Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Jag förstod och håller med men tycker att det brister i så mycket mer än ytterhjälperna....

Det går öht inte att rida komfort trav om man vill få kvalite genom utb.skalan.
Takten + lösgjordheten + stödet finns jö inte alls :cry:
Tummen på spiken.:angel:
Det krävs att motorn är på BAK- att den frivilligt stoppar in sina bakben- utan att man måste böja den för mkt för att få in- det ena- bara.
att den ges en möjlighet att förflytta vikt bak.
Gaias ryttare hjälpte inte sin häst alls- åkte runt.

Tyvärr tycker jag inte att denna video visar öppna såsom den skall ridas....först måste hästen arbeta igenom sin kropp, rygg med energi och vinklade leder för att rörelsen skall vara till nytta.

Hittade en video som tyvärr är lite kort men här ser man hur lite ställning som behövs och dessmer böjning i bålen som krävs.

Vad tycks ?

http://www.youtube.com/watch?v=MZiJw-ZdA7g

Hmm... Synd att det syns så dåligt när man bara ser framifrån. Störde mig mest på att bakbenen vevade hit och dit! :p
Tack iaf för synpunkter, mycket tänkvärt.

Tack för bild! :)
Såg harmoniskt ut..

Tror faktiskt jag börjar få till "öppna-känslan" lite bättre nu, har börjat få till bättre öppna från marken, eller ffa lite lättare att märka om det blir öppna eller inte. :banana:
Är det där med "tvärningen" i framdelen jag har haft svårt med, men börjar få in det i visualiseringen också. Blir bättre helhet när man kan tänka/känna hur HELA hästen ska röra sig.

Ja jag såg både bakbenen... och att frambenen verkade gå på samma spår :angel:

Nu såg man inte frambenen helt så mycket men nej det gör dom inte, tycker jag.

Vet inte riktigt vad man ser på din stillbild:confused: Det är ju svårt att bedöma utifrån en enstaka bild som inte heller visar nån perfekt rörelse, som du påpekar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är svårt att veta/känna om baken spårar som den ska, men det kanske kommer med mer erfarenhet? Misstänker att jag vill ha för mycket böjning och att det kajkar ur och blir vingligt då...

Jag tycker det är svårt att veta/känna om baken spårar som den ska, men det kanske kommer med mer erfarenhet? Misstänker att jag vill ha för mycket böjning och att det kajkar ur och blir vingligt då...

Jag tycker att det är en bra öppna om hästen svarar med att komma upp i formen och söka sig något framför lod.
Samlande rörelser kan man mest se effekten på hästens form så slipper man bry sig om bak.

Bakbenen vevade hit och dit :confused:

Tänkte du inte på det? Den "vevade" utåt med bakbenen i varje steg. Vevade lite liknande med frambenen också men mer framåt/uppåt jämfört med bakbenen uppåt/i sidled. Fick svårt att koncentrera mig på själva öppnan.

Jo, så är det nog för mig. Men inte att jag "vill ha" för mycket böjning egentligen, snarare att man inte riktigt fått till känslan av när det är på väg åt rätt håll och vågar nöja sig med lite - som förmodligen ofta ger mer.
Min häst är ju liksom också under inlärning, så någon perfekt öppna kommer vi nog inte få till på ett tag. När det bara blir halvdant - åt rätt håll (vilket det ju ofta blir under inlärningsfasen, som man bör belöna för att komma vidare och successivt kräva mer) så tycker jag inte det känns så tydligt att man "vågar" nöja sig.

Men hade nog varit lättare med en vägg/ett staket att hänga sig på som sagt. Utan pelare som sticker ut innanför väggen var 5:e meter.

Tänkte du inte på det? Den "vevade" utåt med bakbenen i varje steg. Vevade lite liknande med frambenen också men mer framåt/uppåt jämfört med bakbenen uppåt/i sidled. Fick svårt att koncentrera mig på själva öppnan.

Är kanske svårt om man aldrig sett en häst som bär sig.

Man kan ta genvägar, men vete tusan om vi lär oss av det. Men hästen tycker nog det är behagligare att slippa bära sig o bara böja

bara undrar... menar ni att hästar ser ut så när de bär sig? Att de vevar med benen för att de bär sig? Eller har jag fattat helt fel nu? Vill bara veta, för detta är något nytt för mig. Har lixom aldrig tänkt på det i samling förr...

*knapplån*

Tänkte ge er en bild till att analysera sönder. :angel: Bilden är drygt ett år gammal. Både jag och hästen är gröna och orkeslösa och hästen har krångel med ett bakben. Öppnan har råkat bli på 4 spår, det var inte tanken från början. :angel:

6049992.jpg

Bild tidigare på långsidan

bara undrar... menar ni att hästar ser ut så när de bär sig? Att de vevar med benen för att de bär sig? Eller har jag fattat helt fel nu? Vill bara veta, för detta är något nytt för mig. Har lixom aldrig tänkt på det i samling förr...

Nej inte veva m benen.

*knapplån*

Tänkte ge er en bild till att analysera sönder. :angel: Bilden är drygt ett år gammal. Både jag och hästen är gröna och orkeslösa och hästen har krångel med ett bakben. Öppnan har råkat bli på 4 spår, det var inte tanken från början. :angel:

6049992.jpg

Bild tidigare på långsidan

Vart ju lite gymnastik i alla fall. Hoppas hästen är bättre i benet.

ja, jag menar det. Men då undrar jag (i det allra ödmjukaste :))vad ni i så fall menar med svaret #73 till Totola??

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama