Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Christobal, var har du fått denna bild. Det är trevligt med en källa, även om jag tror att bilden verkligen HAR använts tidigare.

Mvh

IngelaH
moderator

Kanske t o m tvärtom- om du har hästen rak i halsen o bara ställd. så kan du få med ytterbogen bättre.

Om hästen har lärt sig att gå förböjd, kan det krävas att t o m tränga med ytterhanden för att få med den eller ställa utåt o sen leda inåt å få böjningen med säte o innerskänkel.

Såg nu detta: (Det är vad jag menar. Hästen går nog med vänsterbogen mot väggen. )

Hmm... Nja, inte som jag upplever det utan snarare tvärtom, kanske formulerade det konstigt. Upplever att hästens innerfram är lite förskjuten inåt snarare att den hamnar innanför pga böjning (den kan gå så även på rakt spår om man inte verkligen placerar hästen, av ren vana och för att använda starkare bakbenet skulle jag tro).
Så ytter bog (vänster) kommer inte fram. Mesta vikten ligger på h- fram, därför har jag svårt att se att vänsterbogen skulle gå vid väggen, tvärtom kämpar jag för hand med att lyckas få den gå med bogen vid väggen :angel:

Har ingen bra bild där jag sitter nu, att lägga in, men sök så hittar du nog bilder ovanifrån som visar öppna så ser du precis hur bogarna ska vara. Som axel skrev, som när du ska in på en volt (fast du inte går in på volten)

Men visst borde det bli "cykelstyre inåt" dvs intre handtaget (bogen) lite bakåt och yttre framåt?

n visst borde det bli "cykelstyre inåt" dvs intre handtaget (bogen) lite bakåt och yttre framåt?
Om hästen bara skjuter ut bogen o går åt sidan så är det inte att rekommendera.
Titta på bilderna hur liten böjning det ska vara.

Jag sitter mer på inner sittben (vill ha böjningen runt det).
Ang underskänkeln så använder jag den vid behov (av att förtydliga, framåtdrivande etc)

Om hästen bara skjuter ut bogen o går åt sidan så är det inte att rekommendera.
Titta på bilderna hur liten böjning det ska vara.

Nej givetvis att den ska följa riktningen och inte "dra" åt något håll med bogen. Vet det rent tekniskt även om jag har svårt med känslan i visualiseringen :p På den beskrivningen låter det som att hästen skulle vara lång även i innersidan, vilket jag inte vill..
Måste ju vara jämnt i förhållande till resten av hästen.

Senast ändrad:

Hur har ni det med tyngdpunkten i en öppna? Rakt över, lite in- eller utåt?
Tycker på teckningarna att det ser ut som att tyngdpunkten är förlagd något inåt.?

Bilden är fel :crazy:

Hästen följer vikten - lägger man vikten där så går hsäten in på en volt, vikten måste mer åt det håll man skall dvs visa vägen - det verkar även rakritkande på vikten mellan frambenen håller in ytterbogen osv.

Källan är Müseler btw.

Christobal, var har du fått denna bild. Det är trevligt med en källa, även om jag tror att bilden verkligen HAR använts tidigare.

Mvh

IngelaH
moderator

Ser ut som W Müseler, Ridlära

Gast

Han visar även de andra skolorna, hörnpasseringar etc

Sorry, Fredrik, såg din kommentar precis att det var M

*kl*

Jag tycker att det där var en illustration som stämmer väl överens med min känsla! När det gäller tyngdpunkter så får man komma ihåg att det inte är något statiskt system vi pratar om!

Jag tycker att det är enklast att få till alla mina kroppsdelar och att få det där "enkla flytet" i galopp. Där blir det så uppenbart när jag hamnar fel, för då byter hästen galopp :o I de andra gångarterna så gör jag ofta aldeles för mycket - förmodligen gör jag något som motverkar rörelsen och så försöker alla andra kroppsdelar kompensera för det :crazy:

Jag sitter med höften i galoppläge, innerbenet lite mer "rakt ner" under mig och böjer hästen runt detta, tar båda händerna lite inåt och lyfter med mig ytterbogen. Gör jag inget mer kommer ju hästen gå in på en volt, men så fokuserar jag på den linje vi ska följa och skjuter min tyngdpunkt längs denna och hästen följer med i en öppna :idea:

*tänka tänka*
(kl)
Då det trilskas lite i kroppen på hästen och den inte kan spåra självbärigt, då är öppnan en ruggigt utmanande rörelse. Ska försöka tänka ut hur jag gör med minsta möjliga korrigering/inverkan då hästen följer sitsen utan problem.

Böjer med sitsen, inner höft fram och axel lite bak. Behövs innertygel är inte hästen redo känns det som! Vill ha lite kontakt på ytter om något.
Från spåret vrider jag in överkroppen så yttertygeln tar med bogarna in och sedan för jag fram inneskänkeln lite så inte höften tappar läget.
Om hästen är ledig och mjuk behövs ingen impuls av innerskänkeln.
Kan ibland inleda rörelsen med en liten putt med innerskänkeln efter en liten förhållning så hästen kommer ihop lite mer och går in i öppnan lite mer aktiv.
Rider nog öppnan med överskänklarna och lägger vikt i ytter stigbygel för att ange riktningen. Om jag byter riktning ur en öppna vidare i sluta på diagonalen tex, så räcker det med att lägga om vikten i inner stigbygel och öppna upp innerhöften.
Kanske en putt med ytterskänkel för att inleda bra med nya bärande bakbenet.

I svåra varvet på min ena häst, där vikten hamnar på vänsterbog, (pga spänningar i vä bak som är starkare i påskjutet) behövs lite mer inverkan sämre stunder.
Brukar tänka på att flytta framdelen i förhållande till bakbenen för att inte det starka men styva inner bak ska kliva förbi tyngdpunkten.
Men med våra problem är ju framdelen på väg för långt åt det håll den ändå ska.. Svår balans i vågen då. Kanske lättare att flytta i öppna från volt och utåt en bit.

Stoppar upp bogarna om de är på väg inåt med kort förhållning och flyttar sedan mot öppnan med sitsen och vikt i ytterstigbygel. "långt ytterben" men lite betoning på inner sittben ändå för att inte böja om.(tror det funkar så men är inte säker..)
Skänkelinverkan brukar kunna putta iväg benet för långt och vi tappar flowet, jag hamnar i obalans. Behöver sitta kvar oberörd då hästen själv inte hittar sin balans pga spänningarna.

Men såklart är det roligare att rida då allt är mjukt och smidigt och det bara behövs förändring av magriktning!:love:

Är det för svårt skiter jag i såna övningar och jobbar med något som går igenom utan för mkt teknik, tex galopp avsuttet.
För dålig öppna ger nog inget mer än frustrationer!

Känsliga fröken är som en liten rullande boll mellan överskänklarna, försöker hitta den lättheten med okänsliga långeman oxå! fast tar det emot för mkt skiter han i finlir.. Men vill man ha det lätta kanske man inte ska ta i då utan vänta på att förutsättningarna förbättras?!

Ja det låter rimligt.
Men som Biffen mfl säger så kanske man ska ha mer kontakt m inner sittben, men sin tyngdpunkt ngt utåt?
Tränaren försöker få mig att inte vika mig, och som hon sa så är det mer känsligt för en gubbe, min tynggdpunkt är ju så högt upp, så det behövs så lite för att saker o ting ska kajka ur.
Förresten så var det för mig likadant som för dig tot igår, då tränaren sa bra och jag skulle avbryta, så mitt fokus flyttades, ja då kom det någon millisekund av det där man söker...

För att få till böjningen tror jag att sätet o benen gör sitt, men sen när man även vill ha samling kan man inte sitta så längre.

Har oxå "tyngdpunkts" problem, önskar jag hade mer kvinnliga former - har mycket tyngd högt upp i kroppen.
Men rätt "tänk" hjälper - låg tyngdpunkt, liksom smälta ner i sadeln, lååånga ben - lätt, lätt överkropp och huvud.

*flummar vidare*

Inner sittben får inte vara "starkt" o statiskt utan fortsatt följsamt. Det brukar räcka med att något sträcka upp innersidan (för att inte kollapsa i midjan).
Tänket är ju fortsatt rakt fram längs spåret och tror nog att skillnaden mellan sittbenens inverkan och position inte är så stor utan hästen ska ju behålla baken på spåret - så vikten kanske hellre ska vara mitt över hästen.

Fördelen med att "bara" vrida i midjan är ju mm känslan som man kan få när hästen följer denna vridning bra. Blir böjningen för kraftig så minskar man sin vridning och förhoppningsvis följer kroppsdelarna och hästen kommer på plats.

Tror det är ytterst vanligt att man gör för mycket.
Så måste man överkompensera än hit och dit och det blir spänt och eländigt och hästen försöker så den blir blå lyssna till alla signaler o slår knut på sig själv alt stänger av o går sin egen väg.

Jag kan nästan sjunga som Uggla, det tar fyra sekunder... Men här är det visst en sex sekunders sekvens.

Varför jag tycker den är hyfsad, eller mindre misslyckad än vanligt?

Det är ett av de första seriösare försöken på en hand och jag FÖRSÖKER verkligen, att med långa ben, komma ner i sadeln och "visa vägen" med kroppen. Och Tima viker sig inte på mitten och bara drar iväg med ytterbog, i alla fall inte så mkt som hon brukar.

http://s162.photobucket.com/albums/...428 MH-kurs/?action=view&current=S5030373.flv

Tack för videoklippet! :)
Kunde inte se det på jobbdatorn förut idag.
Och det känns som att det här också bekräftar misstanken om att jag nog gör det för svårt/vill för mycket/blir osäker om jag inte vet att det är rätt :p

Tror det är ytterst vanligt att man gör för mycket.
Så måste man överkompensera än hit och dit och det blir spänt och eländigt och hästen försöker så den blir blå lyssna till alla signaler o slår knut på sig själv alt stänger av o går sin egen väg.

Mjo. :crazy:
Stackarn. Jag har nog tragglat alldeles för mycket sånt (blir som sagt osäker när jag inte har något som helst som bekräftar om det är på rätt väg eller inte, kan räcka med att få ett par bilder från föregående pass eller speglar hade varit optimalt! eller åtminstone en vägg utan störiga pelare som sticker ut överallt...)

Kom precis att tänka på att jag hade precis samma problem med förra kusen. Att JAG ville ha så himla mycket känsla i öppnan av att det hände något att den inte blev öppna alls eller alldeles för mycket tvärning :p
Fick order av en tränare att bara titta ner på innerörat och lägga pyttelite mer tyngd i innerstigbygel, och det funkade faktiskt. Men då hade hästen redan lärt sig bra öppnor, var jag som var lite efter! ;)

Tror jag har fixerat för mycket vid "tvärningen" fram. Att jag behöver mer träning på att bara hålla bogen på plats och leka lite med att byta riktning med hjälp av tyngdpunkten ur det.

Här har jag en bild på en öppna bakom lod :devil: Kunde ju hållt in baken lite till där men vänster skänkel som ytterskänkel är en svag punkt

16958512.jpg

Måste bara fråga runt din bild, i en öppna ska väl bakbenen gå rakt fram och frambenen tvära beroende på graden av böjning?!
Men på din bild tycker jag det ser ut som om inner bak sätts ner snett, alltså tvärar och hästen är rak i kroppen, tom nästan lite motställd i nacken o tittar i färdriktingen lixom.
tänkte bara få grepp om saker, såhär i öppnadiskussionen. Om vi ska söka det optimala.

Jo jag sa ju det

Det är mitt vänsterben och vänsterhand

Senast ändrad:

Åt andra hållet, syns ju knappt från sidan sådär och särskilt inte i det benflyttarmomentet men det är ju därför man får improvisera för domaren som sitter på mitten om man skall ha lite mer poäng

18662628.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt