Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Var på banan i helgen, och vi skrattade lite glatt åt en välstammad unghäst som stod selad för inkörning på gången, den stod med kanske två meter mellan bakbenen och fram ihop som normalt.
tränaren skrockade att den visst breddar ja!

Ja, precis, så säger tränare jag känner, de vill ha detta, det är något man försöker få fram. Men som ridhäst är det ju inte så bra.

Hmm. du missförstod.:D
Menade att galoppen var av av dålig kvalité, men som sagt det är inget som är viktigt för en sdn. Bara den är snabb. Exteriör, lynne osv räknas inte. Bara kapacitet o vilja.

Kollar man på lopp med vbl och kikar närmre på då de felar, så skiljer de sig otroligt mkt åt hur de galopperar!

En del, många, kastar sig in i en avbruten konstig gångart där bakbenen fladdrar någonstans bakom i en egen takt, och frambenengör kaninhopp och huvudet rätt upp.

Medans andra växlar upp i en explosionsartad galopp som ser relativt ren ut i takten och har kraft bakifrån. De hästarna måste hållas in för att inte runda de som fortfarande travar!

kallblod som felar kan oxå antingen se ut som avbrutna tarantellor eller så imponerar de med en snygg bärig ridhästgalopp!

Men över lag så har nog de breddande travarna svårt att få plats med sina långa bakben med utåtvridna höftleder inom den ram man ber om i dressyren.
Man måste nog vara duktig på att rensa bort alla spänningar och vara skicklig på att lära dom vinkla sig och bära.
De har ju ofta raka ben som pendlar breddande med vaggande höfter som rör sig från sida till sida, och rak stilla rygg med "nerkörd" manke. 90% av dom jag ser i lopp lutar kraftigt framåt. men de bästa lyfter och är paralella genom kroppen eller tom sänker sig bak för att komma framåt med maximal kraft.

Vill ha räserbåtsstilen, inte skottkärrorna!

Kanske jag får prova snart! Att träna med ett vbl menar jag, skulle vara kanonintressant att jämföra med kallisarna som är linjetravare!

Ja det finns ju alltid undantag....min erfarenhet är iaf att det breddas mest i högre tempon.

Lusidor:

Jo fast exteriören är ju väldigt varierande inom båda travarraserna. Det e ju inget man premierar vid avel, det e ju dessutom bara hingstar man avelsvärderar. Så det e ju inte så konstigt att det skiljer sig åt när de galoppar.

Jo fast jag ser det som en "följdsjukdom". Pass hör väl ihop med låst rygg om något. Vilket också säger nått om galoppen. Svårt och galoppa med låst rygg. Så har jag tänkt iaf.

Fast "låsningen" kommer ju av tekniken med höfterna, som i sin tur kommer från att hästen måste få plats med sina ben i högre tempon (tänkvärt är ju att kallblodstravare -vars bästa individer kommer ner till tider nära varmblodstravarna- inte breddar, kanske någon enstaka individ men som regel inte kallblodstravarna är också "diagonala"...)
eller spänd rygg.
Ser som sagt inte det diagonala i sig som ett problem, däremot kanske det enformiga i att gå i trav - kusarna har ju lättare att fixera ryggen i trav än t ex galopp, och lätt att avlasta när man har diagonala benen i marken, om de skulle vara lite ömma/överansträngda/trötta i svaga sidan.

Bytte vi spår nu? :)Jag tycker inte att det diagonala e nått problem?...skrev bara att det är en anledning till varför de breddar.

I löp premierar man ju en form med högt huvud, det medför ju en sänkt rygg. Den kanske inte riktigt e låst (jag skulle iaf inte använda det ordet) , men visst som du säger, fixerad. Därtill kommer att det e en bra sak å hänga i bettet/checken som stöd, för att hålla balansen o inte falla in i galopp.

Låst rygg och passtakt hör hursomhelst ihop, men det e väl en annan femma.

Det som e tänkvärt med att det inte e lika vanligt att kallisarna breddar e väl bara att de har lättare att omskolas till ridhästar och lättare för samling. Det känns ju lite som att kallbloden har bevisat det 10 ggr om, även om exteriören varierar.

Det här blir ju en hel del OT.. Men..
I löp premierar man ju en form med högt huvud, det medför ju en sänkt rygg. Den kanske inte riktigt e låst (jag skulle iaf inte använda det ordet) , men visst som du säger, fixerad. Därtill kommer att det e en bra sak å hänga i bettet/checken som stöd, för att hålla balansen o inte falla in i galopp.
..Här håller jag inte med.
Man premierar väl inte en hög huvudställning, det blir väl en följd av att man drar upp dem då de inte klarar att hålla traven i en lägre form. Men de optimala travarna går ju utan checkrem och med utsträckt nos i de högsta tempona. även om de kan spjärna emot bettet och höja huvudet i defileringen innan.

Tänker så att man kompenserar ett dåligt baksteg med att dra upp huvudet så man får ett lika dåligt framsteg, men balans : trav!
kan man få dem att höja ryggen, sträcka ut halsen och kliva under sig i samma utsträckning som de kliver ut bakom sig, då får man längre total steglängd och effektivare trav.

så fort de drar på sig spänningar i bakdelen/överlinjen så kommer behovet av checkrem fram och så kanske man har en häst som "hänger i käken" för att klara sig runt utan galopp.
man skapar symaskinsgång i den extrema förlängningen, huvudställningen drar upp framknäna.
sedan så fattar jag ju att alla inte kan vara starka nog för att trava maxtempo utan det hindret mot galopp, men jag vill iaf sträva mot att den behövs så lite som möjligt. Nödgrej på upploppet.

De ska oxå gå med ett sug i bettet men driva på genom hela kroppen. Men det är svårt att få igenom dem i trav då det är så lätt att pendla på med benen och hålla ryggen stilla.
Därav alla som galoppar i träning för att rucka loss dom!:idea:

Tycker även att vbl är stabilare kroppsligt, inte samma ormande och fladdrande i alla leder som en klbltravare. Så där har de nog en fördel för ridning, om man vill ha en stabil häst.

Intressant.
Jag upplever det precis tvärtom om man bara ser till nuvarande kallblodet och varmblodet! :p

Jasså!
Även hovis konstaterade då jag ledde ut mitt kallblod ur boxen att sådär snävt kan inte en "bloding" gå ut, då skulle den garanterat slå i höfterna så styva i kroppen som de ofta är!

Men att kallbloden upplevs stabilare i ridning kan ju bero på att varmblod som vi spånat på inte hittar spårningen så lätt med sina utstickande bakben medans kallbloden ofta har bättre ridegenskaper då man får ihop alla delar.

Min arab har tendens att bredda då hon blir spänd, och då känns det allt annat än stabilt! Fastän hon inte alls är lika lealöst rörlig som kallblodet då han är som lösast i lederna.

På henne kan sadeln åka på sidan på en sekund då hon börjar kränga och sätta ut tassarna åt sidorna och spjärna mot marken.
det har aldrig hänt på kallbloden. Att sadeln åker på sidan sådär om man inte står emot med fullt fokus, på dem blir det mer sjösjuketendenser då de rör sig böljande åt alla håll, men inte så stumt som på araben.
Hennes bakben är lite lik ett vbl ibland, hon kan verkligen hitta en distanshästtrav där hon pendlar på i full fart med minimal kraftåtgång.
och araber o vbl är väl poppis i distans?!
(mkt spånerier om raser o anlag nu!:p)

Kanske jag får prova snart! Att träna med ett vbl menar jag, skulle vara kanonintressant att jämföra med kallisarna som är linjetravare!

Det är väldigt annorlunda upplever jag själv, även fast när jag försöker förklara det i mitt eget huvud (skillnaderna) så låter det som precis samma problem man tampas med! :rofl:
Min kallis har mycket bättre grundbalans och är travsäker som jag vet inte vad (på så vis att han hellre travar än skrittar även om det går på skrittväxeln så att säga, nog kan han galoppera men inget han skulle göra i brist på balans i första taget osv). Varmblodet upplever jag som mycket vingligare i grunden, och mycket känsligare. Och som en orm, därav att jag reagerade på din beskrivning av kallbloden! :angel: sen har den mindre motor - men den biten är ju väldigt individuell, förra varmblodet hade massa motor och var stadigare byggd med kraftigare rumpa och kort rygg.
Det är nog känsligheten jag upplever som störst skillnad - att de för det första lätt spänner sig och att mental stress överför till fysiken också, och att de inte har den där naturliga balansen på samma sätt förrän man "satt" hästen i balans.
Kallisarna upplever jag också som att de inte bryr sig så mycket om petitesser, lite mer ånglok på så vis? :p
Varmblodet kan man fatta galopp med genom metoden jag skrivit någon gång tidigare (var så jag förfinade fattningshjälperna) att man ändrar till galoppbalans. Kallblodet har för bra balans i sig själv för att man ska kunna ändra den i första taget :angel:

Kallisarna upplever jag också som att de inte bryr sig så mycket om petitesser, lite mer ånglok på så vis?
Varmblodet kan man fatta galopp med genom metoden jag skrivit någon gång tidigare (var så jag förfinade fattningshjälperna) att man ändrar till galoppbalans. Kallblodet har för bra balans i sig själv för att man ska kunna ändra den i första taget
Ja det är nog uppenbart att man färgas av de individer man jobbat med!:)

De jag pratar med säger i princip alltid att en bloding kan man göra vad som helst med. Det kan spruta blod men det är bara att dra upp huvudet på dem och de travar vidare.. Lite hårt draget..!
Men faktiskt har alla vbl jag behandlat stått helt oberörda oavsett vad som skett medans kallisar kunnat vibrera av rädsla för elapparatens pip eller lite ömhet här och där. de kan ju låsa sig till hårda skal av stress, det har jag inte sett så mkt på vbl-den

jag upplever iaf kallisarna som ånglok då de blir stressade eller hårda för att de inte fattar eller har hög stressnivå i allmänhet.
Min kallis fattar galopp genom att jag petar till inner sittben då han är öppen för kommunikation och är bärig, så den där känsligheten kommer nog på alla hästar då de bjuder sin rygg och lyssnar på vad man gör med sitsen.

Då de spänner ihop ryggen kan ju inga fina signaler i världen tränga igenom de blockerade nervbanorna! (som jag försöker beskriva känslan)

Haha, som sagt, man blir nog färgad av individer! :rofl:
Du kan få låna mitt varmblod så får du träffa en sån där som skulle kunna hoppa i luften för ett pip (men som å andra sidan när man har full koncentration kan upplevas stencool), som reagerar MYCKET vid behandling - fråga Caroline! ;) inte så mycket att den reagerar egentligen som att den är väldigt "öppen" och man nästan får känslan av att det är hästen som säger åt oss vart den vill bli behandlad och är expert på att överföra sina känslor till människorna. Kallisen reagerar också en del, men inte alls lika mycket.

Men summan av det hela kanske är att de flesta hästar blir hyfsat lika om de blir ridna/hanterade bra utifrån individen och kommer till det där coola, fokuserade, bäriga och avslappnade? Bara det att beroende på hur man själv är van vid att träna så blir olika hästar olika lätta/svåra utifrån tidigare erfarenheter så att säga..?

Farsans kallblod gillade jag f ö skarpt, trots att hon var "svår" på så vis att hon reste sig om man tog för mycket i munnen och inte var så skolad.. Mycket stabil och lättsam häst i grunden!
De flesta varmblod jag ridit har också varit "lättsamma" på så vis att de inte varit kusar som kastat av sina ryttare i första taget utan varit tacksamma när de fått kommunicera, fått en uppgift. De kanske blir arbetsnarkomaner av travet och behöver få jobba mer mentalt om man inte tar ut dom lika hårt fysiskt? :p

Det här blir ju en hel del OT.. Men..
..Här håller jag inte med.
Man premierar väl inte en hög huvudställning, det blir väl en följd av att man drar upp dem då de inte klarar att hålla traven i en lägre form. Men de optimala travarna går ju utan checkrem och med utsträckt nos i de högsta tempona. även om de kan spjärna emot bettet och höja huvudet i defileringen innan.
Mjooo...alltså premierar kanske e fel ord. Men det gör man väl ändå. Jag har dessutom fått lära mig att en hög huvudställning ökar syreintaget i lungorna. Menar inte att man vill vända ut och in på hästens överlinje. Jämfört med den form man eftersträvar inom ridning e den ju hög och överlinjen kort/are. Tycker väl inte man ser några direkta avspända underhalsmuskler på upploppet.

I övrigt instämmer jag!
Det var väl mera förr "gubbarna" var emot ridträning lite mera överlag. Nu praktiserar väl nästan alla både galoppintervaller i nått form av uppförslut och skogsridning för och mjuka upp de och variera träningen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama