Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Varför låses trådar som är intressanta?
Du kan väl bara be oss att återgå till ordningen

Vad i denna mening är det du inte förstår?

Tråden börjar bli svåröverskådlig och är därmed väldigt svårmodererad. Därför kommer jag snart att låsa tråden.

Har jag låst tråden än? :angel:

Nej, och då är det väl bara att återgå till ursprungsinlägget, eller har jag missat något?

Mvh

IngelaH
moderator, som faktiskt har ett liv utanför bukefalos, vilket många här tydligen inte har. :rofl:

Fint att dessutom hoppa på oss- avundsjuka kanske. Bäst att lägga till en:rofl:

Senast ändrad:

Kan någon bekräfta,
Om volten rids åt höger, måste den förvända slutan ridas i vänster galopp.

Ja, så blir det. Jag har också ridit förvänd sluta i galopp (på volt), så det är ingen övning som är specifikt för AR.

I övrigt:
Jag som följt tråden från min undanskymda position (men läst varje inlägg noga) kan inte riktigt säga var någonstans det blev knas i den här förvända slutadebatten - men missförståndet var däremot uppenbart ;)

Att rida kontraställd öppna utmed långsidan- rakt spår gör nytta. Det blir mer att hästen blir rak- stretchar insidan.

men även här är det upp till ryttaren att ge hästen förutsättningar att klara av det.
att stötta o sen sitta kvar rätt.

Det är bra konstigt, att jag har humor ibland. Men annars inte, enligt er.

Och jag har inte pekat ut någon som är mer på forumet än andra. Så du Axel
, behöver inte gå i försvarsposition. Utan anledningen till min reflektion var att jag ser att trådarna är lugna, på kvällarna och på morgonen när jag går till jobbet. Men sen när jag kommit hem från jobbet och stallet ca 8 timmar senare, så är trådarna bombade med inlägg.

Jag har i alla fall öppnat RÄTT tråd för slutadiskussionen nu.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Hoppas att ni ser, att jag INTE har smiley i detta inlägg och därmed är jag "mer" seriös.

Senast ändrad:

Att rida kontraställd öppna utmed långsidan- rakt spår gör nytta. Det blir mer att hästen blir rak- stretchar insidan.

Menar du alltså förvänd? Säger man kontraställd om förvänd?
Eller missförstår jag :confused:

Man börjar med svag öppna o ställer om. Felställd öppna. i rörelseriktningen.
Fast det blir ínte riktigt öppna eftersom hästen måste räta ut sig för att klara av det- varav stretching i innersidan.
Man kan öka galoppen lite för att få mer effekt.

Inte riktigt med nu :cool:
Som mot förvänd sluta?
Eller mer mot en skänkelvikning?
Du har alltså h galopp i h varv? Tex.

Åhå. Det e själva uträtandet som e övningens syfte då.

Lät lite krångligt för å stretcha innern men jag har ju som inte provat heller. Måste till en bra chafför om det ska bli rätt effekt låter det som.

Om vi ska återgå till Totolas öppna,
så tycker jag att ju bättre fysik o smidighet hästen har ju mindre krävs det i hjälper.

Inleder den böjda hästen med att vända in framdelen lite med överlivet och iom det trängande (ytter) tygel o kanske ytter överskänkel lite an.
och vrider fram innerhöften och tänker en riktning rakt fram med magen.
Om hästen ignorerar den hjälpen kan innerskänkel i något framdraget läge (för att inte rubba innehöftens läge) putta på ett steg o aktivera inner bak lite mer för att sedan bli passiv igen.

Har lagt ner försöken att rida öppna på för stela hästar.
Lossar då hellre med något annat för att inte "smutsa ner" den fina hjälpgivningen och ge hästen en dålig smak för övningen, som ska vara lätt o smidig!
kan göra lilla snurren på backen, flytta hit o dit, eller lina i galopp med lite öppnatänk o avsluta varje galopp med att driva inner bak lite extra i travavsaktningen. De brukar få lite extra form o kadens i steget där på slutet då.

Ute längs vägen växlar jag en stel dag mellan öppna åt ena hållet o skänkelvikning eller sluta tillbaka, för att fånga upp hela hästen o inte riskera att ramla åt sidan förböjd.
Det är så tydligt, att en stelare dag åt tex höger i öppna kan inte det stelare vä bak kliva med för att bära upp och höger bog vill komma före och trilla iväg. -Måste rama in med yttertygeln o rida ihop hästen mot tyngdpunken.
-Anpassar steglängden och tempot efter funktionen o formen på det styvare bakbenet.
Inte forcera det stelare för att matcha det bättre. tar det lite i taget.

Men det sitter ju i hästen och måste lösas med annat, inte bara nöta i en övning så både hästen o jag får avsmak och tappar hopp om framtiden!:)

Ute längs vägen växlar jag en stel dag mellan öppna åt ena hållet o skänkelvikning eller sluta tillbaka, för att fånga upp hela hästen o inte riskera att ramla åt sidan förböjd.
Hur menar du här:confused:
En rörelse där hästen är ställd o böjd ifrån rörelseriktningen kan man inte rida tvärs över vägen.

såsom du resonerar gjorde jag förr- innan instruktören tittade på mig o sa- när den är mkt välutbildad- JA!, men innan dess får du noga RIDA mkt mer.:D

Hur menar du här:confused:
En rörelse där hästen är ställd o böjd ifrån rörelseriktningen kan man inte rida tvärs över vägen.

såsom du resonerar gjorde jag förr- innan instruktören tittade på mig o sa- när den är mkt välutbildad- JA!, men innan dess får du noga RIDA mkt mer.:D

Det viktigaste är väl att ryttaren är van vid rörelsen och därmed kan känna att det blir rätt oavsett vart man rider öppnan?
Lite den känslan jag kände att jag tappat när jag startade tråden..
En öppna är ju alltid en öppna oavsett riktning, men ryttare olika duktiga att hålla koll på hela hästkroppen beroende på vart man rider den.?

Jag har sett så många som tycker att skolorna är lätta, som sen har fått massor med bassning över hur FEL det är:crazy: mig själv inkluderad:cool:
Nej en öppna blir en sluta ibland

Oavsett på vilken nivå man är så kan man ju ändå referera till riktigt bra resp. kasst i känsloväg när man väl "lärt" sig en rörelse. Har man väl (enligt tränaren) fått till en rörelse BRA så vet man iaf känslan av det. Har man bara suttit och gjort något halvkasst eller som inte kan klassas som "riktig" öppna tror jag det blir svårare, eller att man inte lärt sig känna hur bakbenen jobbar.

För egen del kan jag säga att det blir absolut inte alltid som man tänkte sig, men kan iaf konstatera att något fattas - och antingen försöka fixa det eller ge upp och ta det under lättare omständigheter.

Men så enkelt är det inte. Man lurar så lätt sej själv. Det är lätt att vänja sej vid olika lägen - som är mindre bra, och det behövs att någon ser och talar om då och då, hur det ser ut.

Jag tror jag känner, men särskilt öppnan kan vara svår. Att veta när den är bra, och korrekt. Jag behöver hjälp för det.

Riktigt skickliga ryttare känner självklart bättre än jag. Det har absolut med nivån att göra. på en lägre nivå, som vi, kan man inte avgöra, känslan kan luras.

Klart den kan. Men ta som exempel att man redan "vet" hur en öppna känns på rakt spår och på volt. Är det så mycket svårare då att veta om man får samma känsla på en helt annan ridväg, "offroad"-öppna.?
Får man inte till öppnan bra redan på volten och raka spåret, ja då blir såklart kvalitén därefter även vid annan ridväg i öppna, men nu var det ju huruvida det skulle vara mycket svårare att göra det på andra spår än "standardspåren" som diskuterades...
Har man väl fått till en bra känsla i en rörelse och fått den befäst tycker jag inte det borde vara svårt att hitta den känslan även i andra situationer. Svårare att rent tekniskt ta sig dit - möjligt, men man borde ändå kunna känna om det känns likadant eller om det känns sämre, därav ser jag det inte som en potentiell fälla.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama