Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Kadens är ju en markerad regelbunden takt.

Vi imponeras alla av olika saker.
Muppens film visar ju vad som är modernt, och givetvis en begåvad häst, och en duktig ryttare men det är vingligt...

Att sätta ut benet åt sidan är ju faktiskt ett "försvar" och ger avdrag...
och farmbenen skall iten gå på samma spår, det gör den för att den inte är är helt avspänd i ryggen - då fär man det där rollandet i bogen.
ohh obehagligt att rida i, men oj vad beröm jag fick :o
Men inte av tränaren :devil:

(Observera nu - jag rider deffiinitivt inte så bra som muppens ryttare :o - jag har deffinitvt inte en sådan häst :rofl:, Bukemantra :D ...men jag har känt hur det känns när hästen börjar rolla med framdelen)

Hästen på filmen är ju en klasshäst men den är inte vare sig i balans eller losgelassen eftersom den går på samma linje fram, men en del tycker detta är snyggare än det som är korekt enligt TR riktlinjer osv.

Det handlar ju inte alls om att den inte "duger" utan att det blir väldigt knasigt om det inkorrekta blir "norm" - bara för att det SER tjusigt ut.

Det är en sida av saken

Sedan är Kottas världsberömd för sin sits och balans, men han är inte värdsberömd för att lyfta fram impulsion - vilket Muppens ryttare ju är bra på.

Kottas säger själv - försök inte bli som den och den - försök bli bättre.

Då kan man ju lära sig en del av Kottas, men annat av Mupens ryttare :)
Nu yrar du.

vi har ju sett mkt mer av denna häst när den är med på clinic för en världstränare o en dito dressyrdomare- klippet är taget därur.

hästen är skapligt ung o rör sig mkt- lättare att tappa linjen lite.
Den bär på ytterbak o sätter därför ner hoven i yttre hörnet av bordet:D- håller upp balansen där.
Sen är den så pass rätt formad att det bara är framdelen som tvärar varav frambenens nedsättning- framför varandra.

Så nej. Det inte bara ser tjusigt ut, utan är bra oxå.
Den hästen kommer att göra jättefina samlade skolor när den är färdig.
Här har vi det här som man utgår från i skolor- för att sen få dem mer samlade- mkt aktivitet genom kroppen.
Man vill att den gör framåtgripande rörelser oxå- vilket denna kille har förstått.

Är 100 på att även Kottas skulle tycka det- om han inte vore mest fascinerad av Lippizaners som inte kan röra sig med sån elasticitet.:devil: men deras starkaste sida ligger ju ovan mark.

Senast ändrad:

Jag tror att en del hästar kan vara så mekaniskt begåvade att de kan få "passagig" trav utan att det är galet.

Jag tror att en del hästar kan vara så mekaniskt begåvade att de kan få "passagig" trav utan att det är galet.

Precis. Schwung, bärighet/lätthet, spänst mm ingår i bedömningen.
Även om en häst har mindre sådant, men samlar sig kan betyget bli godkänt.
För högre betyg krävs även de ovan nämnda kriterierna, men såna hästar kan vara svårare att få till det med- men där finns förutsättningarna för- 10 p.

vill lägga till avelns frammarsch oxå.

Förr hade man långlinjerade o även lågställda hästar.

De har alltså en mer rektangulär bäryta mellan benen- bordet.
Säger sig självt att de högställda har lättare att bära upp sin framdel- mer bogfri.

Senast ändrad:

Kadens är ju en markerad regelbunden takt.

Vi imponeras alla av olika saker.
Muppens film visar ju vad som är modernt, och givetvis en begåvad häst, och en duktig ryttare men det är vingligt...

Att sätta ut benet åt sidan är ju faktiskt ett "försvar" och ger avdrag...
och farmbenen skall iten gå på samma spår, det gör den för att den inte är är helt avspänd i ryggen - då fär man det där rollandet i bogen.
ohh obehagligt att rida i, men oj vad beröm jag fick :o
Men inte av tränaren :devil:

Men ser du inte att det är en relativt ung häst och hur den arbetar:confused:. Säger igen som jacko sa tidigare - att känna igen kvalité när man ser den. :cool: Den har sån mekanik, därför kan ingen av oss ens drömma om hur det är att rida en öppna på den. Inte ens KOttas skulle förmodligen klaga, som sagt.

Jag blir ärligt talat jätteförvånad över det du skriver:confused::cool:

Vi menar olika saker.

En naturlig luftig trav är en sak.

Men i en "passagy" trav är en med felakig mekanik. - den har tappat ryggen och den " skjuter mot handen" dvs den bär inte bak.
Det är bara ännu ett försvar mot att arbeta rätt.

Men jag har inte menat att Muppens ryttare rider så, jag diskuterar inte enskilda ryttare utan jag svarade bara vad Totola skrev

Nähä:D
Observera nu - jag rider deffiinitivt inte så bra som muppens ryttare - jag har deffinitvt inte en sådan häst , Bukemantra ...men jag har känt hur det känns när hästen börjar rolla med framdelen)

Hästen på filmen är ju en klasshäst men den är inte vare sig i balans eller losgelassen eftersom den går på samma linje fram, men en del tycker detta är snyggare än det som är korekt enligt TR riktlinjer osv.

Det handlar ju inte alls om att den inte "duger" utan att det blir väldigt knasigt om det inkorrekta blir "norm" - bara för att det SER tjusigt ut.
Du kan inte svamla bort det här.

Den bär på ytterbak o sätter därför ner hoven i yttre hörnet av bordet:D- håller upp balansen där.

Här sätter du själv huvudet på spiken.

En häst som är rak - har bordsbenen pekande rakt ned - hela tiden - de kan bara bära vikt när de är rakt mot marken.

de kan inte bära vikt när de trycks bakåt. eller inåt

Grejjen är att detta är mycket bra med tanke på att den är spänd - vilket de också säger på filmen.
Vore den inte spänd (och lite äldre och starkare) skulle den ha benen i bordets fyra hörn. Och få full pott.

Grejjen är ju - att inte blanda ihop 8:an och 10:an

Och att kunna skilja på spänning och spänst

Senast ändrad av en moderator:

Nu när tråden börjar luta lite....

Vilka är det viktigste kriterierna på en bra öppna?

Fast ditt bord står ju still- denna tar för sig framåt.
Begriper inte hur du menar att den rör sig dåligt i öppnan.
Du såg ju flera fel.

Sen är den både spänstig o ngt spänd.
Helt OK.

Böjningen är INTE lika med samling!!!!!
Jag köper att man använder skolan för att lösgöra o stärka- gör själv så, M E N.........i förlängningen är det för att man oxå vill samla den o då krävs det aktivitet o halvhalter.
En halvhalt går inte igenom på en häst som inte arbetar med energi- den bara dör- tappar allt.

Har för mig att vi diskuterat det här förut.
Eftersom jag definerar samlingen i det här fallet efter hur nära tyngdpunkten innerbak är dvs hur mycket vikt inner bak får bära så har det inte med energi eller annat att göra, men är hästen felböjd eller rak, då kommer inte bakbenet ta vikten ändå.

Fast det brukar bli som du säger ändå, att fler pusselbitar måste sitta, annars kan man sällan få till en bra böjning utan det faller isär om man försöker böja mer än man klarar att få samling till...

Samling är inte heller hur mkt den bär med ETT ben eller om den stoppar in ett mkt.
då är travarens trav samlad.
Det har med bakbenet alla ledgångar att göra- inkl. korset plus att manken är uppe.

Senast ändrad:

Kl
kan någon förklara hur en häst kan bära i huvudsak, på det ben som befinner sig längst ifrån tyngdpunkten och även riktningen?

Jag hajjar det som att ytterbak såklart ramar in rörelsen och håller ihop paketet lixom.
Att det är därifrån kraften utspringer på ngt sätt. och då i synnerlighet på hästar med mekanik, men iom det inte BÄR mest.

Jag tror fortfarande på att i den rena samlingen känns det mjukt och lätt.
Inget man måste vara elitryttare och topptränad i koordination och styrka för att bemästra och rida i.
Däremot att skola hästen dit kräver enorm timing, följsamhet och kroppsmedvetenhet och taktkänsla!!

Tänker att, om det som är rätt ska vara så :devil: svårt att bara en liten klick klarar det, vari ligger nyttan av den ridfilosofin för mina hästar?
Om de mjuknar, musklar sig och lättar av att gå i en öppna som inte ser mkt ut för ögon som är lite blasé, ska jag vara missnöjd med vår träning då och jaga vidare efter mer och mer? Mer av kadens, energi, häftigt synintryck. Kanske byta häst för att det ska se så (igen) :devil: häftigt ut som möjligt?
(där försvann poängen med dressyr -för hästen, i mina ögon)
varför duger det inte med att en häst är en häst och kan koppla ihop sin kropp på ett sätt som gynnar den och som iom det blir skönt att rida i?
varför göra det så svårt att man skaffar en häst med mekanik som en formel 1bil och sedan måste kämpa sig blå för att rida med i de extrema explosiva gångarterna??

Håller NÅGON med om att den där mekaniken är ämnad för tävlingsbanan och hästen i sig, personligen, kanske skulle vara lika lycklig med ett mildare mindre iögonfallande rörelsemönster. Som är lättare att bära upp och hantera för gemene man som hästägare?

Kanske låta eliten ha sina flashiga tävlingshästar och låta mig få träna mina mer markbundna hästar i den lätthet som de mår bra av, och vara nöjd då de når sin maxgräns i uttryck.

Blev plötsligt lite pissed av lukten av elitism igen!!
ursäkta, ska dricka lite vatten och slappna av!!

vill lägga till avelns frammarsch oxå.

Förr hade man långlinjerade o även lågställda hästar.

De har alltså en mer rektangulär bäryta mellan benen- bordet.
Säger sig självt att de högställda har lättare att bära upp sin framdel- mer bogfri.

Vill bara lägga in att även en häst som är långlinjerad kan var högställd.
Dom flesta hästar i världseliten är numera ganska långlinjerade tex Isabell Werth har väl aldrig ridit på något annat.
Dom korta ryggarna (och hästarna)är på tillbakagång i både hopp och dressyren då det innebär mer svårigheter än möjligheter. Nu är det lagom som gäller igen.

Är det egentligen någon som har påstått det?

Det har väl mest vänt sig emot att bara för att en häst kan lyfta på benen 1cm över marken så måste det automatiskt vara fel :smirk:

Jo jag vet- blev lite fel där.
Förr "gjorde" man Holsteinaren för kvadratisk, men har nu även byggt på längden lite.
De fick inte plats med sina långa ben170+ hästar.

Limelight var ett sånt ex. på kvadratisk.
Det blev bra på svenska o danska ston.

Senast ändrad:

Håller NÅGON med om att den där mekaniken är ämnad för tävlingsbanan och hästen i sig, personligen, kanske skulle vara lika lycklig med ett mildare mindre iögonfallande rörelsemönster. Som är lättare att bära upp och hantera för gemene man som hästägare?

Kanske låta eliten ha sina flashiga tävlingshästar och låta mig få träna mina mer markbundna hästar i den lätthet som de mår bra av, och vara nöjd då de når sin maxgräns i uttryck.

Hästar personligen skulle antagligen vara lika glada om de gick lösa på stäppen utan en människa inom synhåll. Om de var födda så.

Vad hästar är glada över är säkert olika, och vissa gillar att jobba, visa upp sej, ta i, på det sättet som de är bra på.

Vissa går helst i hagarna och visar upp sej.

Jag förstår inte riktigt vad du menar:confused: Din travare kanske skulle vara gladast framför sulkyn enbart, vad vet jag.:confused:

Är det så svårt att se att hästen är vacker och rör sej lätt och på ett fantastiskt sätt, fast man inte själv nånsin når dit eller hästen man rider:confused: Man kan njuta av det man ser ändå, men där kan ju smaken vara delad., VAD man njuter av, :idea:

Det har väl mest vänt sig emot att bara för att en häst kan lyfta på benen 1cm över marken så måste det automatiskt vara fel :smirk:

:rofl::rofl:

Jag skulle elakt kunna kalla det omvänd elitism, (allt som inte är som min egen häst är fel:cool:) om jag var elak, men är jag ju inte:rofl:

visst är det så att dagens sporthästar inte klaras av alla.
Man är medveten om det.
Men hur ska aveln då gå framåt- bakåt?
därför ska man inte heller köpa en sån om man tror att det blir övermäktigt.

Det är trots allt FÅ hästar som är rena Fomel 1 hästar- varav de kostar därefter.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama