Sv: Öppna (inspiration!!)
Det här blir ju en hel del OT.. Men..
I löp premierar man ju en form med högt huvud, det medför ju en sänkt rygg. Den kanske inte riktigt e låst (jag skulle iaf inte använda det ordet) , men visst som du säger, fixerad. Därtill kommer att det e en bra sak å hänga i bettet/checken som stöd, för att hålla balansen o inte falla in i galopp.
..Här håller jag inte med.
Man premierar väl inte en hög huvudställning, det blir väl en följd av att man drar upp dem då de inte klarar att hålla traven i en lägre form. Men de optimala travarna går ju utan checkrem och med utsträckt nos i de högsta tempona. även om de kan spjärna emot bettet och höja huvudet i defileringen innan.
Tänker så att man kompenserar ett dåligt baksteg med att dra upp huvudet så man får ett lika dåligt framsteg, men balans : trav!
kan man få dem att höja ryggen, sträcka ut halsen och kliva under sig i samma utsträckning som de kliver ut bakom sig, då får man längre total steglängd och effektivare trav.
så fort de drar på sig spänningar i bakdelen/överlinjen så kommer behovet av checkrem fram och så kanske man har en häst som "hänger i käken" för att klara sig runt utan galopp.
man skapar symaskinsgång i den extrema förlängningen, huvudställningen drar upp framknäna.
sedan så fattar jag ju att alla inte kan vara starka nog för att trava maxtempo utan det hindret mot galopp, men jag vill iaf sträva mot att den behövs så lite som möjligt. Nödgrej på upploppet.
De ska oxå gå med ett sug i bettet men driva på genom hela kroppen. Men det är svårt att få igenom dem i trav då det är så lätt att pendla på med benen och hålla ryggen stilla.
Därav alla som galoppar i träning för att rucka loss dom!