Sv: Öppna (inspiration!!)
Tycker det ser jättefint ut. Fin böjning
tillägg:
Jag menar svaret till Ingela_S
Tycker det ser jättefint ut. Fin böjning
tillägg:
Jag menar svaret till Ingela_S
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja, jag menar det. Men då undrar jag (i det allra ödmjukaste )vad ni i så fall menar med svaret #73 till Totola??
bara undrar... menar ni att hästar ser ut så när de bär sig? Att de vevar med benen för att de bär sig? Eller har jag fattat helt fel nu? Vill bara veta, för detta är något nytt för mig. Har lixom aldrig tänkt på det i samling förr...
Tänkte du inte på det? Den "vevade" utåt med bakbenen i varje steg. Vevade lite liknande med frambenen också men mer framåt/uppåt jämfört med bakbenen uppåt/i sidled. Fick svårt att koncentrera mig på själva öppnan.
teoretiskt så tänker jag att en samlad häst sätter ner hoven ganska rakt uppifrån, bär en sträcka och lyfter hoven i en framåtgripande rörelse.
[...]
Tycker att samlad gång bör bli mer kontrollerad och stillsam, men tillåter att frambenen lyfts utan ansträngning. Stort men lätt intryck lixom.
När man rider t.ex skolor så börjar man först med att få hästen att förflytta sig som man vill.
När hästen går på det spår man vill, med den böjning man vill och med den eftergift man vill då är det dags att få den att ta i lite.
Det som visas på de flesta bilder här är ju det första - dvs att visa hästen att den kan gå på tre spår med liten böjning i kroppen.
När hästen är stark vill man ju gymnastisera den ytterligare, få bakbenen längre in under hästen och framdelen lättare och då tar man en halvhalt i varje fotförflyttning och då svävar hästen, eller ja, veva med benen kan man ju också kalla det
Är kanske svårt om man aldrig sett en häst som bär sig.
Hästen har en väldigt god mekanik o rör sig stort med lätthet.
Den vill hela tiden framåt o trampar då på med bak.
kolla VAR den sätter sina bakben- inunder hästen o den kommer då upp fram.
en framtung oengagerad häst kan aldrig röra sig så.
Vad vill du ha?
låsta bakben o bogar.
här syns det inte vad ryttaren gör. Kan lova att den INTE skulle gå likadant om vi satt upp.
vi skulle inte kunna bruka den energin, utan skulle stoppa in en stång för att kunna bromsa den
Tror det blir liet överanalyserande här jämfört med vad jag menade. Hästen satte bakbenen på rätt plats.
Men vevade med (ffa yttre bakbenet som var det man såg mest) lite utåt innan den satte ner det. Varför, det tänker jag inte spekulera i, men diskutera gärna på ni andra! min poäng var att det var distraherande så jag inte fick ut någon visualisering av öppna-videoklippet.
Synd.
när det visas en korrekt Öppna som är riktigt bra.
Verkar som om du m. fl. bara vill se böjning- inte samling o aktivitet i den.
KL
Tycker också att "Muppens" film är strålande! Det är ju där någonstans man vill vara. Nu har inte min häst i närheten av de där gångarterna men bara att kunna rida en öppna med bibehållen takt, tempo och samling - det är fasiken inte så lätt! Får man det ena tappar man lätt det andra.