Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Tycker det ser jättefint ut. Fin böjning :)

tillägg:
Jag menar svaret till Ingela_S

Senast ändrad:

bara undrar... menar ni att hästar ser ut så när de bär sig? Att de vevar med benen för att de bär sig? Eller har jag fattat helt fel nu? Vill bara veta, för detta är något nytt för mig. Har lixom aldrig tänkt på det i samling förr...

Veva med benen är inte vad jag ser på den filmen jag la in öht.

En häst som är självbärig OCH SAMLAD får en kadens i stegt...ett flyt eller en typ av häng i steget som enkelt blir passage om man tar en halvhalt.

Har ett filmklipp på mig som jag kan lägga in...inte på öppna men som kanske bidrar till just denna del av diskussionen. Tyvärr dålig kvalitet men lie av självbärighet ändå så håll till godo.

http://s84.photobucket.com/albums/k34/boots_011/?action=view&current=Video000-1buke-4-1.flv

Senast ändrad:

Jag tycker att Fredriks Kottasbild visar på bakben som går rakt fram och framben som tvärar, som önskvärt!? Inget sprätt utåt pga överdriven kadens framtaget ur starka avstamp från marken.
Jag vill ha mjuk gång, där bakbenen ända upp genom ryggen tar emot så mycket av vikten att rörelsen ger ett mjukt intryck.
Kadens där benen flyger utåt eller åt något annat håll än framåt då markkontakten släpper tycker jag tyder på att benen spjärnat mot framdelen i steget och pilbågen är överdrivet spänd. -Fjong mellan diagonalerna på ngt vis. Inte rakt framåtgående (spårande) med böjning i bålen.

Ser inte kadens som något som automatiskt bevisar att det finns sund och bra samling i rörelsen.
Skulle vara intressant att mäta hur mycket kraft som strävar åt sidorna/bakåt på olika hästar i rörelse.
teoretiskt så tänker jag att en samlad häst sätter ner hoven ganska rakt uppifrån, bär en sträcka och lyfter hoven i en framåtgripande rörelse.
Om de fjuttar utåt med hovarna sådär efter hoven lyfts liknar det mer flashig gång som kommit ur spänning. Som när ett energiskt varmblod tar i och släpper taget om marken.
Tycker att samlad gång bör bli mer kontrollerad och stillsam, men tillåter att frambenen lyfts utan ansträngning. Stort men lätt intryck lixom.
-Inte tävlan i höjd och explosivitet i ekipaget.
vill alltså inte heller ha bensprattelkänsla där det ser ut som att hals och bogar jobbar hårt i frambensrörelserna.

Ser inte vad som skulle visas med Dressyrmupps pixliga film heller. Det ser sviktigt ut men om bakbenen tar upp så mkt vikt ser jag inte, kanske pga kvaliten. Ser benlindor som "stannar upp" lite i steget.

Tänkte du inte på det? Den "vevade" utåt med bakbenen i varje steg. Vevade lite liknande med frambenen också men mer framåt/uppåt jämfört med bakbenen uppåt/i sidled. Fick svårt att koncentrera mig på själva öppnan.

Hästen har en väldigt god mekanik o rör sig stort med lätthet.

Den vill hela tiden framåt o trampar då på med bak.
kolla VAR den sätter sina bakben- inunder hästen o den kommer då upp fram.

en framtung oengagerad häst kan aldrig röra sig så.
Vad vill du ha?
låsta bakben o bogar.

här syns det inte vad ryttaren gör. Kan lova att den INTE skulle gå likadant om vi satt upp.
vi skulle inte kunna bruka den energin, utan skulle stoppa in en stång för att kunna bromsa den:cool:

När man rider t.ex skolor så börjar man först med att få hästen att förflytta sig som man vill.
När hästen går på det spår man vill, med den böjning man vill och med den eftergift man vill då är det dags att få den att ta i lite.

Det som visas på de flesta bilder här är ju det första - dvs att visa hästen att den kan gå på tre spår med liten böjning i kroppen.
När hästen är stark vill man ju gymnastisera den ytterligare, få bakbenen längre in under hästen och framdelen lättare och då tar man en halvhalt i varje fotförflyttning och då svävar hästen, eller ja, veva med benen kan man ju också kalla det:o

Jag niade inte till dig, fast det kanske såg så ut... :angel: Jag menade väl eg svaret till både dig och Dressyrmupp - då ni båda ju svarade på liknande sätt. Eller hon höll med dig i ditt svar. Tack för svaret iaf. :)

Dressyrmupp:
Okej! tack för det utförliga svaret :D

Senast ändrad:

teoretiskt så tänker jag att en samlad häst sätter ner hoven ganska rakt uppifrån, bär en sträcka och lyfter hoven i en framåtgripande rörelse.
[...]
Tycker att samlad gång bör bli mer kontrollerad och stillsam, men tillåter att frambenen lyfts utan ansträngning. Stort men lätt intryck lixom.

Haha! Tack, precis så jag oxå tänker, teoretiskt. ;)

Skulle jag klarat det Kottas gör, på lille grå ponnyn så skulle jag känna mig överlycklig.

I filmen är det ju en snygg innerbak som bär stadigt, helt enligt mina önskemål. Men är det , i önskevärldens önskevärld av onaturligt fantastisk dressyr, önskvärt med ytterbaks rörelse in under och sedan nersättning en liten bit utanför "siktet"? Bara för att fråga...

Senast ändrad:

När man rider t.ex skolor så börjar man först med att få hästen att förflytta sig som man vill.
När hästen går på det spår man vill, med den böjning man vill och med den eftergift man vill då är det dags att få den att ta i lite.

Det som visas på de flesta bilder här är ju det första - dvs att visa hästen att den kan gå på tre spår med liten böjning i kroppen.
När hästen är stark vill man ju gymnastisera den ytterligare, få bakbenen längre in under hästen och framdelen lättare och då tar man en halvhalt i varje fotförflyttning och då svävar hästen, eller ja, veva med benen kan man ju också kalla det:o

Ja, precis:bow: Det är ljusår mellan det som visas på en del bilder och filmen.

Ni som är så mycket bättre än mig får gärna analysera sönder några av mina öppna bilder. Jag ser inte så mycket vad som är bra och vad som är fel :(
18514086.jpg

18514579.jpg

Försök i trav
18514725.jpg

18522517.jpg

Hästen har en väldigt god mekanik o rör sig stort med lätthet.

Den vill hela tiden framåt o trampar då på med bak.
kolla VAR den sätter sina bakben- inunder hästen o den kommer då upp fram.

en framtung oengagerad häst kan aldrig röra sig så.
Vad vill du ha?
låsta bakben o bogar.

här syns det inte vad ryttaren gör. Kan lova att den INTE skulle gå likadant om vi satt upp.
vi skulle inte kunna bruka den energin, utan skulle stoppa in en stång för att kunna bromsa den:cool:

Tror det blir liet överanalyserande här jämfört med vad jag menade. Hästen satte bakbenen på rätt plats.
Men vevade med (ffa yttre bakbenet som var det man såg mest) lite utåt innan den satte ner det. Varför, det tänker jag inte spekulera i, men diskutera gärna på ni andra! ;) min poäng var att det var distraherande så jag inte fick ut någon visualisering av öppna-videoklippet.

Det är alltid så kul att se dina bilder:love:

I skritten tycker jag hon ser nöjd och avslappnad ut!

Det är lite svårt att se för all pälsen, men jag skulle önska aaaningen mer ställning i nacken. I skritten syns det knappt, men i traven viker hon huvudet lite åt sidan istället för att ge efter och böja nacken.

/Migo
impad av att du orkar gå med den lilla.... ryggskott?

Vad snällt :) Vi kämpar tappert på. I traven är allting katastrof, vi har verkligen jätte svårt med traven.
Mer ställning i nacken är sant som du skriver. Vi har mest bara koncentrerat oss på att placera benen rätt och inte så mycket formen, den har vi börjat med mer nu.

Nja, ryggskott blir det inte när vi jobbar på lång tygel, men kort däremot;)

*kl*
trådkap

eftersom jag inte orkar/hinner läsa hela tråden så är jag lite taskig och kapar den ist...:angel:

jag gick från en ridgrupp på en ridskola därvi precis skulle börja med öppna, sluta, bogen in och allt va det heter, till en som redan kunde det och på de snälla ridskolehästarna provade jag så gott jag kunde att lära mig själv eftersom jag är på tok för feg för att fråga :crazy:
men nu på hopplektionerna när min tränare säger att vi ska rida bogen in och sluta å så, och det verkligen inte går på min häst så börjar ja tvivla på att jag gör rätt...:(

skulle nån snäll bukare först kunna reda ut vad som är vad (öppna =bogen in eller så) och sen snabbt försöka förklara hur man gör det!:):bow: så himla tacksam om nån kunde hjälpa mig lite snabbt så jag får se om ja gör rätt eller inte...:bow:

Tror det blir liet överanalyserande här jämfört med vad jag menade. Hästen satte bakbenen på rätt plats.
Men vevade med (ffa yttre bakbenet som var det man såg mest) lite utåt innan den satte ner det. Varför, det tänker jag inte spekulera i, men diskutera gärna på ni andra! ;) min poäng var att det var distraherande så jag inte fick ut någon visualisering av öppna-videoklippet.

Synd.
när det visas en korrekt Öppna som är riktigt bra.

Verkar som om du m. fl. bara vill se böjning- inte samling o aktivitet i den.:crazy:

Jag tycker du ska titta på klippet igen. :idea: Det var väldigt inspirerande! Tänk om någon av oss kunde rida så eller visa upp en häst med den lättheten och den energin! *avundsjuk*

Ibland tycker jag det blir lite fånigt när det visas upp bilder/filmer på ekipage som faktiskt är jättelångt från "bra" och det analyseras hit och dit var hovar sätts och hur många mm framför lodplan hästens näsa är. Sen visas det upp en häst med energi, lätthet och smidighet - då känner folk inte ens igen en klasshäst?

Det tycker jag är jättekonstigt.

KL

Tycker också att "Muppens" film är strålande! Det är ju där någonstans man vill vara. Nu har inte min häst i närheten av de där gångarterna men bara att kunna rida en öppna med bibehållen takt, tempo och samling - det är fasiken inte så lätt! Får man det ena tappar man lätt det andra. Min häst blir ofta väldigt seg i öppnan om samlingen är bra - för att han (och jag :o) inte orkar. Men jag tycker att filmen ger en bra "bild" som man kan ha med sig - så där ska jag rida i kväll!! ;) Framåt, framåt...

Synd.
när det visas en korrekt Öppna som är riktigt bra.

Verkar som om du m. fl. bara vill se böjning- inte samling o aktivitet i den.:crazy:

Jag hade t o m redan kollat på det ett par gånger innan det länkades till i tråden, när jag sökte på "öppna" (eller om det var "shoulder in"?). Tycker absolut det ser mäktigt ut men ur visualiseringsaspekt är det ändå inte bra. 1. jag strävar inte efter att få hästen gå så (delvis eftersom vi inte är i det stadiet än) 2. det syns inte så bra för alla ben när man endast ser ett kortare klipp framifrån.

Klart man vill se lite olika typer/stadier av öppna. För att få en bra helhet och lite känsla för rörelsen och hur det kan se ut.
Samling och böjning ser jag f ö som ihopkopplat - inte det ena utan det andra i skolorna. Om man inte har svag böjning och därmed svag samling.

KL

Tycker också att "Muppens" film är strålande! Det är ju där någonstans man vill vara. Nu har inte min häst i närheten av de där gångarterna men bara att kunna rida en öppna med bibehållen takt, tempo och samling - det är fasiken inte så lätt! Får man det ena tappar man lätt det andra.

Precis, jag skulle vara glad om jag kunde rida några meter i öppna som på filmen.... Är helt salig om jag någon gång några meter får med allt samtidigt:o

Håller också med jacko om att det är konstigt att man inte kan uppskatta det man ser när det är kvalité:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama