Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Jo, fast då e det väl erfarenheten/självinsikten som brister.
De kan ju vara fina på den nivå ekipaget befinner sig på.

Jo men det gäller ju att tränaren upplyser om att det inte är som när GPryttarna rider.
en del tror nog det:crazy:

- Ja vilken härlig öppna:bow:- i skritt:angel:

Det verkar inte finnas ngn egentlig röd tråd iom att många kallar sig för AR-tränare men har helt olika metoder.
Har sett ngn vettig o andra- mindre sådana.
Det är precis likadant om du tittar på ryttare inom tävlingsdressyren, eller de som tränar på liknande sätt. Det finns hur många olika varianter som helst. Vissa jättebra andra riktig ologiska.
Jag ser i och för sig en tydlig röd tråd inom AR, men har kanske tur som har bra tränare. (och läst bra böcker) allt hänger ihop och den röda tråden är väldigt klar. Den röda tråden var något jag saknade innan jag hittade hem inom AR.
Innan jag bytte inriktning på min ridning tyckte jag alla tränare hade sin egen "röda tråd".

Jag tror att AR är ett bra redskap för hästar som inte har lätt för sig eller för den delen ryttare.

Många köper argumentet att det är så mkt bättre för hästen- men jag tvivlar skarpt. Om ryttaren har dålig balans o timing- ja
[/QUOTE]
Oj, här är vi verkligen inte överens. Om det stämde skulle jag inte bytt inriktning på träningen alls. Jag trivdes bra med träningen och hade inget problem med ridningen, varken med timing eller balans. Men jag bytte till något jag upplevde som bättre helt enkelt. Både för hästen och framförallt för samarbetet häst/ryttare. Det här sättet att rida är sannerligen inte enklare, snarare tvärtom, men dDet ger så mycket mera:banana:
Du kanske skulle prova själv innan du har så mycket fördomar att sprida runt?

Om målet är att rida som Bent- nej tack.

Nu är det ju inte så att klassisk eller modern dressyr inte har saker som han har anammat o gjort till sitt:D

Han har ju funnit sitt sätt med russinen o jag håller inte med i allt.
Jag har mina egna;)

Kanske beror det på att det inte finns särskilt många som har kommit vidare på stegen o sen faktiskt inte följer den, utan tar den inte i ordningen som han förordar.

Jag vidhåller att hästen inte ska bygga sin styrka bara bak först, utan att hela hästen ska byggas upp i första hand.- syftar nu på de som ä'r så fokuserade på tramp.
*Kanske ska återgå till ämnet*

Senast ändrad:

Mitt mål är inte att rida som någon annan. Jag vill kommunicera med min häst och gymnastisera henne på bästa sätt i förhållande till hennes förutsättningar. (och mina)

Jag kan tycka det e uppmjukande med lite öppna. Eller snarare bogen in, som det får bli i början. Så länge man inte tvingar igenom rörelsen utan bara provkollar lite och kanske lägger en volt istället om man märker att det tar emot. Om man bara antyder rörelsen tycker jag man kan behålla arbetsglädjen ändå.

Håller med för fullt!

Tänkte mer på att försöka traggla "korrekta" öppnor då det bara känns svårt och knas.
Men att nosa på dem o köra på då det flyter bra är ju en annan sak!

Hur gör NI för att få mer vik bak - lite samling i öppnan?
Ökar energin i hästen, aktiverar mera, belastar lite annorlunda med sitsen. -tror jag..

Tycker öppnan kan vara en hel del. lösgörande i låg form i skritt (fyrtakten töjer), stärkande (för hela hästen) och lösgörande i trav och ännu mer samlande i galopp.

Red två nyss med tråden i baktanken..
Styr nog skolan utifrån höfterna och påverkar energin med skänklarna.
Ha, tydligt då man har rundryggade små hästar o långa ben.. hålla om, kring vaddå?? Måste ha styrcentralen uppifrån sadeln!:D

Hur gör NI för att få mer vik bak - lite samling i öppnan?

Det gör jag inte (än), men eftersom hästen "måste" bära en del - beroende på tvärning bl a- med innerbak i öppnan så kan jag behöva lägga till innerskänkel om kusen inte placerar bakbenet rätt. I takt med att innerbak lyfts om jag inte minns helt knas. Brukar få vara försiktig med det från ryggen så inte bara ytterbogen drar iväg, försöker träna mycket från marken så man ser vad som sker. Ofta behöver jag förstärka med halvhalter för att stoppa framdelen från att bara dra iväg utåt när innerfram är i marken.

Ser inget direkt fel i att börja träna skolor tidigt om man har en tränare som är skicklig nog att avgöra hur det ska se ut när det är BRA och som kan hjälpa ekipaget dit. Så man inte fastnar i fällan att traggla runt och bara lära hästen lägga ännu mer vikt på t ex höger bog och tragglar det år ut och år in :angel: fast så är det väl med allt egentligen, "fastnar" man i något och tragglar vidare på det utan att komma vidare till något bättre så behöver man en bättre tränare eller ta sig i kragen för hästens skull.
Förhoppningsvis märker väl en tränare också om ett ekipage mot förmodan inte skulle vara redo att testa öppna. I mitt fall så gav ju tränaren upp att försöka oss på det de första lektionerna för att vi behövde lägga mer fokus på annat! :p Förmodligen mitt fel eftersom det saknades någon/några pusselbitar så jag aldrig fick till det och då tyckte att jag satt och förstörde = försökte inte helhjärtat.

Kl

jag tycker nog att en mellan filosofi runt respektive förespråkare kunde vara på sin plats ang. när man rider skolor.

för att skolor skall fungera och kunna utföras korrekt krävs en viss grundstyrka och grundbalans hos hästen. Det finns en anledning att det inte är det första som introduceras på outbildade hästar inom klassisk dressyr.

sen så är det fullständigt korrekt att öppna kan vara väldigt lösgörande, och så även sluta, även om det är en mer samlande rörelse än en lösgörande. Men ingen rörelse är vare sig lösgörande eller samlande om det inte finns grundförutsättningar för hästen att utföra rörelsen så som den skall utföras korrekt.

Men ingen rörelse är vare sig lösgörande eller samlande om det inte finns grundförutsättningar för hästen att utföra rörelsen så som den skall utföras korrekt.
[/QUOTE]

Det är just därför det är viktigt att anpassa rörelsen till hästens förutsättningar. Det som är korrekt är det som är lämpligt för den hästen just då.

Det är just därför det är viktigt att anpassa rörelsen till hästens förutsättningar. Det som är korrekt är det som är lämpligt för den hästen just då.[/QUOTE]

Precis.
jag tycker nog att man alltför ofta ser både klassiska ekipage och av andra (harkel) skolor, där skolorna övas flitigt UTAN att uppvisa de kvaliteter de bör ha för att fylla sina funktioner. särskilt öppna.

Jag vet inte riktigt vad du menar att hästen behöver ha innan man kan göra en öppna. Jag menar att man anpassar rörelsen till hästens förutsättningar för att det ska få en tränande effekt. Jag utgår inte från den uppvisningsmässiga öppnan som någon mall på vad som är korrekt. Jag menar att det som är korrekt är vad just den hästen behöver just för stunden.

Jag vet inte riktigt vad du menar att hästen behöver ha innan man kan göra en öppna. Jag menar att man anpassar rörelsen till hästens förutsättningar för att det ska få en tränande effekt. Jag utgår inte från den uppvisningsmässiga öppnan som någon mall på vad som är korrekt. Jag menar att det som är korrekt är vad just den hästen behöver just för stunden.

Ja, och jag menar att det man ofta ser när folk rider öppna är att hästen inte ens har en grundbalans/bärighet alternativt ryttaren kan inte rida övningen, varpå hästen mest skuffar på i ngn sorts låst förflyttning som knappast orsakar annat än vidare spänningar och allmän disharmoni. jag blir ibland förvånad när man ser sånt även för tränare, som glatt fortsätter att låta ekipaget upprepa övningen långsida upp och ner eller halvt igenom här och där, eller på volt osv osv, oavsett hur den utförs och ser ut.

så nej, jag tycker alltför ofta tyvärr att rörelsen inte förefaller anpassad till hästens eller ekipagets förutsättningar för att få en tränande effekt nej.

Håller helt med. Oavsett vilken inriktning man bekänner sig till så är det inte samma sak att rida hästen ställd och böjd från rörelseriktningen som att rida en korrekt öppna.
Ett sätt att testa om man är på rätt väg är att göra många övergångar mellan öppna och sluta (i samma böjning) och se om man kan hålla sig på ett och samma spår. Faller hästen iväg har man troligen inte ridit en korrekt skola.
Gast

KL
Ponera att man inte kommit så långt, vare sig med sig själv eller hästen.
Skulle ni då börja med bogen in, sedan försiktig öppna med mer och mer tvärning, ju starkare hästen blir?

Precis, och som sagt- oavsett inriktning.
Efter "inlärningstiden" så vill man ha rätt effekt av öppnan mer eller mindre. Vilket det tyvärr är mer vanligt att inte se än att faktiskt se.

Å andra sidan kanske dessa ekipage var ute efter något helt annat än mig eller har lägre krav i öppnan, vad vet jag.? Det enda jag vet är att öppnan är en övning (för mig och de flesta andra utom i tävlingssammanhang) - får man önskat resultat = kanon! Får man inte det - ja då får man ju kvitto iom bristande resultat.

Man kan alltid gå ned en svårighetsgrad.
Försök rida en rak linje med några steg med bogen in ,ta tillbaka bogen och rakrikta på linjen. Kan man göra det utan att svaja så är det bara att testa vidare. Glöm inte att hästen inte vet vad du har tänkt dig, när du ska börja och sluta en rörelse. Att du inte nått "ända fram" är en hemlis för dig, inget hästen tar skada av!
Jag skulle framför allt arbeta med övergångar, inte med konstant svag eller stark böjning. Det är ständig förändring som stärker och bygger upp.
Gast

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?