En halvhalt går inte igenom på en häst som inte arbetar med energi- den bara dör- tappar allt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama