Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Ja då är vi nog överens som jag tolkar det. Jag tycker inte heller man ska ställa krav som inte hästen är redo för. Anpassa rörelsen efter hästen förutsättningar och bygg vidare därifrån.

Någon som har en bild på förvänd öppna eller kan förklara hur den ser ut?

O
...\
....\ = Sluta?

.....O
..../
../ = Öppna?

Inte världens snyggaste bilder :) men har jag fattat rätt där? Men hur tusan ser då förvänd sluta ut?

Senast ändrad av en moderator:

Man kan alltid gå ned en svårighetsgrad.
Försök rida en rak linje [---]

Här tycker jag man bör börja. Hur många kan rida en rak linje? Om man börjar mäta vill säga? Om man gör ridningen mer exakt? Det är faktiskt inte så lätt.

Bara en lite OT mitt i alla avancerade skolor, jag tycker man bör börja med att lära sig rida rakt - innan man börjar med skolorna. :)

Precis!
Att rida en rak linje är svårt nog. Det kräver att man kan bibehålla en bra, lätt kontakt med hästens mun. Det är först då man känner om det drar åt det ena eller andra hållet eller om hästen försöker sätta en på den ena eller andra sidan trots att man försöker sitta mitt över i hygglig balans.
Får man rakriktningen på plats är det andra inte så svårt. Börjar man rida skolor utan att först ha rakriktat hästen kan intressanta problem dyka upp......
Å andra sidan så hjälper skolorna till att stärka det som är svagt och man kommer så småningom till rakriktning.
Men det skadar aldrig att testa att rida rakt för att kolla sig själv och det arbete man gör med hästen:angel:
Gast

Rid i höger varv, ställ och böj hästen till vänster.Sätt framdelen innanför spåret och låt bakdelen följa spåret. Förvänd sluta.
Rid i höger varv, ställ och böj hästen till vänster. Sätt framdelen på spåret och bakdelen innanför. Förvänd öppna.
Gast

Rid i höger varv, ställ och böj hästen till vänster.Sätt framdelen innanför spåret och låt bakdelen följa spåret. Förvänd sluta.
Rid i höger varv, ställ och böj hästen till vänster. Sätt framdelen på spåret och bakdelen innanför. Förvänd öppna.
Gast

Ok så om man tänker det sista ex om man ställer hö så blir det sluta istället :idea: (tänker i huvudet hur det ser ut)

KL
Bara en allmän reflektion..

Ganska stor skillnad på att rida en rörelse samlande mot att rida den samlad oxå.

Visst, mot samlande kan vara vad som helst beroende på hästens förutsättningar. Samlat är det lite mer preciserat vad det är.
Jag tror att det är just i den distinktionen som diskussionerna hamnar snett i detta forum. Det som för en ryttare är ett arbete mot samling är för den mer erfarna ingen samling alls.
Gast

Tror jag med! Huvudet på spiken där!:)
Om man frågar mig that is.

Blir lite förvirrad av denna bilden. Är det inte ytter bak som träder in till tyngdpunkten? Så att det är en sluta som utförs? Som sagt var, lite förvirrad!

jag har egentligen lagt ned detta, men jag blev oxå nyfiken och letade rätt på bilden igen och kollade bildtexten i boken. "Training strategies för dressage riders" av Charles de Kunffy

ngt förkortat och svårt att översätta :o

... AKH visar exemplariska hjälper för böjning 'runt'* innerskänkeln, men 'med' ytterskänklen. Den 'framåtgående' ("exhaling") innertygeln syns inte på bilden men märks ändå på den ´böjda´ kontakten på yttertygeln. Ryttarens axlar parallella med hästens bogar, och ryttarens höfter med hästens. Sitsens är rak upprät både framifrån och från sidan. En ryttare skall inte luta sin ryggrad vare sig franåt eler bakåt, och inte heller vika sig i midjan så att ena axlen blir högre än den andra. Här är sitsen alla rytatre borde söka efterlikna

Så bilden visar en böjd häst - hoppsan.:o

Men texten är intressant.

------------------------------
*Jag orkade inte engagera mig i tjaffset om innerskänkelns betydelse i sluta tråden.
Men inom klasssisk Dressyr så böjer man altså 'runt' - och inte 'med' innerskänkeln

Och eftersom fokus är så mycket på att sitta _med_ hästen i alla rölser så blir heller inte behovet av driving så påtagligt som det blir när man sitter _mot_ hästen, så innerskänkels uppgift blir att finnas på sin plats att böja runt i första hand. Det gör den också av sig själv, om inte ryttaren kollapsar i midjan.

Sitter man också i rätt position så släpper man automatiskt in bakbenet som ngn var ute och fikade efter i en annan tråd.
Därför behövs det heller inte 'hämtas in' inom den klassiska ridkonsten.

Nu återgår jag till viloläge

Det var inte mening att "väcka" dig. Jag blev bara lite förvirrad... Uppenbarligen är jag lite "efter" av mig, men tycker att tråden är spännande och intressant, de gånger den håller fokus! Scrollat förbi några sidor!
Suss gott!

Kul och inspirerande att du var vaken :)

Själva ämnet är ju intressant

tur att jag inte hann logga ut då.....:angel:

Som jag skrev i den här eller sluta tråden så är hjälperna för själva böjningen de samma oavsett om man rider på volt öppna eller sluta.

Det som avgör var hästen går är viktens placering i första hand. Hästen följer vikten.
Sedan används sidförande skänkel för ytterligare kvalitet i rörelsen

Men grunden läggs i den korrekt böjningen

I sluta är ytter sidförande och i öppna är inner sidförande.

Om man anser den både böjande och sidförande - hur skall hästen kunna skilja om den skall böja eller flytta sig? ( bara en tanke)

Själv tycker jag dock att det bllir bättre kvaltitet att flytta hästen sidförande med sittbenen än med (under)skänkel ( det är så lätt att bli låst i höften annars - vilket bromsar och försvårar)

Som jag skrev i den här eller sluta tråden så är hjälperna för själva böjningen de samma oavsett om man rider på volt öppna eller sluta.

Det som avgör var hästen går är viktens placering i första hand. Hästen följer vikten.
Sedan används sidförande skänkel för ytterligare kvalitet i rörelsen

Jo, instämmer helt, men tycker fortfarande att det är skillnad när man inleder en rörelse än mot när man underhåller den. Undrade mest hur du i öppna böjde runt innerskänkeln utan att använda den :confused: Vad räknar du som innerskänkel?
Men grunden läggs i den korrekt böjningen

I sluta är ytter sidförande och i öppna är inner sidförande.
Här e väl alla överens, oavsett inriktning??

Om man anser den både böjande och sidförande - hur skall hästen kunna skilja om den skall böja eller flytta sig? ( bara en tanke)
Antar att du menar underskänkeln nu? Jag tycker att det är samstämmigheten i övriga hjälper som talar om detta. Skapar böjning med sittbenet och utgår ifrån det. Fast visst, det är jätteviktigt att sitta MED i rörelsen.

Själv tycker jag dock att det bllir bättre kvaltitet att flytta hästen sidförande med sittbenen än med (under)skänkel ( det är så lätt att bli låst i höften annars - vilket bromsar och försvårar)

Jag försöker använda överskänkeln till det, behövs förstärkning tar jag till underskänkeln. Att man blir låst måste väl åtminstone delvis bero på att man blir kvar i hjälpgivningen, tänker jag iaf.:)

Jo, instämmer helt, men tycker fortfarande att det är skillnad när man inleder en rörelse än mot när man underhåller den. Undrade mest hur du i öppna böjde runt innerskänkeln utan att använda den :confused: Vad räknar du som innerskänkel?

Hästen böjs i den klassiska dressyern med ryttarens possition.

Om vi talar bakdel så följer hästens höfter ryttarens höfter
- i ingången till öppna från rakt spår
så sätter man först hästen "i possition"
flyttar in den på 3 spår
...och sedan fram med inner sittben - vilket tar med sig hästens bäcken så att den blir kortare i insidan och längre på utsidan bakåt från sadeln.

Nu sitter ju kroppen ihop så om du tar fram inner sittben - så kommer ytter sittben att gå bakåt, och så även yttre överskänkel.

Den böjande hjälpen är förändringen i sittbenens possition.

Många mästare påpekar detta med att böja _runt_ - istället för _med_ - mest för att påtala att det inte är innerskänkeln som böjjer, utan ryttarens possition som böjer.

Om jag skall rida en sluta från ett rakt spår så fokuserar jag på att ta bak ytter sittben - om då inner sittben behåller sin possition så kommer det yttre att röra sig i en cirkelbåge bakåt innåt - det är väl en konkrekt beskrivning av att böja runt inner :idea:

I detta fall skall ju hjälpen både böja hästen och flytta in den på tre spår

På frågan om vad som är skänkel......
Skänkel _ bör_ vara både sittben överskänkel och underskänkel som en enhet. Men ryttare gör väldigt olika. Det är sällan det är så i verkligheten.

Lägger man fokus på sittbenet så kommer det andra med
- lägger man fokus på underkskänkeln så kan vad som hellst hända:p

Det är bara att gå in på vilken ridksola som helst och de lär eleverna att flytta fram underskänkeln i en galoppfattning.... ( vilket flyttar bak inre sittbenet :o )

Angående spänning...
Var man lägger fokus är väldigt avgörande för vilka muskler som används. Kopplar man in muskler som går över höftleden så låser man höften.

I exemplet med galoppfatning så att gå fram med underskänkeln - så kommer det att stänga dörren för hästen i fattningen, och fattningen blir därefter.
Med ett annat fokus kan man hjälpa hästen istället för att stjälpa den.

Om man inte fokuserar på att hjälpa, så kommer man att få problem med bytena. Hästar byter ofta före fram helt enkelt för att ryttaren inte har kontroll på sina höfter.

Bara ett av många exempel

Oj, vilket utförligt svar!! Tack! :)

Tycker dock vi verkar i huvudsak överens...så kör på tystnad e medhåll här...Sen e jag lite trött oxå :angel:

Vad gäller skänkeln tycker jag iofs istället att det är blir mer precist om man inte delar upp den.

Sen galoppfattningen, finns det inte typ en miljard olika sätt att fatta galopp, även bland de gamla mästargubbarna?

Om man inte fokuserar på att hjälpa, så kommer man att få problem med bytena. Hästar byter ofta före fram helt enkelt för att ryttaren inte har kontroll på sina höfter.

Intressant!
Känns ju rätt logiskt när man tänker efter, och kanske samma sak med hästar som har lätt att fatta fel galopp men fattar rätt när det sitter upp en ryttare som "rider bra med sitsen"?

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama