Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Känns ju rätt logiskt när man tänker efter, och kanske samma sak med hästar som har lätt att fatta fel galopp men fattar rätt när det sitter upp en ryttare som "rider bra med sitsen"?

Delvis KL

Du rider ju travare Totola och jag kom just att tänka på att de går ju så brett bak för att gå "utanför" frambenen med bak, när de ska trava riktigt fort som de gör, så har jag förstått det.:confused:

Det innebär att de rör bäckenet så att de växelvis är lite böjda inåt resp utåt, om man säger så. I varje steg.

Därav stora svårigheter i bla galopp, där de inte kan växla sida så, då blir det ju inte galopp...:crazy:
Det kan ju knappast spela någon roll då vad ryttaren gör med sina höfter i det läget, eller gör det? Hästen vill ngt annat med sina ben, liksom.:cool:

Borde bli samma även vid skolor där hästen böjs i bålen åt samma håll, och där den inte kan växla sida i varje steg som den vill göra.

Jag kan verkligen inte detta men funderar på om det är möjligt att rida riktigt på samma sätt som med annan häst, som inte har denna extrema trav i grunden. :confused:
Tror inte gamla mästare tänkte såna rörelser eftersom det väl är framavlat.

Hur tänker ni som rider travare, hur och när kan man ens begära skolor, galopp är ju tex väldigt svårt för många travare, de kommer inte ifrån det där växelvisa som ger fyrtakten som variant av galopp.

Eller tänker jag fel? Lite trött:o

Fyrtakt i galoppen kommer oftast av spänning (enligt min erfarenhet).
Om hästen ska kunna galoppera bra så måste den ha sitt skelett i rätt position för galopp.
Tänk dig själv att du gör "hoppsasteg". Om du ska göra hoppsasteg med vänster fot först så för du automatiskt fram din vänstra höft. Prova att ta fram din högra höft för vänster hoppsasteg så märker du hur svårt det blir.
Se alltså till att hästen är i korrekt position med sitt skelett så underlättar man oerhört mycket för att få rätt galopp i fattningen.
Travares skelett är som andra hästars skelett men de är kanske lite mer svåra att övertala till förändringar i positionen. Men det är nog mer en mental fråga.
Gast

Senast ändrad:

Om hästen ska kunna galoppera bra så måste den ha sitt skelett i rätt position för galopp.
Tänk dig själv att du gör "hoppsasteg". Om du ska göra hoppsasteg med vänster fot först så för du automatiskt fram din vänstra höft. Prova att ta fram din högra höft för vänster hoppsasteg så märker du hur svårt det blir.
Se alltså till att hästen är i korrekt position med sitt skelett så underlättar man oerhört mycket för att få rätt galopp i fattningen.
Travares skelett är som andra hästars skelett men de är kanske lite mer svåra att övertala till förändringar i positionen. Men det är nog mer en mental fråga.
Gast

Men det är just det jag undrar ( obs! jag vet inte, rider inga travare)
om det är bara mentalt, klart att skelettet är samma i grunden men hästen är avlad för att springa breddad bak med bakfötterna utanför framfötterna, klart det påverkar, travare rör sig ofta som travare redan som föl.

Fyrtakten kan komma av spänningar men också av att hästen inte förmår det ryttaren vill, dvs galopp. Klart det leder till spänning i sej då, men vad kom först:confused:

Jag menar att jag inte kan travares rörelser, jag vet hur galopp fungerar, men travare har andra förutsättningar. Jag tror inte det sitter mentalt enbart, det är där många gör fel, med rygg/ländproblem som följd på travare, man inser inte de hinder hästen faktiskt har från start. Det handlar om koordination hos hästen och muskler som motverkar det man begär

Att jag tog upp det var eg utifrån skolorna och hur det borde påverka även där, dvs hästens naturliga rörelsemönser som gör det mycket svårare för den. Den kan inte koordinera för att inte röra bäckenet från sida till sida och har inga stabiliserande muskler för detta, och kräver man för mycket innan detta byggts upp och koordinationen lärts om så går hästen sönder.

Så tänker jag efter att ha frågat travfolk ang hur de rör sig naturligt.

Senast ändrad av en moderator:

Vad gäller travare breddar de väl bak i högre hastigheter, inte hela tiden. Det kan man ju även se hos andra raser i högt tempo.

Det är väl mera att man avlat på ett diagonalt rörelsemönster?? Plus, eller därför :confused:, att koordinationen e dålig innan man har stabiliserat med "ridmuskler" eller vad man ska säga.

Travare som inte har varit i träning brukar ha lättare för sig en de som byggt upp muskler och rörelsemönster för att trava fort.
Gast

Intressant!
Känns ju rätt logiskt när man tänker efter, och kanske samma sak med hästar som har lätt att fatta fel galopp men fattar rätt när det sitter upp en ryttare som "rider bra med sitsen"?

Ja givetvis - man kan medvetet blockera ena sidan så att man är garanterad rätt utgång.

Om man lär sig hur kan man också hjälpa hästen till en bättre galoppkvalitet.

En omskolad travare måste ju både blri starkare i vissa muskler, men också rörligare i andra delar.

Öppna i trav är ett väldigt bra sätt att förbättra styrkan för galoppen - utan att galoppera.

Cavaletti på hellång tygel är bra för rörligheten

Sen galoppfattningen, finns det inte typ en miljard olika sätt att fatta galopp, även bland de gamla mästargubbarna?

Förmodligen jag har ingen koll

Mitt exempel handlade mer om hur ryttaren biomekanik påverkar hästens

Gast

Exaktemente....

KL

Jag tror att travare är så vana att balansera på "sitt inlärda sätt" så när man ber om något annat så bli de rädda. På precis samma sätt som en unghäst som får en obalanserad ryttare på ryggen.
En häst i obalans försöker ofta springa ifatt balansen därav ....

För att hästen skall ge ryggen - blir losgelassen (släppa spänningen) så krävs det väldigt mycket av ryttaren. De flesta som köper travare har inte den ryttarutbildningen.

Och kan heller inte ändra rörelsemönstret på töm först

Som på alla hästar så måste man komma till balans - Så fort man rättar in framdelen på bakdelen så att hästen sitter ihop så kan den ju balansera på det sätt som den gör i galopp.

Heja öppna - eller förövningen snarare - skuldran in - sedan öppna

Delvis KL

Du rider ju travare Totola och jag kom just att tänka på att de går ju så brett bak för att gå "utanför" frambenen med bak, när de ska trava riktigt fort som de gör, så har jag förstått det.:confused:

Det innebär att de rör bäckenet så att de växelvis är lite böjda inåt resp utåt, om man säger så. I varje steg.

Därav stora svårigheter i bla galopp, där de inte kan växla sida så, då blir det ju inte galopp...:crazy:
Det kan ju knappast spela någon roll då vad ryttaren gör med sina höfter i det läget, eller gör det? Hästen vill ngt annat med sina ben, liksom.:cool:

Borde bli samma även vid skolor där hästen böjs i bålen åt samma håll, och där den inte kan växla sida i varje steg som den vill göra.

Jag kan verkligen inte detta men funderar på om det är möjligt att rida riktigt på samma sätt som med annan häst, som inte har denna extrema trav i grunden. :confused:
Tror inte gamla mästare tänkte såna rörelser eftersom det väl är framavlat.

Hur tänker ni som rider travare, hur och när kan man ens begära skolor, galopp är ju tex väldigt svårt för många travare, de kommer inte ifrån det där växelvisa som ger fyrtakten som variant av galopp.

Eller tänker jag fel? Lite trött:o

tycker du tänker ypperligt rätt, förutom att man faktiskt kan använda böjningen för att få bort breddandet och det felaktiga rörelsemönstret med höfterna. Är hästen avslappnad i rygglinjen + böjd är det i princip omöjligt för kusen att bredda. Å andra sidan kan det ju från början kännas som tvärtom - omöjligt för kuse att gå med avslappnad överlinje och böjd om den är van att bredda :angel:
Om man tänker såhär; när hästen går rakt fram och har den där felaktiga tekniken så brukar de ändra böjning för varje steg, föra fram innerhöften ordentligt för varje steg. Lär man kusen sluta så kan man komma åt att lära den stabilisera höfterna istället och hålla samma böjning - hålla innerhöft lite framme flera steg i rad. Kanonövning för kusar som breddar mao! :)

Vad gäller travare breddar de väl bak i högre hastigheter, inte hela tiden. Det kan man ju även se hos andra raser i högt tempo.

Det är väl mera att man avlat på ett diagonalt rörelsemönster?? Plus, eller därför :confused:, att koordinationen e dålig innan man har stabiliserat med "ridmuskler" eller vad man ska säga.

Precis, de flesta breddar inte i lägre tempo. Finns de som gör det också (jag hade en kuse som BARA breddade med h. bak och som använde den tekniken redan i skritt, men det var knappast från travet iom att den bara travtränats något år och därefter ridits 9 år...) men sen så behöver ju allmänt dom flesta hästarna lära sig hur vi vill att de ska använda kroppen/höfterna och kanske travarna i högre grad om de vant sig vid ett annat rörelsemönster, lära dom att något annat är bekvämare...

Det där med stabiliteten får man ju också i samband med att höfterna lär sig att inte vrida sig från sida till sida, inget vidare bra att gå och bära på en ryttare i det läget :angel: upplever samma som jag skrev i mitt förra inlägg gällande stabiliteten - ju bättre böjning + avslappning i överlinjen (hänger ju ändå ihop dom delarna), desto mer stabil blir kusen. Men i det läget så bygger ju även kusarna bättre muskler för att stabilisera upp... Tror inte det har med det diagonala att göra utan att hästarna måste få mycket plats för mitt- och underlinje för att kunna ta ut steget maximalt. Lång mittlinje = ostabilt! :p Och en känsla av att hästen inte hänger ihop.

Jag tror att travare är så vana att balansera på "sitt inlärda sätt" så när man ber om något annat så bli de rädda. På precis samma sätt som en unghäst som får en obalanserad ryttare på ryggen.
En häst i obalans försöker ofta springa ifatt balansen därav ....

Japp, och förmodligen för att de blir osäkra på vad som förväntas av dom/inte tror att det går att röra sig på det viset :D
Ju tydligare man är med hur man vill att hästen ska gå och ju mer konsekvent - desto mindre orolig/stressad häst?
Av denna anledning tränar jag hellre sakta med fokus på att kunna samla lite så snart som möjligt än satsar på att få hästen gå på i normalt dressyr-arbetstempo (nu utgår jag från det arbetstempo en del dressyrdomare vill se som jag tycker är på gränsen till övertempo, finns ju andra åsikter om den saken också). Det blir mer likt det den är van vid tidigare. Jag vill göra stor skillnad på att ångloka på framför vagn mot att hålla balansen med ryttare (sen krävs det ju jobb och tålamod givetvis oavsett metod!) och hjälpa kuse med tekniken.
Tror att en vanlig orsak till att galoppen inte blir bra är för att man inte kommit till ett stadie där hästen hänger ihop, och att DET då är det rörelsemönster man lär in.

tycker du tänker ypperligt rätt, förutom att man faktiskt kan använda böjningen för att få bort breddandet och det felaktiga rörelsemönstret med höfterna. Är hästen avslappnad i rygglinjen + böjd är det i princip omöjligt för kusen att bredda. Å andra sidan kan det ju från början kännas som tvärtom - omöjligt för kuse att gå med avslappnad överlinje och böjd om den är van att bredda :angel:
Om man tänker såhär; när hästen går rakt fram och har den där felaktiga tekniken så brukar de ändra böjning för varje steg, föra fram innerhöften ordentligt för varje steg. Lär man kusen sluta så kan man komma åt att lära den stabilisera höfterna istället och hålla samma böjning - hålla innerhöft lite framme flera steg i rad. Kanonövning för kusar som breddar mao! :)

Mmmm jag tror dej, absolut. :bow: Det måste var väldigt viktigt att göra det jobbet för att få rätt muskler och undvika de ländryggsproblem som travare ofta får. Och det behöver nog få ta lååång tid.
Det är ju just detta att böja i varje steg, åt olika håll, så att säga, som jag tror sitter djupt, även naturligtvis inbyggt i hjärnan som rörelsemönster för jag antar att man avlar för att få fram den förmågan för att få rätt kliv. Så koordinationen i sej blir ju en svårighet för hästen, tänka att själv koordinera annorlunda, hur svårt det är....:crazy: Sen musklerna som måste byggas upp, som sagt.

Jag tror du har rätt även ang tempo, faktiskt, att man inte kan starta i trav i bra tempo på en sån häst :)

Blev kanske lite OT när det gälller tråden, men eftersom du rider travare så tyckte jag det var lite viktigt att ta in i diskussionen de speciella problem som man kan ha då.

Jag tror att cavaletti, klättring o även studshoppning kan vara bra för dessa. Galoppen är medfödd. Få har en ren galopp, o visst går den att förbättra- en aning.

ska man förbättra en travares trav bör man vara duktig själv på att sätta takten. Tycker inte att det är rätt att trampa dem, utan att göra en massa igångsättningar o berömma dem som är bra- om man nu vet det:angel:

Det där med stabiliteten får man ju också i samband med att höfterna lär sig att inte vrida sig från sida till sida, inget vidare bra att gå och bära på en ryttare i det läget :angel: upplever samma som jag skrev i mitt förra inlägg gällande stabiliteten - ju bättre böjning + avslappning i överlinjen (hänger ju ändå ihop dom delarna), desto mer stabil blir kusen. .
Absolut!! Lösgörande arbete i allmänhet och böjning i synnerhet.

Tror inte det har med det diagonala att göra utan att hästarna måste få mycket plats för mitt- och underlinje för att kunna ta ut steget maximalt. Lång mittlinje = ostabilt! :p .

Alltså svarade på att de e avlade för i första hand (ja efter prestation då...) ett diagonalt rörelsemönster, inte att bredda bak. Fast det du säger nu e exakt det jag menar. Inom trav e det ju de typerna av hästar som oftast visat sig framgångsrika. Som kan ta ut steget max. Sen e ju traven diagonal (ondödigt påpekande :angel:) så jag tycker det e självklart att det hänger ihop, och även nedärvs... Att bredda bak ser jag som en följd av detta: att traven är diagonal.

KL

Inte vet jag men tycker ibland att travare har lite liknande problem som en del travtaktiga gångartshästar. Alltså svag rygg och spänd överlinje. Har inte jättestor erfarenhet av gångartshästar, nån som har det kanske kan säkert uttala sig bättre. Eftersom man sållar bort hästar som har lätt att falla in i galopp kan man väl ändå tänka lite i de banorna att det är ngt av en gångartshäst.

Därmed inte sagt att det inte skulle gå att göra en fin ridhäst av en travare!

Visst pratade vi öppna va :banana:

För min del var det ju inte OT, eftersom jag ville ha inspiration till öppnan på min travare! ;) Även om det senare var outtalat...

Tycker även islänningar kan vara intressanta i ämnet, de brukar också kunna ha ganska specifika problem. Låsa ihop ryggen, inte "hänga ihop" med fram- och bakdel om de har för mycket passtendenser och dylikt. Kanske ffa femgångare?

Någon med islänning som vill dela med sig av sin syn på skolorna? :idea:

Alltså svarade på att de e avlade för i första hand (ja efter prestation då...) ett diagonalt rörelsemönster, inte att bredda bak. Fast det du säger nu e exakt det jag menar. Inom trav e det ju de typerna av hästar som oftast visat sig framgångsrika. Som kan ta ut steget max. Sen e ju traven diagonal (ondödigt påpekande :angel:) så jag tycker det e självklart att det hänger ihop, och även nedärvs... Att bredda bak ser jag som en följd av detta: att traven är diagonal.

Hmm..
Det är just det där med det diagonala jag är fundersam över, för många travare har ju passtendenser, vilket snarare blir lateralt. Och det är väl passtendenserna som oftast ställer till det i t ex galoppen?
Kusarna känns ju i regel hyfsat diagonala (i skritten t ex) när de känns "sammanhängande" att bakdelen och framdelen håller samma takt och kuse klarar av att hålla ihop sig själv...

Sätta takten låter som ett ypperligt verktyg, men vill bara förtydliga att jag inte pratar om att "trampa hästen till att kunna trava under ryttare" eller nåt i den stilen, utan helt enkelt skilja tydligt på joggen framför en vagn och traven man vill ha när man rider.

Hmm..
Det är just det där med det diagonala jag är fundersam över, för många travare har ju passtendenser, vilket snarare blir lateralt. Och det är väl passtendenserna som oftast ställer till det i t ex galoppen?
Kusarna känns ju i regel hyfsat diagonala (i skritten t ex) när de känns "sammanhängande" att bakdelen och framdelen håller samma takt och kuse klarar av att hålla ihop sig själv...

Jo fast jag ser det som en "följdsjukdom". Pass hör väl ihop med låst rygg om något. Vilket också säger nått om galoppen. Svårt och galoppa med låst rygg. Så har jag tänkt iaf.

Pratar vi vbl eller klbl travare?
tycker att de ofta är väsenskilda ur ridsynpunkt.

Var på banan i helgen, och vi skrattade lite glatt åt en välstammad unghäst som stod selad för inkörning på gången, den stod med kanske två meter mellan bakbenen och fram ihop som normalt.
tränaren skrockade att den visst breddar ja!

Kollar man på dom (vbl) i hagen så är det svansar i luften, bakben vitt åtskilda och en jäkla gångartstrav, medans kallbloden tuffar i linjetrav som små ånglok i hagarna.

Tycker även att vbl är stabilare kroppsligt, inte samma ormande och fladdrande i alla leder som en klbltravare. Så där har de nog en fördel för ridning, om man vill ha en stabil häst.

Jag tror att cavaletti, klättring o även studshoppning kan vara bra för dessa. Galoppen är medfödd. Få har en ren galopp, o visst går den att förbättra- en aning.

ska man förbättra en travares trav bör man vara duktig själv på att sätta takten. Tycker inte att det är rätt att trampa dem, utan att göra en massa igångsättningar o berömma dem som är bra- om man nu vet det:angel:

Håller med om det. utom ang galoppen. Nej de har den inte medfödd - som andra hästar -tror jag. I alla fall långt ifrån alla.

Men jag erkänner att jag inte vet, egentligen, har ingen erf som vuxen att sitta på nån ens....Men satt på några som barn/tonåring och minns känslan, samt att det var väldigt olika hur de rörde sej. En del hade verkligen enorma problem. Kändes som att rida ett vaggande skepp med itufallen rygg:crazy: Andra var mer "normala" i sina rörelser, vad jag minns.

MEn jag tror det allra viktigaste är att ge dem tid och bygga rätt, börja i rätt ände, så att säga.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama