Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Måste bara fråga runt din bild, i en öppna ska väl bakbenen gå rakt fram och frambenen tvära beroende på graden av böjning?!
Men på din bild tycker jag det ser ut som om inner bak sätts ner snett, alltså tvärar och hästen är rak i kroppen, tom nästan lite motställd i nacken o tittar i färdriktingen lixom.
tänkte bara få grepp om saker, såhär i öppnadiskussionen. Om vi ska söka det optimala.

Det här är ju taget från en film , skall se om jag lyckas få upp den det är ju en hel långsida i öppna på filmen där man kan se fotförflyttningen lite mer ingående.

Ja!:bump:
Aha, tänkte på vad du menade med vänster som svag punkt.
Får lite känsla av att nacken/halsen inte vill ge efter inåt och så ploppar baken med ut och det blir mer sidvärts än öppna.

(bli inte arg då jag spånar och ser saker som lika gärna kan vara helt fel! bara tittar o gissar:o)

Jag tycker som Lusidor, ser inte ut att vara böjd utan mer skänkelvikning. Och ser inte ut som KR?

Hrm, har inte några bar bilder alls. men kan ju bidra med en ändå.. För att ha mer att dissekera, eller skulle vi inspireras..?:p
bilder06196.jpg

För tvär men hästen är sju mil lång, så det blir lätt så då man ber om böjning o tvärning, numera tar jag inte lika mkt i innertygeln som jag gjorde då, utan försöker få till böjningen bakifrån. Skulle vara roligare med en uppsutten bild, men det har jag ingen.
Tycker att skrittöppnor är jättebra för att lösgöra (eller upptäcka att man inte alls var lösgjord..) det är väl det vi håller på med, för hästen var tokstyv den dagen minns jag (gammal bild).
Men bakbenen ser väl ut att gå ungefär rakt, men halsen är för mkt vinklad inåt för min smak. Borde kanske vara lika vinklad som höfterna. Men det är där det styvar sig för honom!
Intrycket är väl krystat tycker jag då jag tittar på den nu. å det stämmer ju med verkligheten!

Tycker att din bild visar mer på sk. vikning, fast alldeles förböjd.
Om man gör så får man ju ännu svårare att få en böjd kropp o istället får en häst som lär sig att bara putta ut bogen o går iväg.

Om man använder öppnan som BÅDE lösgörande o samlande kan den inte böjas för mkt i början. den måste samlas upp i övningen o börja bära mer på HELA bakdelen. vilket är omöjligt om den måste hålla balansen på ytterbogen.

Tack för bilder och lite tankar! :)

Testade faktiskt lite förvänd öppna igår (inte med så stora krav på kvalitet utan som verktyg för att stabilisera bogarna lite, han har svårare att tynga överdrivet på ena bogen då...) och det gick faktiskt hyfsat. Lättare med den förvända som sagt.?

Vi pusslade till en övning som verkar bra för oss för att slippa korrigera så himla mycket, att först rida på en halvstor volt och när man är ungefär i mitten av den öppna delen så fortsätter man utåt åt andra hållet med framdelen tvärandes = hästen böjd åt första hållet fortfarande (höger i det här fallet, övningen behövdes mest i det varvet) eftersom det nog är lite överkurs egentligen så blev det bara några steg och sen rätade jag ut, men målet är att vi ska ta oss runt ett halvt varv i förvänd öppna för att sen kunna vända in på en ny volt i rätt varv med bogarna på plats.

I vänstervarvet vet jag inte riktigt vad man ska ta till för knep. Där blir det nästan den övningen från hästens sida när han vill flyta ut med högerbogen åt helt fel håll :angel: så jag får testa lite som vanligt på volten och försöka hitta någon annan bra övning för att förbättra stabiliteten i det varvet. Blev ändå lite bättre automatiskt efter lite förvänd öppna i båda varv, att han avlastar högerbogen lite.

Växla hellre mellan öppna o förvänd sluta. Då måste du tänka på att hålla linjen med framdelen.
Böj hellre lite mindre än för mkt. Hur ska du annars hålla koll på hela hästen:confused: utan att ngt trillar hit eller dit.
Gör det lätt för hästen istället för att göra övningar som den inte kan klara av. Då hamnar ni i en positiv våg o kan komma vidare:)

Växla hellre mellan öppna o förvänd sluta. Då måste du tänka på att hålla linjen med framdelen.
Böj hellre lite mindre än för mkt. Hur ska du annars hålla koll på hela hästen:confused: utan att ngt trillar hit eller dit.
Gör det lätt för hästen istället för att göra övningar som den inte kan klara av. Då hamnar ni i en positiv våg o kan komma vidare:)

Fast den här övningen är ändå ganska "lätt" för hästen.. Jag behöver inte lägga till så många hjälper, om man säger så, även om han kan tycka sättet att röra sig är lite krångligt innan han fattat tänket och börjar ändra viktfördelningen mellan bogarna :p
Att rida sluta skulle bli för svårt för honom just nu. Han har inte lärt sig vinkla in höfterna ordentligt (börjar bli bättre på det efter en massa arbete för hand, men är svårare att komma åt i högersidan också pga högerbogen). Att rida vanliga öppnor skulle nog också bli lite för svårt, jag snuddar åt det hållet men försöker mest tänka in med framdelen lite och bryr mig inte så mycket om det blir öppna eller inte. Och ja, håller med om att hellre böja för lite än för mycket. Just i förvända öppnan fokuserar jag på tvärningen i framdelen - som ju blir en annorlunda rörelse mot vad den är van vid och lösgörande - snarare än att det blir en korrekt och samlande öppna.

Ska tänka på ditt tips när vi kommit så långt som till öppnor och slutor uppsuttet! :idea:

Kände att det var justare och lättare i längden att lägga in en övning än att sitta och korrigera när man känner att bogen är på väg att dra iväg.

Senast ändrad:

raderat.............

Senast ändrad av en moderator:

-
Tycker att din bild visar mer på sk. vikning, fast alldeles förböjd.
Om man gör så får man ju ännu svårare att få en böjd kropp o istället får en häst som lär sig att bara putta ut bogen o går iväg.

Om man använder öppnan som BÅDE lösgörande o samlande kan den inte böjas för mkt i början. den måste samlas upp i övningen o börja bära mer på HELA bakdelen. vilket är omöjligt om den måste hålla balansen på ytterbogen.
Tack för medhållet!:) Att hästen är förböjd alltså!
Bidrar till felarkivet med den bilden ju!
För andras bilder kan man ju inte dissa hur mkt som helst, så då kan jag bidra med en dålig!

Men hur menar du med vikning FAST alldeles förböjd? Är det inte samma sak, att tappa böjning genom att vika halsen??

Sedan så blev övningen sådan pga att hästen var aldeles osedvanligt stel och därför löste saken med att röra sig sådär. Vad lära? Jo, han var inte lösgjord nog för att bära lika bak, men blev lite ledigare av att kliva i sidled en stund.

Håller med om att det är en kanonbra övning, (men attans vad svårt det är att behålla linjen ibland.) En av mina favoritövningar!

Jag brukar (brukade) köra den övningen på uteritt längs vägen, men tycker det känns som om det är lättare att slarva då än om man flyttar bogarna.
Det känns som att det blir bärigare om jag växlar mellan att flytta framdelen och behålla bakdelen på samma spår.
Att flytta framdelen och placera den på bakdelen i omväxlande sluta och öppna. För att inte bli hängande på framdelen på samma spår och bli lätt bak i flyttandet.

Med bakdelen på samma spår och framdelen flyttbar blir kvaliten (för oss) bättre och det känns mer rejält.
Men det beror ju på vilken del hästen har svårare att maka på!

Hade skritt i åtanke. Men tänker samma i trav på den hästen, som har lätt att sladda hit och dit med bakdelen.
Nyfiken fråga, hurså?:)

Trillade på den här filmen på YouTube tidigare ikväll.
http://www.youtube.com/watch?v=z_R-ngL-wtA

Ha ljudet på, ritten kommenteras av BB. Kanske kan hjälpa till lite? Jobbar själv på att försöka få till bra öppnor, har faktiskt varierat med lite förvända öppnor för att få lite hjälp (som mackan beskrev).

Kommer att följa den här tråden :)

Tyvärr tycker jag inte att denna video visar öppna såsom den skall ridas....först måste hästen arbeta igenom sin kropp, rygg med energi och vinklade leder för att rörelsen skall vara till nytta.

Hittade en video som tyvärr är lite kort men här ser man hur lite ställning som behövs och dessmer böjning i bålen som krävs.

Vad tycks ?

http://www.youtube.com/watch?v=MZiJw-ZdA7g

Lite svårt att se mer än på slutet pga filmningen, men jag tycker det såg bra ut:bow:

Tycker man såg också hur viktiga ytterhjälperna är. Vilket bla saknas på den första filmen:o Man ser tydligt konsekvensen....

Nu var jö denna film lite kort och kanske svårt att se men öppna är jö samlande så det viktigaste är kvaliten på den gångart man vill rida öppnan i för att hästen skall kunna svara på rätt sätt.

Gillar själv takten och den bibehållna energin här.

Nu var jö denna film lite kort och kanske svårt att se men öppna är jö samlande så det viktigaste är kvaliten på den gångart man vill rida öppnan i för att hästen skall kunna svara på rätt sätt.

Gillar själv takten och den bibehållna energin här.

Ja det gillar jag också mycket. Flyt, lätthet, energi.

Ang konsekvenser av bristande ytterhjälper menade jag den film Gaia la in självklart men det såg nog alla ändå, antar jag:o

Ang konsekvenser av bristande ytterhjälper menade jag den film Gaia la in självklart men det såg nog alla ändå, antar jag:o

Jag förstod och håller med men tycker att det brister i så mycket mer än ytterhjälperna....

Det går öht inte att rida komfort trav om man vill få kvalite genom utb.skalan.
Takten + lösgjordheten + stödet finns jö inte alls :cry:

Jag förstod och håller med men tycker att det brister i så mycket mer än ytterhjälperna....

Det går öht inte att rida komfort trav om man vill få kvalite genom utb.skalan.
Takten + lösgjordheten + stödet finns jö inte alls :cry:

Jag vet! Är lite försiktig med att klaga när det är så annan ridstil, men visst har du rätt! Häst är ju häst och rörelsen är öppna oavsett ridstil.....

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?